BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: Harold34 op 12 augustus 2021, 14:45:36
-
Wie heeft de ongevallen wagon NS al in bezit? Wat zijn de bevindingen?
-
Mooi model,
Kortkoppeling constructie voelt fragiel, was bang deze uit de kom te hebben gehaald bij vervangen van koppeling, maar was niet het geval.
Geen idee of het dat dus daadwerkelijk is, lijkt mee te vallen, maar voelde beetje eng om te vervangen daarna...
(Ervaringen van anderen op dit vlak?)
De armen kunnen niet draaien, wel zijn als vervangend onderdeel armen bijgevoegd die open staan.
Draaistellen lijken voorbereid voor stroomafname? Lijkt alsof er koper in zit, geen idee of artitec plannen voor verlichtingset heeft, maar de buitenlampen zullen dan in ieder geval wel niet werken.
Hoop kleine details en aanpassingen die t.o.v. originele stalen D doorgevoerd zijn lijken correct aanwezig te zijn.
Gaat voor zover ik getest heb prima door R360, en koppelt mooi kort buffer tot buffer.
-
helemaal eens. Al lijkt een gaatje onder de bufferbalk te ontbreken voor de rangeerhandgrepen onder de buffers. Ook is uit de tekening niet duidelijk waar de twee staafjes voor dienen. Gelukkig wel uit mijn fotoverzameling kunnen halen. Ze horen op de kopwanden .
Bij de Feyenoord versie zitten twee plakbriefhouders. Die horen er niet op.
Spoorfan
-
Het zijn Pec draaistellen en daar heeft men de stroomafnemers van laten zitten.
Zo kan je mooi die bouwlamp aansturen als je zou willen met enige handigheid. Deze moet dan nog worden voorzien va een led met wat knutselwerk.
-
Gisteren binnen per post. Heb momenteel geen baan om te testen. Heb snel even een foto genomen van mijn exemplaar met depot Groningen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210814/c3b11571528306e03216585ebb969fd5.jpg)
Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.
-
Ff afwachten of er t.z.t. nog een Utrechtse variant komt… (=wishful thinking ;))
Rob
-
Het zijn Pec draaistellen en daar heeft men de stroomafnemers van laten zitten.
Ik had liever dat ze nieuwe draaistellen ervoor maakte.
Deze 'zitten' niet zo lekker.
Aan de bovenkant van het draaistel zit een kapje, als je die weghaald zitten ze wel goed.
Je ziet delen van het messing, en er zitten gaten aan de zijkant die er eigenlijk niet horen.
Dat ga ik tzt aanpakken.
Toch maar twee genomen ;D.
-
Ik heb er ook twee, zowaar blijven aan 1 van beide de onderdelen vast zitten! Fraaie modellen, lijken goed op het 1:1 exemplaar.
Nog niet getest verder - maar daarna gaan ze net als het meeste andere spul van Artitec de vitrine in.
-
Wat is de lengte over de buffers voor deze wagons?
Koen
-
Zonet even opgemeten, 213mm.
Schijnbaar is dat 0,8mm te kort, dus dat valt niet tegen.
Foto's even snel gemaakt op mobiele testbaan
(https://cdn.discordapp.com/attachments/877521036390858812/877521457821941780/P1040338.JPG)
(https://cdn.discordapp.com/attachments/877521036390858812/877521482706747392/P1040340.JPG)
(https://cdn.discordapp.com/attachments/877521036390858812/877521554932645908/P1040341.JPG)
(https://cdn.discordapp.com/attachments/877521036390858812/877521755181305896/P1040343.JPG)
Enige fout die me tot nu toe opvalt: houders van de armen horen bruin of grijs te zijn, niet geel...
http://www.martijnhaman.nl/stalend_bagagewagen_D6065.htm
-
Bedankt voor het opmeten! (y)
Koen
-
Mijn nieuwe Eindhovense ongevallentrein in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00179-JPG-611d39e9e20e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00179-JPG-611d39e9e20e5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00192-JPG-611d3a2726f75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00192-JPG-611d3a2726f75.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00187-JPG-611d3a597098a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00187-JPG-611d3a597098a.jpg)
-
Cool. (y)
-
Bij testen op een daadwerkelijke baan bleek dat het goed is dat ik er twee heb, want de hersporingswagen was wel nodig...
Op bepaalde wissels ontspoort de achterste wagon...
Interesant genoeg als er 2 aan hangen alleen de achterste, maar als er 1 achter hangt ook...
Weet nog niet helemaal waarom dit gebeurd, en lijkt ook niet altijd zelfde te doen...
Wel is het me opgevallen dat de draaistellen een beetje vreemd draaien verticaal, maar weet niet of dat relevant is, nog niet geprobeerd er oude draaistellen op te zetten van DV/DIV...
Mocht iemand hier ervaringen met ontsporingen hebben houd ik me aanbevolen voor bevindingen...
(Rails: Roco, Koppeling: Fleischmann Profi)
-
@Marnit,
Welk draaistel ontspoort? Voor, achter of beide?
Grtz, Ton
-
Meeste keren achter, maar beiden tegelijk is ook voorgekomen.
-
Mijn nieuwe Eindhovense ongevallentrein in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00179-JPG-611d39e9e20e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00179-JPG-611d39e9e20e5.jpg)
Ben niet van de Nederlandse baan, maar dit is wel heel erg gaaf (y)
Gr.Patrick
-
@Patrick: thanx.
Ik had speciaal de Eindhovense wagen gekozen om te combineren met de Eindhovense ongevallenkraan van Roco. Die komt uit een set maar werd/wordt door een Duitse webwinkel los verkocht voor maar 32 euries: https://www.moba-shop.eu/shop/roco-h0-kranset-braun-krupp-ardelt-ns-ep-iv-aus-41366.html
Ik twijfelde eerst om voor de Groningse wagen te gaan omdat die bewaard is gebleven bij de stichting 2454 CREW en waarvan ik ook van Artitec de oorspronkelijke bagagerijtuig-variant D 6072 heb: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80339.msg3221864183#msg3221864183
Maar mijn nieuwe modelbaan is in Zuid-Limburg gesitueerd, dus leek mij daar een ongevallenwagen uit Groningen minder logisch. En deze combi met kraan leuker. En sinds de club uit Haarlem naar verweggistan is verhuisd, is hun materieel voor mij wat minder interessant qua modelbouw geworden.
Over de rij-eigenschappen van de wagen kan ik zelf nog niets melden, omdat ik nu geen baan heb om te rijden/testen. De combi is weer terug in de doos en gaat naar de tijdelijke opslag.
-
@Marnit,
De koppeling van de wagen beweegt in een boog in dezelfde richting als het draaistel. Tenminste, als de wagen gekoppeld is aan een andere (of aan de loc).
Als de wagen aan 1 kant niet gekoppeld is, dan draait het draaistel wel maar beweegt de koppelboom niet mee. Daardoor kan het draaistel in een krappe boog de koppelboom raken.
Wanneer het draaistel ver genoeg naar buiten staat zal het draaistel dan de koppelboom "meenemen". Bij deze wagen is de aanraking echter net "op het randje".
In het geval dat jij beschrijft wordt het draaistel mogelijk door de koppelboom aan 1 kant iets omhoog geduwd, waardoor de boel ontspoort.
Als dit inderdaad het geval is (uitproberen en goed kijken wat er gebeurt), zijn er verschillende oplossingen te bedenken:
- wagen niet meer achteraan zetten, of
- als je de wagen altijd achteraan wilt zetten, koppelboom demonteren of
- kijken of je net genoeg materiaal kan weghalen om te voorkomen dat draaistel en koppelboom elkaar raken, of
- 2 stripjes aan het draaistel lijmen die aan weerszijden van de koppelboom komen te lopen; die kunnen dan de koppelboom volledig 'meenemen' in een boog, of
- boos worden op Artitec en de wagen terugbrengen naar de winkel.
Dat laatste is ook nog een mogelijkheid als het probleem niet de oorzaak heeft die ik denk.
Grtz, Ton
-
Boos worden op Artitec is niet echt nodig. De service is prima en ze denken altijd mee als er een probleem opgelost moet worden.
Dus eerst even kijken waar het probleem precies zit en als zelf oplossen niet lukt dan via winkel of een ( vriendelijk ) mailtje naar Artitec (y)
P.S. ik moest wel even lachen om de laatste oplossing van TonM.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Gisteren de Feyenoord opgehaald. Heeft inderdaad een paar punten die beter hadden gemogen, welke al genoemd zijn.
Maar ik ben er blij mee! Gaaf ding.
Voor de zekerheid; die gaatjes in de draaistelbalken hebben geen functie, toch? Of zijn die over van een andere toepassing/voorbeeld?
-
Heb zitten testen met een extra wagon er achter, dit lijkt geen verschil te maken.
Ook getest met draaistellen van een D6D en C12C, en dit verbeterde rij eigenschappen enorm...
Echter nog steeds problemen met beide wagons achter elkaar, en ze kloppen natuurlijk niet met de wagon
Denk dat probleem wel aan draaistel gerelateerd is...
-
Gisteren mijn exemplaar afgehaald, mooi rijtuig waar optisch niets op is aan te merken. (y)
Hoewel ik nog maar beperkt kan rijden met mijn baantje in aanbouw merk ik niets van ontsporingen in een R2 boog en over wissels van mijn Piko A schaduwstation. Maar mijn exemplaar schommelt/trilt een beetje bij het rijden, zelfs op recht spoor. Herkent iemand dit?
Gr, Ben.
-
Heb zelf sinds gisteren de ‘Eindhoven’ maar die blijkt maar aan een kant het NS-logo te hebben?
Hebben meer forumleden dit euvel? Volgens de Artitec modelfoto’s zouden er gewoon 2 op moeten zitten…
-
@Harold: ik heb aan elke kant een vishaak op mijn Eindhovense wagen :angel:
-
Mijn Eindhovense heeft ook een vishaak op beide zijden. Helemaal links, dus op de ene zijde op de uitbouw, op de andere zijde links van de linker deuren.
-
Hallo SimonSt,
Dit soort tips is dus juist de reden waarom ik graag op dit forum kom:
Die komt uit een set maar werd/wordt door een Duitse webwinkel los verkocht voor maar 32 euries: https://www.moba-shop.eu/shop/roco-h0-kranset-braun-krupp-ardelt-ns-ep-iv-aus-41366.html
Gelijk maar deze kraan voor deze schappelijke prijs gekocht. Vandaag werd hij keurig afgeleverd (y)
Zo houden we de hobby leuk en nog enigszins betaalbaar.
Mijn dank voor de tip (y)
Mvg Maikel
-
Herhaalde vraag: herkent iemand het trillen/schommelen tijdens het rijden?
Gr, Ben.
-
Nog niet mee gereden, maar ook mijn vraag:
Voor de zekerheid; die gaatjes in de draaistelbalken hebben geen functie, toch? Of zijn die over van een andere toepassing/voorbeeld?
-
Herhaalde vraag: herkent iemand het trillen/schommelen tijdens het rijden?
Gr, Ben.
Ik heb het wel eens bij een Stalen D gehad van Artitec. Daar heb ik toen de asjes uitgehaald en toen bleek er een wielstel tussen te zitten waar de as niet helemaal in het midden zat. Dus die ging een beetje ei-vormig over de rails.
-
Herhaalde vraag: herkent iemand het trillen/schommelen tijdens het rijden?
Rijdt momenteel op mijn proef-ovaal waar ik geen hobbelen waarneem.
Marc
Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210826/5c25a30d9f4680804bca9f14e27c31a5.jpg)
-
Ah, niet aan gedacht. Eens zien, bedankt Martijn.
Gr, Ben.
-
Wat me opviel is dat de draaistellen niet recht staan.
Duw je ze recht, dan raken ze los.
Volgens mij is de oorzaak een plastic houdertje wat op het draaistel zit geklikt, is waarschijnlijk voor de stroomvoorziening van de binnenverlichting af te schermen.
Zonder die dingen zitten ze recht, en draaien ze soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221409-6127fa312defe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221409-6127fa312defe.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221433-6127fa3151888.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221433-6127fa3151888.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221526-6127fa31b8e66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210826-221526-6127fa31b8e66.jpg)
-
[...]
Volgens mij is de oorzaak een plastic houdertje wat op het draaistel zit geklikt, is waarschijnlijk voor de stroomvoorziening van de binnenverlichting af te schermen.
Zonder die dingen zitten ze recht, en draaien ze soepel.
[...]
Enorm bedankt Bob.
Zonder deze onderdelen draaien ze inderdaad veel beter, of eigenlijk, perfect...
En na dit aan te passen zijn mijn beide wagons ook niet meer vatbaar voor de ontsporingen van eerder...
Die onderdelen lijken inderdaad geen enkel nut te hebben, en willen er enorm makkelijk af.
Ik raad iedereen die dit model heeft aan deze dingen los te klikken, en in de doos te bewaren ofzo.
-
Of anders 2-zijdig aan te brengen?.
Of een dun ringetje aan te brengen over de centrale clip.
Ronald Visser
(moet je nog wel 2 plaatjes kunnen bemachtigen)
-
Ik heb ze er ook uit, bedankt voor de tip Bob, en ik snap de toepassing er niet van, het draaistel klikt nu veel beter vast. De draaistellen rusten alleen op de centrale clip, aan één zijde zitten nog 2 oplegpunten maar het draaistel kan daar nooit op rusten.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/0gmojx.jpg) (https://imageshack.com/i/pn0gmojxj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/krbOZy.jpg) (https://imageshack.com/i/pnkrbOZyj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/BTaqyV.jpg) (https://imageshack.com/i/poBTaqyVj)
Gr, Ben.
-
Antwoord van Artitec :
Die clipjes zijn nou juist bedoeld om het wiebelen tegen te gaan en zijn specifiek voor de Ongevallenwagen. Ze hebben dus niks met de bedrading of stroomafname van de draaistellen te maken. Ze vullen de ruimte tussen PEC draaistellen en chassis/koppeling op om de wagen stabiel te maken. Als je ze weg haalt, dan staat de wagen alleen nog maar op z’n rotatie-nokken en dat werkt wiebelen juist in de hand.
Ik denk dat degene die last heeft van ontsporen/wiebelen te maken heeft met een koppelmechaniek dat niet helemaal lekker op z’n plek zit. Kortom, dat zou exemplarisch moeten zijn en verklaart ook waarom z’n andere wagen er geen last van heeft.
Als je de wagen met clipjes op z’n kant legt, dan worden de draaistellen inderdaad wat naar beneden gedrukt….als je de wagen echter op de rails zet, is het resultaat recht
ofwel : Clipjes laten zitten.
-
Iemand het dak er al afgehaald tbv binnenverlichting?
Hoe zit het vast?
-
Is het beperkt afvijlen van het plaatje geen optie?
Of een dunner stukje styreen voor terug leggen?
Grt, Noud
-
Bedankt voor het navragen Chris.
Gr, Ben.
-
Als ik het goed zie zit het plaatje precies onder de twee plastic blokjes waartussen het veertje van de koppeling zit. Is daar mogelijk iets mis mee?
Koen
-
Vandaar dat ik aangeef er centraal iets aan te doen.
Ringetje dat steunt op het bestaande klik-buisje (of een groter buisje eromheen waar de ring op steunt)
Ik zie wel twee opstaande nokjes aan de ene kant zijkant-zijkanten, maar niet aan de andere zijkant.
Dan zou inderdaad het veertje iets te hoog zijn (is zichtbaar), waar de plaatjes dan op blijven steken?
Ronald Visser
-
De opstaande nokjes doen niets aan stabiliteit want zitten veel te laag t.o.v. de draaitap. Mijn exemplaar rijdt goed maar trilt een beetje. Ik kan er verder niets aan ontdekken, alles is vlak en neem het maar voor lief.
Gr, Ben.
-
hallo
bij mijn 2 wagens is niks mis mee, rijden prima samen met een roco cleanwagen
vriendelijke groeten
gerard
-
wat ik mis bij de ongevallenkraan , is de houtwagen of te wel de omgebouwde blokkendoos rijtuig , waarin het extra gereedschap voor de kraan in opgeborgen was .
-
Herhaalde vraag: herkent iemand het trillen/schommelen tijdens het rijden?
Gr, Ben.
Wel eens bij een Artitec postrijtuig gehad en daar bleken de wielen eivormig te zijn en de beide nokjes naast het draaipunt een fractie tekort waardoor het schommelen verergerd werd.
Met die clipjes op beide draaistellen heb je ook geen driepuntsoplegging maar een vierpunts, dat is ook niet zo stabiel.
Als je er 1 weghaalt zou het beter kunnen gaan maar dan kan de wagen weer scheef gaan staan omdat hij op 1 draaistel lager ligt, dit zou je dan met ringetjes weer op hoogte moeten brengen.
Ik weet niet of het handig was om de oplegging vóór het draaipunt te maken i.p.v. ernaast.
Stephan.
-
Die kan je natuurlijk ook zelf bouwen!
-
wat ik mis bij de ongevallenkraan , is de houtwagen of te wel de omgebouwde blokkendoos rijtuig , waarin het extra gereedschap voor de kraan in opgeborgen was .
Klopt, en daar zou deze voor gebruikt kunnen worden: https://kleinspoor.nl/houtwagen.html
Staat op mijn (lange) verlanglijstje, maar eerst nog wat (veel) lopende projectjes afmaken 8)
-
Verwijderen van “het dak” wordt beschreven in de handleiding welke is te downloaden op de website van Artitec bij: Service => Technische hulp en instructies => Stalen D 4d => Stalen D openen van de wagen.
Deze instructie is ook bruikbaar voor de ongevallenwagen.
Let wel:
• De wagen schijnt door
• De ruiten en de deuren dienen verwijderd te worden alvorens de wagen van binnen (mat)zwart kan worden gespoten
• Spuit ook het stalen gewicht (mat)zwart, dit glimt anders hinderlijk
• Wees voorzichtig, diverse onderdelen zijn zeer fragiel (door schade en schande wijs geworden)
• Heb zelf de wagen gelijk aangepast voor het 3-rail systeem
Succes!
Henk (y)
-
Iemand het dak er al afgehaald tbv binnenverlichting?
Hoe zit het vast?
https://artitec.nl/stalen-d-4d/
-
De instructie voor de stalen D werkt in het geval van de ongevallenwagen niet. De gaatjes worden namelijk gebruikt om de gele strips aan de zijkant te bevestigen. Om de kap er af te halen kan je het beste bij één van de uiteinden van de wagon een dun mesje of ander dun metalen voorwerp tussen de cabine en het onderstel steken en dan voorzichtig de cabine wat naar buiten duwen. Dat doe je eerst aan de linker en rechter kant en zo werk je langzaam naar het andere uiteinde van de wagon toe. Er is veel voorzichtigheid geboden maar lijkt de enige manier. Deze methode heb ik in overleg met mijn winkelier succesvol toegepast.
-
Ik heb die van mij ook maar eens uitgepakt en op de baan gezet :P
Ik heb ze er ook uit, bedankt voor de tip Bob, en ik snap de toepassing er niet van, het draaistel klikt nu veel beter vast.
Yep, mijn conclusie ook...
De draaistellen rusten alleen op de centrale clip, aan één zijde zitten nog 2 oplegpunten maar het draaistel kan daar nooit op rusten.
Nope, het enige dat die clipjes doen, is het klemzetten van de veer van het kortkoppelmechanisme.
De opstaande nokjes doen niets aan stabiliteit want zitten veel te laag t.o.v. de draaitap.
Klopt ook, die zweven maar wat in de lucht... zodat...
Mijn exemplaar rijdt goed maar trilt een beetje. Ik kan er verder niets aan ontdekken, alles is vlak en neem het maar voor lief.
... de bak bij het minste of geringste gaat trillen. Doet de mijne ook. Net als de eerste Plan E's.
De nokjes moeten op het draaistel steunen voor stabiliteit langs de lengte-as. De clipjes moeten er uit, ik vermoed zelfs dat ze de eerdergenoemde ontsporingen veroorzaken.
Ik ga even meten hoeveel er tussen nokjes en draaistel moet. Het kan simpel met twee plaatjes styreen van de juiste dikte helemaal opgelost worden ;)
Wordt vervolgd :)
Grtzz,
Karst
-
(y) :)
-
De nokjes moeten op het draaistel steunen voor stabiliteit langs de lengte-as. De clipjes moeten er uit, ik vermoed zelfs dat ze de eerdergenoemde ontsporingen veroorzaken.
Ik heb hem zelf niet maar ik begreep dat de clipjes de functie van de te korte nokjes overnamen, de clipjes moeten dan op de koppelingsstaarthouder rusten.
Maar omdat dat aan twee kanten gebeurd heb je geen 3 punts oplegging meer.
Stephan.
-
(y) :)
Het werkt :)
@prutser
Mogelijk dat het theoretisch werkt. In de praktijk voor geen meter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/69FA2851-98BC-48DB-812B-D762244FFAB0-612fc31a87e73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/69FA2851-98BC-48DB-812B-D762244FFAB0-612fc31a87e73.jpg)
Dit wel ;D ;D
Hoe en wat ? Later hier met beschrijving.
Grtzz,
Karst
-
Zo heb ik het dus gedaan.
Gaten opgevuld aan de bovenbalk.
Messingstrip is vervangen door messing kegeltjes zoals je ze ook bij bv LS ziet.
En Weinert finescale.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a-612fd97b13b44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a-612fd97b13b44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b-612fd983f1bfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b-612fd983f1bfc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c-612fd98c7b58c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c-612fd98c7b58c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d-612fd995600f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d-612fd995600f2.jpg)
-
Ook fraai Arnold.
Maar heb je nu ook voldoende oplegging ? ( zodat de bak niet wiebelt in de lengte-richting ? )
Afijn, hier wat ik gedaan heb :)
Ten eerste natuurlijk gemeten hoeveel de nokken te "kort" zijn tov de draaisteltap.
Dat bleek 1.2mm te zijn. Waarvan er al 0.45 in het draaistel zitten ( zie foto's van Arnold )
Dus zou de opvulling idealiter 9.75mm moeten zijn. Had ik niet liggen, dus heb ik het draaistel-deel verder afgeschuurd tot er nog 0.2mm over was, zodat ik een plaatje van 1.0mm dik kon gebruiken. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8010-612fdbb938e3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8010-612fdbb938e3c.jpg)
... draaistel demonteren, de opleggingen vlakschuren/vijlen, stukjes styreen van 5.0x10.5x1.0mm snijden en vlak schuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8012-612fdbb94fcdb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8012-612fdbb94fcdb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8013-612fdbba353ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8013-612fdbba353ee.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8014-612fdbba45e44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8014-612fdbba45e44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8015-612fdbbb085c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8015-612fdbbb085c5.jpg)
... de plaatjes met secondenlijm en wat activator vastlijmen. ( Let op, niet de "geul" waar de messing blikjes inliggen vol laten lopen.... ::) ::) ::) )
En na droging aan de binnenkant de 3-hoekjes er af snijden. ( mag ook voor het monteren ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8016-612fdbbb22067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8016-612fdbbb22067.jpg)
... het afschuinen zorgt ervoor, dat de oplegging niet de koppelboom raakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8021-612fdbbbad631.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8021-612fdbbbad631.jpg)
... boeltje zwartgemaakt met een Lack-Marker ( Edding zal ook wel gaan :) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8023-612fdbbbd7ace.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8023-612fdbbbd7ace.jpg)
... er valt weinig tot zeer niets van te zien :) Maar de bak staat als een rots op de rails (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8025-612fdd136478f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8025-612fdd136478f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8024-612fdd13632c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8024-612fdd13632c7.jpg)
... tot slot nog de bakhoogte gecontroleerd met een "echte" Stalen D. Prima dezelfde hoogte (y)
Overigens wiebelt ook de stalen D zelf.... hmmm... al die jaren niet bemerkt, maar daar zit natuurlijk dezelfde fout in :O
Al met al een klein half uurtje werk met een groot resultaat :D
Grtzz,
Karst
-
Maar heb je nu ook voldoende oplegging ? (zodat de bak niet wiebelt in de lengte-richting ?)
Oplegging is prima.
Heb wiebelt net zo "fraai" als m'n amerikaanse 50's boxcars.
Ik ben klaar :D.
-
Overigens wiebelt ook de stalen D zelf.... hmmm... al die jaren niet bemerkt, maar daar zit natuurlijk dezelfde fout in :O
Daar heb ik al vanaf het begin strookjes styreen op het draaistel gelijmd en zwart gestift.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5367-612ff32a0c442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5367-612ff32a0c442.jpg)
Kun je die gelijk ook aanpakken.
Overigens heeft het houten postrijtuig er ook last van maar dat heb ik opgelost door een beetje secondelijm op de nokjes te druppelen.
T'is geloof ik een Artitec kwaaltje.
Stephan.
-
Goed zo, bedankt voor de bijdragen. Met Artitec ben ik altijd twee keer blij: één keer als ik het koop en uit de verpakking haal en nog een keer als het altijd aanwezige probleem wordt opgelost. ;D
Gr, Ben.
-
Oplegging is prima.
Heb wiebelt net zo "fraai" als m'n amerikaanse 50's boxcars.
Ik ben klaar :D.
Behalve het dak dan.
Ik wil enkele kieren opvullen met grijs.
Wie weet welk potje grijs erbij past?
Vreemd dat jullie met opvulplaten werken, lijkt mij niet nodig.
Die opstaande rand bij de draaibomen zijn ook al aangepast.
De open gevallen gaten zijn ook opgevuld.
Je ziet er niks meer van, ziet een stuk echter uit ;D.
Artitec mag van mij meer van die exoten doen.
Verschillende typen koppelwagens met werkende ak's lijkt me wel wat.
-
Allereerst ben ik heel blij met Artitec.
Brengen mooie treinen en wagons uit.
Maar moet nu wel een keer zeggen dat wanneer ik ongeveer 80 euro uitgeef aan de ongevallen wagon en dat er weer iets niet goed is met de draaistellen
dat toch wel goed moet zijn.Dat is met alles wat met wat je aanschaf ook al is het niet trein gerelateerd.
Nu ben ik heel blij met de oplossing van Karst en dat met ons allen deelt.
Maar het is toch gepriegel en niet iedereen ziet dat zitten.
Hopelijk komt Artitec met de oplossing.
mvg Henk
-
Dit soort problemen zijn van alle tijd en in elke prijsklasse. Ik kocht een spiksplinter nieuwe Open City. Na nog geen uur eigenaar te zijn blijkt de achterklep een heel eigen leven te zijn begonnen. Het ding koste toen enkele 10 duizenden guldens.
-
Ik wil e.e.a 'superen' aan de hersporingswagen, met name bij de beide kranen op de kop. Welke kleur Vallejo bruin heb ik nodig om dat te kunnen doen en met welke RAL kleur komt dat 'ongeveer' overeen?
gr. Rob
-
De Amsterdamse wagen, die er weer net iets anders uitziet, zoals bijvoorbeeld een TL-balk als verlichting aan de zijkant. En ook wel aardig: de gepostzegelde verf op het dak.
Hier achter de 2274 te Amsterdam Bovendok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amsterdam-Bovendok-2274-kopie-61360d9f1e16c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amsterdam-Bovendok-2274-kopie-61360d9f1e16c.jpg)
-
Het heet 'postzegelen'...., niet stempelen... :D
Rob
-
Ik wil e.e.a 'superen' aan de hersporingswagen, met name bij de beide kranen op de kop. Welke kleur Vallejo bruin heb ik nodig om dat te kunnen doen en met welke RAL kleur komt dat 'ongeveer' overeen?
gr. Rob
Die kranen op de kop zijn zachtgeel/crème. Je zou ze een waasje/washje *) kunnen geven met wat dust, bruin of zwart naar keuze...
Rob
*) doorhalen wat niet van toepassing is...
-
De kleuren van de bruine ongevallenwagens zitten in het assortiment van Phildie even naar onderen scrollen op deze pagina.
https://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm
Ik heb het model nog in bestelling staan, dus kan alles nog niet goed beoordelen. Maar de verticale handgrepen op de modelfoto's die ik zo links en rechts voorbij zie komen lijken aan de zijde van de kraanarmen op zijn kop te zijn aangebracht. Misschien zijn deze eenvoudig af te nemen en te draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-022-3-613612aa8864d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-022-3-613612aa8864d.jpg)
-
Het gaat mij om het bruin van de wagenbak.
Ik wil geen Phildie verf gebruiken maar Vallejo en ben dus op zoek naar de meest juiste kleur.
gr. Rob
-
Kleinspoor geeft voor hun kit van de ongevallenwagen aan: standaard NS-bruin voor locs en goederenwagens.
Dus misschien kan je van daaraf de Vallejo-kleur herleiden?
-
nav de foto; waarom zit die opklapbare treeplank daar nog..? ??? Of maw; is er een reden dat die opklapbaar is of is niet de moeite genomen een vaste te maken?
-
@Frans8800,
De handgrepen kwamen bij mijn ongevallenwagen niet makkelijk los. Ook voorzichtig proberen los te halen resulteerde in zwarte verf die losliet van de handgrepen.
Dus ik verf de handgrepen opnieuw zwart en plaats ze dan andersom terug met een drupje Kristal Klear, want éénmaal losgemaakt klemmen ze niet meer goed vast.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Stukje 0,2 abs en een pincet met een stuk
krimpkous erover en je trekt ze eenvoudig los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8DE3779D-9120-4477-B88D-B2C7E6AE3970-61363ed77ecfb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8DE3779D-9120-4477-B88D-B2C7E6AE3970-61363ed77ecfb.jpg)
Daarna moet je alsnog met zwart bijstippen.
-
nav de foto; waarom zit die opklapbare treeplank daar nog..? ??? Of maw; is er een reden dat die opklapbaar is of is niet de moeite genomen een vaste te maken?
Als je goed kijkt, zie je achter deze overloopplaat in de kopwand een luik zitten. Door dit luik konden lange materialen in de wagen geschoven worden.
Deze ingekorte overloopplaat is trouwens pas bij de ongevallenwagens aangebracht, de originele stalen D's hadden geen deuren op de kop.
Latere verbouwingen kregen weer kopdeuren met vouwbalgen en overloopplaten.
De reden dat de overloopplaat opklapbaar is, is dat je anders niet goed bij de koppeling kunt komen.
Groeten Arjen
-
Zie hier de overloopplaat zowel op als neer geklapt met beter gezicht op het genoemde luik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-021-6137dce0d6ecf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112024-021-6137dce0d6ecf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7499-024-6137dce8b6b07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7499-024-6137dce8b6b07.jpg)
-
Waar zit de depotvoedingsaansluiting op de ongevallenwagen?
gr. Rob
-
Is zichtbaar op de foto's die in voorgaande posts geplaatst zijn: bij de takelarm links achter.
Grtz, Ton
-
Om precies te zijn: reacties 67 en 74 van Frans8800.
Zit aan de zijkant, bijna helemaal achteraan.
-
Bedankt!!!
-
Nog even inhakend op de vraag over de depotvoeding zit deze zo te zien op het Artitec model nog op de oorspronkelijke plaats op de kop , maar werd deze in ieder geval op de wagen die ik fotografeerde verplaatst. Op de foto van de van de 1:1 versie zien we vaag nog de contouren en ter hoogte van de bovenkant van de handgreep zien we op de kop nog de doorvoering van de kabel die is blijven zitten evenals de opschriften op de kop. Op een andere foto die ik maakte zien we ook nog een depot voeding op de andere kop van de wagen waarbij dit in plaats van opbouw een inbouwversie was, waarschijnlijk vanwege verminderde kans op schade, dus klaarblijkelijk waren er onderlinge verschillen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Depotvoeding-613b6c883cde0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Depotvoeding-613b6c883cde0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/614167-007-24-01-1993-2-613b6c963a95a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/614167-007-24-01-1993-2-613b6c963a95a.jpg)