Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig. Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland. Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen. Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst. In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.
In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90…