BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: willyTEE op 25 februari 2021, 20:42:22
-
een verhaal van pure nostalgie . Mijn vader werkte bij de NMBS en daardoor kregen wij gratis coupons waarvan een beperkt aantal voor het buitenland . In 1965 gingen wij voor de eerste keer met een aantal collega's van onze pa naar Miramare ( Rimini ) .
De reis ging met de Dalmatië Express ( Oostende naar het vroegere Joegoslavië ) . We vertrokken vanuit Brussel naar Keulen . Overstappen in Keulen en via een urenlange treinreis langs de oever van de Rijn verder sporen naar München . Overstappen in München en de nachttrein naar Italië via de Brennerpas volgens mij naar Verona. Vandaar met een boemel naar Riccione . Een reis van 27 uur ( wachttijden inbegrepen )
zijn er een aantal collega's die deze treinreis zouden kunnen samenstellen . Ik heb lange tijd de jaarlijkse spoorboekjes bijgehouden maar helaas . In Brussel stapten wij ,denk ik, op een serie B 15
groeten Willy
-
Je vraag is interessant, maar de informatie die je geeft is summier. Wat ik vooral vreemd vind is dat je aangeeft de Dalmatia Express te gebruiken, maar wel ik Keulen overstapt, terwijl ook de Dalmatia Express via München rijdt. Bovendien kloppen de tijden die je aangeeft niet. De Dalmatia Express reed 's nachts door Duitsland en kwam 's morgens in München aan. Maar je geeft aan op het traject München - Verona de nachttrein te hebben gepakt. Dat geeft een gat in München over de dag. Ook denk ik niet dat je in Verona bent overgestapt. Bologna is logischer, dan ben je in 1 ruk, bijna kaarsrecht, in Rimini.
Dus zelfs 56 jaar na dato kan er veel worden gereconstrueerd, maar dan moet de informatie wel kloppen. Je geeft aan spoorboekjes te hebben. Is het mogelijk hiervan relevante pagina's hier te delen?
dirkjan
-
Beste Dirkjan ,
Ik heb mijn tweelingzus gecontacteerd en mijn info klopt : ttz we zijn rond de middag vertrokken met de Dalmatie express en wel degelijk op een andere trein in Keulen naar Munchen overgestapt . Aankomst tss 22 en 23 H . Zeker 2 h moeten wachten op de nachttrein naar Italie : tss 1-2 s'nachts in slaaptrein naar Italie vertrokken en het was licht toen we onder de Brennerbrug reden . Zoals u al suggereerde overgestapt in Bologna en dan Rimini waar we in de late namiddag zijn aangekomen . Het tijdsbestek klopt maar ik vermoed dat we enkel van Brussel naar Keulen de Dalmatie express hebben genomen . Spoorboekjes weg vandaar mijn helaas . Ga trachten via Topic " gevraagd " info of / en spoorboekje te verkrijgen .
Hopelijk volgt info groetjes Willy
-
De Dalmatia Express vertrok om 16:10 in 1965 vanuit Oostende. Jullie hebben dus een andere trein genomen. Anders was het niet mogelijk om savonds laat in München aan te komen.
-
Misschien help dit? D-Zug Dalmatia-Express (welt-der-modelleisenbahn.com) (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/d-zug-dalmatia-express.html)
bekijk ook de pdf die je op die pagina kunt downloaden.
-
ik gebruik deze site " Welt -der- Modeleisenbahn tamelijk veel maar dan in hoofdzaak voor de F-Züge . Heb mijn zus nog eens gecontacteerd en blijkbaar zijn we in 1967 opnieuw naar Rimini Miramare gegaan . Tijdens de tweede reis zijn we in één trek naar München gespoord op vraag van onze moeder . Had in WO II haar beste vriendin verloren bij een bombardement en wou zo min mogelijk voet op Duitse bodem zetten . Deze reis zal dan met de Dalmatia express geweest zijn . Jullie hadden het bij het rechte eind .
bedankt voor de informatie : nu ga ik aan de slag om deze trein trachten samen te stellen . Nog één vraag : ik ben niet thuis in Belgische locs . Kan het zijn dat deze trein met de serie 15 werd getrokken .
groeten Willy
-
Sorry dat ik dit topic even gebruik, maar bij een zoektocht naar meer info hierover, kom ik op een site waar ik dit vond: Microsoft Word - Weyers plantilla bona_definitiva2.doc (gencat.cat) (http://www.gencat.cat/llengua/BTPL/ICOS2011/201.pdf)
Geschreven door Christian Weyers en de titel is European Train Names: a Historic Outline
Een tabel maar daarin veel treinnamen en wanneer ze reden en waar.
-
Jeroen , een fantastisch basis - en naslagwerk . Daar moet toch veel tijd ingestoken zijn . Heb het ondertussen al in mijn favorieten opgeslagen
groeten Willy
-
Het artikel geeft alle treinnamen in 1978. Geen samenstellingen, rijtijdenboekje, loks etc. Weinig informatie voor het maken van treinsamenstellingen dus.
-
Samenstelling voor het traject Oostende - Aken voor 1967 is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97525.new#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97525.new#new)
dirkjan
-
Hier is de gevraagde info te zien: http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/d-zug-dalmatia-express.html
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dalmatie-Express_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dalmatie-Express_1.jpg)
-
Ja, die had Jeroen al gedeeld
-
Op basis van jullie info heb ik de zoektocht gestart : De loc B serie 160 024 van Vitrains heb ik ondertussen gevonden en aangekocht met DSS . Op een site stond dat het moeilijk is om er een luidspreker in te krijgen . Zoektocht gaat nu verder naar de rijtuigen . Ik start in mei met de opbouw van een vaste baan en symbolisch zal dit de eerste trein die de baan op mag .
groeten Willy
-
beste collega's ,
Ik heb ondertussen de B 160 van Vitrains ontvangen en onmiddellijk op de rails gezet . Deze mooie loc rijdt super . Ik kende Vitrains niet echt : duidelijk een meerwaarde . De loc in een mooie OVP met voldoende uitleg . Hier vernam ik dat deze loc naast de Dalmatië express ook de Taurn Express en de Freccia del Sole naar Rimini heeft getrokken . Bovendien kan ik de B 160 samen met mijn B 18 inzetten voor mijn PBA rijtuigen .
groeten Willy
-
Willy,
ik heb een foto online gevonden genomen in 1966 : SNCB - In Brüssel Nordbahnhof, zieht die Lok 122.008 (später 2208) den Dalmatia Express nach Salzburg, Zagreb und Rijeka - Bahnbilder.de (https://www.bahnbilder.de/bild/Belgien~E-Loks~BR+22/76169/sncb---in-bruessel-nordbahnhof-zieht.html)
-
Jeroen ,
Als dit geen nostalgie is : het gedeelte van Brussel naar München is hiermee afgerond . Heb nog wat zoekwerk verricht voor het tweede gedeelte : Nachttrein München - Bologna . Een mogelijkheid zou de D 61 Brenner-express ( München - Roma ) kunnen geweest zijn . In mijn herinneringen was het na 23 :00 H dat we vertrokken . Vertrek D 61 uit München in 1965-66 23:10 H . De zoektocht gaat verder.
Alleszins bedankt Jeroen voor de foto en om nog mee te willen reizen Willy
-
Nog wat gevonden over de dalmatië express
Lokomotive serije 642 - FORUM LJUBITELJA ŽELEZNICA (zeleznice.in.rs) (https://www.zeleznice.in.rs/forum/viewtopic.php?t=94) Wel even door google laten vertalen.
-
ben verder gegaan in het Sloveens : terecht gekomen bij een website uit Tsjechoslowakije met treinsamenstellingen voor oa deze regio . Voor de geïnteresseerden
https://www.vagonweb.cz/razeni/index.php?rok=2021 (https://www.vagonweb.cz/razeni/index.php?rok=2021)
Willy