BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Erwin L. op 25 januari 2021, 21:58:53
-
Hi Leute,
Ik heb een rangeerlok en een aantal wagons die ik wil koppelen. Nu hebben zowel wagons als lok aan beide zijden 2 luchtslangen. Worden beide gekoppeld of maar 1 per kant?
-
Hoi Erwin,
1 luchtslang per kant.
-
Hoi,
Aanvulling op vorig bericht :
De andere slang is reserve,als de ene slang lek raakt ,kan de andere het over nemen.
Peter
-
Euh, nee hoor, niks reserve, die is gewoon bruikbaar zoals hij daar zit. Ontdubbeld. Reserveslangen vind je op de lok, eventueel achter een luik of in de cabine.
-
Euh, nee hoor, niks reserve, die is gewoon bruikbaar zoals hij daar zit
Bij een simpele goederenwagens is een remslang voldoende, dat is de treinleiding. Het heet niet voor niets het "eenleidingremsysteem"
Zitten er 4 slangen, dan is de andere de hoofdreservoir leiding, ook weer met een reserve.
De treinleiding en hoofdreservoir kan je niet perongeluk met elkaar koppelen.
-
Dank jullie wel heren. 1 slang koppelen, de andere laten hangen is dus het devies!
-
Euh, nee hoor, niks reserve, die is gewoon bruikbaar zoals hij daar zit. Ontdubbeld. Reserveslangen vind je op de lok, eventueel achter een luik of in de cabine.
Maar als je maar één van de 2 slangen op een bufferbalk hoeft door te koppelen, dan is de andere toch bruikbaar als reserve :p?
Als er aan de linker zijde een slang breekt, dan sluit je daar de kranen en koppelt de rechter zijde aan elkaar door.
Kun je op ene later moment de defecte slang vervangen met die reserve uit de cabine :p
-
Juist ,dat bedoelde ik ook met het woord reserve.
Peter