BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Aford op 14 juni 2021, 12:09:11

Titel: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 14 juni 2021, 12:09:11
Ik heb pas een anicubic printer,de uiltjes die erbij zitten ging goed.
Nu heb ik wat andere dingen van thingyverse maar het enige wat er gebeurt is dat de prints niet aan het bed blijven plakken met als gevolg dat ik een bos spaghetti heb wat aan de printkop blijft hangen.
Enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Het bed is gesteld en mooi level.
Heb een filmpje op mijn facebook gezet

https://www.facebook.com/rene.wesselius.3/posts/997081154370690?notif_id=1623664834527972&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MOVisser op 14 juni 2021, 12:55:35
Er is al eens een anicubic gestart. :angel:

Je hebt geleveld.

Nu Home nog een 0,1 mm stapje naar beneden bijstellen.
De stappen omhoog en naar beneden tijdens printen niet zo snel laten verlopen.
    (als bed naar beneden is en weer omhoog moet, trekt deze vacuüm, waardoor object losgetrokken wordt?)

Zie ook de andere reacties in vorig draadje..... (y)

Ronald Visser

Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 14 juni 2021, 13:11:26
@Ronald dat andere anycubic gaat over resin printers toch?
Ik heb een filament
Ik heb het bed gesteld met het papiertje ertussen zoals in de beschrijving staat.
Toen de bijgeleverde uiltjes geprint en dat ging probleemloos.
Met andere objecten blijft het spul niet op het bed plakken
En hoe kun je de stappen dan"verlangzamen"? De gebruiksaanwijzing die er bij zit is zeer uitgebreid......zet de printer aan.....Print.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MartinH0 op 14 juni 2021, 13:45:36
Ronald is een beetje in de war  ;D

Als je met PLA print heb je geen verwarmd bed nodig. Gebruik de speciale 3D plakspray. Bv. bij 1-2-3D te koop.
Als je met ABS print heb je een verwarmd bed nodig maar dan nog gebruik ik die spray omdat die nog beter plakt bij hogere temp'n.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: rjr op 14 juni 2021, 14:24:50
Ik print PLA ook altijd met een verwarmd bed, wel iets minder warm dan bij ABS. En als de afstand goed is, inderdaad ook met een papiertje er tussen waarbij je dus wel wat weerstand begint te voelen als je die wilt verplaatsen, dan blijft dat bij mij goed zitten.

Maar als de uiltjes wel goed gaan dan zou de afstelling op zich goed moeten zijn.
Gebruik je voor de andere zaken andere settings?

Wat print je, en hoeveel contact hebben die onderdelen met het bed vergeleken met de uiltjes?
Bij kleine contact punten zorg ik altijd dat hij een wat groter contact oppervlakte krijgt door bij "build plate adhesion" een "brim" te printen.

Hierdoor gaat het bij mij dan meestal wel goed.

Groet,
Roelco

Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 14 juni 2021, 15:46:14
Ik heb PLA én een verwarmd bed 60 graden. De printkop 210 graden....dit zijn de standaard instellingen waarmee de uiltjes zijn geprint.
Ik heb al van alles geprobeerd,van kleine oliedrums tot een trambody en alles ertussenin qua maat. Met brim,zonder brim,full buildplate en ga zo maar door.
Ik gebruik downloads van thingyverse en ultimaker cura 4.9.1.
Het gaat bij het eerste draadje leggen al fout,het blijft wel/niet op het bed plakken en wordt dan meegetrokken door de printkop en dat wordt dan een zooitje.
Het gekke is dat het als je hem laat door printen het wél goed op de volgende laag hecht.....maar dan is de schade al aangericht :-\
Ik ben een absolute NONO en lijdend aan chronische digibetis in deze materie dus heb ik in de settings ook niets veranderd aangezien ik dan geen idee heb waarmee ik bezig ben
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: ikbenik79 op 14 juni 2021, 17:12:45
Hallo

Herken het probleem.
Hoe print je de uiltjes ? Met tussenkomst van cura ? Of rechtreekt de SD kaart in de printer en gaan met die banaan.
Als je rechtstreeks de SD kaart gebruikt met de uiltjes is het een setting in cura. Cura heeft een heleboel instellingen.
Kan morgen eens mij cura instellingen door geven. Kijken of dat het probleem oplost.
Wat doet de printer als hij begint met printen trek hij de pla eerste iets terug en vervolgens beging hij dan met printen ?
Wat ik altijd doe is bij de aller eerste lijn die de print gaat zetten help ik met het pla extra doorduwen. Knijp dus de klem in van waar de pla door gaat bij de motor en duw zelf een beetje door totdat hij mooie lijnen zet en dan kan ik zijn gangetje laten gaan. Mij printer zet bij mij eerste een omlijning van het object en beging dan aan het object. Dit is maar 1 laag. Deze omlijning gebruik ik zodat ik weet of het goed of fout gaat met de eerste lijn. Weet niet hoe oud de printer is maar heb je al het bed gecontroleerd dat hij nog recht is. Leg er maar eens een waterpas of ed op het bed. Sommige anicubic hebben daar last van waar onder de mijne.  :(  Start de printer altijd in het midden ? Of verplaats je het object in cura ? Is de kop schoon van plastic. Zitten er geen draden aan ? Wat al gezegd is als de bodum klein is maak ik het groter.  Tinkercad is een heel simpel online 3D tekenprogramma met veel online tutorials.

Groeten Ronald
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MartinH0 op 14 juni 2021, 17:18:08
Ik heb ook een ervaring met het niet plakken op de plaat. Bleek later dat ik in de lucht aan het printen was. Kijk dus of je object ook idd op de grond staat  ;)
Controleer dit in je programma en niet visueel in je printer. Trek desnoods je object door je virtuele base heen.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: BartvD op 14 juni 2021, 17:20:20
Hechting kan een probleem zijn bij kleine voorwerpjes. Die kun je met een hechtlaag printen (Adhesion instelling in Cura). Dat vergroot de eerste oppervlakte laag. Ik gebruik een glasplaat op mijn printbed. Die wordt mee verwarmt en daar kun je dan een laagje hairspray op spuiten om de adhesie te verhogen. Voordeel is dat ik in 99,9 van de 100 keer nooit een adhesion laag mee moet printen en de laklaag kun je gewoon er afwassen. Als je 2 glasplaatjes hebt dan kun je die uitwisselen zodat je model af kan koelen terwijl je het 2e model aan het printen bent.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: BartvD op 14 juni 2021, 17:22:12
Kleine toevoeging. Je printer wel instellen op de extra dikte van de glasplaat.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Sven op 14 juni 2021, 21:29:24
Ik heb geen verwarmd printbed op mijn filamentprinter. Gebruik een lijmroller, die een tape op het printbed rolt. Wel de permanente versie. Gaat heel lang mee voordat je bij moet rollen. Geen Pritt-stift gebruiken, zoals door sommigen wordt aangeraden. Dat wordt een smeerboel en droogt eigenlijk gelijk uit. De lijmroller is veel duurzamer.

Zoiets:

https://www.amazon.co.uk/Pritt-Permanent-Disposable-Adhesive-Scrapbooking/dp/B003LHGS1E

Of merkloos, van Pipoos bijvoorbeeld
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 14 juni 2021, 22:29:36
Trek desnoods je object door je virtuele base heen.

En nu ben ik je helemaal kwijt......Je schrijft in het Nederlands maar het had net zo goed Chinees kunnen zijn want ik begrijp er niets van......
Hier een foto van wat er gebeurd,bed is vlak(gecontroleerd)

De uiltjes zijn geprint op de sd card die er bij zat,de printer is nieuw.

@Bart v D hoe dik is de glasplaat?



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3233-60c7bb1c8660d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3233-60c7bb1c8660d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3235-60c7bb1d09815.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3235-60c7bb1d09815.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3236-60c7bb20d3b74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3236-60c7bb20d3b74.jpg)
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: BartvD op 15 juni 2021, 08:43:15
Mijn glasplaatjes zijn 3,5 mm dik. Gewoon normaal vensterglas. Ze worden op hun plaats gehouden met papierklemmen.

Misschien heb je aan de volgende punten iets:
1 - Zorg dat je ontwerp altijd "land" voordat je het wegschrijft/bewaard als een STL file.
2 - Je kan in de slicer software altijd "support" aan zetten. Als het model geen support nodig heeft dan gebeurd er niets.

Succes
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MartinH0 op 15 juni 2021, 10:11:28
Als ik die foto's zo zie denk ik eerder dat je printkop de glasplaat raakt en niet dat het filament niet plakt. Opnieuw uitlijnen lijkt me.
Probeer anders nog eens zo'n uiltje te printen en kijken wat er gebeurd. Na de 1e paar lagen kun je de printer weer stoppen.

Door de base trekken bedoel ik mee dat je in een 3D programma je object vrij kunt bewegen in een virtuele omgeving waar altijd een grondplaat (base) aanwezig is. Als je je object oppakt kun je hem net zo makkelijk door de grondplaat heen trekken als dat je hem meters erboven laat hangen. Zie de basic youtube uitleggen over 3D programma's. Ik gebruik TinkerCad en daar zijn al voldoende filmpjes over.

In ieder geval is het vallen en opstaan met een 3D printer en zolang je je geduld kunt bewaren en kijkt wat er precies gebeurd kom je er wel uit.
Het is geen rocket science. Het zijn gewoon wat (stappen) motortjes die je printkop aansturen.

PS: ik vind je draadje met al die verhaaltjes erg leuk  (y)
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: rjr op 15 juni 2021, 10:19:23
Aan de uiltjes te zien gaan het printen op zich prima, dus de afstand van printer kop naar glasplaat zit dan wel goed.
Je geeft wel aan dat je de uiltjes print direct van de sd kaart. Dus geen Cura er tussen. En die andere zaken print je wel vanuit cura.
Dus moet je het denk ik toch echt zoeken in de instellingen van Cura.
Die voor de uiltjes is dan alleen wat lastig te controleren.

Kun je op de printer ook zien welke temperatuur hij gebruikt tijdens printen?
En is die in beide gevallen gelijk? ( heb een andere printer, en daar kun je dat wel zien )
Zelf print ik met een temperatuur van 200 graden, en bed op 60.
Maar naast die temperatuur kun je dus ook nog regelen hoe snel de ventilatoren moeten draaien, hoe snel de aanvoer van het materiaal moet zijn, en nog veel meer zaken. En wat zaken verkeerd geeft gelijk een verkeerd eindproduct.

Zoek anders eens op internet naar de juiste instellingen voor jouw printer. Heb hiervoor bij mijn printer ook voordeel gehad. Duurde ook even voor het eerste printje er goed uit kwam.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MOVisser op 15 juni 2021, 17:35:56
Ja,  zo'n anicubic.   Ooooooh.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/varken-60c8c87c8c412.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/varken-60c8c87c8c412.jpg)

Blijft hetzelfde kop:  0,1 mm naar beneden.
Daarbij heb ik afplaktape op mijn printbed gedaan.

Ronald Visser
(ik ben met vakantie, vandaar....)
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 15 juni 2021, 20:16:24
Bedankt voor de tips allemaal. Zaterdag komt er iemand langs die computerchips in plaats van cornflakes voor ontbijt eet en vaker dit soort varkentjes wast......die gaat het nakijken en opnieuw afstellen/inregelen en gelijk kijken wat voor doms ik heb gedaan. Daarna gaat hij in Jip en Janneketaal iets van kennis in mijn domme hoofd te stampen......tot dan gaat er een doekie over de printer zodat ik niet de neiging krijg het prul vliegles te geven  ;D
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MOVisser op 15 juni 2021, 23:07:53
Als ie dan toch gaat vliegen, mag ie bij mij naar binnen vliegen  (y) (y)

Ronald Visser

Daarna zal ik op home drukken :angel:
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 20 juni 2021, 21:04:04
Okee....de hulp heeft wat instellingen veranderd en nu doet de printer wat hij doen moet.....printen.
Het niet blijven plakken probleem bleek simpel op te lossen,voordat je gaat printen even een doekje met alcohol en de plaat afnemen....klaar.
De filament laat toch wat"vettigheid" achter waardoor de volgende print niet goed hecht. Ik heb nu diverse items geprint met tussendoor steeds met alcohol afvegen en geeneen heeft losgelaten.
Ze zitten nu zo vast dat ik na het afkoelen de prints los moet steken met het bijgeleverde plamuurmes.
René
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: ir op 20 juni 2021, 21:20:42
een mislukking zit blijkbaar in een kleine onwetendheid.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MOVisser op 20 juni 2021, 22:45:47
Dan dus niet wachten tot gekoeld is.
Print is klaar?  Gelijk het model eraf halen...... (y)

Ronald Visser
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 21 juni 2021, 00:47:00
Volgens de gebruiksaanwijzing bed laten afkoelen en dan pas print verwijderen,anders kan het bed beschadigen.
Ik al me daar maar aan houden ;D
Trouwens....als het bed nog warm is zit de print net zo vast (y)
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: BartvD op 21 juni 2021, 07:58:38
Er is nog een reden waarom je de print af laat koelen. PLA vormt als het warm is. Als je het eraf haalt als het nog warm is kan het vervormen en dan kun je gelijk je print weggooien. Vandaar mijn 2 glasplaten. Ik wissel de glasplaat om zodat ik een nieuwe print kan starten terwijl de voorgaande lekker afkoelt.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MOVisser op 21 juni 2021, 09:29:19
Dan ben ik een niet-lezer van de gebruiksaanwijzing (y).
Al jaren haal ik het er net na het printen eraf. Nooit problemen.

Mijn bed staat op 50 graden is net genoeg om vast te houden.
PLA etc is dan al-lang uitgehard.
Bij 50 graden krijg je de PLA niet door de spuitmond geperst.
Bij mij gebeurt dat pas rond de 175 graden.

Gewoon blijven doen wat je deed.

Ronald Visser
Gaat om het resultaat van de print uiteindelijk en niet om deze discussie.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: MartinH0 op 21 juni 2021, 16:02:14
René, welke instellingen stonden verkeerd? Zou goed zijn om te delen zodat we ervan kunnen leren.
Titel: Re: Anicubic advies nodig
Bericht door: Aford op 21 juni 2021, 20:03:36
René, welke instellingen stonden verkeerd? Zou goed zijn om te delen zodat we ervan kunnen leren.

Voor zover ik begrepen heb werden dingen die met een raft geprint moeten worden met een brim geprint.
Deze brim hechtte niet goed vanwege dat de plaat vettig werd door afscheiding van het pla en werd dan meegetrokken en verknoeide de print.Nu maak ik de plaat steeds schoon met alcohol en print ik kleine dingen met een raft.