BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: De eerste Ivo op 23 februari 2021, 22:00:27
-
Hallo allemaal,
Zoals beloofd, hier een sneak preview van onze verlichting voor de Roco blokkendoos.
Sluitseinen, fronseinen, rangeerlicht en binnenverlichting...... De blokkendoos heeft vele varianten. Dus we moeten nog checken of hij overal in past. Daarnaast zijn we nog aan het kijken of we een functiedecoder integreren in de print.
Over wat we nu hebben, zijn we niet ontevreden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Frontverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Frontverlichting.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Sluitverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Sluitverlichting.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Rangeerverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Rangeerverlichting.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Binnenverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BD-Binnenverlichting.jpg)
We houden jullie op de hoogte.
Lex & Ivo
-
De print geschikt maken voor een ESU Lopi V5 plux 22 (y).
-
Van de eerste twee foto's wordt ik al blij genoeg. (y)
Binnenverlichting heb ik niks op tegen, alleen hebben mijn Blokkendozen dat al. ;D
Rijdt het museumstel trouwens met driepuntsverlichting?
-
Netjes, ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, maar dit beloofd al heel veel (y)
Rob
-
Dit ziet er al goed uit. Een mooie upgrade van dit mooie model. Ontwikkel rustig verder en maak er iets moois van.
Groet,
Henk
-
Rijdt het museumstel trouwens met driepuntsverlichting?
Museumblokkendozen rijden gewoon met omgekeerd L-sein.
(https://live.staticflickr.com/7187/6908630938_cc840caff1_c.jpg) (https://flic.kr/p/bwuxhw)070421 130-33 Woerden (https://flic.kr/p/bwuxhw) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Dat moet ook wel, dat is de enige manier om te voldoen aan het tonen van 3 frontseinen :)
Bij aflevering reden de Blokkendozen met alleen de 2 onderste frontseinen tot in de jaren 50 ergens verplicht werd om 3 frontseinen te tonen.
-
Was pas vanaf 1963 ;)
-
De invoering was al eerder:
quote: De 2215 kreeg in 1959 het derde frontsein
bron (http://www.nmld.nl/nl/object/2274)
-
Wat een rare Blokkendoos ;D
-
Hallo allemaal,
Bovenin de kap van de blokkendoos, is maar een heeeeeeel klein beetje plek. Bovendien hebben we enorme kans op lichtlekkage. Daarom hebben we besloten om alleen 2-licht te voeren, geen L-sein.
@ruud: voor de motorwagen, hebben we bedacht dat we kleine lichtprintjes willen maken en geen compleet vervangende hoofdprint. Dat scheelt een hele hoop andere componentjes.
Eerst dit maar eens afronden :-)
Ivo
-
Het L sein is bij de reizigersdienst ook helemaal niet nodig omdat toen in 1963 het driepuntssein verplicht werd
de blokkendozen niet meer zelfstandig in de reizigersdienst ingezet werden.
Alleen nog als getrokken rijtuig.
De motorwagens werden ingezet als motordienstwagen, motorpost en meetwagen en voerden vanaf 1963 wel
een driepuntssein.
-
Afgelopen weekend mijn collectie Roco Blokkendozen op de treinbaan gezet.
Ben toch wel nieuwsgierig wat de planning van dit verlichtingsproject is. :)
-
Hoi Henk en Anderen,
E.e.a. heeft een tijdje stilgelegen. Vakanties zijn voorbij. Nu gaan we afstemmen wat we wanneer gaan oppakken. IK hou je/jullie op de hoogte.
Ivo
-
De invoering was al eerder:
quote: De 2215 kreeg in 1959 het derde frontsein
bron (http://www.nmld.nl/nl/object/2274)
Dat was enkel en alleen voor het rijden naar Duitsland Klaas.
Duitse wetgeving vereiste vanaf 1959 een derde frontsein op de grensbaanvakken, dat op de 2201 - 2225 werd aangebracht.
Uit dezelfde bron.
Begin 1963 werd het L sein ingevoerd, enkele maanden later vervangen voor het omgekeerde L sein.
-
Beste ivo toevallig ben ik opzoek naar verlichting voor mijn blokkendoos.
In de motorwagen komt een lokomander 2 decoder en de binnen verlichting worden gekoppeld door almrose koppelingen.
Ben op zoek naar passende printjes met leds warm wit liefst iets regelbaar voor de motorwagen de wagons en de stuur wagen.
Dus ben heel geïnteresseerd in jouw oplossing. front en sluit licht doe ik gewoon met 2 kleuren led dat is het simpelste.
-
(y) :)
Carel
-
front en sluit licht doe ik gewoon met 2 kleuren led dat is het simpelste.
Dit snap ik niet. De frontseinen zitten onder de ramen, de sluitseinen erboven. Of bedoel je alleen de bovenste lamp in het (omgekeerde) L-sein?
-
simpel ik haal de verlichting die er standaard in zit er uit (is een druppel lampje) en plaats daar een 2 kleuren led Met 3 pootjes die ik dan aansluit op de decoder , uiteraard met een weerstandje er tussen.
in de stuur wagon zet ik gewoon een functie decoder.
-
Maar dan heb je dus frontseinen die rood licht geven, de sluitseinen zijn de kleine lampjes boven de cabineruiten. Bij Roco zijn deze niet werkend.
Als dat je niet stoort dan is alles natuurlijk prima :)
Of reden de Blokkendozen ook met rode glaasjes in de frontseinen soms?
Mvg,
Robert
-
tja ik heb nl geen zin om de lichtgeleiders er uit te halen.
standaard af roco heb je alleen witte lampjes en ne het stoort me niet zo.
aan gezien ik ook nog heel veel werk heb met het ombouwen van mijn analoge besturing naar een digitaal/ analoog systeem (dinamo) zit ik ook niet te wachten op een extreme ombouw van mijn gloednieuwe blokkendoos.
@ Ivo Ik ben er inmiddels achter dat de laatste versie van de blokkendoos aanmerkelijk anders is kwa print dan de voorgaande versies.
Ik heb mijn motor wagen (gloednieuw) nu open liggen en vergeleken met een foto van Gerrit van de Voorst en daar zijn grote verschillen te zien,
Mijn blokkendoos heeft een print met een nem 652 aansluiting voor een decoder.
De printbanen zijn dusdanig dun dat je daar zeker niet meer dan zo'n 100 ma door kan laten lopen.
-
Dan zal Gerrit wel de oerversie van de Roco Blokkendoos uit de jaren zeventig hebben. Denk dat Ivo wel weet dat Roco begin jaren negentig de Blokkendoos helemaal overnieuw heeft ontworpen. Die kreeg van meet af aan een decoderaansluiting.
Kwam er achter dat ik één stuurstand bij wijze van experiment van nieuwe verlichting heb voorzien. Leds achter de frontseinen (stuk lichtgeleider laten zitten want die houden de lantaarns op hun plaats) en rode leds tegen het dak met een eindje 1mm ronde lichtgeleider voor de sluitseinen. Dat kan ook met een tweekleurenled.
Straal vergeten dat ik dat heb gedaan. Zit zelfs een decoder in die nu vrolijk met een andere Blokkendoostrein meeschakelt. ;D
Maar ik heb er niks op tegen als iemand iets gemakkelijkers voor me oo de markt brengt.
Hoi Henk en Anderen,
E.e.a. heeft een tijdje stilgelegen. Vakanties zijn voorbij. Nu gaan we afstemmen wat we wanneer gaan oppakken. IK hou je/jullie op de hoogte.
Ivo
(y)
We wachten af.
Is één tweekleurenled achter een sluitsein misschien een optie?
-
wat ik begrepen heb in middels dat er 4 verschillende versies zijn
-
Hier een fotootje zoals ik het heb gedaan.
Origineel zijn de sluitlichten aangegeven met rood geverfde knobbeltjes. Die heb ik doorgeboord en er een stukje lichtgeleider in gelijmd.
L-sein is hiermee niet mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosafbeelding13-6152c3f0e4284.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosafbeelding13-6152c3f0e4284.jpg)
-
Van de week een vrijwel nieuwe set Blokkendozen op de kop weten te tikken en ook gelijk wat diodes en lichtgeleiders voor de inbouw van sluitlichten.
Maar hoe krijg ik in vredesnaam 1mm gaatjes in die kleine rode bolletjes voor de sluitlichten zonder dat de handboor wegschiet? Iemand enig idee?
-
Zo..... eerst met het handje dus. Klein beginnen met 0,4 en met 1 mm eindigen.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/mKVvmF.jpg) (https://imageshack.com/i/pmmKVvmFj)
Gr, Ben.
-
Of met een priem, speld o.i.d. een putje drukken in het midden van het bolletje. De boor heeft dan houvast in dat putje. Minimaal kracht zetten op de boor, net genoeg om hem op zijn plek te houden en dan voorzichtig draaien. Concentreren op het op de plaats houden van de boor en de boor het werk laten doen. Rustig en geduldig werken.
Nog een andere mogelijkheid: een stukje buis met een binnendiameter van 1mm over het bolletje zetten en de boor daar doorheen steken. Buisje goed op zijn plek houden tijdens het boren. Ook hier weer: rustig en voorzichtig werken.
Grtz, Ton
-
Dat zijn goeie tips: bedankt!
-
Ik heb het indertijd anders gedaan. In een stripje metaal een gaatje geboord van 1 mm. Dat over het bolletje gelegd. Dat gaatje dient dan als geleiding voor de boor, zodat die niet kan weglopen.
Daar heb ik toen ook een plaatje van laten zien, maar dat kan ik niet zo gauw terugvinden.
-
Of met een priem, speld o.i.d. een putje drukken in het midden van het bolletje.
ik verwarm de speld even zodat het plastic smelt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00854.jpg)
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222092025#msg3222092025)staat de uitleg.
-
Weet iemand wat op dit moment de status is rond deze verlichtingsetjes voor de blokkendoos? Is het gelukt en zijn ze ergens te koop?
Groeten Rob
-
Hallo Rob,
Ik weet wat de status is: deze serie heeft dermate veel varianten, dat wij er niet in geslaagd zijn om een universele oplossing te bieden. We zijn er daarom mee gestopt.
Ivo
-
Volgens mij valt dat nog wel mee: voor tijdperk 2 en 3 geldt tot eind 1958 (want toen gingen ze uit de reizigersdienst en werd het gros getrokken -en dienstmaterieel)
a. een gesloten kop (mBD, mCD, mABD, mC) 2-punts frontsein, achterop lopend: dubbel rood sluitsein
b. doorloopkop met stuurstand voorop: (mCv/ mCd , Ces, Cecs): 2-punts frontsein, achterop lopend: dubbel rood sluitsein
c. tussenrijtuigen (Aec, ABec, Cec, Bec: liepen altijd tussen de motorwagens en een eventueel ongemotoriseerde stuurstand en hoefden tijdens inzet in een Blokkendoosstel geen sluitseinen te voeren.
d. Gemotoriseerd dienstmaterieel jaren 50/60 (mDW/ mP): zoals bij a. met dien verstande dat ná juni 1963 een driepunts-frontsein gevoerd moest worden en dat werd een omgekeerde L.
Dit hierboven in een notendop. Aanvullingen zijn welkom.
Rob