BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MOVisser op 04 juni 2021, 10:11:45
-
Begin deze week kreeg ik het verzoek om een station te gaan uitwerken in opdracht.
Voorgesteld werd het station Groningen.
Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij, zeker om dat het om één exemplaar zou gaan.
Dat is dan net als de bouw van de St Jan. Waarom zoveel moeite voor één station.
Alleen het printen al zal een groot bedrag met zich meebrengen.
Nu weet ik dat er meerderen zijn die aan station Groningen dachten.
Willen deze dan meedoen in het project (ook financieel).
Wellicht wordt het dan een beetje draagbaar.
Ik heb nog geen reactie om mijn eerste prijs/kosten inschatting.
En ik ben zeker een jaar verder voordat......
Ronald Visser
-
Dan heb je ook veel ruimte nodig. Zeker in 1:87. Maar het is wel een mooi gebouw! En inderdaad kost het ook wel wat.
-
Succes, het is een prachtig station; maar een enorme hoeveelheid werk, het is een fors gebouw!
-
Hallo Ronald,
Zeker een 'beste put werk'. De vraag is ook hoe ver je gaat. De perronoverkappingen horen nl. erg bij het gebouw, en er is nog een mooi seinhuis+trappenhuis op het perron.
Bovendien wordt de hele 'tent' nu uitgebreid verbouwd, dus welke versie kies je dan.....
Om je vraag te beantwoorden: heel leuk, maar gezien de kosten denk ik niet reëel. Ik heb zelf al een station ( ;D), dus ik schrijf me niet in.
Succes,
Henk
-
Station Delft kwam op een dikke 350 euro.
Toch zijn hier een aanzienlijk aantal van verkocht.
-
Station Delft is voor een modelbaan een keurig formaat.
Hij is ook weer niet al te groot,maar voor een baan van 3 meter lang is hij dan weer wel een beetje aan de grote kant.
Mijn baan is 5 meter lang,en daarop staat hij prachtig.
-
Als ik de lengte na ga zal het ongeveer 1.20 m lang worden in model.
We zouden er ook een gezamenlijk forum project van kunnen maken. :angel:
Ik zou dan wel als coördinator willen gaan optreden. (y)
En dan diverse forum leden die hun teken techniek gaan uitleven en/of op peil brengen. :P
Ieder doet een klein stukje op mijn aangeven (schoorsteen, deur, raam, dak detail, etc..) en ik voeg het samen en maak er gietbare onderdelen van.
Blijft over de kosten van het printen en bijkomende kosten.
Mogelijk kan de productie over de gieters verdeeld worden (links gebouw, tussen vleugels, daken, etc.)
Ronald Visser
(ik zelf ben betrokken geweest bij de afwatering en riolering van het in te richten voorplein).
-
Als je in de buurt van het noorden wil blijven, kun je kiezen voor station Leeuwarden. Zelfde stijl als Groningen, maar iets kleiner van formaat. Station is nu wit geschilderd, maar volgens mij was dat ooit anders.
-
Ok zou kunnen.
Maar laten we dan gezamenlijk een station kiezen waar we aan zouden willen werken.
Ronald Visser
(en dan komen we terug bij de poll van enige jaren terug...... :D )
-
Enkhuizen, kopstation
Heb je mij als klant :)
-
Leeuwarden of Zaandam die nieuwe versie
-
Uit nostalgische gedachten zou ik hem wel in N willen hebben. H0 is niet mijn schaal.
-
En zo gaan we de poll van een paar jaar geleden weer herhalen.
Daar komt dus niets van.
Ronald Visser
-
Ik zou zeggen, maak een nieuwe of ga het station maken wat de poll toen had gewonnen.
-
Volgens mij kwam er niets uit, uit die poll.
Anders had ik hem al opgepakt.
Beekbergen is gereed en komt binnenkort uit.
Geldrop is in de maak.
We denken ook aan Soestdijk.
Ronald Visser.
-
Elk station op de miljoenenlijn ben ik van de partij. Groningen is prachtig, maar veel te groot en te noordelijk voor mij
-
Enkhuizen is destijds, lang geleden nav de poll besproken bij een fabrikant. Dat is afgeblazen door de kosten toen. Spreken we over 2008 - 2009.
Er was toen zeker interesse in dat station.
Ik zou een nieuwe poll maken met een paar stationsgebouwen en kijken welke de meeste stemmen krijgt.
Dan is het wat makkelijker allemaal.
-
Groningen en Delft zijn prachtige stations met enorm veel details.
Ik zou eerder kiezen voor een typisch middelgroot station die op elke modelbaan zou passen.
Middenstuk en 2 zijvleugels ala station Bonn. Dit station heeft al zo'n typisch NL indruk dat
het ook vaak op de NL modelbaan gebruikt wordt. In Nederland heb je ook zulke stations, denk aan Apeldoorn, het oude station van Den Helder is ook een prachtig gebouw, Assen, Leeuwarden, Maliebaan e.d.
Denk dat zo'n model zijn weg wel zal weten te vinden naar de afnemers.....
Wellicht zo te fabriceren dat een zijvleugel weggelaten kan worden om een soort Enkhuizen na te bootsen.....
-
Dat Groningen te groot is voor de gemiddelde modelspoorbaan geloof ik ook!
-
Heb het al eerder aangekaart, station Woudenberg-Scherpenzeel. Is mogelijk modulair uit te brengen als stationsgebouw met zij-aanbouw of naoorlogs met aangebouwde loods voor landbouwhandel. Mocht dat uitkomen ben ik de eerste klant!
-
Zou gaan voor Amersfoort het inmiddels (jammer) oude station,neemt denk ik niet zoveel ruimte in beslag.
Cor
-
Station Harlingen zou ik graag hebben. :)
-
Tja maar nu krijg je een opsomming van mensen die hun favoriete station noemen. En volgens mij is dat niet de bedoeling van dit draadje.
-
Station Groningen is een prachtig gebouw en zeker een uitdaging om na te bouwen. Wil je er dan een soort bouwpakket van maken om die eventueel te koop aan te bieden?
Zelf heb ik de handen al meer dan vol aan dat kerkje in Den Bosch anders zou ik best een stukje mee willen doen.
-
Ik heb geen interesse, reden om niet te reageren. Want de vraag was wie interesse heeft.
En dan horen er reacties te komen als bij het Beneluxspoor-Tolhuisje: mensen die aangeven graag een exemplaar te willen. Voor andere wensenlijstjes zijn er andere draadjes.
Wolter D.
-
Tja maar nu krijg je een opsomming van mensen die hun favoriete station noemen. En volgens mij is dat niet de bedoeling van dit draadje.
Daar loopt dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20550.0)al een paar jaar over.
Ik heb geen interesse, reden om niet te reageren.
Ehhhh....? ;D
-
We zouden er ook een gezamenlijk forum project van kunnen maken. :angel:
Ik zou dan wel als coördinator willen gaan optreden. (y)
En dan diverse forum leden die hun teken techniek gaan uitleven en/of op peil brengen. :P
Ieder doet een klein stukje op mijn aangeven (schoorsteen, deur, raam, dak detail, etc..) en ik voeg het samen en maak er gietbare onderdelen van.
Welk station het ook word, als het een 'gezamenlijk' project word doe ik zeker mee..... (y)
Gr Twan
-
das een mooi idee maar dan mag er zeker 1 ding ook niet ontbreken bij het station het peerd van ome loeks :D :D :D
-
September 2020 geeft Protomodel aan station Apeldoorn uit te gaan brengen.
Hoever het ermee staat?
Gaat om Groningen in dit geval. Echter nog geen (echte) aanmeldingen.....
En ook niet een voorkeur voor een ander specifiek en éénduidig station.
Ik ga in ieder geval Geldrop afmaken.
Ronald Visser
-
Heel mooi initiatief Ronald (y) (y)
Ik bouw geen Nederlands anders zou ik zeker meedoen.
-
Station Harlingen zou ik graag hebben. :)
Misschien heeft de ontwerper ervan de data nog om 1 of meer te "printen" . Is er al geweest
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37873.0
-
Voor de liefhebbers, ik heb het volledige station losser (loodsen + stationsgebouw). Laat maar horen als iemand interesse heeft. Overigens ook Bentheim DB, Bentheim Nord en het oude seinhuis Bf maar dat is dus net over de paal.
grtz Rob
-
Hoi Ronald, ik heb wel interesse in de bouw van een groter Nederlands station ter vervanging van mijn station Bonn. Wat betreft de lengte is mij echter 1 meter wel genoeg.
Groet, Anton
-
Misschien heeft de ontwerper ervan de data nog om 1 of meer te "printen" . Is er al geweest
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37873.0
Daar heb ik al eens navraag over gedaan bij Miniworld Rotterdam.
Maar het antwoord was toen NEE op de vraag of er een tweede productie mogelijk is.
-
Qua grootte zou je nog kunnen overwegen om in schaal 1:100 te bouwen, je ziet het verschil nauwelijks maar neemt wel weer een stuk minder ruimte in.
-
Nu ik toch zit te wachten op meerdere reacties ben ik alvast begonnen met een eerder in een Poll genoemd station.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg)
-
Is er een POLL dan?
Ik kan ‘m niet vinden. (Niet in dit draadje).
-
Ieder Nederlands station lijkt me mooi meegenomen, mits het een beetje betaalbaar blijft natuurlijk.
Mocht het een groepsproject worden zou ik er graag mijn steentje aan bijdragen. Zowel qua tekenwerk als het printen van eventuele delen (als mn printer weer gerepareerd is ::))
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Nu ik toch zit te wachten op meerdere reacties ben ik alvast begonnen met een eerder in een Poll genoemd station.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg)
Ben toch benieuwd voor hoeveel mensen dit station toepasbaar is want: hoogliggende sporen. Ik vind het overigens wel een heel leuk ding vanwege de architectuur :)
Rob
-
Nou ;D
-
Nu ik toch zit te wachten op meerdere reacties ben ik alvast begonnen met een eerder in een Poll genoemd station.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totterdam-noord-basis-60bfdf29de522.jpg)
Die is wel heel erg leuk! Iets in die stijl spreekt me absoluut aan. Amsterdam Amstel ook, vier overdekte sporen met een mooie kap.
-
Is het wat om een poll in dit draadje op te nemen? Station Groningen (het staat al tussen haakjes), óf Rotterdam noord, óf geen van beide? Hooguit nog één station? Anders komen subiet alle Nederlandse stations weer langs.
-
Goed idee (y) Als je drie opties doet, heb je mogelijkheid voor een groot, middel en klein station. Zoiets als Rotterdam Noord is bijvoorbeeld perfect voor een module (of dat nou BNLS of Modulebaan.nl is :) )
Eelco
-
Leuk idee Ronald. Ik heb zeker interesse. Ben juist op zoek naar een station met hoge sporen.
Groeten Sven
-
Ik zou ook voor Station Woudenberg Scherpenzeel gaan. Want dit station was gelegen aan een voormalige hoofdspoorlijn naar Duitsland.
-
Niet alleen Duitsland, ook sneltreinen naar Maastricht en België. Echter die stopten niet in Woudenberg Scherpenzeel. Mooie van Rotterdam-Noord is naast de bouwstijl dat er ook internationale treinen stopten. Verklaart waarschijnlijk ook de bagage lift.
-
Toch nog maar eens kijken naar Culemborg (Houten, Schalkwijk, Geldermalsen I, Waardenburg en nog 1 of 2 die me even ontschoten zijn ;)). In 1:87 een lengte van ongeveer 40 cm. En Tilly Models heeft de goederenloods al…
Rob
-
Mocht het een groepsproject worden zou ik er graag mijn steentje aan bijdragen. Zowel qua tekenwerk als het printen van eventuele delen (als mn printer weer gerepareerd is ::))
Dan doe ik ook mee ;D
Met mijn printer en mijn tekenkunsten (y)
Gr Twan
-
@nighttrain> zie #25 en klikken op "dit draadje".
Laat ik vandaag nou net even in Enkhuizen geweest zijn.....
Ronald Visser
-
Dank.
Ik heb foto's gekregen van de achterzijde en zijkant van het station Rotterdam noord.
Model nadert zijn voltooiing.
Wie heeft belangstelling?
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdam-noord-geheel-60c7360168a0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdam-noord-geheel-60c7360168a0d.jpg)
-
Wakosda? ;D
-
Ik sluit me bij Eelco aan :)
Maar als import Groninger en lid van de Groningse modelspoorclub de Railrunners ga ik graag voor Groningen.
-
Het zou mij vooral gaan om het (gezamelijk) opbouwen van zo'n model wat me een leuke uitdaging lijkt. Maar station noord ziet er ook wel goed uit. Ik zou eventueel wel intresse hebben, rotterdam-gouda wil ik ooit nog eens gaan gebruiken als inspiratie voor een foto dijk
Groetjes ,Tim/damngrazy
-
Als oud Rotterdammer geboren en getogen in het oude noorden zeker interesse, ik heb er menig uurtje doorgebracht daar......hang er is een prijskaartje aan ....H0 graag
Eric
-
Heeft Railrunners er zelf plaats voor op de baan?
Zou echt wat voor jullie zijn. Voor een privé baan wordt ie wel woest groot :o
-
@ns1220 Het gaat nu om Rotterdam noord. Dat is nog wel een bescheiden stationnetje (no offense) maar station groningen zou ik inderdaad niet zomaar ergens kwijt kunnen ::)
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Wie heeft interesse is de vraag.
Dat is dus ja of nee
Gaat ook om aantal.
Is ook eerder al aangegeven.
En die zal niet groot zijn.
"Ons allen bent zunig" en hebben voor modellen op de baan weinig money over.
Voor andere onderdelen echter bv DR5000 a 190 €
Dus wat het gaat kosten is mede afhankelijk van het aantal en hoe ik dan het bouwpakket kan gaan samenstellen.
Grote aantallen wordt het resin (>25/30 st) kleine aantallen (< 10 st) wellicht alleen 3d printen.
Kan ook laserwerk of frezen worden. Kunnen we dan samen uitmaken.
Ik steek nu al mijn nek uit door het model te gaan tekenen.
Ik probeer ook draagvlak te creëren door samen een ander model uit te brengen.
Een uniek exemplaar, tegen hopelijk redelijk en verdeelde inspanning.
Ronald Visser
-
Hallo Ronald,
Gaat het enkel om het gebouw of ook om de perrons en de trappen daar naar toe?
-
Zoals al eens eerder aangegeven. In N heb ik wel belangstelling afhankelijk natuurlijk van het prijskaartje . En nee ik denk echt wel in de prijs richting knappe loc.
Luit
-
Ik wil best een exemplaar reserveren, maar wel onder het voorbehoud dat mocht ik de prijs te hoog vinden, ik af kan haken. Voor mij is het voor de leuk, en ik waardeer het werk dat je doet. Maar mijn hobbybudget moet dat ook kunnen hebben ;)
Eelco
-
Reserveren is (nog) niet de bedoeling.
Het is belangstelling aangeven.
Ronald Visser
-
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb nou niet meer helemaal duidelijk wat over welk station gaat ::)
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Ik heb belangstelling :)
-
Het station genoemd in #49.
Ronald Visser
-
En Geldrop (of beter nog het eilandperron van Weert)? De bijbehorende stationsgebouwen zijn veel lastiger te plaatsen op een modelbaan (eigenlijk analoog aan Rotterdam-Noord: de spoorbaan op niveau +1 maakt het lastig). Maar de perrons met gebouwen (zeker Weert): meer dan welkom...
-
Ook de andere stations worden gewoon uitgewerkt.
Op dit moment kan ik alleen tekenen....
Ronald Visser
-
Station Noord heb ik zeker intresse in, al dan niet als printbaar bestand.
@Ronald, begrijp ik uit je bericht dat ook jouw printer besloten heeft om buiten werking te gaan?
-
Heeft Railrunners er zelf plaats voor op de baan?
Zou echt wat voor jullie zijn. Voor een privé baan wordt ie wel woest groot :o
Dat moeten we uitmeten, de baan wordt nu compleet vernieuwd, of anders in de modulebaan of een aparte module bouwen.
Een beetje uitdaging aangaan ;)
-
In station noord van Groningen, in de wandeling genaamd "Noorderstation" oude uitvoering ben ik ook zeer geinteresseerd. NS/SS noemde het indertijd "Groningen Halte"
-
Gron. noord
Zijn daar bij jullie gegevens van?
Wat zou de bijdrage kunnen zijn aan het Groningen CS vanuit de club?
Ronald Visser
edit:
(ik denk dan aan het maken van detail foto's bv)
-
Bij het station Groningen Noord was het oude tramdepot later busdepot . Bij opheffing van de tram reed er nog lang 1 tram van Groningen Noord ( losplaats) naar het ziekenhuis met goederen . Goederen welnee steenkool voor de "centrale" van het ziekenhuis .
-
edit:
(ik denk dan aan het maken van detail foto's bv)
[/quote]
Zoiets ?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100-1584-2-60c9163ac45f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100-1584-2-60c9163ac45f1.jpg)
-
Dank bij deze.
Inderdaad.
Dan zal ik ze een eigen plek geven op mijn site waar de foto's die verzameld zijn, ook te raadplegen zijn (y) (y).
Ronald Visser
-
Ik heb op aanwijzingen het boek van station Groningen (uitgave restauratie) kunnen bestellen.
Is vandaag binnen gekomen.
Daar staat een tekening en plattegrond in van het station.
Een eerste begin is er dus.
Ronald Visser
-
Rotterdam Noord is bijna gereed om op shapeways gezet te worden.
Dan het station Nijlen: daar staan nu een drietal wanden van op.
Pas als alle wanden erop staan worden ze print-klaar gemaakt
Station Kortrijk: daar is een bestand met uitgebreide informatie van het NMBS van binnen gekomen.
Steenmaat is nog in discussie. Blijkbaar een zeer afwijkende handsteen. Of toch niet?
Ronald Visser
-
In Houten krijg ik bezoek en wordt er over Delft en Groningen (etc..) gesproken.
Kortrijk, de ingangspartij is nu in ontwerp.
NMBS machinist heeft hulp aangeboden en gaat specifieke foto's voor me nemen: (y) (y) (y)
Station Nijlen: daar staan verschillende wanden al op shapeways.
Rotterdam Noord. Ook daar heeft een mede forum lid foto's van gemaakt voor me. (y)
Ik heb echter een maatfout gemaakt. Dus zal ik een wand nog moeten gaan corrigeren.
Ronald Visser
-
Renovatie perronkappen station Harlingen is afgerond. Van deze renovatie zijn veel foto's beschikbaar en waarschijnlijk ook veel tekeningen zie https://www.deboerendegroot.nl/projecten/renovatie-perronkappen-station-harlingen
(wellicht het verkeerde draadje :-[ )
-
De voorbereidingen lopen gewoon door.
Info Harlingen etc altijd welkom.
Van station Rotterdam Noord nog een laatste dakdeel in concept uitwerken.
Dan komt het geheel eerst maar eens op shapeways.
Nijlen en Kortrijk heb ik nog geen aanvullende info gekregen. Dus nog eventjes aanmodderen...
In Houten wordt een ander station besproken...
Ronald Visser
-
Rotterdam-Noord word ik ook wel blij van :D, maar sluit me ook bij Chris aan voor een mooi kopstation zoals Enkhuizen.
-
Het zou misschien ook wel een leuk idee zijn om het Maliebaan station Utrecht ( spoorweg museum) te produceren.
Dit is mijns inziens een van de mooiste stations van Nederland.
Alleen de firma Bielz heeft het in zijn programma staan als zijnde in ontwikkeling en de prijs is heel behoorlijk.
Ik denk dat velen het met mij eens zijn dat dit station wel erg mooi op de baan zou staan.
Aangezien dat de rest van reacties verplaatst is door moderator hier de link:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99210.0
m.v.g.
Hans
-
Er was eens een projekt (2011) via Railz-miniworld . Er zijn toen 2 projekten geweest . Harlingen ( 15 x ) en Delft (44 x ) . Er bleek een grote belangstelling te zijn voor met name grote stations. Helaas is het aantal daadwerkelijke kopers achtergebleven bij de belangstellenden erin . Ook Rotterdan Noord kwam hier bij ter sprake maar is dacht ik niet gemaakt .
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37873.0
Ik hoop dat het weer lukt om een nieuw projekt te verkrijgen en een ander station .
-
Ronald Visser
Er zit nog meer in de pen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-rotterdam-noord-in-components-60f67795783e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-rotterdam-noord-in-components-60f67795783e2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-rotterdam-noord-in-components-60f6779589524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-rotterdam-noord-in-components-60f6779589524.jpg)
-
Er zijn ooit eens (ik weet niet door wie) 10 bouwdozen van station maliebaan gemaakt maar de aanschaf prijs was dermate hoog dat maar een enkeling het kon betalen.
Dacht Artitec in opdracht. Was ook in 1:100 vanwege de omvang.
Geen idee of het de bedoeling is geweest bouwpakketten te verkopen en door wie. Weet wel dat de modelllen uiteindelijk kant-en-klaar via Kuijpers Hobbyhuis zijn verkocht voor 1000 gulden zoiets. En dat ze toen vrij snel weg waren.
-
Wij Nederlanders rijden nog graag eens om voor goedkoopte.
Niet beseffende dat dat wellicht ook duur zou kunnen uitvallen.
bv Advies prijs € 150
Verkoop normaal € 125
Aanbieding korting (- 10%) € 150 nu € 135
Ronald Visser
-
De prijsdiscussie kun je vinden op het Stationsplein.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
beste bert nu begrijpt denk ik niemand meer waarover het gaat.
dan moet je de reactie van movisser ook verplaatsen.
-
Er was eens een projekt (2011) via Railz-miniworld . Er zijn toen 2 projekten geweest . Harlingen ( 15 x ) en Delft (44 x ) . Er bleek een grote belangstelling te zijn voor met name grote stations. Helaas is het aantal daadwerkelijke kopers achtergebleven bij de belangstellenden erin . Ook Rotterdan Noord kwam hier bij ter sprake maar is dacht ik niet gemaakt .
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37873.0
Ik hoop dat het weer lukt om een nieuw projekt te verkrijgen en een ander station .
Nou...station Delft was overbesteld.
En ruim over de 44 stuks.
-
Maar was jij het niet die vertelde dat ze zoiets niet meer gingen doen, omdat het uiteindelijk financieel niet te doen is? Ik vind het wel interessant om te lezen dat er grote stationsnamen worden geroepen, maar hoeveel mensen kunnen nou een station als Maliebaan op hun baan kwijt? Het lijkt me dat kleine stationnetjes veel sneller kopers vinden. Het helpt ook dat de prijs daarvan lager ligt, want het is toch een pakket die dan bij de rest van de nog te bouwen modellen komt te liggen, "voor later". ;)
-
Klopt.
Het samenstellen van de bouwdoos was veel te veel werk. Er zaten heel erg veel manuren in zodat het maken van deze kit eigenlijk meer kostte dan ze opbracht.
-
Ik ga ook even wat roepen:
- Station Maliebaan
- Station Cuijk
-
Van station Rotterdam Noord nog een laatste dakdeel in concept uitwerken.
Dan komt het geheel eerst maar eens op shapeways.
Even voor mijn beeldvorming, laat je het als losse muren en daken etc printen of als 1 geheel, of losse, complete delen? Heb dan wel een rotterdams bruggetje in onderdelen laten printen :) maar ik vraag me af hoe je het beste een gebouw of woning ontwerpt om geprint te worden. Kun je daar iets meer van laten zien? Of wordt het een combinatie van styreen en geprintte details oid? Wat is je proces?
-
Mijn inzet bij het ontwerpen van modellen is dat het eveneens reproduceerbaar moet zijn.
1 dan komt zeker het printen als eerste. Past het geheel in de beschikbare "printvolume"
2 welke materialen is een tweede. Bij mijn verkrijgbare betonnen remise zijn twee printmaterialen gebruikt: beton uiterlijk en steenuiterlijk
3 kan er een mal van gemaakt worden? Ja, en is dan het onderdeel er uit te "lossen"
4 komen details ook later nog tot hun recht?
5 kan een andere bouwer het ook in elkaar gezet krijgen?
6 kan ik beter een combinatie van definitieve materialen maken? Laser techniek toevoegen/etswerk?
7 dikte van de wanden. invloed van elkaar op de hoekverbindingen
8 bekend moeten zijn met civiele en bouwkundige aspecten
(muurplaat wel of niet, steenstructuur, moet je het trasraam wel of niet open kunnen zetten :-X,... )
9 afmetingen van het model zijn minder belangrijk, maar spelen mee in de wijze van reproduceren.
Informatie is zelden een tekening. Zo heeft Hans van der Schoor voor mij foto's gemaakt van de achterzijde van Rotd. Noord.
Forummers die details willen toevoegen aan ... gaan ook eerst de betreffende info verzamelen/fotograferen/bekijken/opvragen (bv cilinders N6300)
Jowi je hebt ervoor gekozen om de pijler funderingen als één geheel te laten printen.
Ik bekijk dan of ze beter als platte wanden te fabriceren zijn. Ruimte in een verzenddoos is dan bepalend.
Alles visueel in het hoofd. Elke ontwerpstap wordt gecontroleerd.
Bij het ontwerpen van de kartonnen bouwplaten worden steeds stukken uitgeprint en gepast, etc. kosten zijn niet hoog
Voor "onze" modellen is steeds een deel uitprinten niet haalbaar, als je commercieel denkt
Thuis printen doe ik ook, maar dan zal het ontwerp in kleine stukjes opgeknipt moeten worden (print volume). ontwerptijd verlies.
In geval station Noord blijkt dit dus na het binnen krijgen van de prints pas of ik het goed heb bedacht. (600 a 700 € naar de mallemoeren)
Is het akkoord, dan worden de delen giet klaar gemaakt. Ook dat is een heel proces om tot maatvaste en detailrijke delen te komen.
toevoegen extra stroomgootjes voor de gietresin, plat gieten of 3d gieten, vacuüm trekken etc.
Weet dat dit wel het meest bewerkelijke deel is van het het proces te komen tot een model.
En dan het gieten zelf, bouw beschrijving maken en inpakken.
Verkopen doe je daarna niet. Dan zeggen er van de 35 belangstellenden 20 af. Al de moeite voor 15 modellen.
Hiervan is dan bekend dat er slechts 3 tot 6 echt worden gebouwd.
(y) (y) EN TOCH GAAN WE DOOR MET HET UITBRENGEN VAN NIEUWE MODELLEN. (y) (y)
Alleen de kick al dat er weer een model beschikbaar komt, daar doe ik het voor.
De voorinvestering in geld is hoog. Daar zoek ik nog hulp bij.
Kortom, Jowi, ik bekijk elk model weer opnieuw. Ik heb geen vaste structuur.
Dan nog de verschillende computer teken pakketten. Ook dat laat ik afhangen van het te maken model.
Sketch-up is wel de eerste, waar een idee vorm krijgt.
<edit> Een betrouwbare printpartner is ook zeer belangrijk. Goedkoop is dan niet echt een issue.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdam-noord-in-stukken-print-60f7d9a3e28bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdam-noord-in-stukken-print-60f7d9a3e28bf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noord-blender-60f7d9ffb7988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/noord-blender-60f7d9ffb7988.jpg)
-
Jij gebruikt ook SketchUp?
Heb je de Pro versie nodig of volstaat de gewone?
-
Als ik deze gebruik dan is het in ieder geval de voorverkenning.
Gewone is dan genoeg.
Ik heb klasse 5 station LGB schaal in laserwerk uitgewerkt.
De ramen ervan (gegoten in resin) zijn geheel in de gewone sketch-up getekend
Ronald Visser
-
Wordt er daar heel hard gewerkt in Eindhoven?
Of is het vakantie tijd elders?
Binnen de week de prints van station Rotterdam Noord binnen. (y) (y)
Uitstekende kwaliteit !!
Gelukkig kan ik geen plaatje plaatsen nu, om jullie te tonen. :angel:
Ronald Visser