BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: peco op 24 juni 2021, 22:03:57

Titel: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: peco op 24 juni 2021, 22:03:57
Hallo allen,
Kort maar krachtig, kan iemand mij uitleggen wat met rijstappen nou precies wordt bedoeld.
Ben niet zo van het snappen van decoders etc etc.
Het rijdt bij mij allemaal wel, maar wil ook weleens de betekenis van iets weten.

Peter.
Titel: Re: rijstappen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 juni 2021, 22:09:14
Daarmee bedoelen ze het aantal snelheidsstappen van stilstand tot maximale snelheid.
Bij digitale sturing kun je niet de snelheid geleidelijk opvoeren, dat gaat in afgebakende stapjes.
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Ronald Halma op 24 juni 2021, 23:28:59
En bij DCC kan dat in 14, 28 en 128 stappen.
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Bahn-AG op 25 juni 2021, 09:03:10
Hallo

Je vergeet 27 stappen.

Bart
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: De eerste Ivo op 25 juni 2021, 09:05:12
Dag Peter,

Het volgende is dat je per stapje kunt instellen hoe hard een lok rijdt. Bij een sneltrein lok, kun je dan heel snel de maximale snelheid laten bereiken, bij een rangeerlok, maak je de toename van de snelheid per stapje heel klein.

Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: peco op 25 juni 2021, 15:59:39
Toch weer wat duidelijker, maar heb nog wel een vraag.
Het is toch niet zo dat een goederentrein genoegen neemt met 14 of 28 stappen, en een sneltrein met 128.
Kan je dan voor iedere trein willekeurig de snelheidsstappen instellen.?
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: locofiel op 25 juni 2021, 16:00:35
Voor het instellen van de rijstappen, wordt eerst de minimale en maximale loksnelheid ingesteld, bijvoorbeeld een 770 lok rijd maximaal 50 echte km.
Stel die in met de betreffende cv waarde (laten we zeggen, dat de schaalsnelheid bij 12 V wordt bereikt), dan wordt hertraject tussen minimaal en maximaal=12V met de rijstappen (bijvoorbeeld 28 stappen) verdeeld.
Eventuele typische koppel/toerenkromme kunnen ook nog worden ingesteld.


Gr,

Dirk
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Ronald Halma op 25 juni 2021, 16:09:53
En bij DCC kan dat in 14, 28 en 128 stappen.

Klopt, maar die zijn minder belangrijk. Heb ze zelf in 21 jaar DCC nog niet gebruikt  ;)
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: SBBcargo op 25 juni 2021, 16:28:52
Ronald, wat wil je zeggen ? Nu spreek je voor mij in raadselen  ???
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Martin Welberg op 25 juni 2021, 16:55:10
Voor mij ook...
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: bellejt op 25 juni 2021, 17:03:03
eenvoudig : hoe meer rijstappen hoe fijner je de snelheid kan regelen.Hangt ook af van je stuurprogramma wat die aankan als je digitaal computer gestuurd rijd.En of je MM of DCC rijd.
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: BartvD op 25 juni 2021, 17:06:00
Begin, bij het begin. Toen Lenz met het DCC systeem kwam konden de decoders alleen 14 stappen aan. Als je van 0 naar volle kracht toe ging zag je de lok ook echt tussen de stappen versnellen. Vooral bij het rangeren erg lastig. De volgende ontwikkeling waren de decoders met 28 stappen. Die kwam er al vlak achteraan. Ik heb nog ergens in mijn h0 treinen een decoder zitten met maar 14 stappen. Je kon trouwens het stevige vertragen en afremmen tussen de stappen een beetje omzeilen door rem of optrek vertraging in te stellen. Dan ging de vertraging of versnelling iets vloeiender. Vooral bij de locs met vliegwiel.

Nu zijn alle decoders uitgerust met 128 stappen (is voor zo ver ik weet standaard protocol). Een heleboel van de moderne decoders kan zelfs niet op 14 of 28 stappen aangestuurd worden. Meestal gaan de lichten dan raar doen (knipperen) en soms gaat de motor brommen als de decoder op de verkeerde stappen aangestuurd wordt.

Heel simpel:
Als de volle kracht snelheid 140 km/u is dan bij:
14 stappen: stap 1 = 10 km/u, stap 2 = 20 km/u, stap 3 = 30 km/u, stap 4 = 40 km/u, enz tot stap 14 = 140 km/u
28 stappen: stap 1 = 5 km/u, stap 2 = 10 km/u, stap 3 = 15 km/u, stap 4 = 20 km/u, enz tot stap 28 = 140 km/u
128 stappen: stap 1 = 1,1 km/u, stap 2 = 2,2 km/u, stap 3 is 3,3 km/u, stap 4 = 4,4 km/u, enz tot stap 128 = 140 km/u

Het is daarom dat de (moderne) centrale neerwaarts compatible zijn en in principe 128, 28 en 14 stappen kan aansturen. De meeste centrales kunnen dit zelfs per loc/decoder vasthouden (is een gegeven dat bij de loc adres wordt opgeslagen). Dus zou je in principe een oudere decoder ook op de baan kunnen hebben met de nieuwe decoders.

Het heeft dus helemaal niets te maken met sneltrein of rangeer trein. De (ingestelde) maximum speed of de start voltage.
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: jowi op 25 juni 2021, 18:22:12
De stappen vormen ook een karakteristiek, die niet lineair hoeft te zijn. Zo kan het best dat op stap 24 van 28 de topsnelheid al vrijwel gehaald is en stappen 25-28 dus weinig 'doen'. Of dat het lijkt alsof de lok langzaam start en er dan ineens vandoor gaat. Bij veel deocders kun je per stap de snelheid instellen en dus de karakteristiek afstellen. Software of centrales die loks kunnen ijken of calibreren maken hier gebruik van. Hoe meer stappen, hoe beter eea af te stellen is.
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: peco op 26 juni 2021, 21:24:32
Dank voor jullie info, het is me een stuk duidelijker geworden.
Je loopt weleens tegen zaken aan waarvan ik denk, ik ga het toch eens vragen hoe het zit.
Want wat voor de één zo eenvoudig is, is voor de leek soms niet te begrijpen.

Peter
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Met een sik op 27 juni 2021, 11:33:22

Het heeft dus helemaal niets te maken met de start voltage.

Ik heb slechts een klein deel geciteerd om iets duidelijk te maken:

Bij het ijken in Itrain van een NS 1300 van Electrotren lukte dit niet. Normaal rijden was geen punt, reed als een trein ;D. De decoder was ingesteld op 128 rijstappen en dus een laag startvoltage. Dat startvoltage bleek echter zo laag te zijn bij de 128 rijstappen dat de loc bij het ijken niet van zijn plaats kwam.
Het ijkproces aangepast door te beginnen bij stap 2. Toen lukte het wel  :)

De les die ik heb geleerd is dat in bepaalde situaties het startvoltage kritisch moet worden bekeken
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: trikers op 27 juni 2021, 12:14:04
Dit kan ook door de waarde in CV 2 aan tevpassen
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: jowi op 27 juni 2021, 12:15:49
Uiteraard speelt de gebruikte decoder en de motor zelf, en ook hoe zwaar de lok is of het gewicht van de lok + wagons een grote rol in hoe alles reageert. Onder belasting zal de lok en dus de rijstappen anders reageren dan zonder last. Of zijn elektromotoren altijd lineair ongeacht belasting? Elektrotechniek is lang geleden :) Had te maken met ster of driehoek aansluiten meen ik, maar dat gaat in ons geval niet op :)
Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: henk op 27 juni 2021, 12:36:34
Best een goede vraag. Ik weet ongeveer hoe het werkt en uit ervaring hoe ik de boel moet instellen voor het door mij gewenste rijgedrag. Toch weet ik lang niet alles. Deels omdat ik daar verschillende berichten over lees.

Hoe zit dat nu met interne rijstappen? Ik heb alleen nog decoders die 128 rijstappen aankunnen. De centrale van Lenz kan met 128 rijstappen werken, maar ik laat de centrale alle decoders aansturen met 28 rijstappen. Dat vind ik meer dan genoeg mogelijke vaste snelheden. Maar verloopt het optrekken en afremmen in de decoder dan wel via 128 rijstappen? Is dat decoderafhankelijk?

Wat is het verschil tussen de maximale snelheid instellen via cv5 of via de referentiespanning van de motorregeling?


Titel: Re: Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juni 2021, 12:38:09
De motortjes in modeltreinen zijn permanentmagneet motoren. Als de belasting toeneemt zal het toerental afnemen en de opgenomen stroom wordt groter.
Maar de moderne decoders zijn vrijwel allemaal voorzien van lastregeling, ook wel cruise control genoemd. Als die aan staat zal de decoder het toerental gelijk houden.