BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: GerardvV op 30 januari 2021, 19:02:27

Titel: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 30 januari 2021, 19:02:27
Precies vier jaar geleden kwam het kitje van een HTM 1300 van Wekra bij mij binnen.
Na de bouw van het mat’36 is dit een leuk tussendoortje.
Omdat domweg het kitje in elkaar zetten toch niet gaat bevredigen ben ik maar eens gaan kijken of her en der nog wat aanvullingen kunnen worden aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890468118_e63968ea2b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1Xb7)1300 Wekra binnen (https://flic.kr/p/2kx1Xb7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Begonnen is met het schuren van de kap. Dat is bij een geprint model toch wel een dingetje.
De printsporen blijven licht zichtbaar en hopelijk zijn deze na het aflakken niet al te zichtbaar.
Het interieur van de PCC is rudimentair aangegeven en de vloer ligt in verband met de aandrijving wat aan de hoge kant.
Om het interieur aan de binnenzijde wat diepte te geven heb ik alle stastangen aangebracht naast de stoelen.
Toen de stastangen er in zaten zijn ook meteen maar de scheidingswandjes met de apparatenkasten bij de deuren aangebracht en ook de glazen tochtwanden geplaatst.
Tevens is  grofweg de stempelautomaat aangegeven.
Wanneer straks de interieurverlichting is aangebracht is dit hopelijk wat beter zichtbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890438368_3832871c24_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1Nkb)IMGP7175a (https://flic.kr/p/2kx1Nkb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De hele handel en het chassis is eerst zwart gespoten en de tredebakken zijn daarna grijs gemaakt. Op de hoeken van de treden zijn de alustrips aangegeven met aluverf.
Om het motortje mogelijk een beetje uitloop te geven is van messing een vliegwieltje gedraaid.
Aan één zijde van het motortje is daar voldoende ruimte voor. Het vliegwieltje is op de motoras geperst.
(https://live.staticflickr.com/65535/50891151951_1052463ba6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx5ssk)IMGP7180a (https://flic.kr/p/2kx5ssk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij de voorste wielen van het voorste draaistel zijn de rubber spatlappen geïmiteerd met behulp van dun styreenplaat en hiervoor is een ophanging aan het draaistel gemaakt.
De draaistellen zijn grijs geschilderd en de rubberflappen zwart.
Later als de tram compleet is wordt er nog vervuiling aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50891267852_00a9b62f76_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx63UC)IMGP7184a (https://flic.kr/p/2kx63UC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Het chassis en interieur is nu, op de elektronica na, klaar.
De lichtstrip is alvast op maat gemaakt en wanneer de decoder en aanvullend besteld materiaal binnen is kan de bedrading en de led’s voor kop- en sluitlampen worden aangebracht.
In het chassis is hier voldoende ruimte voor vrij gelaten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890451268_c512d40bf5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1SaA)IMGP7186a (https://flic.kr/p/2kx1SaA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Pauldg op 30 januari 2021, 19:50:52
Mooi project weer Gerard. Grappig gezicht zo die stangen die eindigen in het luchtledige.  :) benieuwd naar de volgende stap!
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 04 februari 2021, 23:21:21
De laatste dagen doorgegaan met het bekabelen van de tram. Er is een Lokpilot micro aangeschaft en ingebouwd onder het interieur, daar is plaats zat.
De led voor de koplamp is aangebracht, de achterlichten zitten er op en er is een lichtstrip voor de  binnenverlichting is aangebracht.
Met een restje lichtstrip uit de rommeldoos is ook de deurverlichting, die in de echte PCC aangaat wanneer de voordeuren worden geopend, aangebracht.
Alles gemapt zodat de deurlampen, wanneer de binnenverlichting brand, aangaan als de PCC stopt.
De lichtstrip is aangebracht tussen de stastangen.
Bij de trappen bij de dubbele deuren zijn de scheidingsstangen aangebracht.
Onder het chassis is voor de voortruck het valrooster aangebracht. De plaats voor de klapbeugel, die voor het valrooster zit, moet nog bepaald worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909550026_a0f382d8af_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyGKyw)IMGP7210a (https://flic.kr/p/2kyGKyw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De kap is in de eerste laklaag gezet, dit nadat de uitsparingen voor de lijn- en nummerfilms zijn open gevijld in de filmkasten.
In deze gaten komen later de lijn- en richtingfilms, achter doorzichtig styreen, dat geeft net wat meer diepte.
(https://live.staticflickr.com/65535/50908855583_da90fbe8de_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyDc8n)IMGP7191a (https://flic.kr/p/2kyDc8n) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Op de kap zijn de richtingaanwijzers, de luidsprekerkasten naast de deuren en de meebewegende achteruitkijkspiegel op de voordeur aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909684307_6904890761_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyHrtH)IMGP7216aa (https://flic.kr/p/2kyHrtH) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om een idee te krijgen hoe alles past even de kap op het chassis geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909684267_976d1ced01_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyHrt2)IMGP7215a (https://flic.kr/p/2kyHrt2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Huup op 05 februari 2021, 07:43:33
Instapdeurverlichting... Ik krijg de normale verlichting al niet aan de praat.   
Zaten motor en draaistellen bij het bouwpakket? Ze komen me bekend voor, iets met skip en tram 🙃
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 05 februari 2021, 23:51:40
Ja motor en draaistellen zaten bij de kit (Skiptram/Halling)
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 12 februari 2021, 23:16:48
Vandaag heb ik zowel aan de HTM 1317 als aan de NS 2205 gebouwd.
Bij de HTM 1317 zijn alle opschriften geplaatst en de reclames aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50937134382_e8629bc729_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB98qS)IMGP7263a (https://flic.kr/p/2kB98qS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

In de uitgevijlde lijnnummer- en richtingfilmkasten zijn lichtgeleiders aangebracht, benieuwd of je uiteindelijk iets van de verlichting van de lijnfilms ziet.
Daarna zijn de lijnfilmnummers en de richtingfilm van foto’s uitgeknipt, de fotolaag van het afdrukpapier gepulkt en op de lichtgeleiders aangebracht.
Toen dat gedaan was het glas in de richting- en lijnfilmkasten aangebracht zodat er in ieder geval wat diepte in de kasten te zien is.
(https://live.staticflickr.com/65535/50937140517_a257cdc16e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB9afD)IMGP7270a (https://flic.kr/p/2kB9afD) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Hierna begonnen met al het glaswerk in de kap te zetten, dat is nu klaar maar alleen foto van de blinde kant en nog geen foto van de deurzijde.
(https://live.staticflickr.com/65535/50936358858_958624264e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB59TL)IMGP7271a (https://flic.kr/p/2kB59TL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Al met al een hoop werk dat niet echt opschoot, ook door de droogtijden. Gelukkig was er nog wel wat te doen aan de NS 2205 met sneeuwschuiver.
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: ATB op 13 februari 2021, 10:40:02
Misschien staat het nog op je "to do" lijstje, maar behoeft het grijs van het dak (op de laatste foto) nog enige correctie aan de kopzijde?

Ted
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Pauldg op 13 februari 2021, 11:00:09
Dat is conform het voorbeeld Ted, de dakverf volgde de beplating nét niet.  :)
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Dwergsein op 13 februari 2021, 11:08:14
Maar om het helemaal juist te beschrijven, ter aanvulling, er zijn ook HTM 1300den waarbij de dakgoot wel grijs is meegeschilderd met de dakkleur, omdat die gele/grijze scheiding ook wel wat vreemd liep in werkelijkheid.
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: ATB op 13 februari 2021, 11:24:18
Dank mannen, ik vroeg het omdat me opviel dat aan de andere kant (met de richtingsaanwijsborden) het grijs wel doorliep tot aan de dakgoot. Maar ik ben absoluut geen kenner, het viel me gewoon op.

Succes verder met de bouw.

Groeten
Ted
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 13 februari 2021, 19:43:05
Het zijn de vangbakken voor het regenwater. Deze zaten boven de regengoten en werden bij 1300en en 2100en in het begin geel meegeschilderd met de bak. Later zijn bij sommige 1300en de vangbakken inderdaad grijs geschilderd en door het slijpsel van de stroomafnemer verkleurden ze ook, maar langzamer dan het dak.
Aan de voorzijde hebben deze watervangbakken niet gezeten.
De 2100en hadden wel watervangbakken op de kopzijde waarvan bij sommige deze ook geel waren.
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: mwdb op 13 februari 2021, 20:09:44
Mooi model geworden met veel aanvullende details, dat is toch wel het leukste om zo'n kit naar behoefte uit te breiden en te verfraaien.
Zie ook dat de kardannen hier uitgevoerd zijn als siliconentube's. Was dit al zo uitgevoerd? Een zinnige manier van aandrijven heb ik inmiddels ervaren.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Tulpendaal op 15 februari 2021, 05:31:23
Gaaf modelletje geworden (y)
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 15 februari 2021, 19:17:01
@Michiel; Siliconenslang als cardan zat in de kit.
@Joke; deze is wel gaaf geworden, eerste tram met decoder, meteen maar wat grappen ingebakken.

De laatste zaken zijn aan de tram gedaan; De beglazing is afgemaakt. In de voorgesneden beglazing zijn de lijsten voor de schuiframen al aangebracht en de ramen zijn mooi op maat. De ramen hoefden alleen maar op hun plaats te worden gedrukt en konden makkelijk met Kristal Klear worden vastgezet.
De frontruiten lieten een kleine spleet open tussen beide ruiten maar dat is niet erg, een passend stukje blankgetrokken schelledraad op de spleet en het lijkt net de originele alu raamlijst.
In de rommelkist had ik nog twee verschillende ruitenwissers liggen (Frie en G&S) dus 0,5mm gaatjes in de kop geboord en de ruitenwissers daar in vast gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366713_1342980019_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrSZ)IMGP7340a (https://flic.kr/p/2kBXrSZ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

In de achterlichten 0.5mm lichtgeleider gedaan. Er zijn lensjes op de kop gesmolten en de bovenste zijn aan de binnenzijde oranje geschilderd. Daarna zwarte verf over het oranje om te voorkomen dat ze oplichten als de ledjes voor de onderste achterlichten aan gaan. De onderste lichtgeleiders aangetipt met doorschijnende gele verf om het rood van de achterlampled’s niet te heftig rood te laten zijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/50947064516_399257a3fc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC22j5)IMGP7319a (https://flic.kr/p/2kC22j5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij het testen en instellen van de decoder blijkt de led boven de betaaltafel, die aangaat als de tram stopt (in het echt als de voordeuren open gaan), te fel omdat deze direct naar beneden schijnt dus ook deze led omgedraaid en naar het plafond laten schijnen om een meer gedempte en egalere verlichting te krijgen.
De binnenverlichting schijnt de lichtgeleiders achter de lijnnummer- en richtingfilms goed aan en deze lijn- en richtingfilms zijn in het donker goed verlicht.
Kop- en achtervelichting, binnenverlichting en betaaltafel/voordeurverlichting zijn apart schakelbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366628_eaa4d9cb4b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrRw)IMGP7308a (https://flic.kr/p/2kBXrRw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/50947168637_dfa8567d82_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC2ygg)IMGP7326a (https://flic.kr/p/2kC2ygg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De stroomafnemer wordt in hoogte begrensd door een stukje staaldraad 0,3mm als beugeltouw.
(https://live.staticflickr.com/65535/50947064606_f9e1ac1d4e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC22kC)IMGP7317a (https://flic.kr/p/2kC22kC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De Scharfenbergkoppelingen waren met de holle en bolle kant verkeerd om geprint, daarom de elektrische contactendoos aan de bovenzijde eraf gesneden en aan de onderzijde geplakt. Meteen aan beide zijden een kabel gemonteerd, staat dat ook weer goed.
Midden op beide zijkanten van de rijtuigkast twee ronde verdikkingen aangebracht, geen idee waar deze voor zijn maar ze zitten op elke PCC. Ook de kasten voor de twee luidsprekers bij voor- en achterinstapdeur aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366643_b2ebc8ffec_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrRM)IMGP7300a (https://flic.kr/p/2kBXrRM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De hele zaak in elkaar gezet en alles werkt nog ook.

Al met al een leuk kitje met genoeg mogelijkheden om zelf verbeteringen/verfijningen aan te brengen die van eigen waarnemingen komen en waarbij de eigen tramplaatjes goed bij geholpen hebben.
Leuk om te weten is dat de HTM 1317 altijd een bel van een Rotterdammertje (Parkwagen) heeft gehad en dus altijd Rotterdamse herrie in Den Haag maakte.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366893_500883c058_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrW6)IMGP7329a (https://flic.kr/p/2kBXrW6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 23 februari 2021, 19:51:12
Naar aanleiding van diverse opmerkingen bij Skiptram geëtste zijkanten van de PCCwielen aangeschaft, dit na uitgebreid contact met Paul Sassen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50973415551_b9c11cf324_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5yg)IMGP7406a (https://flic.kr/p/2kEm5yg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.
Ook werd aangeven dat de assen, maar ook de midden verhoging van de wielen iets moeten worden ingekort omdat anders de as-isolatie wordt overbrugd, met sluiting als gevolg.
Door Paul worden de wielzijkanten iets uitgedraaid door het wiel in een schoteltang op te spannen, dat betekend dat het wiel van de as moet worden gehaald en er weer goed op moet worden teruggezet, een beetje omslachtig en m.i. onnodig.
Door mij is een bus gedraaid waarin het hele wielstel, met de wielflens glijdend over de lengte, in past. Op deze manier zit het wielstel altijd centrisch en niet slingerend in de bus. Het wielstel wordt geborgd door drie boutjes die door de wand van de bus steken en dus ook de draaikrachten overbrengen van de bus op het wielstel.
(https://live.staticflickr.com/65535/50973415156_fa2300e367_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5rs)IMGP7407a (https://flic.kr/p/2kEm5rs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Aan de andere zijde van de bus zit een dunne wand met gat waar de wieldiameter passend in valt en zo het wielstel opsluit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726638_b1225f7491_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxLs)IMGP7408a (https://flic.kr/p/2kEhxLs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Op deze wijze is de kamer van de wielflens in het wiel een paar tienden uitgedraaid zodat de geëtste PCC wielzijkanten binnen de looprand van het wiel vallen en is ook de as ingekort zodat deze onder het wieloppervlak valt.
Dit kan in één busopspanning aan beide zijden worden gedaan door de bus in de drieklauwbekken om te draaien. Het hele wielstel kan dus, voor behandeling van beide wielen van het wielstel, in de bus opgespannen blijven. (https://live.staticflickr.com/65535/50973415001_ee13d837d8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5oM)IMGP7413a (https://flic.kr/p/2kEm5oM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Zo zijn alle vier de wielstellen behandeld en zijn daarna de PCC wielzijkanten op zijn plaats gelijmd met snellijm. Natuurlijk is daarna het geheel op sluiting doorgemeten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726178_bb5757857f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxCw)IMGP7415a (https://flic.kr/p/2kEhxCw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De wielen zijn vervuild en op hun plaats gezet. Weer een leuke PCC verbetering aangebracht.
Ik vind het leuk om dit soort werk zelf te doen en kan me voorstellen dat niet iedereen dat gegeven is maar heb van Paul/Skiptram begrepen dat hij het eventuele uitdraaien ook voor derden verzorgd
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726053_9a0fae0654_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxAn)IMGP7417a (https://flic.kr/p/2kEhxAn) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: mwdb op 23 februari 2021, 23:21:30
Interessante en inventieve werkwijze! Dank voor de heldere beschrijving, nog een vraag hierover:
Hoe voorkom je dat de wielen op die as tijdens het bewerken in de bus naar elkaar toe schuiven?

Groeten, Michiel
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Pauldg op 24 februari 2021, 08:08:50
Heel netjes Gerard. Knap werk!
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: skiptram op 24 februari 2021, 10:05:34
Citaat
Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.

Klopt niet helemaal. De 21 mm draaistellen voor PCC zijn op verzoek van SKIPtram/ Fervian uitgerust met 7,5 mm wielen i.p.v. 7,95 mm wielen. De wieldekseltjes  zijn voor de 7,5 mm wielen ontworpen, maar Halling betrekt inmiddels minder mooie wielen van een andere fabrikant en verschillen van het origineel. Dus de bewerking is afhankelijk van het soort wiel. In de 7,95 mm wielen passen de schijfjes probleemloos, maar dienen dan gecentreerd gelijmd te worden.

Maar dat laat onverlet dat je een mooi hulpstukje hebt gemaakt waar ik jaloers op ben ( maar is wel specifiek voor een bepaalde maat wieltje toch?).

Met groet van Paul
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: GerardvV op 24 februari 2021, 11:22:45
Hoe voorkom je dat de wielen op die as tijdens het bewerken in de bus naar elkaar toe schuiven?
Groeten, Michiel
Door gewoon met scherp gereedschap te werken dan komen er het minst axiale krachten op het werkstuk.
Mocht dit niet voldoende zijn dan kan je eventueel het wiel aan de kraagzijde van de bus ook met drie schroeven borgen. Dat was in dit geval niet nodig.

Maar dat laat onverlet dat je een mooi hulpstukje hebt gemaakt waar ik jaloers op ben ( maar is wel specifiek voor een bepaalde maat wieltje toch?).
Met groet van Paul
Dank.
De bus is inderdaad speciaal gemaakt voor deze wielstellen. Voor elk ander formaat moet dus een aparte bus worden gemaakt.
Gelukkig komt kops bewerken van wielen niet al te veel voor. ;D 
Titel: Re: Bouw HTM 1317
Bericht door: Sven op 25 februari 2021, 12:27:07
Paul, heb jij het over die Halling wielen met die hele dikke rand (1.3 mm) aan de voorkant? Ik vind dat maar bizarre wielen.