BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 22 juni 2021, 08:50:10
-
Voor de liefhebber en geïnteresseerde!
https://www.youtube.com/watch?v=aOw6RFhYHF8
-
Dat het nooit nodig moet zijn.
-
Da's waar, Luit.
Maar wel een bijzondere trein. Ben benieuwd of een modellenproducent hier brood in ziet.
Hans, bedankt voor de link.
Gr,
Dirk
-
Zelfbouw zou niet zo moeilijk moeten zijn, het grote voorbeeld is tenslotte ook opgebouwd uit bestaande dingen. Een paar containerwagens, in de goede volgorde containers erop zetten en spuiten in de juiste kleur. Alleen de stickers en de loc zouden een probleem kunnen vormen ;D
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Dat wordt kitbashing of helemaal zelfbouw. Mooi ding. Zouden ze hem getest hebben??
-
Persoonlijk niet gezien helaas, maar is wel gebeurd. De uitwerkingen heb ik wel gezien, een hele natte bende aan de waalhaven ;D ;D
-
By the way. Zo doen ze het aan de andere kant van de oceaan
https://youtu.be/Q218-5TWHXk (https://youtu.be/Q218-5TWHXk)
-
Ik heb het filmpje gezien, mooie trein.
Ze doen een beetje voorkomen alsof ze het wiel uitgevonden hadden, misschien voor Nederland maar zeker niet in Europa.
Zwitserland kent sinds heugenis Lösch und rettungzug en alle Alpen landen is het wel aanwezig. Zeker ook in Duitsland.
Wel eens waar in verschillende concepten maar het begrip "blustrein" is zeker niet nieuw.
Mvg, Johan
-
Ik heb de indruk, dat sinds 1890 er geen vernieuwing is gepleegd; mankracht met een P** straaltje ;D
Gr,
Dirk
-
Dit is oud nieuws . Ongeveer 30 jaar geleden kwam de toen malige Hoofd bedrijfs zelf bescherming , de heer K.Vonk al op dir idee . Daar Arnhem in bosrijk gebied ligt , had men geregeld met bermbrandjes te maken . Hij liet een 2 assige ketelwagen als volgt ombouwen . Op het rembordes werd een Ajax/Ziegler bluspomp monteren , die een vaste aansluiting op de ketel kreeg . Op het bordes werden 2 straalpijpen flexcibel gemonteerd . Zo kon Arnhem de bermbrandjes te lijf .
Denk ook aan de blustreinen in Duitsland / Oostenrijk , en Zwitserland .
-
Mijn interpretatie van blustrein in smalspoor ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180107-171931-001-2656x1494-copy-1328x747-60d2196fc68c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180107-171931-001-2656x1494-copy-1328x747-60d2196fc68c9.jpg)
-
Dit is oud nieuws . Ongeveer 30 jaar geleden kwam de toen malige Hoofd bedrijfs zelf bescherming , de heer K.Vonk al op dir idee . Daar Arnhem in bosrijk gebied ligt , had men geregeld met bermbrandjes te maken . Hij liet een 2 assige ketelwagen als volgt ombouwen . Op het rembordes werd een Ajax/Ziegler bluspomp monteren , die een vaste aansluiting op de ketel kreeg . Op het bordes werden 2 straalpijpen flexcibel gemonteerd . Zo kon Arnhem de bermbrandjes te lijf .
Denk ook aan de blustreinen in Duitsland / Oostenrijk , en Zwitserland .
Het gaat ook over het feit dat men een oplossing gevonden heeft voor het brandblus probleem op de Waalhaven waar je met een blusauto niet bij kunt komen en bepaalde plekken waar geen blusleidingen zijn aan te leggen. Niet zozeer dat men een algemeen nieuwe oplossing verzonnen heeft.
-
Gewoon een vraag over de inrichting. Mijn vroegere werkgever heeft een aantal stand-by schepen. Lang verhaal kort. Dat zijn schepen die op station liggen bij een exploratie platvorm (op zee) om bij calamiteiten a) een safe haven te vormen voor de bemanning van het platvorm b) ook eventueel kunnen blussen en c) soms kunnen bevoorraden (extra koelkast). Dit alles naar aanleiding met de ramp met Piper Alpha (nu 34 jaar terug). Nu zijn een aantal van die schepen met sprinkler installaties aan dek uitgerust zodat het schip redelijk land erg dicht in de buurt van het platvorm kan blijven.
Hebben ze dat ook op de trein (loc)? Ik kan mij namelijk voorstellen dat sommige branden redelijk heftig kunnen zijn. In ieder geval houden ze daar wel rekening mee, gezien de hoeveelheid bluswater.
-
De trein is op beide uiteindes voorzien van een blusmonitor. En voor zover ik weet is er in principe altijd maar een in gebruik dus kun je de trein redelijk van het vuur afhouden. Daarnaast is er een losse machinist mee, dus de trein kan ook ieder gewenst moment zich verplaatsen zonder dat ze moeten stoppen met blussen.
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Op papier is 'ie mooier, maar ook online te bekijken: een foto van een Amerikaanse bluswagon (https://www.volkskrant.nl/kijkverder/aarsman/#/zodra-het-brand-meester-is-gaan-ze-weer-achter-slot-en-grendel) die nu in Californië ingezet wordt om bosbranden te bestrijden. Gevangenen doen het vuile werk.