BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hgr op 11 augustus 2021, 12:03:21

Titel: Spookmeldingen bij Marklin Central Station 2
Bericht door: hgr op 11 augustus 2021, 12:03:21
Op de club zijn we een baan aan het bouwen met Marklin C rails. De baan ligt
Wissels worden aangestuurd met Schakeldecoders van Digikeijs
Terugmeldmodules zijn Digikeijs DR4088GND aantal 3, aangesloten dmv STP kabels

Centrale Marklin Central Station 2 (60214) met softwareversie 4.2.9  (De nieuwste versie is 4.2.13)
Voeding voor de centrale is Marklin 60052 vermogen is 60VA
Baan wordt aangestuurd dmv iTrain versie 5.0.13

Het probleem:
In iTrain geven secties die aangesloten zijn op de 3e Terugmeldmodule spookmeldingen, de andere 2 gaan goed.
In de terugmeldmonitor zie je diverse melders "random" aan en uit gaan

Wat hebben we gedaan aan foutopsporing:
Alle sectieaansluitingen gecontroleerd of de isolatie goed is
Alle draden van sectie naar terugmelder doorgemeten
Alle aansluitingen op de terugmelder gecontroleerd, op onbedoelde contacten
STP kabel tussen module 3 en 2 vervangen
Module 3 vervangen voor een nieuwe

We hebben zelfs de verlichting in de ruimte uit gehad om te kijken of de TL bakken soms storen. Tot grote hilariteit van de clubleden van de N-hoek

Bovenstaande was allemaal goed en leidde niet tot oplossen van het probleem.
Een clublid heeft zijn Marklin CS3 (met bijbehorende voeding) aangesloten op de baan en toen werkte alles feilloos, alle melders melden zich keurig in iTrain op dezelfde pc die normaal aangesloten is op de CS2

Wij kwamen tot de conclusie dat het probleem gezocht moet worden in de CS2 of de voeding van de CS2 (zie hierboven).

Wat wij als mogelijke oplossingen of problemen nog zien:
- firmware update
- dat de voeding niet "stabiel is"

Wie herkent ons probleem en weet een oplossing?
Titel: Re: Spookmeldingen bij Marklin Central Station 2
Bericht door: bask185 op 11 augustus 2021, 14:03:52
Hallo hgr,

Ik betwijfel of je hier een antwoord zal vinden waar je echt wat aan hebt. Het probleem is best wel vaag.. Wij hebben zelf (helaas) 2 central stations 3+ op onze club en die doen het (nog) goed. Wij hadden echter wel het probleem dat we bij de contacten van de C-rail nog even de slijptol er door moesten halen, maar aangezien het wel werkt bij jullie op een CS3 zullen de contacten wel goed zijn.

Firmware update kan je inderdaad proberen en de voeding vervangen ook maar voedingen groeien niet aan bomen (vooral die dure marklin dingen niet) en het biedt geen garantie. Als de firmware update geen succes heeft, moet je maar kijken of je nog garantie heb, want dan kan je het beste doen: contact the supplier. Dat is het beste advies wat ik je hier en nu kan geven.

Als het aan mij zou liggen, zou ik onze beide club CS3s op marktplaats zetten en er 1 enkele tams redbox voor terug kopen. Wij rijden namelijk op iTrain en gebruiken toch maar 10% van de functionaliteiten van de central station en ik heb nog geen XpressNet bus. Maar d'n marklinisten willen er niks van horen, ze kijken me nog steeds raar aan als ik bij hun een trein met een WLAN multimaus via iTrain laat rijden  ;D

Dus ja, mocht je CS2 geen garantie meer hebben en het probleem blijft, kijk dan ook buiten buiten marklin om voor alternatieven.

Veel succes in ieder geval en laat maar horen hoe het afloopt.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Spookmeldingen bij Marklin Central Station 2
Bericht door: hgr op 12 augustus 2021, 09:18:03
Bedankt voor je reactie

Ik denk dat het een fw-update wordt en als dat niets oplost wordt het Even Apeldoorn Bellen



Titel: Re: Spookmeldingen bij Marklin Central Station 2
Bericht door: hgr op 18 augustus 2021, 13:41:30
We hebben er een voeding van een CS3 aangehangen en alles werkt!
Dan gaan we maar voor een nieuwe voeding.
Titel: Re: Spookmeldingen bij Marklin Central Station 2
Bericht door: bask185 op 18 augustus 2021, 13:54:15
Blij dat het gelukt is (y).

Wat voor problemen voedingen wel niet met zich mee kunnen brengen. Ik werd laatst half geelektrocuteerd toen ik de rails van onze 2-rail baan en 3-rail tegelijk aanraakte. Daar staat minstens 50V over, ik ga morgen trouwens eens meten wat er tussen staat ...

Mvg,

Bas