BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mike op 18 augustus 2006, 21:33:39
-
Hoi,
Ik ben enige tijd geleden in bezit gekomen van roco (blauw/wit) DB interregio rijtuigen. 3x 1e klas, waarvan 1 met bistro, en 2x 2e klas... Ik meen te beseffen dat deze rijtuigen ook door Nederland hebben gereden op het traject Amsterdam - Berlijn. ???
Nu is mijn vraag: Uit welk aantal/ soort rijtuigen bestaat een leuke stam, welke loc heeft ervoor gereden, en in welk tijdperk reden ze hier...
Ik hoor het graag van de gene die wat meer hiervan weten... ::)
Groetjes, Mike
-
ik heb ze een keer met een 1600/1700/1800 in Amersfoort gezien.
robbert
-
Ik ben in oktober 1998 met een dergelijke trein naar Berlijn geweest, vanuit Amersfoort. In Nederland getrokken door een 1100 (meen ik me te herinneren). In Bentheim werd van lok gewisseld en kwam er een 101 voor de trein (101 085 heen en 101 013 terug). De 101 was toen nog bijna nieuw en nog niet voorzien van reklame. Nadien hebben ook nog 103-en dienst gedaan, weer terug van weggeweest.
Over de stam weet ik weinig. Er staat mij bij dat in Bentheim ook nog 2 rijtuigen bijgeplaatst werden.
Groet, Bas
-
1x 1e klasse, 1x Bistro, 3x 2e klasse was een gewone samenstelling, trekkracht was van alles (geen 1000 of 1500 ;)), ze reden van 1995 tot nu alleen zijn ze nu in ICE kleuren geschilderd.
-
Ah, wat een snelle reactie!!! :o
Ga ik toch maar een 1e klasse proberen te ruilen voor een 2e klasse. Komt m'n stam wat meer overeen met de werkelijkheid. ;D
Dank jullie wel,
Groetjes Mike.
-
Inderdaad, de blauw geschilderde rijtuigen reden destijds als IR Berlijn-Amsterdam CS-Schiphol. E.e.a. bestond op het Nederlandse traject uit:
- een 1e klas rijtuig (Aimz 261)
- een BistroCafe-rijtuig (ARkimbz 262/266)
- 4-5 tweede klas rijtuigen. In 1999 was gepland (bron: fernbahn.de) 4 normale 2e klas rijtuigen (Bim(z) 263/264) en 1 rijtuig met fietsenafdeling (Bimdz 268, heeft Roco ook gemaakt).
Vervangend kwam voor een Bimz 264 ook wel een Bm 235 in actie (zijgangrijtuig, rode IC-kleur, rijdt nu in Nederland als ICK).
Over het 'nu' een kleine correctie: de buurlandtrein naar Berlijn rijdt nog steeds (nachttrein is opgeheven), maar is nu IC geworden en van de genoemde rijtuigen rijdt alleen de ARkimbz nog in de trein. Alle andere rijtuigen zijn inmiddels volgens plan vervangen door ander spul.
Groet,
Julius
-
Reed hier ook niet een wagen van de NS in mee?
Heb hier een märklin fietsenrijtuig er bij achter hangen nr 4165 geloof ik.
mvg,
Sander
-
NS-rijtuigen in die buurlandtreinen hebben we ook gehad ja, maar dat was als ik het goed heb in de periode voor de IR waar we het nu over hebben. Zie ook http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/NS/1620-29/pix.html (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/NS/1620-29/pix.html) bovenste twee foto's en http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/NS/1650-58/pix.html (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/NS/1650-58/pix.html) bovenste foto (daar zie je ook de door mij genoemde Bm 235 en direct achter de loc de Bimdz 268 herkenbaar aan het fietsje).
In de boeken over de series 1200/1300 staat denk ik ook wel een plaat van deze treinen.
Groet,
Julius
-
Zowel een 1100 als 1300 staan op Railfaneurope op foto's met deze rijtuigen als trein naar Berlijn, bij de 1200 kon ik alleen een foto vinden dat ze opgesteld waren op Watergraafsmeer.
-
Een Märklin fietsrijtuig??
Er reed wel 's een NS-fietsrijtuig mee. Tot aan de grens. De E-tjes mochten de grens niet over....
Overigens, zijn die rijtuigen nog te koop in 1:87 lengtemaat?
-
Er reed wel 's een NS-fietsrijtuig mee. Tot aan de grens. De E-tjes mochten de grens niet over....
Hoe komt het dan dat ik deze Dfjes regelmatig in de Ardennen-Expres de grens over zag gaan hier? :P
-
Een Märklin fietsrijtuig??
Er reed wel 's een NS-fietsrijtuig mee. Tot aan de grens. De E-tjes mochten de grens niet over....
ICR-BKD ook wel geloof ik tot Bh. Overigens, zijn die rijtuigen nog te koop in 1:87 lengtemaat?
Roco heeft ze in het verleden gemaakt, wellicht met enige moeite nog te vinden:
45050 Aimz261
45051 Bimz264
45052 ARkimbz262
45054 Bimdz268 (eenmalige serie, helaas interieur niet gewijzigd)
Van de Bimz zijn overigens meerdere nummers gemaakt (3 meen ik, genoeg dus voor een volledige trein).
De rode Bm 235 hebben we ook gehad, in verkeersrood als 45274, maar ook in Produktfarben als 44786 (oud logo) en 44253 (nieuw logo).
Groet,
Julius
-
Hoe komt het dan dat ik deze Dfjes regelmatig in de Ardennen-Expres de grens over zag gaan hier?
Mijn fout: 'de' moet zijn 'die'.
:-*
Ow en Julius, dank! ik ga ze s zoeken :)
-
In het algemeen genomen zat er één 1e klas rijtuig in IR treinen t/m 9 rijtuigen, bij samenstellingen van langere treinen(kwam bij de IR's niet vaak voor) kwam er een tweede 1e klas bij. De eerste jaren reden de bordbistro/bistrocafe rijtuigen in treinen vanaf 4 rijtuigen, dat minimum werd later steeds hoger en bij de korte treinen werden de rijtuigen vanaf zo 98/99(?) langzaam steeds meer vervangen door snackpoint rijtuigen(Bpmbkz291.8) deze rijtuigen reden en rijden in het Oriëntrot, Verkehrsrot, ICE kleur en DB Regio Verkehrsrot. De eerste twee(uitgezonderd evt DBAZ) kleuren zijn er volgensmij nu niet meer maar de laatste volgens mij wel.
Verder zijn de IR rijtuigen bij het langzaam aan steeds meer verdwijnen van de IR treinen deels over geschilderd in verkehrsrot, ICE kleur en DB Regio Verkehrsrot. Deze kleuren waren in duitsland allemaal door elkaar te zien, welke combinaties er in Nederland hebben gereden weet ik zo niet.
Groetjes Michiel