BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Gerard op 07 april 2021, 11:04:43
-
Hallo forumleden,
Ik ben van plan een Gutzold stomer te gaan kopen, maar wat zijn jullie ervaringen met Gutzold stomers met name de rijeigenschappen en eventuele andere tips
Bij voorbaat dank.
Gerard
-
Over welke stomer uit welk (productie)jaar heb je het ?
Hoewel Gützold in mijn ogen nooit slechte spullen gemaakt heeft is er natuurlijk wel verschil tussen productie uit DDR tijden, huidige productie en de tussenliggende periode.
-
Met stomers van Gutzold geen ervaring. Wel zo'n 25 jaar geleden een DR Br 219 gekocht. Nog altijd prachtige loc, technisch prima en rijdt nog altijd haar diensten. Eén keer defect geweest, losse aandrijfbus van de cardanoverbrenging, maar dat was zo weer vastgezet.
-
Ik heb een Gützold BR 65. Heel fraai en rijdt meer dan goed.
Ook een 2e loc in bestelling, de BR 52 138.
Foto's BR 65.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BS-13-721-606dbdfd56546.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BS-13-721-606dbdfd56546.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BS-13-722-606dbdfdcbd5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BS-13-722-606dbdfdcbd5e.jpg)
-
Wat denk jij Wim, dit is n gelegenheid om te pronken? (y)
-
Hallo
De stuurstang van de stoomschuif hangt los :-X
Bart
-
Daarom staat de lok ook stil Bart.... ;)
-
Hallo
De stuurstang van de stoomschuif hangt los :-X
Bart
Hallo
Waar kan ik de stuurstang vinden??
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstang-606dc9cdd8a66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstang-606dc9cdd8a66.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstang-2-606dcaeea47af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuurstang-2-606dcaeea47af.jpg)
Mvg, Erich
-
Dank je Erich (y)
Probleem even verholpen. Hij gaat weer als een speer ;)
-
Hallo forumleden,
Ik ben van plan een Gutzold stomer te gaan kopen, maar wat zijn jullie ervaringen met Gutzold stomers met name de rijeigenschappen en eventuele andere tips
Bij voorbaat dank.
Gerard
Welke heb je op t oog? Zoals aangegeven is de ene absoluut niet de andere. Voor 1990 was het meer speelgoed. Momenteel is het topsegment. En rond de eeuwwisseling ook mooi spul, maar de diesels 119 en 120 van toen hebben de neiging tot gebroken tandwielen.
Arent
-
Gützold zit tegenwoordig in een veel en veel hoger segment van de markt. En volgens mij slaat dat zowel op de 65.10 (ondanks die losse stang) als op de 52 die Wim op het oog heeft.
-
Hoi,
Ik heb een Br 18.0 van Gutzold en moet zeggen dat het een prima loc is.
De aandrijving zit in de tender en die is best zwaar, dus die loc heeft zat trekkracht.
(Hier op de foto voor een Br39)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2134_1.jpg)
Ook heb ik er nog een Br 56 in AEG kolenstofversie van en daar had eerst een hoop problemen mee, die maakte slecht contact.
Eerst dacht ik aan de motor, later bleek er een draadbreuk in de loc te zitten en na wat aanpassingen rijdt deze nu ook prima.
En die 56 is best al wat jaartjes oud.
-
maar de diesels 119 en 120 van toen hebben de neiging tot gebroken tandwielen.
Hallo
Ik heb een 252 (E-lok) die hetzelfde probleem had. Gützold heeft nieuwe tandwielen (ander materiaal) opgestuurd en het probleem is verholpen.
Wat heel wat meer knutselwerk was zijn de stroomafnemers van veel te dik materiaal. Deze zaten met een “puntje” gelijk op de loopvlakken van de wielen; c.q. antislipbanden te vreten. De middelste as draaide door de veerdruk niet eens. Ook de verlichting met gele Led is niet je van het.
Stoomloks van het merk lijken me iets beter doordacht, maar vooral bij de 03.10 valt me altijd de naar beneden hangende cabine op.
Bart