Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

ExactTrain EX20781 Vredestein Gbs.... of Gs?

(1/4) > >>

Sicco Dierdorp:
Hallo,

Ik heb van de week deze nieuwe variant van ExactTrain aangeschaft. Een heel erg mooie wagen, maar bij het 'inboeken' viel me op dat op de wagen als wagentype Gs staat, terwijl het toch echt duidelijk een Gbs is.
Is dit een foutje van ExactTrain of stond dit ook zo op de wagen?

groeten, Sicco

spoorzeven:
Sicco, mijn eerste reactie was ook: foutje. Bij nader inzien is dat niet zo. In de Beeldbank van onze onvolprezen NVBS staat zelfs een goede foto (DIA101421-087-0432-15) van exact ( ;D) deze wagen, genomen door fotograaf H.H. Luijendijk op 230979 in de Botlek. Daar staat duidelijk Gs. Hans Nahon noemt in Spoorwegmaterieel in Nederland wel het gebruik van enkele wagens t.b.v. roetvervoer door Vredestein (dat was Botlek - Enschede v.v.), maar gaat hier niet op in. Dus: het model klopt, maar waarom Gs? Onduidelijk, de wagen is niet korter geworden en komt nog steeds boven de 12 meter uit, de grens voor een Gs.               

Sicco Dierdorp:
Dank, ik hield de mogelijkheid al open dat het correct naar voorbeeld was zeker omdat er verder zo minutieus naar de juiste opschriften is gekeken. Misschien een 'schilderfoutje' van indertijd....

Bahn-AG:
Hallo

De “b” staat toch voor een inhoud >70m3?
Als de wagen dit niet haalt is het een Gs.
Lengte heeft er niks mee van doen. Een “G” is negen meter of langer.
Bart

Sicco Dierdorp:
De b staat voor lengte +12m en oppervlak +70m3, waarbij er dus vanuit gegaan wordt dat er geen optie is voor een wagen die aan slechts één van beide voldoet....
Vraag is waarom deze wagen aan de tweede niet zou voldoen, hoe dan ook wel aan de eerste.

http://www.dybas.de/dybas/gw/kennb_g.html

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie