BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Will op 26 januari 2021, 16:22:44
-
Ik gebruik als aandrijving voor mijn Fleischmann wissels de Fleischmann 6441/6442.
Ik rijd digitaal met Digikeijs DR5000 en gebruik voor de schakeling de Digikeijs DR4018.
Ik gebruik het programma iTrain.
Toch hapert regelmatig het omzetten van de wissel. Ik hoor wel de schakeling met de wissel gaat niet om.
Is dit nu een probleem van de wisselaandrijving?
Zo ja, wat kan ik hieraan doen? Repareren? Andere wisselaandrijving maar welke?
mvrgr Will
-
Ik vermoed dat het probleem in de wissel zit. Letterlijk IN de wissel. Fleischmann wissels staan er immers om bekend. Daarbinnen is het n ingewikkeld samenspel van veerrtjes en kleine kunststof onderdeeltjes. Dat wil wel eens mis gaan na verloop van tijd. Uitelkaar halen en fixen is alleen voor de gevordere knutselaar weggelegd.
De magneetaandrijvingen daarentegen blijven het eeuwig doen. Bij wijze van spreken dan he. Ik zou de wissel vervangen door n vers exemplaar en de kans is groot dat het probleem zich niet meer voor doet
-
Will, misschien even de 4018 programmeren op een langere puls? Die kan standaard voor magneetaandrijvingen wat kort staan. Is het maar 1 aandrijving zou ik idd of vervangen of dde aandrijving schoonmaken.
-
Wat veel de oorzaak is,
dat de contactveertjes inbranden
Dekseltje eraf
plastic schuif even oplichten,en dan het veertje(plaatje)schoonmaken met wat wasbenzine
Dan de contact punten op de print schoonkrabbben
Meestal werken ze dan weer een tijdje
En wat Roland aangeeft ,de tijd iets verlengen
Ook op de contact punten met een prikker een tip zuurvrije vaseline
Bij mij werken 9 van de 20 dan weer een poos zonder prblemen
-
En wat Roland aangeeft ,de tijd iets verlengen
Ronald :-* ;D
-
:angel:
L = N
-
Hallo Will,
De Fleischmann wisselaandrijvingen zijn berucht om hun slechte werking. Ook de nieuwe serie (de 64XXX-serie), waarin een SMD thermische zekering zit, zijn behept met hetzelfde euvel. Er zijn twee dingen die je eraan kunt doen:
1. Zorg ervoor dat de aandrijvingen voldoende power hebben. Bij mij staan de Fleischmann aandrijvingen allemaal op een externe voeding van 18V 8A, die op de Poweraansluiting van de wisseldecoders staat.
2. Als je digitaal rijdt, zoals je doet, is het heel verstandig om de afschakelveertjes uit de aandrijvingen te halen en de contactpunten door te verbinden met een draadbrug. Ik heb daar eventueel wel een handleiding voor. Je moet dan alleen erg oppassen als je ooit eens analoog gaat rijden, want dan moet je er op letten dat je een korte schakelpuls geeft.
Bij mij weigeren de Fleischmann wissels nooit na deze ingrepen.
-
Bedankt voor jullie berichten.
De wissels open maken durf ik niet.
Maar ik heb al wel geconstateerd dat het aan de wisselaandrijvingen ligt.
ik heb de spanning al op 18 V gezet.
Daarom zou ik graag de handleiding van Dirk ontvangen om de aandrijvingen aan te passen.
Met vriendelijke groet
Will
-
Dirk.
Ik zou ook graag die handleiding van je willen ontvangen als het kan.
Richard
-
Hallo Dirk,
Ik neem aan, dat de draadbruggen dan zo moeten worden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draadbrug_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draadbrug_1.jpg)
Robert
-
Hallo Robert,
Dat klopt. Je soldeert een draad tussen de strip en de twee contactpunten.
Laat iedereen die een handleiding wil hebben me even via een PM zijn mailadres sturen, dan komt de handleiding per omgaande naar je toe.
-
Waarde phdirk,
Zou u zo vriendelijk willen zijn mij de handleiding te mailen om de wisselaandrijvingen te modificeren.
Bij voorbaat dank voor de genomen moeite,
Groet Robbert
-
Hallo Robbert,
De handleiding is naar je onderweg. Ik zou wel je emailadres weghalen, want er zijn ook minder vriendelijke lieden die je dan van alles naar je toesturen.
-
Beste Dirk,
Handleiding ontvangen, waarvoor dank en ga ermee aan de slag.
Groet,
Robbert