BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Carl op 23 januari 2021, 10:52:39
-
Bij een pas aangeschafte mat 46 zit er op een moeilijke plaats een draad los ik heb al geprobeerd om het opnieuw te solderen maar twijfel over mijn soldeertin of deze niet te dik is omdat die niet voldoende uitvloeit.
Mijn vraag is welke dikte wordt er meestal gebruikt door mede forum leden
-
Je hebt toch wel soldeertin met harskern? Bout heet genoeg?
Ik doe alles met 1 mm dik soldeer.
-
Hallo Klaas, ik heb soldeerdraad van griffioen tin/koper 99/1 met harskern en het is 1.5 mm dik.
Ik durf niet te zeggen of de bout nog niet heet genoeg was, ik ga het vanavond nogmaals proberen en dan zet ik de bout eerst een tijdje langer aan
-
Jeetje wat gebruiken jullie dik soldeer :o
Zelf gebruik ik iets van 0.5mm...
-
Daarom twijfelde ik ook al, ik had geen tin meer ( althans ik kon het niet vinden ) toen heeft mijn zoon tin mee genomen van een leverancier van zijn werk en dat is dus 1.5 mm, ik vindt het ook nogal dik, misschien maar wachten tot de winkels weer opengaan, en dat duurt nog even denk ik
-
Dikte tin maakt denk ik niet zoveel uit. Ik denk eerder aan oxidatie, contactje even goed schoonmaken/schuren/glasvezelpotlood.
René
-
Zou het kunnen dat de mat 46 met loodvrije soldeertin is gedaan vanaf de fabriek? Ander smeltpunt.
-
Het soldeer wat Carl gebruikt is ook loodvrij. Dat heeft inderdaad een hoger smeltpunt. Ik werk nog steeds met loodhoudend, dat vloeit lekkerder dan loodvrij.
-
Ik haat loodvrij soldeer. Dat spul is alleen maar goed voor professionals die het 8 uur per dag moeten verwerken.
Ik zou een beetje soldeerpasta (bv S39 pasta voor drinkwaterleidingen) op de aansluiting doen en dan met inderdaad een goed hete bout werken (van voldoende capaciteit voor die plek)
Heb 0,7 en 1,0 maar gebruik vrijwel uitsluitend 0,7.
Carel
-
Gebruik nooit S39, dit vreet al je koper weg. Over enkele weken zijn al je printsporen groen en nog iets later weg.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
S39 is ook niet echt een pasta maar een vloeistof.
Maar inderdaad niet gebruiken.
Gewoon zorgen dat je soldeerbout goed warm is, zeker met loodvrij soldeer.
Gelukkig heb ik nog een flinke voorraad loodhoudend soldeer. Werkt stukken fijner.
-
ik heb hier al jaren Datel Sn60Pb40 0.8mm in gebruik.Werd professioneel gebruikt op het werk ook en nooit problemen met solderen.Zelfs op lagere temperatuur.Voor het echet fijen werk op lage temperatuur heb ik idem in 0.5 mm. Niks van die wretende producten.
-
Durf het haast niet te zeggen, maar soldeer mijn hele leven alles al met S39, goed afborstelen met tanden borstel, beetje zeep en water, nooit enig probleem gehad.
-
Als je het 100% schoon borstelt zal het wel meevallen, maar een printje IN een lok krijg je nooit schoon. Dus niet doen.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Het meeste is al gezegd, maar bij deze samengevat hoe je het beste kunt solderen.
Gebruik S39 voor waar het voor bedoeld is koperen buizen e.d. maar niet voor elektronica.
Een modeltrein is een consumentenartikel dus zal als het goed is loodvrij gesoldeerd zijn.
Om dit te solderen moet de soldeerbout inderdaad een hogere temperatuur hebben.
Reparaties zoals in dit draadje genoemd kun je het beste uitvoeren met loodhoudend soldeer met de daarbij behorende lagere temperatuur.
Een dikte tussen de 0,5 en 1 mm is het beste geschikt maar wel MET HARSKERN.
Zelf werk ik het meeste met 0,7 mm.
Rob
-
;D Oei da's wel vloeken in de kerk hoor. S39 Brrrr ;)
S39 is voor gebruik in de lok met een grote mate van zekerheid niet de meest optimale oplossing. (Zeker met de nazorg in gedachten).
Alhoewel, de OP geeft niet aan wat voor schaal of locomotief. In een 1:1 is toch wel weer ruimte voor de nazorg ;) :angel:.
Jan-Peter
-
Nee hoor, pasta (zoals ik al zei) is prima en toegelaten voor drinkwaterverbindingen.
En je hoeft alleen maar met een tandenstoker een miniem puntje aan te brengen opdat het oude aanwezige tin beter vloeit en net als het colofonium in electronicatin hoef je het niet te verwijderen.
De oude S39 gebruik ik alleen maar met 1 centimeter dikke tinstaven en een ferme gasbrander. (solmuren van auto's bv.)
Een heel oud potje overigens waarvan het kwastje al totaal weggevreten is en alleen nog bij dingen waar ik daarna emmers water overheen kan gooien.
Carel
-
Bij gebruik van harskern soldeer heb je gewoon niets extra's nodig, zo simpel is het. De hars of flux in het soldeertin zorgt voor het schoonbranden van de te verbinden materialen en beter vloeien van de tin.
Voor elektronica-zaken zoals draadjes in een lok is extra flux, soldeervet, hars of andere vloeimiddelen absoluut niet noodzakelijk bij gebruik van harskern-soldeertin.
-
S-39 wordt vaak op één hoop gegooid. Maar er bestaan meerdere varianten van S-39 voor verschillende toepassingen.
Daarmee wil ik het niet propageren, voor elektronicatoepassingen moet je het niet gebruiken.
De soldeerplek goed schoonkrabben/vijlen en loodhoudend soldeer gebruiken. Dan moet het gewoon lukken.
-
locatie is op een zeer moeilijke plek.....
Dwz met een hete bout smelt alles wat er in de buurt zit voordat je de "plek" hebt bereikt.
En dan nog solderen met s39, loodhoudende soldeer, voorzien van harskern en 1,5 mm doorsnede.
en dan de nazorg door het wegspoelen met water van de s39..
Ronald Visser
met gasbrander kan ook.
-
Inmiddels heb ik dunnere draad besteld in de maten 0.3 en 0.5 mm
-
Ik suggereerde een tipje soldeerpasta op de oude plek waar het draadje is afgebroken. Daar zit heel vaak vuil en oxide op waardoor je je bout lang op die plek moet houden om de soldeer daar mooi blank en glanzend te krijgen.
Voor je het weet is het plastic in de hele omgeving gesmolten danwel flink misvormd.
Zeker op lastige plekken moet je snel en kort werken en soldeerpasta is dan een goede helper.
En ik ben verslaafd aan de decoderdraad van ESU heel soepel en dun (0,5) en werkt lekker. Het kan 2A aan en dat is in h0 ruim voldoende en als er meer stroom gaat lopen is het de goedkoopste (trage) smeltzekering.
Carel
-
Vandaag de bestelde soldeerdraad/tin binnen gekregen en vanavond aan het solderen geweest met de 0.3 mm draad en ik moet zeggen dat werkte super (y)
De mat 46 rijdt weer als een trein :D