BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RonaldvA op 25 februari 2021, 20:43:40
-
Ik heb een mooie BR 218 299-6 lok op de kop kunnen tikken van een lage prijs. FLM 4326 volgens mij. De lok heeft een 6 polige decoderstekker op het schild. Ik heb een LokPilot V5 gemonteerd. De lok laat zich goed uitlezen. Adres en andere CV worden juist uitgelezen etc..
Alleen als ik de lok wil laten rijden dan rijdt deze niet en brandt zowel de verlichting voor en achter. De lampjes branden ook onrustig / knipperen. Ik dacht eerst aan overbelasting van de decoder door de lampjes. Maar de lampjes zijn echt heel klein (steeklampjes) en kan mij niet voorstellen dat deze een overbelasting veroorzaken.
Wat zou nog meer de oorzaak hiervan kunnen zijn? De Lopi V5 is hagelnieuw en is nooit gebruikt. De Lopi V5 is ook goedgemonteerd (stekker omdraaien werkt niet).
Alvast bedankt. Groet, Ronald
-
Reset de decoder eens en programmer hem opnieuw. Knipperende lampjes wijzen daar op.
-
beste
ik zou ook eens naar de motter kijken of de collector niet te vuil is en of de kooltjes nog in orde zijn
-
zit er nog zo'n pannekoek motor in? dan zou je het motorschild moeten verbouwen daar zijn hier al een aantal draadjes over geschreven
-
De lok heeft een 6 polige decoderstekker op het schild.
Dat kan het niet zijn, Hans.
Knipperen de lampjes als je gaat rijden? Dan kan het zijn dat er 14 rijstappen ipv 28 rijstappen zijn ingesteld
Gr. Frits
-
Dank. Het is een 'modern' schildje. Met daarop de 651 stekkerverbinding.
Andere optie is nog de ontstoringsspoel. Die zit er ook nog op.
De motor zelf is schoon en rijdt goed.
-
FLM 4326 volgens mij.
Dat nummer kan niet goed zijn. De 4326 is een BR141, een E-loc dus. De BR218 is een diesel.
-
denk dat je toch eens die draadjes op moet zoeken schijnt een algemeen probleem met fleischmann pannekoek motoren te zijn heb hier een sprinter gehad met het zelfde probleem.
heb daar toen een nieuw motorschild op gezet speciaal voor digitaliseren.
-
Herkenbaar, zet cv29 eens op 6.
Groet Leen.
-
De decoder staat op 28 stappen. Net als mijn centrale.
Het knipperen is overigens niet wisselend aan / uit, maar heel onrustig branden. Aan beide zijden. En de F0 knop voor verlichting doet niet. Dat duidt weer op overbelasting.
Motor is schoon. Koolborstel zijn nog redelijk (2 mm). Toch maar vervangen door nieuwe (3 mm). Maar nu krijst de motor na een paar seconden draaien. Even aankijken en inrijden. anders zet ik de oude borstels terug.
-
Dit is de FLM 4236. Even gekeken in de handleiding. Deze lok heeft ook geen doos. Vandaar het koopje. Lok is uit 2008. De altrote variant. Wel mooi. Daar was ik naar op zoek.
-
beste
het krijsen kun je misschien oplossen door de 2 lagers van de motter eens te smeren
-
Dit is de FLM 4236.
Daar hoort dit onderdelenblad (https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/423602_13369.pdf) bij.
Origineel dus met een 6-polige interface op het motorschild.
-
denk dat je toch eens die draadjes op moet zoeken schijnt een algemeen probleem met fleischmann pannekoek motoren te zijn heb hier een sprinter gehad met het zelfde probleem.
heb daar toen een nieuw motorschild op gezet speciaal voor digitaliseren.
Lees het eerste bericht nou eens Hans, er staat dat er een 6-polige decoderstekker op het motorschild zit...
-
De lok even laten rijden en het krijsen was voorbij. Denk de borstels even moesten worden ingereden. Had helaas geen effect. De lok reed nog steeds niet. Ontstoring was het ook niet. Toen deed heel de lok het niet meer. Morgen maar weer terugsolderen.
En morgen even verder puzzelen. Ik heb nog een vervangingsmotor liggen. Wilde ik eigenlijk voor een Lima ombouw gebruiken. Maar deze kan ook in een Fleischmann. Moet dat alleen nog het juiste tandwiel vinden. het tandwiel op het vervangingsmotor is net iets te klein. Wellicht is dat nog een optie.
-
Hoe heb je een niet rijdende loc "even laten rijden"?
En dat de lampjes onrustig knipperen komt doordat je geen gebruikt maakt van een vaste "+ " (blauwe draad) maar de lampjes aan het chassis hangen.
-
En dat kan weer veroorzaakt worden doordat er meerdere protocollen aan staan. Vooral het Motorola protocol kan knipperen veroorzaken als de lampjes met één kant aan het chassis zitten. Zet het Motorola protocol eens uit en kijk of dan het knipperen over is.
-
Waarom denk je dat het de motor is? Deze draait blijkbaar probleemloos op gelijkspanning. Heb je de mogelijkheid om de stroom door de motor te meten als hij op 12V gelijkspanning staat. Als die lager is dan de stroom die de decoder kan leveren dan kan je motor niet de oorzaak zijn van de knipperende verlichting.
Kan je de decoder in een andere loc proberen? Dan weet je dat je decoder goed is.
-
Hoi,
Zet hier eens wat foto's neer van de motor met en zonder decoder. Eventueel een filmpje (via Youtube of Flickr) Ik heb zelf een Fleischmann 94'er met zo'n constructie. Daar zat een ander merk decoder in. Deze heb ik omgewisseld voor een Esu maar dat was inprikken en rijden.
Groet Ronald.
-
De lok even laten rijden en het krijsen was voorbij. Denk de borstels even moesten worden ingereden. Had helaas geen effect. De lok reed nog steeds niet. Ontstoring was het ook niet. Toen deed heel de lok het niet meer. Morgen maar weer terugsolderen.
En morgen even verder puzzelen. Ik heb nog een vervangingsmotor liggen. Wilde ik eigenlijk voor een Lima ombouw gebruiken. Maar deze kan ook in een Fleischmann. Moet dat alleen nog het juiste tandwiel vinden. het tandwiel op het vervangingsmotor is net iets te klein. Wellicht is dat nog een optie.
Net als Veroniek ben ik wel benieuwd of de loc nu wel of niet kan rijden. Als hij slecht rijdt, kan dat te maken hebben met de motorinstellingen van de decoder. In de handleiding van de ESU- decoder staan instellingen voor de Fleischmann rondmotor.
Dat de motor na het verwijderen van de spoel helemaal niks meer doet, is logisch. De verbinding met de koolborstel is dan verbroken. Dus spoel terugplaatsen of die verbinding met een draadje overbruggen.
-
Als je de motor getest hebt door gelijkspanning op de koolborstels te zetten, terwijl de decoder nog aangesloten was, kun je beter eerst een nieuwe decoder gaan kopen. Hopelijk heb je dat dus niet zo gedaan.
-
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij de 4122K.
Bleek dat ik de decoder verkeerd om had gemonteerd.
Decoder 180 graden gedraaid en alles werkte prima
-
Dat had Ronald dus al geprobeerd. Zie het startbericht.
-
Dank voor alle tips. Deze ga ik morgen uitproberen.
Het krijsen van de lok is over gegaan door de lok te laten rijden. Zonder decoder en simpel door een 9v batterij. Het knipperen van de lampjes is echt anders dan het normale banden van een ouderwetst lampje in een wat ouderen loks. Meer bibberen, af en toe aan uit, heel onrustig. Zal eens een filmpje zetten.
-
Dat bibberen kan dus stoppen als je op de IB alleen het DCC-protocol aan zet.
Zie de eerste twee berichten op deze pagina.
-
Beste vrienden, het probleem is opgelost. Dank voor al jullie tips en suggesties. De oplossing lag in een heel andere hoek. Ik heb het kleine spoeltje bij het motortje verwijderd en dit vervangen door een normaal draadje. Dit heeft gewerkt. De lok rijdt nu probleemloos, zowel digitaal met de decoder (lopi 5 met 6-polige stekker) en analoog.
Nogmaals dank. Groet, Ronald