BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: PeterNS op 04 augustus 2021, 15:34:14
-
Goedemiddag,
Ik ben een baan aan het bouwen met Fleischmann profi rails. Nu vraag ik mij af moet een wissel aan 3 of aan 2 zijden geïsoleerd worden?
Peter
-
Dat hangt er vanaf waar het wissel in het baanplan zit en waarom het geïsoleerd moet worden.
-
Alleen aan beide stompe kanten. Dat moet je voor elk wissel afzonderlijk bekijken.
-
Als het wissel gebruikt wordt om 2 opstelsporen samen
te voegen of 2 stationssporen samen te voegen naar 1 spoor is de bedoeling
-
Ik herhaal Klaas: en waarom zou er dan geïsoleerd moeten worden ? Wat is daar de bedoeling van ?
-
Ik dacht dat wissels niet in blokken horen
-
Blokken ? Daar begin je nu pas over. Dus graag wat meer duidelijkheid wat nou eigenlijk de bedoeling is, anders is het giswerk.
En als je bedoelt de 2 uiteinden, dat die elk een blok zijn, dan daar isoleren en de wissel opnemen in het blok dat naar de "ingang" van de wissel leidt.
-
De 2 schaduwstation sporen of opstelsporen komen uit op een wissel dat betekent toch dat er voor dat wissel 2 stopsecties liggen dan krijg je het wissel die dus de 2 sporen samenvoegt tot 1 spoor isoleer je het wissel dan alleen aan de stopsectie zijde of ook nog aan de zijde dat het overgaat in enkelspoor hetzelfde bedoel ik ook met 2 stationssporen die worden samengevoegd via het wissel tot 1 spoor dus wordt het wissel aan 3 kanten geïsoleerd of alleen aan de 2 stopsectie kanten
-
Als een enkelspoor door het wissel splitst in 2 opstelsporen of 2 stationssporen dan hoef je het alleen maar te isoleren aan de kant van de 2 sporen (dat is de achterkant van het wissel). Aan de voorkant kan je het wissel meenemen in het blok van het enkelspoor. Dan hoef je het niet apart aan te sluiten.
-
Nu is het mij duidelijk Klaas bedankt voor je hulp ik had me misschien wat ongelukkig uitgedrukt
Peter