Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Analyse van defecte LoPi4 graag.  (gelezen 2623 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
    • Hanulveen.nl
Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Gepost op: 21 oktober 2021, 12:53:25 »
Hallo,

Iemand heeft zijn defecte loc bij mij gebracht. ineens deed ie niks meer is de klacht.
Dit trof ik aan onder de kap:

Aan de bovenzijde is er een gat in gebrand...


Maar aan de onderzijde is hij ook erg heet geweest.


De loc is een nieuwste serie NS1100 van Roco (72365). Voorzien van Digikeijs lichtset, ingebouwd door een winkel.
F1 (rangeersein) en F2 (cabineverlichting?) in gebruik.
De decoder doet niets meer, dus ik kan niet zien hoe hij gemapped was e.d.

Als ik er een andere decoder in hang dan rijdt hij prima, ook de verlichting doet het dan.
Met een dummystekker rijdt hij ook, maar geen licht. Alleen bij volgas krijg je kortstondige licht flikkeringen.

Omdat hij het nu digitaal gewoon doet is de klacht moeilijk te herleiden.
Kan iemand mij aan de hand van de Decoder componenten vertellen wat er doorgebrand / heet geworden is?


mvg,
Martijn.

« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2021, 13:05:44 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2021, 13:12:21 »
Leuke puzzel  ;D

In plaatje 1 lijkt het alsof de AUX1 (paars) tegen een motor draadje (oranje) heb gehangen door een sketcy soldering. Of de paarse draad maakt contact met de pad er onder. Je kan die even doorpiepen of dat idd zo is.

De 4k7 weerstand waar dat linker gat zit, is ook heet geworden. Ik weet alleen niet waarvoor die is.

Ik zie trouwens lakdraden zitten dus ooit heeft iets of iemand getinkerd aan de decoder.

Rechts staat een diode scheef, dus die is misschien eerder vervangen.. Hij kan ook zo heet zijn geworden dat hij zich zelf heeft los gesoldeerd, want aan de krimpkous te zien, is die ook warm geweest. Ik zie daar alleen geen brandsporen.

Op foto 2 lijkt de microcontroller ook ernstig oververhit te zijn geweest. Dat krijg je voor elkaar door spanning verkeerd aan te sluiten (dit kan niet op een LoPi) of door een output kort te sluiten met 5v of gnd. Dat is ook apart, want de outputs zijn versterkt en worden zelf nauwelijks belast. Dus hier vermoed ik de lakdraadjes.

Mijn conclusie ovb, iets heeft kortsluiting lopen te maken en ik vermoed dat die paarse draad schuldig is geweest. En anders/ook die aangebrachte lakdraadjes. Die zou ik ook doormeten/bekijken met de naburige dingetjes op kortsluiting.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
    • Hanulveen.nl
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2021, 13:44:52 »
Hoi Bas, dankjewel voor je reactie.

...Ik zie trouwens lakdraden zitten dus ooit heeft iets of iemand getinkerd aan de decoder.
Waar zie jij die? Links van het gele blokje? Dat is optisch bedrog. Dat is lichtreflectie wat gelig kleurt door het versmolten plastic. Daar zitten geen draadjes.


Op foto 2 lijkt de microcontroller ook ernstig oververhit te zijn geweest. Dat krijg je voor elkaar door spanning verkeerd aan te sluiten (dit kan niet op een LoPi) of door een output kort te sluiten met 5v of gnd. Dat is ook apart, want de outputs zijn versterkt en worden zelf nauwelijks belast...
Ik wil nog even vermelden dat de decoder nog wel is voorzien van zijn 8-polige stekker. Dus verder is er niks geknutseld aan de decoder.
Helaas kan ik de mapping niet meer controleren, maar zou F1 (rangeerlicht) en F0 (frontsein) tegelijk dit kunnen hebben gedaan? Ik weet niet of hij zodanig was ingesteld dat dit niet tegelijk kon.
Alle verlichting is LED, dus echt zwaar is het niet...

Mijn conclusie ovb, iets heeft kortsluiting lopen te maken en ik vermoed dat die paarse draad schuldig is geweest.
Dit is hoe de lichtset in de loc zit.
De aansluiting van de paarse draad rechts. Helemaal rechtsonder zie je nog net waar paars van de decoder vast zat.


IK ga nu de voorgestelde delen doorpiepen zoals je voorstelde.

mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2021, 13:51:00 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2021, 13:53:17 »
Mochten we er hier niet uitkomen met z'n allen dan zou je hem kunnen opsturen naar Clive van het YouTube kanaal Bigclivedotcom Die kan dit soort dingen altijd fantastisch analyseren en uitleggen :)
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2021, 14:14:36 »
Dat is optisch bedrog. Dat is lichtreflectie wat gelig kleurt door het versmolten plastic. Daar zitten geen draadjes.
Ga weg, was er van overtuigd dat daar lakdraad zat  :o Bij die paarse draad zie je wel duidelijk een metaalkleurige splinter zitten.

Dat beetje aan led verlichting kan het niet veroorzaakt hebben. Als er een te hoge stroom zou zijn geweest, zouden de leds als eerste doorfikken. Het volgende wat zou sterven zou de transistor versterker zijn maar niet de uController zelf.

Waar decoders ook een hekel aan hebben is als de retour of + draad (ik dacht blauw) in contact komt met een van de twee rails. Dit is volgens mij wel nagoeg een "insta-kill" maar dit heb ik nooit echt getest omdat LoPi's niet aan bomen groeien. Je kan de decoder in de trein steken en de blauwe draad doorpiepen met de linker en met de rechter wielen. Dit zou wel de overhitting van de diode verklaren.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
    • Hanulveen.nl
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2021, 14:40:15 »
Ga weg, was er van overtuigd dat daar lakdraad zat  :o
;)
Ik heb de decoder even uitgekleed. Waarbij ook gelijk een componentje er uit viel.
Nu zie je goed wat er opgeblazen is.


Waar decoders ook een hekel aan hebben is als de retour of + draad (ik dacht blauw) in contact komt met een van de twee rails. Dit is volgens mij wel nagoeg een "insta-kill" ... Je kan de decoder in de trein steken en de blauwe draad doorpiepen met de linker en met de rechter wielen.
Ik heb de decoder er terug ingestoken en meet nergens een verbinding waar die niet zou moeten bestaan.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2021, 14:52:48 »
Mochten we er hier niet uitkomen met z'n allen dan zou je hem kunnen opsturen naar Clive van het YouTube kanaal [...]Die kan dit soort dingen altijd fantastisch analyseren en uitleggen :)
Nou, dat wordt hiermee erg moeilijk. Deze printjes, met minstens 4 lagen (maar waarschijnlijk veel meer) maken reverse-engineering onmogelijk. Daarnaast is digitale modelbouw-elektronica echt een vak apart. Ook op een groot electronicaforum blijft het, bij daaraan gerelateerde vragen, altijd erg stil en reageren alleen de mensen die zelf ook het nodige in huis hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het component wat je ziet al los zat bij ermee gaan rijden en een verbinding gemaakt heeft die er echt niet hoorde te zijn. Dat verklaart namelijk ook het losgesoldeerde onderdeel. Mijn ervaring met allerlei apparaten met hevige hitte rondom SMD-componenten is dat deze zich wel van hun plek kunnen solderen, maar dan 99,9% van de tijd elders weer vastsmelten, al is het, in het geval van het hier zichtbare onderdeel, slechts met 1 eilandje.
Onderdelen laten pas echt los als de hitte zo geweldig is dat de printsporen praktisch meteen verdampen, maar dan blijft er van het onderdeel vaak ook maar weinig over.

Zo netjes als het hier zichtbaar is, kan het naar mijn mening bijna niet anders dan dat het al los zat toen het misging.

Mijn ervaring is dat LoPi's ontzettend robuust zijn en zoiets als dit in normale situaties niet spontaan gebeurd.

EDIT: ik zie nu pas dat het hoogstwaarschijnlijk een zelfde zespoter is die het leven gelaten heeft. Ik dacht even dat je dacht dat die diode die linksonder gezeten heeft, op de verbrande plek had gezeten.
Desondanks blijft mijn ervaring met lossolderende componenten staan...
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2021, 14:54:32 door Menno »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2021, 15:49:38 »
Diep ademhalen en in de kliko ermee. :'(
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2021, 15:57:15 »
Denk ik ook. Knappe vent die dit gerepareerd krijgt.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
    • Hanulveen.nl
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2021, 16:02:39 »
Het gaat ook niet om het repareren van de decoder.

Ik wil weten waardoor hij kapot is gegaan, aangezien de loc met een vervangende decoder geen storingen vertoont... maar ik wil niet dat de nieuwe decoder straks ook uitfikt door dezelfde oorzaak.
Vandaar dat ik vroeg of iemand wist welk deel (lees= functie) van de decoder uitgerookt is, motor, licht of functies... Dan weet ik waar ik het moet zoeken in de loc.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2021, 16:07:28 »
Ik vrees dat de doodsoorzaak ook niet meer te achterhalen is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2021, 16:11:50 »
ehm ik heb nog 1 toevoeging. Kan je op eenzelfde decoder van dat 6 potig IC aflezen welke tekst er op staat (mits er uberhaupt iets opstaat). Als we weten wat voor IC het is (of eigenlijk was) dan kunnen we misschien achterhalen wat het hoort te doen.

Voor de duidelijkheid, zit er ook een brandgat in de krimpkous bij het grote IC aan de onderkant? of is dat ook een optisische illusie  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
    • Hanulveen.nl
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2021, 16:36:15 »
Ik heb nog een V4.0 liggen.
Op het 6-potige ding wat op de andere decoder opgeblazen is staat "1F".
Het blokje erboven staat "3F" op.



Ja, er zat daadwerkelijk een gat in de folie aan de onderzijde. Hij zat zelfs een beetje vast aan dat blokje. ;D

Ik vrees dat de doodsoorzaak ook niet meer te achterhalen is.
  (y)

Ik zet die andere V4.0 er in, en hoop voor het beste.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2021, 16:50:32 »
Volgens het smd-codebook:

1F is een BC547, NPN type

3F is een BC857, PNP type

Wel vreemd dat ze 6 pootjes hebben, dat suggereert dat het 2 transistors in 1 behuizing zijn. Maar die variant heb ik nog niet gevonden.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2021, 16:52:33 door Klaas Zondervan »

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Analyse van defecte LoPi4 graag.
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2021, 17:01:18 »