BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marc25 op 11 februari 2021, 04:53:21
-
Hallo
Ik heb een vraag over mijn fleischmann draaischijf (9152C) N schaal. (Nieuw gekocht)
De sporen lijnen niet helemaal recht uit na draaien, 1 kant op draaien ze wel netjes in 1 lijn.
Ik gok dat het ligt aan de speling in tandwielen ofzo.
Ik heb al een nieuwe draaischijf gekregen van de winkel ,maar deze schijf heeft t ook een beetje wel minder moet ik zeggen.
Zijn er meer spoorders die dit probleem hebben?
Of is het een fabriek fout ,en valt er wat aan te doen natuurlijk?
Mvgr marc
-
Hallo Marc,
Als de draaischijf nieuw is moet zoiets niet kunnen gebeuren.
Heb je wel voldoende voeding voor de schijf ?
Jos
-
Er 16 volt wisselstroom op , met de hand kan ik de brug een beetje naar links en rechts draaien. Is maar heel weinig maar genoeg om de loc's te laten ontsporen.
Gr marc
-
Heb je de draaischijf wel recht op de spoorbaan liggen, en hoe heb je ze op de plaat vastgemaakt ?
Jos
-
Deze ligt in feite los maar wordt vast gehouden door de aansluit stukjes van de sporen
Gr marc
-
Hallo Marc,
Als je de schijf met de hand rond draait, loopt hij dan links en rechtsom even soepel ?
jos
-
Ja dat loopt allebei even soepel
Gr marc
-
Marc,
Als je de brug laat draaien, doet de brug dat al gelijk bij het eerst volgende aansluitspoor, of alleen als je een paar sporen verder gaat ?
Jos
PS:
Had je anders wel even willen komen helpen, woon aan de andere kant van de maas.
Helaas door die stomme Corona niet aan te raden.
-
Bij elk aansluitspoor gebeurt dit , alleen de andere kant op gebeurd dit niet , daarom dacht ikzelf dat er misschien speling zat in het tandwiel. En dat de motor misschien een kant harder duwt met stoppen ofzo....
Gr marc
-
Marc,
Als je de brug met de hand draait, dus in de vergrendeling, heb je dan ook speling naar links of rechtsom ?
Jos
-
Ja hier zit er speling ,hier kwam ik achter nadat loks ontspoorde
Gr marc
-
Hoi Marc,
Is er steeds dezelfde speling in het volgende spoor, of staat de brug telkens verder ?
Groet, Jos
-
Nee dit is zelfde speling
Gr marc
-
Ik vermoed dat de vergrendeling net iets te laat ingaat.
Neem aan dat je dat probleem met je vroegere draaischijf niet had ? ( Ouder draadje terug gelezen ).
Jos
-
Draait de brug "te kort" of "te ver" ?
Bij "te kort" zou het nog kunnen dat de spanning niet hoog genoeg is.
Maar het klinkt eerlijkgezegd eerder naar een iets verschoven montage van de tussenas tussen motor en het grote tandwiel dat de brug langs de kuil beweegt. Dit omdat de speling links en rechts verschillend is. En het grote tandwiel in "rust" waarschijnlijk niet helemaal "recht" staat ten opzichte van de vergrendelingspal.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Als de spanning niet hoog genoeg is, dan moet het probleem zich toch naar links, en naar rechts voordoen, denk ik.
Jos
-
De vorige had dit inderdaad niet, ik ga kijken of ik iets in de tandwielen kan vinden ,als ik hem uit elkaar krijg :) ik zal hier zo snel mogelijk op terug komen ,weet niet of dat vandaag gaat lukken.
Wel al bedankt voor de moeite voor nu
Gr marc
-
Ik heb dit ook met de H0 draaischijf - zo'n 0.5 mm maximaal niet goed uitgelijnd aan 1 kant. Spanning is zeker hoog genoeg bij mij. Die kleine speling met de hand (2 kanten uit) heb ik ook. Ik denk dat het intrinsiek een beetje bij de draaischijf hoort. Dus sommige loks ontspoorden. Wat ik heb gedaan is de rails zowel op de brug als in de sporen een heel klein beetje afgevijld aan de binnenkant, en probleem van ontsporen was opgelost. Rolf
-
Hallo sorry late reactie.
Ik heb eens naar het grote tandwiel gekeken, had de brug er even uitgehaald.
Ik kon grote tandwiel naar links en rechts bewegen ,maar hij viel naar mijn idee wel netjes in de vergrendeling pal.
Ik durfde hem eerlijk gezegd niet verder open te maken
Zal het toch fabrieksfout zijn ,of wat rolf zegt dat het erbij hoort??
De rails aan binnenkant afvijlen ga ik nog proberen ,maar ben bang dat t daar te veel voor afwijkt, maar we zullen zien
Gr marc