BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: JaJo op 11 april 2021, 10:09:59
-
Ter afwisseling ben ik begonnen met de bouw van de NS 604 schaal-0 in messing. Dat bezig zijn met messing en soldeer blijft toch één van mijn favoriete hobby-onderdelen.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/04/604-1a-750x563.jpg)
Het heeft even geduurd maar Wim Mesu heeft de messing onderdelen van de NS 604 uitgeleverd. Heerlijk zo’n doos vol met bladgoud waar na noeste arbeid een rijdende NS loc in schaal-0 uit moet ontstaan.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/04/604-1d-750x563.jpg)
De bodem (2x) waar straks de motor en wielen op komen.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/04/604-1e-750x563.jpg)
De tank. Het was even een klus om de randen mooi rond te buigen, maar met een rondhout is dat prima geluk
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/04/604-1h-750x563.jpg)
De cabine. Voorzichtig vouwen en netjes solderen.
Nog meer bladgoud-plaatjes (https://modeltreinbaan.nl/?p=15776)
-
Is knap waar je aan begonnen bent Jaap. (y)
Eric
-
Nadoen wat de andere bouwers doen. :)
-
Erg mooi bouwproject Jaap.
Vooral omdat het in basis een USATC loc is ;D
-
Succes Jaap
Volgende bouwdag een line up ;D
-
Langzaam maar zeker beginnen de contouren zichtbaar te worden van mijn NS604. Op sommige plaatsen wijk ik af van de gebruiksaanwijzing van Wim Mesu en geef er een persoonlijke invulling aan.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-2b-750x563.jpg)
De bak met nu nog losse onderdelen vult aardig op.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-2c-750x563.jpg)
Ik zou ik niet zijn als ik geen 2 motoren, geprint door medeforumgenoot Daniel (Spoorfreak) , in de loc bouw. Je ziet er straks helemaal niets van maar mijn knutselhart vindt dat het moet…..
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-2f-750x562.jpg)
Het bedieningspaneel voorzie ik van de nodige gaten om verlichtte paneelmeters te maken.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-2g-750x562.jpg)
Dit is dan het resultaat.
Nog meer plaatjes (https://modeltreinbaan.nl/?p=15883https://modeltreinbaan.nl/?p=15883)
-
Die gaat zeker mooi worden. (y)
Eric
-
Ziet er nu al goed uit (y)
Maar had dit niet beter in dit draadje gepast ?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=100.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=100.0)
Heb je de motoren ook nog een kleurtje gegeven of laat je die wit ?
-
Ben ik pas sinds kort lid..... Ik heb het al gemeld om te verplaatsen. Bedankt voor de tip.
Ik vind die witte motoren eigenlijk wel mooi.... :o
-
Hey Jaap,
Even een tip, ook naar andere bouwers:
Ik zie dat je de vingertjes , links aan de bodems op de 2e foto van het bericht van 11 April, verkeerd om zitten. Ze moeten de andere kant op gebogen worden..
Je moet even de dubbelingen losmaken en ze dan de andere kant op buigen.
180 graden de andere kant op, met de dubbelingen.
Dan haken ze op de voetplaat, om het luik op zijn plaats te houden zodat het niet naar beneden valt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4356-60f4c533678e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4356-60f4c533678e1.jpg)
Op de 2e foto ligt de voetplaat, nog zonder opbouw, op zijn kop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4358-60f4c5730a5a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4358-60f4c5730a5a6.jpg)
Dan kan ook de tank beter op zijn plaats vallen.
Groeten, Wim
-
Ja hoor Jaap.
Net lid van het forum ???
Ingeschreven vanaf 2006, volgens mij klopt er hier iets niet. ;D
Succes met de verdere bouw. (y)
Kees.
-
Klopt Wim, is inmiddels opgelost.
-
..... Ik heb het al gemeld om te verplaatsen. Bedankt voor de tip.
;)
Gr, Bert
Team moderatoren.
(This message will self destruct in 24 hours…)
-
Het maken van dingen die je straks niet meer ziet of het maken van dingen die je straks moet horen is een leuk onderdeel van de hobby.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-3a-750x563.jpg)
Het loopwerk vereist wel enige aandacht. Stroomgeleiders aan beide zijden en acht remschoentjes die ook in spoor-0 erg klein zijn.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-3c-750x563.jpg)
De twee boomboom-boxen voor onder de motorhuif. In dit geval zie je ze straks niet maar hoor je ze vast en zeker.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-3e-750x563.jpg)
En de eerste kleuren verschijnen op mijn onderstel.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/07/604-3g-750x563.jpg)
Een extra foto van het experiment omdat je dat niet meer kan zien als alles klaar is.
Nog meer bouwplaatjes (https://modeltreinbaan.nl/?p=15899)
-
Schitterend Jaap (y)
Ik word steeds benieuwder naar het eindresultaat!!
-
Dat gaat er heel goed uitzien. (y) Laat maar eens horen als die klaar is. :laugh:
-
Eigenlijk hoeft hij/zij niet klaar....... Ik heb veel meer lol in het bouwen dan met het rijden van zo'n model.
Iedere dag een uurtje knutselen vind ik heerlijk ontspannend, ook al zeg ik regelmatig "$*@(*^%#!/€¶ª∞" of brand mijn vingers voor de zoveelste keer.
-
De weg is het doel.
Heel herkenbaar ;)
Groeten
Hendrik Jan
-
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/08/604-4b-750x563.jpg)
Onder de cabine en half in de dieseltank komen alle aansluitingen voor verlichting, speakers e.d.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/08/604-4d-750x563.jpg)
Volgende stap is het glaswerk in de cabine. Kristal Clear en klemmetjes.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/08/604-4f-750x563.jpg)
Het dak op de cabine gesoldeerd en daarna ingepakt voor de Airbrush-behandeling.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/08/604-4h-750x563.jpg)
Testritten maken om de juiste instellingen (CV’s) te vinden was nog wel even een langdurig werkje.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/08/604-4i-750x563.jpg)
Alles zit er nu op en aan en de NS 604 is rijklaar voor op mijn 0-baan.
Nog meer plaatjes (https://modeltreinbaan.nl/?p=15935)
Dit is zeker geen bouwpakket voor beginners. Met geduld en ondersteuning van ontwerper en leverancier Wim Mesu
heb ik het toch tot een ‘goed’ einde kunnen brengen. Messing bakken en alles wat daarbij komt kijken is een heerlijk onderdeel van de hobby!
-
Goedemorgen Jaap,
Messing bakken en alles wat daarbij komt kijken is een heerlijk onderdeel van de hobby!
Het heeft even wat jaren geduurd, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. ;D
en nu een Gerrit?
-
;D
Eerst andere dingen afmaken en heel misschien meld ik me later wel.
-
Je schiet lekker op Jaap.
Ben benieuwd naar het eind resultaat. (y)
Kees.
-
Goed gedaan, Jaap; mooie loc geworden.
Rijdt ie nou ook goed?
-
Zit nog een hikje in op het eind.
-
Mooi geworden Jaap (y)
Groet,
Raymond
-
Mooi gedaan Jaap.
Maar ik heb nog een kleine opmerking.
Dat is vooral voor degene die de motoren nog moet monteren. Die moeten namelijk net andersom in de loc gezet worden, tenminste als je zo goed als mogelijk het grote voorbeeld wil nabouwen.
Dus de generators aan de kant van de bufferplaten. En de ventilators aan de cabinekant. Daar zaten ook de radiators en de afwijkende, regelbare luchtroosters hiervoor, tegenaan de cabine.
Je ziet er niet veel van als de motorkappen er op zitten. Dus Jaap, lekker laten zitten.
Deze opmerking is dus meer bedoeld voor de bouwers die de motoren nog moeten monteren.
Wim
-
Geweldig mooi Jaap (y) (y)
-
Zit nog een hikje in op het eind.
Ligt dat dan nog aan de afstelling ergens in de decoder?
-
Ik denk van wel, want als hij rijdt (ook heel langzaam) loopt hij soepel. Ik ga deze week nog maar eens CV-en.
-
Heel mooi geworden!
Groeten,
Jelmer
-
Overigens, die machinist ziet er leuk uit. Waar heb je die vandaan?
Zo te zien past ie er goed bij.
-
Overigens, die machinist ziet er leuk uit. Waar heb je die vandaan?
Is een Preisertje.
Vandaag nog een poos bezig geweest met het "CV-en". Omdat hij na een paar uur nog niet lekker liep heb ik de loopstellen gedemonteerd. Het bleek da één motor sneller ging draaien dan nummer twee (paralel).
Na het verwijderen van de wormwielen van nummer twee en het opnieuw instellen van CV 54 > W 0 > terug naar lok > F1 en dat een aantal keer is het schokkerig rijden verdwenen.
De trekkracht met één aangedreven loopstel is ruim voldoende. Dus ik laat het zo.
Poeh, dat heeft wat tijd gekost, maar ben blij met de aanpassing! :)
-
Mijn NS604 voorzien van 2 “Ali-motoren” (0)
Omdat mijn NS 604 werkloos stond vanwege de slechte aandrijving heb ik mijn blik naar het oosten gericht en nieuwe motoren besteld. Onder het motto niet geprobeerd is altijd mis, werd het slopen en weer opbouwen met een prima resultaat!
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/11/a-2-746x563.jpg)
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/11/a-5-746x563.jpg)
Het tandwiel zit nu vast met een drupje (je!!! Ervaring) secondelijm. Let op dat de kleine busjes op de goede plek komen en de as aan beide zijden even lang is! Alles steeds testen voor je verder gaat. De uitgeboorde staafjes weer vastsolderen.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/11/a-7-750x563.jpg)
En laat het nou precies passen! Ikke helemaal happy. Met secondelijm fixeer ik de motor op het frame. Dan testen en….oooh… wat loopt dat mooi en geruisloos. Stroomverbruik slechts 0,03 Amp.! Als ik straks nog zo’n aandrijving heb gemaakt en de zware olietank en kap erop komen is de trekkracht ruim voldoende met 2 assen.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/11/a-10-750x563.jpg)
Om de weten wat de prestaties zijn even op de analoge toer met duimstok en stopwatch.
(https://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2021/11/a-4.jpg)
Minimale snelheid ^ Maximale snelheid ^
Deze metingen zijn inclusief mijn reactiesnelheid en de foutieve schaal (1:48), maar ik ben heel blij dat mijn NS604 weer mee mag doen op mijn 0-baan.
Meer plaatjes en info over de inbouw. (https://modeltreinbaan.nl/?p=16092)
-
(y)
-
Jaap
In reactie 31 schrijf je dat trekkracht goed is?
En nu dat de aandrijving slecht is ?
Wat is het nu ?
Heb je het over dezelfde aandrijving ?
En heb je een shortcut naar deze alie motoren .?
Cor
-
De oorspronkelijke motoren leverden voldoende trekkracht maar de loc liep zeer onrustig ondanks dat ik dagen heb zitten CV-en. Ik heb haar toen maar op een zijspoor gezet maar het bleef kriebelen. Met deze oplossing is dat onrustige rijden gelukkig verdwenen.
>>>>>>>>Ali (https://nl.aliexpress.com/item/10000008795281.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.79784c4duMVP48)
-
Ziet er weer geweldig uit en ja meten is weten, en een dosis geduld.
mvg Joop
-
Voor dat geld had je ze allang kunnen laten komen als je dit van te voren wist. ;D
Maar je hebt het probleem opgelost en daar gaat het om.
Succes met de vorderingen. (y)
Kees.
-
duidelijk , dank je.
ik moet er nog motoren voor kopen.
zal die van alie ook eens proberen , heb nog een andere lok om ook te proberen
Cor
-
Mijn 600 reed best redelijk met de aandrijving die Wim Mesu bedacht had maar op mijn baan maakte hij ongelofelijk contact geluid terwijl andere locs van mij bijna onhoorbaar rijden.
Met name de philo 2400 is zeer stil , wat kwa aandrijving toch niet heel veel verschil zou mogen maken met de 600.
Ik ga de oplossing van Jaap ook eens proberen.
gr Jan
-
Bedankt voor de link naar die motortjes, Jaap. Dat biedt perspectieven.
Welke van de vier snelheden heb je gekozen? Dat lijkt me van groot belang voor het eindresultaat.
(A)4-16rpm
(B)17-68rpm
(C)34-136rpm
(D)95-381rpm
-
Ik heb "C" genomen omdat ik bang was dat "D" te weinig trekkracht zou hebben. Staat trouwens ook in de uitgebreide bouwbeschrijving op mijn site.
-
Jaap, heb je niet gespeeld met de gedachte om er vier in te bouwen, op elke as eentje en ze dan rechtop te plaatsen? Er is genoeg ruimte onder de huiven, ook om te draaien. Dat vraagt om een aanpassing in de voetplaat, maar het is niet onoverkomelijk lijkt me.
mvg, Paul
-
Daar heb ik wel aan gedacht vandaar die 4 stuks, maar ik moest teveel slopen om dat goed voor elkaar te krijgen. Als het dan zou mislukken werd het een statische 604. Daar was hij toch net te duur voor.
-
Dat begrijp ik. Goede afweging!