BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2021 => Topic gestart door: Bob R. op 21 januari 2021, 09:48:58
-
https://www.mhi-portal.eu/rettelswenslednah/2021/2021_01/Maerklin/EN_mae_nh2021.pdf (https://www.mhi-portal.eu/rettelswenslednah/2021/2021_01/Maerklin/EN_mae_nh2021.pdf)
Voor de NL liefhebbers, een blauwe NS 1200 met vishaak en de nodige wagons.
Baanwerk materieel is ook interessant.
-
Helaas geen A-sein met logo. Die is er toch ook niet? Ook niet van een ander merk?
-
DB BR189 in huidige layout is ook interessant.
-
Helaas geen A-sein met logo. Die is er toch ook niet? Ook niet van een ander merk?
Nope, op ee vreemde manier wil Roco daar ook nog steeds niet aan.
Ik heb hem maar zelf gemaakt dan.
Ik vrees dat Roco even 1200 moe is, want ze hebben een aantal varianten nog steeds niet uitgebracht.
-
Philotrain. Heeft die wel gemaakt
-
Ik heb hem maar zelf gemaakt dan.
Jaaaa die is mooi, maar ik durf dat niet echt aan. Nu ja, het eet geen brood
-
DB BR189 in huidige layout is ook interessant.
Maar het nummer op de foto komt niet in Nederland. Dat is dan wel weer jammer.
-
Voor diegenen de folder in het nl,
http://streaming.maerklin.de/public-media/1az3b/nh21/NL_mae_nh2021.pdf
Marc
-
@Chris: Komt er nog een speciale folder met Nederlandse nieuwtjes? Of anders gezegd: mogen we verder nog iets verwachten?
Steijn
-
Maar het nummer op de foto komt niet in Nederland. Dat is dan wel weer jammer.
Hooguit tot in Venlo.
Grz,
Gérard Drost
-
Is de combinatie nummer en Nederlandse panto dan fout op deze aankondiging?
-
Meer de combinantie met het locnummer...
189023-089, 100, 822 & 823 komen in Nederland (voorbij Venlo).
-
@Chris: Komt er nog een speciale folder met Nederlandse nieuwtjes? Of anders gezegd: mogen we verder nog iets verwachten?
Steijn
Deze Chris ?
Nee, this is it.....
-
Voor Nederland is Marklin/Trix inderdaad erg braaf geen opwindende nieuwe modellen, Nieuwe koploper stond zeker op de verlanglijst, misschien kan Chris proberen een verklaring te vermelden waarom Marklin zo weinig voor Nederland doet, inderdaad zoals een zei weer geen Koploper, is inderdaad al 6 jaar geleden en voor Trix zelfs al 12 jaar geleden, maar misschien is er wel een verklaring voor. En wat me opvalt dat Marklin in algemeen veel oude modellen uitbrengt voor alle landen met uitzondering van de TGV
-
Zo weinig is het toch niet op het totaal? Ja het is veel oude wijn in nieuwe zakken, maar dat is altijd zo.
Koploper: ik hoop eerder dat die van een ander komt, in 1:87, in álle versies. Dat wil zeggen: de werkelijk bestaande versies...
De Tds-set vind ik wel leuk, alleen is het nadeel met kalkwagens dat zo'n hele set schone wagens niet erg (lang) realistisch was....
-
Ik ben wel blij met de nieuwe insteek, optimaal gebruik maken van de digitale mogelijkheden.
Wagons met decoders enz..
En een wel werkende nieuwe rangeer koppeling :)
Ik vind de set met ingebouwde preisser en led-verlichting bijvoorbeeld ook een mooie voorzet voor de toekomst (y)
Ik verwacht nog wel wat andere neuheiten dit jaar, maar dat is gewoon onderbuik gevoel haha
-
Beste allen,
Weer een kleine reminder: dit is het NIEUWS-draadje van Marklin. Het is niet de bedoeling dat er een wensenlijst op tafel gaat komen.
Dus berichten over de Koploper kunnen achterwege blijven... ;)
Gr, Bert
Team Moderatoren.
-
Ondanks dat ze, net als de eerder uitgebrachte wagens, niet voor 100% kloppen vind ik die set met 5 grijze Fals (kalksteen) wel leuk. Mooie verlenging van het kalktreintje dat ik al heb. Alleen jammer dat deze dan weer niet met andere nummers bij Trix wordt uitgebracht zoals sommige andere wel.
Voor de rest niet zo mijn ding.
-
Ik ben blij met de blauwe 1220 en de ononderbroken roosters. Eindelijk eentje die in mijn tijdperk past èn voldoende trekkracht heeft voor een flinke sleep goederenwagens (y)
-
Hadden de eerdere 1200's van MaTrix dan te weinig trekkracht?
-
Nee
-
Ik vind die IC 103 wel gaaf, waar kan je die spotten? weet iemand dat?
-
Grappenmaker
-
...in Phantasialand.
Mvg
Sander.
-
Hadden de eerdere 1200's van MaTrix dan te weinig trekkracht?
Ik heb er precies eentje van Roco ("1206"), maar die krijgt het sleepje goederenwagens dat ik ervoor bedacht had niet soepel van de plaats. Dat gaat deze denk ik wel lukken, gewoon omdat 'ie wat zwaarder is qua grammetjes. Als ik de kans krijg zal ik er tzt eens een vergelijkend warenonderzoek aan wagen in een nieuw draadje zodat we dit topic niet met de aloude discussie vervuilen.
-
Ik vind die IC 103 wel gaaf, waar kan je die spotten? weet iemand dat?
Komende herfst in Göppingen, tijdens een groot modelspoorevenement. Wedden dat ie daar dan in 1:1 opduikt?
Steijn
-
Eerst nog zien dat dat doorgaat..... ::)
Rob
-
In hoeverre zijn deze wagens (https://www.n-spoorstore.nl/nl/h0-spoor/h0-ns-materiaal/h0-ns-materiaal-marklin/marklin-47189-ns-goederenwagenset-6-delig-ealnos-met-lading-hout-snippers), de 47189 Ealnos, kloppend en inzetbaar in NL? Op google krijg voornamelijk de 1:87 en nauwelijks tot niets van de Ealnos.
-
Onderaan een stukje tekst over de levensloop van de wagens: http://rolandrail.nl/nieuws/09/fp_02532.html
-
qua type wagens zijn ze in iedergeval correct. Ze reden in het eind jaren 90 met verhoogde rand in een omloop via Emmerich naar de houtbank in Roosendaal. Er reden ook stammen met DB-wagens met verhoogde rand. De link naar het Rolandrail stukje laat de normale Eanossen zien
-
Zoek ook naar foto's van winkels die de productiemodellen (https://webshop.pijplines.nl/TRIX-24367-NS-3-delige-set-hogeboordwagens-Type-Ealnos) van de Marklin 47189 en Trix 24367 hebben staan. De weathering op de wagons is veel heftiger op de productiemodellen dan op de catalogusfoto's. Naar mijn idee iets te heftig. Je ziet het blauw van de wagons zo goed als helemaal niet meer. Ze hadden net zo goed bruine wagons kunnen maken. ::)
-
qua type wagens zijn ze in iedergeval correct. Ze reden in het eind jaren 90 met verhoogde rand in een omloop via Emmerich naar de houtbank in Roosendaal. Er reden ook stammen met DB-wagens met verhoogde rand. De link naar het Rolandrail stukje laat de normale Eanossen zien
Zien ja, maar in de tekst onder de tweede foto gaat het wel over de Ealnos. Op Rolandrail staat een foto (http://rolandrail.nl/nieuws/09/fp_02484.htm) van de wagons ingezet voor het vervoer van appels.
-
ja leuk dat appeltjesvervoer, moet ik ook nog ergens een dia van hebben.....
Vind de weathering overigens prima geslaagd (y) setje Merklieeen wagens en een TRix setje dan heb je al 9 verschillende nummers ;)
-
Vanmiddag op Youtube de live presentatie van Marklin/Trix:
https://www.youtube.com/watch?v=ip5b90Qbo5g
-
pffff, Vectron nu met kurzkupplung koulisse en hup gelijk 100 euro erbij........
Ze zijn gek daar in Goppingen ::)
-
Hallo
Nou nou; je krijgt ook een zinkgiet onderstel i.p.v. het blik dat ze eerst hadden, vrijstaande handgrepen, bedrukte remschijven, schijnwerpers, verschillende dakuitrustingen met dito panto's, los aangezette onderstel details, etc.
Eigenlijk wat roco of LS ook al hebben, maar dan met een metalen kap ;D
Oftewel geen hobby/instap model meer.
Voor de marklinisten zal er wel een markt voor zijn. Eens kijken of het instapmodel ook nog in de catalogus blijft.
Bart
-
ja leuk dat appeltjesvervoer, moet ik ook nog ergens een dia van hebben.....
Vind de weathering overigens prima geslaagd (y) setje Merklieeen wagens en een TRix setje dan heb je al 9 verschillende nummers ;)
Hoe lang zijn deze Ealnosen eigenlijk inzetbaar? Kan er helaas maar weinig foto's van vinden. Qua jaartal vrees ik dat ze alleen met een NS 1600 of 6400 in te zetten zijn?
-
Maar de panto's van de vectron zien er op de foto's een stuk grover uit als die van roco.
-
Hoe lang zijn deze Ealnosen eigenlijk inzetbaar? Kan er helaas maar weinig foto's van vinden. Qua jaartal vrees ik dat ze alleen met een NS 1600 of 6400 in te zetten zijn?
Tussen 1998 en 2004 (http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_e_0/g056.html), toen gingen ze over naar Duitsland.
-
Wel , Marklin heeft mij aangenaam verrast met het TRW setje , heb deze ineens besteld (y)
-
Märklin herfstnieuws:
https://bahnorama.ch/data/downloads/Maerklin/Maerklin_Herbstneuheiten_2021.pdf (https://bahnorama.ch/data/downloads/Maerklin/Maerklin_Herbstneuheiten_2021.pdf)
Groet
Fred
-
Mooi, weer 1 die zich netjes aan 13.00 kan houden. :-X
Anyway, voor NL slechts een ketelwagentje en that's it.
Slechts 42,99 euries.
-
Misschien lopen ze in Zwitserland een uur voor? ;)
Wel mooie Spoor 1 modellen. Daar zijn ze toch weer goed in bezig vind ik.
-
Mooi, weer 1 die zich netjes aan 13.00 kan houden. :-X
Anyway, voor NL slechts een ketelwagentje en that's it.
Slechts 42,99 euries.
Ik heb even op internet (google, NVBS, HUA) gekeken, maar ik kan niet zo 1 2 3 een grootbedrijf fotovinden van die CALTEX ketelwagen waar dat M*-model wat van weg heeft... ben dus best wel benieuwd wat als voorbeeld heeft gediend.
Rob
-
Er staat er toch gewoon bij, dat het een "wat als"-designstudie is?
-
Bestond DB Cargo eigenlijk al in 1992?
-
Er staat er toch gewoon bij, dat het een "wat als"-designstudie is?
Ja, en ook ‘Zoals midden jaren ‘50 in gebruik’…. ;D… not
Rob
-
Bestond DB Cargo eigenlijk al in 1992?
Volgens de Duitse wiki pas sinds 1999.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo (https://de.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo)
Vraag me zelfs af of DB Cargo ooit de moeite heeft genomen Fals 176 wagens in Cargorood te schilderen. De wagens werden toen al geleidelijk afgevoerd.
-
Fals 176 (http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/g176.html)
-
Ja, bij de oprichting van DB Cargo in 1999 was een deel dus al verdwenen en ik denk dat de rest verdween in de jaren daarna als de revisiedatum was verlopen. Weinig kans dat er nog eentje rood is gekwast.
-
Volgens de Duitse wiki pas sinds 1999.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo (https://de.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo)
Vraag me zelfs af of DB Cargo ooit de moeite heeft genomen Fals 176 wagens in Cargorood te schilderen. De wagens werden toen al geleidelijk afgevoerd.
In 1997 (https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~e-loks~br-145/1112709/fahrzeugausstellung-am-2191997-in-aachen-west.html) was er al materieel in DB Cargo kleurstelling zie ik nu maar Fals 176 in het rood zijn onwaarschijnlijk inderdaad, zeker geen zes zoals Marklin aankondigt. Het is ook niet de eerste set die ze zo uitbrengen.
-
Het lijkt wel alsof Märklin tegenwoordig nog het meeste brood ziet in fantasiemodellen en andere obscure zaken. Dan reken ik daar een overdreven geweatherde eloc en containerwagensets waarbij containers en wagens in dezelfde bruine zweem zijn 'geweatherd' ook bij. Is de groep Märklinklanten dan écht zo anders dan de rest van 'ons', of draai ik nu vraag en aanbod om?
Natuurlijk heeft Märklin altijd een handje gehad in het regelmatig uitbrengen van bestaande wagens in kleuren die er niet op horen, omdat het een stuk goedkoper is dat het daadwerkelijke juiste type ontwikkelen, maar het lijkt echt de overhand te krijgen. Maarja, als het verkoopt, who could blame them.
-
Vraag het na zou ik zeggen. Als die cijfers ergens zijn. Wat mij iig wel opvalt: Marklin modellen gaan bijna nooit in de aanbieding. Als je dus iets aanbiedt waar niemand op zit te wachten, daar toch aardige prijzen voor vraagt en je hoeft dat dus niet te dumpen, dan is er dus vraag.
Of er staat middenin Duitsland een grote loods gevuld met witte (grijze) dozen die volgens een wiskundig model op de juiste momenten worden losgelaten op de markt
-
Nee, ik ben ervan overtuigd dat het écht verkoopt, anders doen ze het inderdaad niet, hoe erg me dat ook verwondert. Maar gelukkig hebben we allemaal een andere smaak en een andere mening over hoeveel we bereid zijn te betalen voor modellen..... Het is duidelijk dat er een grote groep mensen is die bereid is veel geld te betalen voor fantastieuitvoeringen van soms oude Märklin modellen. Dat is natuurlijk prima, ik ga ervan uit dat dat hen net zoveel plezier beleeft als de manier waarop ik mijn hobby beleef. Het enige wat jammer is is dat Märklin ook een heleboel leuke modellen kan maken in uitvoeringen die wél courant en kloppend zijn, maar dat niet doen. Dat is een gemiste kans en dan is het wel jammer dat dit zo door lijkt te slaan.
-
Natuurlijk heeft Märklin altijd een handje gehad in het regelmatig uitbrengen van bestaande wagens in kleuren die er niet op horen, omdat het een stuk goedkoper is dat het daadwerkelijke juiste type ontwikkelen, maar het lijkt echt de overhand te krijgen.
Het uitbrengen van look-a-like modellen is vrij algemeen. Wat mij betreft is er ook niets mis mee, maar ik wil het wel graag weten. Daar is een forum dan handig voor.
-
Wat vind je courant? Voor hen is het ‘als het maar loopt’.
Ik begrijp trouwens dat je met fantasie bedoelt: 90% herkent iets als een tankwagen,maar zal het jeuken of het ook zo gereden heeft? Of bedoel je micky mouse bedrukkingen en zo
-
Nou om een voorbeeld te noemen van wat ik aan Märklin heb: mooie bruine DB Fcs- en Tds-wagens en Belgische en Franse Fal-erstwagens in de normale 'saaie' uitvoeringen.....
En met fantasie bedoel ik met name b.v. een gouden BR 601 of een 103 in ICE-kleurstelling, maar compleet onrealistische weatheringen horen er ook bij en oude goederenwagens in moderne kleuren schurkt er ook wel aan. Het is een glijdende schaal ;D
-
Sicco:
Het is een glijdende schaal ;D
Ja, op meerdere punten heb je gelijk ;). Maar zeker bij de meer opvallende 'afwijkingen' (bv de genoemde Br601, BR103) staat het normaal duidelijk in de tekst. Overigens zijn er ook voorbeelden te vinden waarbij de fantasie (van Marklin/MHI) door de werkelijkheid wordt ingehaald. Een helder blauwe BR120 is denk ik wel het meest bekende voorbeeld (uit de hand gelopen 1 april grap).
Daarnaast hebben we ook nog een 'grijs' gebied waarbij Marklin/MHI, actueel probeert te zijn, en aan de hand van de 1:1 'productie verfplan' een model aanpast, maar waar de be-stickeraar/verfboer er andere interpretatie aan heeft gegeven.
Maar ja, in deze hobby hebben we altijd al dwarsliggers gehad. ;D
Jan-Peter
-
Nou, wat betreft die extreme afwijkingen, ik kan me voorstellen dat mensen iets hebben bij de zoveelste 44-er: Ja, hij zal mooierzijn, en beter gelijkend, en beter lopen etc etc.
Maar is er niet eens iets anders?
En hier zie je ook vaak knutsel projectjes zoals een 2000 in geel grijs. Blijkbaar is er iets met fantasie en de hobby, net zoals er iets is met realiteit en de hobby
-
Overigens zijn er ook voorbeelden te vinden waarbij de fantasie (van Marklin/MHI) door de werkelijkheid wordt ingehaald. Een helder blauwe BR120 is denk ik wel het meest bekende voorbeeld (uit de hand gelopen 1 april grap).
Hallo
Laat deze nou nèt niet door marklin, maar door de MIBA verzonnen zijn.
Bij marklin kwamen er daarna zo veel bestellingen binnen dat ze de koe bij de horens gevat hebben en de lok daadwerkelijk zijn gaan produceren.
Bart
-
Zelfde verhaal heeft zich in het verleden in Nederland voorgedaan: in mijn Railhobby-tijd heb ik samen met Albert Rozenboom de 1 april grap met de NS 1100 in TEE kleuren bedacht en uitgevoerd met de toenmalige Roco-importeur Reyne en Zonen. Twaalf jaar (geloof ik) later heeft Roco die alsnog uitgebracht, puur op vraag en niet omdat ie ooit zo gereden had.
Bij deze dan weer back-to-topic ;)
Rob
-
Ik heb even op internet (google, NVBS, HUA) gekeken, maar ik kan niet zo 1 2 3 een grootbedrijf fotovinden van die CALTEX ketelwagen waar dat M*-model wat van weg heeft... ben dus best wel benieuwd wat als voorbeeld heeft gediend.
Rob
Ter info
Het viel mij op dat het wagennummer van de Marklin Caltex ketelwagen 500812 is volgens het plaatje.
Nou bied een modeltreinen winkel in het noorden van het land ( https://www.treintjeoost.nl/73022-piko-h0-set-van-3-nam-ketelwagens-beperkte-exclusieve-oplage ) een 3 delige set van de NAM van Piko aan met in die set ook een wagennummer 500812.
Toch wel leuk die Caltex
Arjan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A977BAC7-0666-4B06-9BD9-BFF724FA4FAB-6143ce3b91d0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A977BAC7-0666-4B06-9BD9-BFF724FA4FAB-6143ce3b91d0d.jpg)
-
Ik heb even op internet (google, NVBS, HUA) gekeken, maar ik kan niet zo 1 2 3 een grootbedrijf fotovinden van die CALTEX ketelwagen waar dat M*-model wat van weg heeft... ben dus best wel benieuwd wat als voorbeeld heeft gediend.
Rob
De basis voor het Märklin model is de Deutz 480 HL ketelwagen in de uitvoering zoals die bij de NAM reed.
Overigens een 15 jaar geleden heeft Fleischmann een poging ondernomen om een 2-assige Caltex ketelwagen uit te brengen. Fleischmann diende destijds zijn complete financiële doopceel op te leveren aan Caltex om toestemming voor het gebruik van het logo te krijgen. Fleischmann heeft daar destijds vanaf gezien.
-
Brawa (https://www.brawa.de/en/products/n/wagons/freight-cars/67508-tank-car-2-axle-caltex-ns/) vond dat kennelijk wel de moeite waard, de uitvoering van het logo is wel anders dan Marklin laat zien.
Ik dacht trouwens dat modelfabrikanten een logo zonder toestemming mogen gebruiken?
-
Niemand mag je logo zomaar gebruiken.
-
Het Europees Hof heeft al ruim tien jaar geleden bepaald dat modellenfabrikanten een logo mogen gebruiken als onderdeel van de nabootsing. Gebruik van een logo kan dan alleen worden verboden als dat tot misverstand over de maker kan leiden. In dit geval als de eigenaar van het oude Caltexlogo ook modeltreintjes met dat logo zou verkopen.
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/markenrecht-opel-blitz-darf-auf-spielzeugauto-a-672155.html (https://www.spiegel.de/auto/aktuell/markenrecht-opel-blitz-darf-auf-spielzeugauto-a-672155.html)
Dat neemt niet weg dat Europese modelspoorfabrikanten vaak genoeg contact opnemen over gebruik van een logo, maar vaak genoeg ook niet. Een rechtszaak is al lang niet meer gevoerd.
Hoe dat buiten de EU is geregeld, weet ik niet.
Weet ook niet of de uitspraak ook van toepassing zou zijn op een totaalbeschildering.
-
Bizar dat iemand zo maar je logo mag voeren...
Als een bedrijf een rechtzaak moet gaan voeren om dit soort zaken dan hebben ze echt tijd te veel... Zal niet snel gebeuren.
-
Niemand mag je logo zomaar gebruiken.
't is niet zomaar, het is voor een model. Als ik Caltex logo's op mijn auto plak zal het niet mogen.
-
De basis voor het Märklin model is de Deutz 480 HL ketelwagen in de uitvoering zoals die bij de NAM reed.
Alleen hadden die NAM-wagens een ander onderstel. Deze Marklin-uitvoering heeft hetzelfde - foute - onderstel als de Piko-wagens, althans volgens het plaatje.
Niks bijzonders, want je ziet bij de goederenwagens van de grote merken meestal Duitse modellen die een beetje lijken en daarom een Nederlands jasje krijgen.
Als je niet zo nauw kijkt is het een leuk model; alleen kan je dan beter de Piko-wagen kopen. Net zo fout maar een stuk goedkoper.
Zoek je een model dat meer recht doet aan het origineel, dan kan je beter een Liliput-wagen kopen. Of een ex-USATC wagen van Roco / KleinModellbahn.
Grtz, Ton
PS: Dit "nieuwe" Marklin-model doet mij sterk denken aan een Trix-model uit de vorige eeuw....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0851-61444d7e6a0c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG0851-61444d7e6a0c8.jpg)
-
Vermoedelijk is de basis niet eens een 480hl, maar een 630hl naoorlogs model (SEAG).
Die is ooit door Trix als kloppend model gemaakt, en later door er andere draaistellen onder te zetten als wannebee-Uerdinger op de markt gezet.
-
Marklin heeft nog een verrassing aangekondigt ( ook bij Trix te verkrijgen in gelijkstroom ) :
(https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/website/Landingpages/Ueberraschungslok/39027_bgss-min.jpg)
-
Iemand eigenlijk enig idee wanneer ie in de winkelrekken ligt ?
-
Soon… wordt komende weken/maand al uitgeleverd. Hij is dus al geproduceerd.
-
Erg mooie dame.
Heb haar al een paar keer in het echt gezien, ze is echt indrukwekkend met de 2,3 meter drijfwielen.
Helaas niet mijn tijdperk.
Kees.
-
Noviteit voor 2021 is een set met vijf Armita zwenkdakwagens. Nou valt mij ineens op dat die daken anders zijn dan van andere Tds wagens, platter als het ware. Ben benieuwd of men dat heeft opgepakt of dat dit gewoon een anders gespoten DB model wordt. Geldt trouwens ook voor het Minitrix model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leek-2413-200881-Bak-33-nr-1606-615971c39ee7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leek-2413-200881-Bak-33-nr-1606-615971c39ee7f.jpg)
-
Ik denk dat je het antwoord zelf al wel weet…. ;)
-
Weten niet, bang vermoeden hebben wel. 8)
-
Dde Minitrix is al even verkrijgbaar (https://www.lokmuseum.de/shopartikel.php?SWg1=Spur%20N%20TRIX&SWg2=&SArt=10030591&SBez=15511%20Minitrix%20G%FCterwagen-Set%20Seitenentladewagen&Seite=3&SID=&suchen=#), voor zover ik zie het is het geen plat dak.
-
Marklin heeft nog een verrassing aangekondigt ( ook bij Trix te verkrijgen in gelijkstroom ) :
(https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/website/Landingpages/Ueberraschungslok/39027_bgss-min.jpg)
Tot wanneer heeft dit in enige vorm gereden?
-
Het verhaal en geschiedenis van de 02 0314.
https://de.wikipedia.org/wiki/Badische_IV_h#18_314
Deutsche Reichsbahn:
Die zur Ausmusterung vorgesehene 18 314 ging auf Betreiben von Max Baumberg 1948 im Tausch gegen die im Osten verbliebene 18 434 (eine Bayerische S 3/6) an die Deutsche Reichsbahn und erhielt im Raw Stendal eine Hauptuntersuchung. Bis 1950 war sie vom Bw Stendal aus für Kurierzugdienste eingesetzt. Zu diesem Zeitpunkt 1951 kam sie zur neu gegründeten Lokomotivversuchsanstalt Halle (später VES-M Halle), deren Leiter Max Baumberg wurde. Dort erhielt sie den Tender der 07 1001 (der früheren 231 E 18 der SNCF), da diese auf Kohlenstaubfeuerung umgebaut wurde. Für die Erprobung von Schnellzugwagen benötigte man schnellfahrende Lokomotiven, so dass neben dem Umbau der 61 002 auch auf die 18 314 zurückgegriffen wurde, da diese – anders als die S 3/6 – bereits für 140 km/h zugelassen war.
Da schnelllaufende Lokomotiven für Versuchszwecke weiterhin nötig waren, wurde 1960 die Lokomotive durch das Raw „7. Oktober“ Zwickau nach Plänen der VES-M Halle umgebaut, wobei sie einen Verbrennungskammerkessel vom Typ 39E erhielt, wie er auch für den Umbau der Baureihe 22 verwendet wurde, allerdings mit etwas gekürztem Langkessel.[4] Dies war notwendig, da durch die Anordnung der Ausströmrohre nur wenig Platz in der Rauchkammer war und auch der Dampfsammelkasten dort untergebracht werden musste. Auch sie erhielt eine Gegendruckbremse für den Einsatz als Bremslokomotive; damit einhergehend wurde der Oberflächenvorwärmer Reko-untypisch beibehalten. Zylinder und Kesselaufbauten wurden mit einer Teilverkleidung versehen sowie kleine speziell entwickelte Windleitbleche angesetzt. Der Schornstein wurde als Krempenschornstein entsprechend dem ursprünglichen Maffeischen Entwurf ausgeformt. Als Tender erhielt sie einen Einheitstender 2’2’ T34. Die zulässige Höchstgeschwindigkeit wurde auf 150 km/h erhöht. Die Lokomotive erhielt einen grünen Anstrich mit weißen Zierstreifen. Am 18. Dezember 1960 war der Umbau abgeschlossen.
1967 wurde die Lok auf Ölfeuerung umgebaut. Neben den Versuchsfahrten war sie zeitweise auch im Schnellzugdienst auf den Relationen Halle–Berlin und Halle–Saalfeld im Einsatz. Bei der Einführung der EDV-gerechten Triebfahrzeugnummern erhielt die Lokomotive die neue Bezeichnung 02 0314. Zum 31. Dezember 1971 wurde die Maschine abgestellt und zum 1. August 1972 ausgemustert. Anschließend wurde die Lokomotive dem Verkehrsmuseum Dresden übergeben, aber nur selten ausgestellt.
-
Dank
Dus dit is de laatste vorm waarin hij 'actief' is geweest.
-
Hi
Heeft iemand al een idee wanneer de 39187 (BR218 Piko/Marklin) wordt geleverd?
Martijn
-
Reeds. Echter deelleveringen.
Dus helaas niet alles in 1 keer.
-
Ah dank
Ik had wel van een klein deel gehoord, maar daarna niets meer.
We wachten dus af