BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: brutus1 op 27 juli 2021, 21:26:09
-
Benieuwd naar de samenstelling van de olietreinen tussen Drenthe en Pernis..
Welke wagens zaten hierin en in welke tijdsperioden.
Kan mij de treinen nog wel herinneren als kleuter, maar toen was ik natuurlijk nog niet met de samenstelling bezig.
Het gaat mij vooral om de perode met de diesels als trekkracht.
Liliput & PICO heeft ze uitgebracht en er schijnt ook nog een Amerikaans model uitgebracht te zijn in NAM uitvoering?
gr
Brutus
-
Zoek "even" via google op BNLS en olieboot of olietrein.
Er zijn al meerdere draadjes hierover. Zoals deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89461.0)
Zo zijn de Piko wagens net niet helemaal correct qua uitvoering.
Langste treinen waren 33 wagens, langer was in Drenthe zo uit het hoofd niet aan elkaar te plaatsen.
-
https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimgd.rgcdn.nl%2F12b6ba245b85406aa22267ff4222f1ae%2Fopener%2FOlietrein-van-de-NAM-in-1962-Rechten-Serge-Vinkenvleugel-RTV-Drenthe.jpg%3Fv%3DsBqtsoNu_9cqoAX0LWvD9w2&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.rtvdrenthe.nl%2Fnieuws%2F106941%2FOliespoorlijn-gesloopt-stuk-geschiedenis-verdwenen&tbnid=G_9WQg_fei05TM&vet=12ahUKEwjMl76rpYjyAhUP47sIHRYJAYMQMygAegUIARCCAQ..i&docid=-6A47JmcpQP-0M&w=770&h=433&q=olietrein%20Pernis-Drenthe.&ved=2ahUKEwjMl76rpYjyAhUP47sIHRYJAYMQMygAegUIARCCAQ (https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimgd.rgcdn.nl%2F12b6ba245b85406aa22267ff4222f1ae%2Fopener%2FOlietrein-van-de-NAM-in-1962-Rechten-Serge-Vinkenvleugel-RTV-Drenthe.jpg%3Fv%3DsBqtsoNu_9cqoAX0LWvD9w2&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.rtvdrenthe.nl%2Fnieuws%2F106941%2FOliespoorlijn-gesloopt-stuk-geschiedenis-verdwenen&tbnid=G_9WQg_fei05TM&vet=12ahUKEwjMl76rpYjyAhUP47sIHRYJAYMQMygAegUIARCCAQ..i&docid=-6A47JmcpQP-0M&w=770&h=433&q=olietrein%20Pernis-Drenthe.&ved=2ahUKEwjMl76rpYjyAhUP47sIHRYJAYMQMygAegUIARCCAQ)
https://www.google.nl/search?q=olietrein+Pernis-Drenthe.&tbm=isch (https://www.google.nl/search?q=olietrein+Pernis-Drenthe.&tbm=isch)
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=olietrein%20Pernis-Drenthe. (https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=olietrein%20Pernis-Drenthe.)
gewoon gevonden met zoekterm: olietrein Pernis-Drenthe ;D
Er zal vast wat nuttigs bij zitten voor je denk ik.
-
Een speciale uitgave van een Piko set met NAM wagens.
https://www.treintjeoost.nl/73022-piko-h0-set-van-3-nam-ketelwagens-beperkte-exclusieve-oplage
De Piko en Liliput wagens zijn toch wel wat verschillende modellen. De Piko wat grover en de Liliput wat fijner beide in een trein past niet erg omdat het toch wel verschillende modellen zijn.
Arjan
-
Er zaten in het dieseltijdperk, en dan houd ik gemakshalve het eerste deel van tijdperk 3 aan, want ik neem aan dat jouw vraag is ingegeven door het aankomende verschijnen van de Piko NS 2000, 3 soorten wagens in de treinen.
- Amerikaanse USATC (Roco 67025, set met 2 exemplaren)
- Tsjechische (Liliput, 7 verschillende nummers)
- Belgische (niet in model leverbaar)
Voor de Roco zul je de tweedehands markt op moeten. Een van de 7 Liliputs is nieuw nog te vinden bij MTE. https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=179240
De ketelwagen die Piko onlangs opnieuw uitbracht, en de aankomende set van 3 zijn zoals gezegd, niet correct.
-
samestelling ruw olietreinen .
Pernis - Den Haag Lolaan , met de 2200/2300 gehele traject .
Pernis - NAM Schoonenbeek ;
Pernis Ijselmonde ( spoor naast hoofd dienstgebouw ) 2x de 2400/2500 . Lokwissel Ijselmonde ,de werd E loc serie 1300 . Dan tot Almelo E tractie en daar DE tractie .
-
Dan tot Almelo E tractie en ...
Bedoel je daarmee ook die 1300, of kan 1200 ook? En over welke periode in (ca.) jaartallen hebben we het? Hoeveel karren, vast of variabel?
-
Mss niet in het bedoelde tijdperk ,maar in 1961-62 toen ik bij NS werkte als Mt Seinwezen heb ik meerdere keren de olie trein (De Olieboot) van of naar Pernis via de Betuwe Lijn zien rijden .
Daar zaten Amerikaanse ketelwagens tussen met hun typische Amerikaanse draaistellen,of mss waren het allemaal Am.ketels .. ???
Peter
-
Bedoel je daarmee ook die 1300, of kan 1200 ook? En over welke periode in (ca.) jaartallen hebben we het? Hoeveel karren, vast of variabel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-IMG-4749-61043969d2ccc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail-IMG-4749-61043969d2ccc.jpg)
Voor de lege boot kon ook een elfje voor staan. (foto locatie Assel)
Mvg, Johan
-
tussen sept 1968 en 1970 was ik wagenmeester in rotterdam goederen .
-
Op deze site staat ook wat:
https://home.kpn.nl/wisse558/home1.htm (https://home.kpn.nl/wisse558/home1.htm) Klik op Sitemap en zoek dan naar NAM, voorheen BPM en klik erop; op de nieuwe pagina kijk naar materiaal.
-
samestelling ruw olietreinen .
Pernis - Den Haag Lolaan , met de 2200/2300 gehele traject .
Dat hangt er geheel vanaf over welke jaren je het hebt. Eind jaren 50, begin jaren 60 zaten daar (veelal) 2400'en voor de korte olietreinen. Zie bijvoorbeeld: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLdv.htm
-
Thanks, veel info om het weekend mee door te komen.
gr
Brutus
-
samenstelling ruwe olietreinen .
Den Haag Loolaan - Pernis, met de 2200/2300 gehele traject.
Maar ook voor deze trein zat soms een elektrische lok. In ieder geval in 1986/87 reed trein 57223 (tussen Hollands Spoor en IJsselmonde) met een E-lok en 1 of 2 2200'en in opzending (bijvoorbeeld op 16/1/87 de combinatie 1151+2251, op 31/12/86 de 1638+2308 en op 13/3/87 de 1119+2297+2339). De lok was omloopmatig afkomstig van IC 2502 Vl-Gvc en reed daarna llt naar Gv voor de olietrein.
-
Deze al eens gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=ocRT_2t448Q
-
... En over welke periode in (ca.) jaartallen hebben we het? Hoeveel karren, vast of variabel?
Als kind heb ik ze dagelijks voorbij zien komen vanuit het ouderlijk huis in Hardenberg. En ik heb ze ook regelmatig geteld. ;D Meestal waren het 21 ketelwagens. Soms een paar meer. Met 3 dieselloks er voor.
We hebben het dan over begin jaren '80. Mooie herinnering! De beladen trein liet ons hele huis schudden bij het voorbij rijden. Terwijl ik dan op zolder met mijn modelbaan speelde, was het in mijn fantasie natuurlijk mijn eigen modeltrein die dat deed :)
Groet, Wim
-
In de tijd van de NS 600/2000 diesellocs zaten er ook een aantal twee-assers tussen. Foto uit 1947.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olietrein-1947-SPOOR01-KB-FOTO-4566-X-61052267a0dac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olietrein-1947-SPOOR01-KB-FOTO-4566-X-61052267a0dac.jpg)
Exact-Train heeft de goede ketelwagen met BIJNA de goede opdruk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ex20500-1-610522f0675e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ex20500-1-610522f0675e8.jpg)
Heb op een beurs een van de heren Keppeleen paar van de foto's van deze wagon doen toekomem en hij zou deze variant ook laten produceren, dus ik kijk er nog steeds naar uit.
Carel
-
In de tijd van de NS 600/2000 diesellocs zaten er ook een aantal twee-assers tussen. Foto uit 1947.
Carel
Op deze foto zijn dus de Liliputwagons te zien, afgaande van de relingen langs het vulbordes in combinatie met tweeassers.
Zal overigens wel lekker geroken hebben met de open kleppen......
gr
Brutus
-
Welke twee assers zijn dat?
-
24 kuubs Einheits Leicht Kesselwagen
-
Zijn die (al?) te koop? Ik ben er niet in thuis eerlijk gezegd. Heb wel een sleep van 16 Liliput wagens, maar een paar twee assers ertussen zou best leuk zijn.
Edit: Ahum, of je kijkt een paar posten naar boven.... :-X
-
Je kunt er ook nog wat voormalige USATC ketelwagens (Roco) bij zetten, staat ook leuk ;). Benieuwd wanneer de heren Keppel die 24 kuub wagens in passende jas uitbrengen...
Rob
-
Is dat de aangekondigde Exact-train 20586 (Leichtbau-Kesselwagen NAM Bataafsche Petroleum Maatschappij, Epoche III)?
-
Yep, dat moet 'm zijn....
-
Oei, die gaan €49,50 het stuk kosten :o