BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReneN op 17 juli 2021, 16:42:45
-
Gisteren via de WDR gehoord dat momenteel 600 km spoor in Duitsland door de watersnood onbruikbaar is. Dat zal voor een deel snel hersteld kunnen worden, maar vandaag heeft iemand een wandeling langs de de Ahr gemaakt waar de spoorlijn vrijwel volledig is verdwenen. Deze takt aan bij Remagen: https://www.youtube.com/watch?v=kVlFrIIzhrs
-
Op het Treinen web kwam ik via Somda op een bericht over het Belgische spoor tegen :
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9068/herstel-van-spoor-in-zuiden-van-belgie-zal-tot-eind-augustus-kunnen-duren.html
Peter
-
Jup, vriend van me woont in de Ardennen, en heeft huisje vlakbij lijn 162 naar luxemburg.
Daar zou een trein naast de sporen moeten steken.
Vandaag zijn ze al volop aan de werkzaamheden bezig daar :
(https://falcon-its.be/baan/lijn162.jpeg)
Als het mogelijk was ging hij nog eens proberen om morgen een foto te kieken van de lok die van het spoor zou steken.
Ook daar dus heel veel spoor dat weggespoeld is of de bedding van weg.
-
Inderdaad niet alleen problemen in Duitsland, maar naast België ook in Nederland. Sowieso het traject van Maastricht naar Vise ligt er uit.
-
Deze foto kwam via een app groepje binnen.....locatie en bron zijn mij onbekend, maar wellicht dat iemand het herkent.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210715-WA0010-60f33065a824e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210715-WA0010-60f33065a824e.jpg)
Mvg
Sander.
-
Ik denk dat het om deze trein gaat :
Zie link Twitter (https://twitter.com/CoreIce/status/1415568991863681026?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1415568991863681026%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.spoorpro.nl%2Fspoorbouw%2F2021%2F07%2F15%2Fspoor-belgie-verzakt-herstel-kan-weken-duren%2F)
:-\
-
Ja dat is duidelijk dezelfde en waar Falcon ook op doelt.
(y)
Mvg
Sander
-
Jep, dat is em.
Had een andere foto gehad, waar ie heel onduidelijk in de verte op stond, maar was niet duidelijk of het nu een HLE 13 was of iets passagiersachtig.
Duidelijk dat het om een Desiro gaat nu.
-
Er werd de voorbije dagen behoorlijk wat treinverkeer geanuleerd/beperkt op de treinassen Oostende/Kortrijk-Gent-Brussel-Leuven-Luik (eerst beperkt tot, later tot stations westelijker). Ook op de zuid-as en er ten zuiden van (Rijsel Fr.)-Doornik-Bergen-Namen-Luik was er amper of geen treinverkeer. Dat zal wellicht nog een poos duren... .
Behoorlijk wat keren de trein genomen op de lijnen op de oevers in de Vesder- & Maasvalleien. Ook was ik fan van de EC's Iris/Vauban op de Luxemburglijn. Vooral het gedeelte tss Namen-Libramont-Aarlen-Luxemburg.
Gr,
Jan
-
Naar mijn waarneming dekt de vlag de lading niet meer. “Spoor na de zondvloed” zou beter passen. Immers draadje gaat na eerste item over België.
Aanvulling: volgens regionale zender L1 blijft het spoor van Maastricht naar Luik zeker tot het eind van deze maand buiten gebruik.
-
Yep! (of op z'n minst "... in de ruime 3-Landenpunt regio's")
-
De lijn maastricht-luik is de komende weken dicht, ook de spoorlijn tussen rheydt en aachen is dicht.
Kijken hoe alles omgeleid gaat worden.
In de eifel rijd helemaal niks meer, en dat gaat ook een hele poos duren gezien de ravage daar.
-
Hier wat foto's van de hoofdlijn Keulen-Gerolstein-Trier (https://www.eifelbahnforum.de/viewtopic.php?p=35227#p35227). Ballastbed weggespoeld, spoor verwrongen, enz.
De al genoemde Ahrtalbahn is nog flink erger, 20km onbruikbaar, voorraad veel bruggen weggespoeld...
Reinout
-
Ook de miljoenenlijn blijkt getroffen. Het trace Schin op Geul- Simpelveld is veilig verklaard en de dienst hierop wordt hervat. Aan het stuk tussen Simpelveld en Kerkrade schijnt met name ter hoogte (of laagte) ::) van de Beitel na de opruimwerkzaamheden door veel vrijwilligers nog herstel van de infrastructuur nodig te zijn.
Actueel nieuws op de website van de miljoenenlijn. https://www.miljoenenlijn.nl/
-
Ligt het aan mij dat ik op hun site er niets over vind?
-
Beter zoeken, staat een link naar de Facebook-pagina met een update van 16-7: KLIK (https://www.facebook.com/miljoenenlijn/posts/4309970502387352)
En voor uw gemak:
𝗨𝗽𝗱𝗮𝘁𝗲 𝗪𝗮𝘁𝗲𝗿𝗼𝘃𝗲𝗿𝗹𝗮𝘀𝘁:
De stoomtrein zal morgen, zaterdag 17 juli, niet rijden. Alle kaartkopers voor morgen worden op dit moment persoonlijk op de hoogte gebracht door onze vrijwilligers.
Het traject Simpelveld - Schin op Geul, waar we momenteel rijden, ligt op hoogte dus valt daar de schade aan het spoor mee.
Het traject tussen Simpelveld en Kerkrade is echter zwaar beschadigd en zal lange tijd buiten dienst zijn. Ook zien we om ons heen veel bewoners en ondernemers met enorme overlast en schade. We wensen hen veel sterkte toe! Ook betuigen wij onze steun aan de gemeenten langs de Miljoenenlijn, te weten Simpelveld, Valkenburg, Gulpen-Wittem, Kerkrade en Heerlen. 🍀
Op zondag 18 juli zal de stoomtrein wel weer rijden, tussen Simpelveld en Schin op Geul. De kaartverkoop is daarvoor wel stilgezet: we willen daarmee onze gasten die eigenlijk zaterdag mee zouden rijden een kans geven om zondag alsnog een rit over de Miljoenenlijn te maken.
En voor we een ja-maar-ik-heb-geen-facebook-discussie beginnen:
De pagina is ook te bezoeken zonder account. En zo'n FB-pagina is nou eenmaal wat eenvoudiger te updaten dat de gemiddelde website. Bovendien heb je gelijk mogelijkheden tot interactie met je lezers.
-
De lijn maastricht-luik is de komende weken dicht, ...
Kijken hoe alles omgeleid gaat worden.
De IC's 5xx Oostende-Brussel-Luik-Eupen rijden vanaf Luik om via de Maasvalei lijn tot Vise om daar de goederenlijn door de Voerstreek op te klimmen tot Montzen om van daar naar Welkenraedt de normale reisweg te vervolgen.
Op weekdagen zijn de voorziene 4xx IC's Kortrijk-Gent-Brussel-Luik-Welkenraedt beperkt tot Angleur, net over de Maas.
Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft 4 data vrijgegeven van eind juli tot eind augustus met welke lijngedeelten opnieuw in dienst zou moeten kunnen komen.
Gr
Jan(tje)
-
Beter zoeken, staat een link naar de Facebook-pagina met een update van 16-7: KLIK (https://www.facebook.com/miljoenenlijn/posts/4309970502387352)
Los van de wel of geen facebook hebben vindt ik dit wel kort door de bocht.
Dat heeft niets met zoeken te maken want als je zoekt vindt je dus niets.
Bij nieuws staat er niets.
En lang niet iedereen heeft iets met social media.
Dan verwacht je op zijn minst onder nieuws dat er naar facebook e.d. verwezen wordt voor meer nieuws.
Mocht ik naar de ZLSM willen gaan dan kijk ik op hun site en dan zou je dus niet geweten hebben dat er niets reed.
-
Inderdaad heel vreemd dat er nergens op de site van de ZLSM staat wat deze calamiteit betekent voor hun bedrijf.
Groet,
Bas
-
Exact dat, gezien de "meer info op de website" ga ik niet bedenken dat ik op de website niks vind en bedoeld word dat ik daar moet doorlinken naar Facebook :p
-
Er stond een dezer dagen wel degelijk een link naar hun FB pagina over de 'hoogwaterupdates', maar die is weer weg inderdaad.
Dat betekent dan eigenlijk dat er niets meer aan de hand is aldaar. Ze liggen ook redelijk hoog, behalve het stuk tussen Schin of Geul en Valkenburg. Maar dat stuk zit niet in de dienstregeling zie ik, maar of dat als gevolg van is, of gepland, weet ik niet.
-
Mag ik dit even niet begrijpen? Door het weghalen van een Facebook-bericht betekent het dat er niets meer aan de hand is?
-
Denk dat je die conclusie mag trekken.
-
Snel opgelost dan: "Het traject tussen Simpelveld en Kerkrade is echter zwaar beschadigd en zal lange tijd buiten dienst zijn."
-
Opzich ook niet zo gek, de webpagina kondigt dit weekeind ook gewoon ritten aan, dus daar zul je wel vanuit mogen gaan.
-
Er wordt alleen gereden op het baanvak Simpelveld-Schin op geul tijdens de
rijdagen.
Op het baanvak Simpelveld-Kerkrade worden geen ritten aangeboden ,tot nader order.
Er wordt ook alleen met de stoomtrein gereden ,de railbus is tot nader order buiten dienst.
-
https://www.youtube.com/watch?v=RBWJA3O5bNc
https://www.youtube.com/watch?v=X_HXPDAY02Y
https://www.youtube.com/watch?v=MG5OClF9jp0
Langs de rivier de Ahr vanuit de lucht na de ramp. Je moet soms goed kijken of je de spoorlijn nog kunt terug vinden.
De Ahr loopt van de Eifel o.a. langs het plaatsje "Schuld" (vrijwel weggevaagd) en Bad Neuenahr naar Remagen en mond daar uit in de Rijn. De spoorlijn zal nog lang buiten dienst zijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Remagen_-_Adenau
Treurige groet, Raymond van den Hoven
-
Inderdaad een treurige aanblik. Ik heb begin 80-er jaren op de camping in Kreuzberg gekampeerd en ook het terrein van het vroegere Bw bezocht.
In die periode heb ik ook de DB Gasflaschenzug gefilmd die voor het omwisselen van de gasflessen van de armseinen ingezet werd.
Gr, Rob
-
Deutsche Bahn schat de schade op ca. 1,3 miljard euro en minstens een half jaar herstel (voor sommige delen langer) :(
https://www.telegraaf.nl/nieuws/780023368/deutsche-bahn-1-3-miljard-euro-schade-door-overstromingen
-
Ik vraag me af of het nog wel zin heeft om de Ahrtalbahn te herstellen. Het komt grotendeels neer op nieuwbouw en dat terwijl het spoor vaak dicht langs het riviertje loopt. Eigenlijk zou het tracé 5 tot 10 meter hoger moeten komen te liggen, maar dat gaat niet vanwege de tunnels.
-
Als er een vervoersvraag is dan is herstel zinvol. De vraag zal dan eerder zijn hoe herstel uit te voeren en om die vraag te beantwoorden zal er nogal wat studietijd nodig zijn.
Ik neem ook aan dat niet alle verwoeste huizen weer op dezelfde plaats teruggebouwd gaan worden maar dat er rekening gehouden wordt met het scenario van de afgelopen weken.
Maar... allemaal aannames mijnerzijds.
-
Gisteren naar dit informatieve filmpje zitten kijken (Ahrtalbahn, Eifelbahn en Eifelquerbahn):
https://www.youtube.com/watch?v=4UgRqJG-cYM
Marc
-
Ja, da's een goede video. Ook die beelden van het ondergelopen museumpje in Jünkerath... gelukkig lijken ze er weer aardig bovenop te komen.
Maar zeker in het Ahrdal is het bijzonder hoeveel zo'n lief riviertje aan weet te richten. Indrukwekkende beelden.
(Eifelquerbahn is inmiddels grotendeels vrijgesneden en de brug is goedgekeurd voor het weghalen van de voertuigen uit Gerolstein.)
Reinout
-
Het probleem in het Ahrdal was (onder andere) dat veel puin zich ophoopte tegen de verschillende bruggen, waardoor dit feitelijk dammen werden. Daardoor kon het normaal zo lieflijke riviertje zo ver buiten zijn oevers treden. Wanneer zo'n dam het dan uiteindelijk begeeft, levert dat natuurlijk ook weer een nieuwe vloedgolf op. Die opstapeling van puin was goed te zien op de eerste foto's van Kreuzberg.
In het positieve nieuws: Ik heb begrepen dat de eerste treinen inmiddels al weer over het eerste stuk van de Ahrtalbahn vanaf Remagen tot aan Ahrweiler rijden. Er lijkt toch echt een grote wens te zijn om de Ahrtalbahn weer volledig te herstellen en zelfs te upgraden naar electrische tractie en mogelijk ook (weer) te verlengen tot aan Adenau. Dit laatste ook met het oog op de klimaatverandering. Dan kunnen de racefans met de trein naar de Nurburgring komen, ipv met de auto :)
Zie https://kreis-ahrweiler.de/ahrtalbahn-bis-nach-adenau-weiterbauen/ en https://www.wochenspiegellive.de/ahr/adenau/artikel/es-faehrt-ein-zug-nach-adenau-71935/
Overigens hoorde of las ik dat het volledig herstellen van de Ahrtalbahn nog wel minimaal 6 jaar kan gaan duren (maar ik ben die bron even kwijt).
-
Oorzaak en gevolg niet uit het oog verliezen, het meesleuren van zaken die dan de openingen afdichten komt niet omdat het kurkdroog was. Het gebied is kwetsbaar voor zulk raar weer. En ook hier is de mens medeverantwoordelijk door verstening van de eigen omgeving naast het tekort aan watervasthoudende werken in d bovenlopen van alle watertjes die richting Ahr voeren. Als wij in de benedenloop van de Rijn kunnen zien wat er aan zooi komt aangestroomd moet je wel ontzag krijgen voor het geweld daar. En daar helpt een breder brugopening niet om de watervloed te beteugelen.
-
Ik heb een deel van de discussies rondom het Ahrdal proberen te volgen en ik heb het idee dat de verstening (tegels in de achtertuin, parkeerplaatsen, bebouwing, enz) maar heel beperkt invloed heeft gehad. Het merendeel van het landschap is gewoon bos, wei, wijnberg.
"Het gebied is kwetsbaar voor zulk raar weer" klopt als een bus. Diep uitgesneden dalen, veel hoogteverschil. Het rare weer, namelijk een buiengebied dat lang op dezelfde plek bleef hangen, resulteert dan in water dat zich relatief snel verzameld en relatief snel het dal uit stroomt. Water hoog in de dalen vasthouden is een mogelijke oplossing. In Zuid-Limburg begreep ik dat ze op sommige plekken best tevreden waren met de opvangbekkens omdat het anders nog irritanter was geweest.
De bruggen vind ik trouwens wel een deel van het probleem. Met andere bruggen verander je niets aan de hoeveelheid water. Maar op meerdere plekken is juist door een brug het water plaatselijk nog eens meters opgestuwd. En omdat de bruggen meestal bij dorpen liggen, stroomt het water dan nog eens extra goed dwars door het dorp heen.
Ach, het is ook gewenning. Als de volgende keer een weerman een dag van te voren weer rampspoed en ellende voorspeld dan worden de caravans gelijk weggehaald, dan liggen ze niet op en onder de brug.
Stomste is dat ze voor de hoogwatervoorspelling uit zijn gegaan van neerslagdata vanaf 1948. En dat ze dus het vorige hoogwater uit 1910 niet hebben meegenomen in de berekening. En 1804 ook niet.
Reinout
-
Ik weet dat Camping Viktoria Station in Kreuzberg geen Dauerplätzen meer krijgt. Dit is ook op last van de gemeente. Alle Campings aan de rivier moeten binnen 3 uur (dacht ik) ontruimd kunnen worden. Dat is alvast winst. Nu nog een manier vinden om waterbekkens te realiseren, om bij extreem weer water in op te vangen. Maar wat Reinout al zei hierboven: het is een diep uitgesneden dal, met steile hellingen en weinig vrije ruimte. Dat wordt dus nog een hele uitdaging. Begin vorige eeuw waren er overigens al plannen om de waterberging etc. te verbeteren (na de hoogwater vloed van 1911(?)), Maar toen vonden ze de aanleg van de Nürburgring belangrijker... :-X
-
Interessant! Logische beslissing om geen nauwelijks verplaatsbare stacaravans meer toe te staan. Die vormden een substantieel deel van de stuwdammen (in ieder geval vielen ze nogal op).
1911: bijna, 1910. Toen werden de stuwdammen ironisch genoeg gevormd door het opgestuwde bouwhout van de verlenging van de spoorlijn richting Hillesheim/Jünkerath.
Dat van die waterbergingsplannen uit die tijd had ik ook ergens genoemd zien worden. Heb je daar toevallig ergens wat uitgebreidere info over gevonden? Lijkt me interessant.
Reinout
-
Goh, dat is al een hele tijd geleden dat ik daar wat over gelezen heb. Ik ga eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Edit: Dat was makkelijker dan gedacht: https://de.wikipedia.org/wiki/Hochwasser_der_Ahr_am_13._Juni_1910
In den 1920er Jahren wurden aufgrund der vorangegangenen Hochwasserkatastrophe konkrete Pläne zum Hochwasserschutz erarbeitet. Dazu zählten Hochwasserrückhaltebecken, die insgesamt 11,3 Millionen Kubikmeter Wasser hätten zurückhalten können. Diese Planungen wurden jedoch zugunsten des Baus des Nürburgrings zurückgestellt und bis heute nicht realisiert.
Wat dan weer een citaat is van deze pagina: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/technologie/hochwasserschutz-ahrtal-101.html
-
Leuk artikel van tagesschau.de. Een mooi citaat:
Hinzu kommt, dass die Maßstäbe, die an Hochwassergefährdungskarten des Landes angelegt werden, überdacht werden müssen. Denn nach diesen Karten hätten die Bewohner dieses Ortes bei einem Extremhochwasser, das statistisch nur alle 200 Jahre auftreten soll, höchstens nasse Füße gekriegt. Die Häuser dort standen jetzt aber bis zur Dachluke unter Wasser.
De hoogwaterberekeningen lieten inderdaad wat te wensen over.
Reinout
-
Stacaravans vielen natuurlijk wel op want die dreven op de oppervlakte maar wat daar onder zat zag je alleen bij obstakels, de complete vegetatie langs de rivier is weggevaagd. Dat laat dit filmpje goed zien , voor en na de Flut. https://www.youtube.com/watch?v=iGVhf0obxd8 Al die stammen en kruinen verstopten zeker meer de doorgang dan de sleurhutten.