BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2021 => Topic gestart door: Arjan6511 op 17 januari 2021, 09:01:53
-
Eerste foto's en opsomming via https://www.mo87.de/forumv2/viewtopic.php?f=167&t=23288&p=333973#p333973
Zitten hele mooie stukken bij, bij de accessoires een hoop kleine zaken (als bijvoorbeeld een krantenbak met aanwezige lectuur) en bij het "grootgoed" een complete sluis en de boot uit "Jaws". Daar heeft Floris Dilz (die toch dagelijks wel even langskomt hier) een hoop humorvolle creativiteit op los gelaten.
-
Daar zitten inderdaad hele leuke dingen bij. (y)
-
Mooie dingen reeds gezien wachten op meer mooie dingen van hun
-
Ongelofelijk wat een mooie (vooral Hollandse) dingen. We worden maar verwend dat we in Nederland zo'n top modelbouwproducent hebben.
Ted (y) (y)
-
Een deel van het volk misschien. Gelukkig is er ook een deel van het volk dat deze snoepjes zeker weet te waarderen! Prachtig spul, Artitec!
Ik krijg nu al zin in een verhuisscène op de baan met die oerdegelijke en oudbollige meubels :P :P :P
Jeroen
-
en bedankt he artitec... daar gaat weer mijn spaarrekening ;) een hogaars! die moet ik hebben, wordt een leuk dioramaatje// timmerfabriek vlissingen met die hogaars erin ;D precies zoals het was toen mijn eigen bedrijf daar zijn eerste opdracht uitvoerde! zoals ze in 't Zeeuws zeggen: hek ni, mok ok hé ;D
-
Leuk nieuws! Vind vooral het bruggetje leuk (die past mooi voor mijn model van de Morspoort: https://www.zilverdam.nl/morspoort-leiden/ ). De meubels en inrichting ook leuke dingen om de modellen mee te detailleren. Ik zie alleen dat ik nog 8 items op de bestellijst heb staan die aangekondigd zijn voor 2020 en nog niet zijn geleverd.
-
Er missen gelukkig nog dingen in deze lijst ;D
De pers heeft alvast het een en ander ontvangen en Artitec zelf zal eind januari alles bekend maken. (Mits de pers niet nog meer vroegtijdig online zet.....)
-
Kijk, dat soort uitlatingen hoort & ziet ik graag. ;D
-
Die ophaalbrug! Daar moet ik wat mee! Schitterend ding (y)
-
Heb de topicstarter gevraagd of hij niet in de war is. Vooralsnog geen " railmateriaal " zal wel " rollend materieel " moeten zijn. Ik verwacht niet dat Artitec met rails komt. Er is al keuze genoeg !!
En dat ze nog geen nieuw rollend materieel aan mogen kondigen omdat nog niet alles uitgeleverd is.....Alvast weten wat er verwacht kan worden, ook al ligt het niet na een paar maanden in de winkels is niets mis mee ( zolang het maar geen jaren eeuwen gaat duren als bij LSModels ) ;D
Ik hoop ook dat er een mat '46 komt van Artitec. Graag een groen viertje met reclamebanen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Staan mooie items tussen . Die zal en moet ik wel kopen .
Komen die hongaarse goederenwagens nog dit jaar ?
-
Beste allen,
Het is ook een nieuwsdraadje, je kan gerust uitweiden over de nieuwe artikelen, maar laten we er geen wensendraadje van maken a.u.b.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
de overwegpost mét de bijbehorende houten NS-overwegbomen kunnen een sfeervol diorama opleveren ;-)
-
Die Abri is echt top! (y)
-
Leuk dat Artitec meer en meer inspeelt op de jaren 80 en 90 met het aangeboden straatmeubilair (nu de groene telefooncel. Afgelopen jaar met oa de glasbakken, perrons en bushokjes). Van de interieur objecten ben ik ook een grote fan. Die toevoeging maakt een gebouw of huis echt af. (y) (y)
-
Doe mij dat overwegwachtershuis... goede keus!
-
Ik ben wel heel blij dat artikelen als fertig model komen (y)
Zou mij met mijn grote handen nooit lukken om het zo mooi te maken :)
Die telefooncel is heel leuk, ik weet nog dat Bananasplit hier meerder grappen mee heeft uitgehaald ;D
https://youtu.be/gcP9Snx1aWg
https://youtu.be/g2k4YfTf51Q
En met deze reactie blijf ik gelijk weer op de hoogte van dit draadje ;D
-
Heb een maand of wat terug de kit van de telefooncel gekocht. Heb hem in het grijs gebouwd met een opgewonden beller er in.
Er leuk kitje, maar moet wel nauwkeurig gebouwd worden. Een echte aanwinst die vele decennia toepasbaar is.
Carel
-
Echt leuk aanbod, zoals elk jaar weer.
Die klok in het baanwachtershuisje staat "verkeerd". Doorgaans is de modelspoortijd 5 minuten voor 5, deze geeft 5 minuten voor 4 aan. 8)
-
Misschien is rekening gehouden met tijdsverschil met de UK? ;D
-
Geweldig idee die sluis!! (y)
Maar volgens mij klopt die niet.
De verlaging van de kade zit nu tussen de sluisdeuren en had achter de linker set deuren moeten zitten.
Maar het idee en de afwerking is prachtig.
-
Zolang je de rechter sluisdeur dicht houdt is er geen probleem. ;D
Gr, Ben.
-
Volgens is het wel goed of ze hebben de sluis bij Muiden dit als voorbeeld genomen: google maps (https://www.google.nl/maps/@52.3300186,5.0691431,3a,84.9y,28.15h,70.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sbox2eWEFlwFnvESmdtYnbQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dbox2eWEFlwFnvESmdtYnbQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D317.65558%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192) Overigens zitten de andere deuren onder de brug en is er nog net een randje van zichtbaar met maps.
-
Volgens is het wel goed of ze hebben de sluis bij Muiden dit als voorbeeld genomen: google maps (https://www.google.nl/maps/@52.3300186,5.0691431,3a,84.9y,28.15h,70.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sbox2eWEFlwFnvESmdtYnbQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dbox2eWEFlwFnvESmdtYnbQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D317.65558%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192) Overigens zitten de andere deuren onder de brug en is er nog net een randje van zichtbaar met maps.
De Muidense sluis is van oudsher een zeesluis, waarbij de buitenste deuren ook nog de hoogwaterkering waren. Kan me zo voorstellen dat er bij hoogwater op de Zuiderzee niet geschut werd. Inderdaad, zolang je dan de rechterdeur dichthoudt is er niets aan de hand. En dan kan het niveauverschil van de sluismuur heel goed direct achter de buitenste deur zitten.
Een ander voorbeeld is de Demmerikse sluis tussen de Vinkeveense Plassen (laag) en het peil van het Amsterdam-Rijnkanaal (hoog). Op Streetview
https://goo.gl/maps/WYAnKM5hsCbQA56y5 (https://goo.gl/maps/WYAnKM5hsCbQA56y5) gezien vanaf het lage niveau. Hier zijn beide niveaus min of meer constant (misschien is er wat verschil tussen zomer- en winterpeil), en loopt de hoge sluismuur wel door tot voorbij de onderste deur
-
Lijkt mij meer een (Amsterdamse?) spui sluis ?
De hyster heftruck is trouwens ook zeer mooi 🙂
Wachten maar op de rest van wat er komt :)
-
Over de sluizen.
De Artitec sluis is volgens mij inderdaad een getijde sluis, en niet een kanaal sluis.
(Asymmetrische) Getijde sluizen worden alleen bediend als het water aan weerzijden gelijk is. De combinatie van de deuren zorgt er (naast de doorvaart van de schepen) ook voor dat verzilting van het achterland niet optreed door het binnen treden van zoutwater tijdens hoogwater (door storm of getijde werking).
Ik weet niet hoever Artitec met de voorbereiding is maar een modulair model van de sluizen zou het leuk doen op de typisch Nederlandse banen, niet alleen die van in het getijde gebied.
Twee lage deuren kunnen worden toegepast als schutsluis voor de boezem kanalen (afwateringskanalen rond de polders), deze staan normaal beide open, en worden alleen ingeval van nood (dijk door braak) gesloten.
Twee hoge deuren kunnen dan meer algemeen voor de transport kanalen worden gebruikt om schepen te schutten van het ene niveau naar het andere niveau in een kanaal.
Omdat een complete sluis redelijk wat ruimte in beslag neemt, kun je ook de deur en kade modules los aanbieden. De sluis loopt dan of over de voorrand of achterzijde van de treintafel. Ik kan me al een leuke situatie voorstellen met een halve sluis en eveneens half schip (en een winkelwagentje en fiets op de bodem van de kolk).
Jan-Peter
-
Mij is ooit verteld/wijsgemaakt dat dit soort sluizen meestal gebruikt werden om vuil water uit de grachten te spuien en zo voor verversing ervan te zorgen (riool kwam er ook op uit).
Dat er dan ook schepen in en uit konden bij gelijke waterstand was dan mooi meegenomen.
Tevens beschermen de hoge deuren dan de stad weer tegen hoog water.
Ook blijft het Nivo in de grachten stabiel door de lagere deuren zodat de kadewanden alsook de houten palen waarop huizen werden gebouwd niet teveel verschil in hoogte qua waterstand kregen te verduren.
Als ik niet ben voorgelogen of een deel ben vergeten correct me :angel: haha
-
Bedenk dat bijna alle sluizen rond de vroegere Zuiderzee ook bedoeld waren als zeewaterkering en spui van overtollig zoet. En zelfs ver het binnenland in kom je ze nu in het zoete tegen. Sluisjes rond het Oer Y waren ook tegen zoutwater bedoeld en hoorden ook in de bescherming tegen hoog zeewater.
-
Zoujuist de rail magazine bekeken. Op de achterzijde een glimp van de plan e DE uitvoering. Ook staat er dat op de site de noviteiten bekeken kunnen worden, maar op de site is nig niks te zien.
Groetjes Frits
-
Klopt. Er komen 5 DE ofwel klompentrein plan E rijtuigen.
-
Hamvraag: nu wel met correct interieur in de AB?
-
Yes, dan ben ik blij dat ik vorig jaar nog een bouwpakket van de energiewagen heb gekocht! (y)
-
Klopt. Er komen 5 DE ofwel klompentrein plan E rijtuigen.
Top. En bedankt voor het bevestigen.
Groetjes Frits
-
En dat was het dan ook gelijk.
Dus verder komt er qua rollend materiaal niks meer. (nieuws dan)
-
Mooi
Dan is het maar goed dat ik de vorige lichting Plan E heb laten gaan. Die 'gewone' had ik al uit een eerdere lichting.
Wel een vraagje: Werden de DE varianten ook met de andere gemengd als dat zich zo voordeed in het grootbedrijf?
-
En de lijst is ..... uhm.....
Er is geknipt en geplakt Huup, dus toen ik het over lijst had, stond mijn opmerking nog bij de andere zaken.
Nu ze is afgesplitst, tja, is het niet echt een lijst meer ;D
of
Artitec heeft stiekem de pers ook niet alles verteld en komt er nog iets.
-
Artitec heeft de lijsten nu naar de winkeliers gestuurd en daar zaten verder geen nieuwe dingen meer bij.
Qua rollend materieel, this is it folks!
-
Chris,
is er ook nog nieuws op militair gebied?
Ted
-
Nl een Leopard 1 bergingstank zover ik er verstand van heb voor NL en Be.
In zowel treinlading als in gebruik.
Maar in de loop van het jaar komt Artitec met nog meer militair nieuws wisten ze te vermelden.
-
Als Artitec idd het modeltreinprogramma grotendeels afbouwt gaan de tweedehandsprijzen à la LSM straks door het plafond :(
-
Wie heeft het over afbouwen? Er zijn even geen nieuwe grote ontwikkelingen, dat gaat vast wel weer eens veranderen.
-
Artitec heeft nu een paar jaar als een malle uitgepakt met grote aankondigingen.
Dus een beetje rust in de tent bij Artitec is best fijn denk ik zomaar.
En er moet nog zoveel moois komen, dus we kunnen nog even voorruit met Artitec.
Ik roep maar : ongevallenwagen :)
-
Of Hongaren (beide versies besteld in april 2015 ;)) Ook weer actueel met het verkassen van het enige nog bestaande exemplaar met kopdeuren van de SSN naar de VSM.
En inderdaad even een pas op de plaats heb ik wel beeld bij.
-
Ik roep maar : ongevallenwagen :)
+1
Ik wacht daar al een jaar op en ook al betaald.
Marc
-
volledig betaald ? oei....
Ik betaal nooit voor iets wat er niet is.
-
Geen bruggenlegger maar een Leopard 1 bergingstank
-
Ah...aangepast (y)
-
Hier is de folder met alle nieuwigheden van Artitec:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2021/01/Artitec_Neuheiten_Folder_2021_A4_20210127.pdf
Groet,
Jasper
-
Geen nieuw spoormaterieel doet toch wel even pijn. Ik hoopte echt nog op iets leuks.
-
Nou helemaal niks.... de DE Plan E's (ik blijf de naar 'Klompentrein' voor de diesel-TD niet terecht vinden :)) is toch leuk en doen ze toch maar. Zo te zien is tevens het tegen de gele lijn aangebrachte reclamebaan hersteld (y)
En zoals zo vaak gezegd, ze hebben nog werk genoeg aan de aangekondigde modellen en hun (al dan niet nog niet aangekondigde) varianten
Volgens mij vergeten we hier soms wel wat de schaalgrootte van Artitec is. We kunnen niet van ze verwachten dat zij drie of vier verschillende modellen tegelijk hebben lopen.
-
Ik verwachtte niet veel nieuws hoor, maar een goederenwagentje was leuk geweest. Ik weet dat er best wat mensen zaten te wachten op de, vooruit, DE Plan E's. Prima dat daar gehoor aan gegeven is. Maar ik heb persoonlijk (hard gezegd) die matig rijdende klusprojecten in alle uitvoeringen nu wel gezien. Al ben ik bijzonder blij dat Artitec de ballen had deze modellen ooit te maken. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Maar goed, ieder voordeel heeft zijn nadeel. Dan kan ik misschien het treinenpotje eens een jaar aanvullen in plaats van naar rode cijfers staren. En als ze dan bij Artitec wat reeds aangekondigde modellen gaan uitleveren (bijvoorbeeld de veelgenoemde Hongaar) praten we helemaal nergens meer over ;D
-
Wel leuk die dieselmotor, is de Cummins NTA855R Small Cam, deze variant draait nog steeds bij de hoogovens in de GE loks, te herkennen aan het specifieke vliegwielhuis.
Is nog regelmatig bij ons in de werkplaats te vinden voor revisie.
Als hoizontale motor in de DE's, en ook de USATC lok in Goes heeft een variant van dit type.
Groeten Leen.
-
Ook erg leuk, de betonning. Of die op veel modelbanen zal komen weet ik niet, maar ze zien er top uit. (y)
Ted
-
Eindelijk Nederlandse overwegbomen met behang.
En die halftrack drag-line is ook geinig.
Tot wanneer reed die zwarte Ford model AA pick-up nog rond?
Stephan.
-
Omdat de definitieve folder alleen in het klompenrijtuigdraadje staat plaats ik hem hier ook even.
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2021/01/Artitec_Neuheiten_Folder_2021_A4_20210127.pdf
Eindelijk Nederlandse overwegbomen met behang.
En die halftrack drag-line is ook geinig.
Tot wanneer reed die zwarte Ford model AA pick-up nog rond?
Stephan.
-
Zelf het eerder geschreven naar de ander Artitec verplaatst . Zag ik later pas dat het gesplitst was .
Ik kan er dit jaar niet tegen kopen zeg . Inboedel en oa de overweg .
Volgend jaar de bloktoestellen , handelinrichtingen en het bijbehorende personeel ?
-
Waar blijft de groene lichtboei ? Wel grote tonnen , geen kleine zo te zien .
Volgend jaar een betonningsvaartuig klasse B4 of B5 uit een eerdere generatie jaren 60 ? B4 zoals oa e Honte , Vliestroom , Schuitengat , Eems en B5 oa Texelstroom , Lauwers . Maar er waren er meer en verschilden toch iets van elkaar .
-
Dan vielen onze ogen op de zelfde items Stephan :)
Bij mij komt daar dan de Leopard 1 BRB (PantserRups Berging) (ARV (Armored Recovery Vehicle) is bij dit voertuig niet juist) nog bij, andere tak van de hobby.
De Ford model T is tot 1927 nieuw afgeleverd en werd toen vervangen voor de model A.
Het is dus aannemelijk dat ze het zeker tot eind jaren 30 hebben uitgehouden, wellicht langer.
-
Hmmm die spoorbomen..... :D :D :D
Dit gaat zeker een rustiek overwegdiootje worden... :)
Ken ze nog van de Miljoenenlijn...westzijde simpelveld, station Wylre...
Ikke ben blij!
-
Hallo allen,
Voorgaande jaren waren er ook meerdere draadjes van Artitec, dus vanochtend ook enthousiast het draadje gesplitst in Materieel en Accessoires, niet wetende dat er weinig materieel zou komen (ja, een uur later wel...)
Dus de draadjes maar weer samengevoegd..
Paar opmerkingen hierover maar er uit gehaald, is niet meer relevant.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Voor mij ook slechts twee te bestellen onderdelen, de bergingstank voor mijn collectie Nederland militair materieel uit mijn diensttijd periode en de halftrack met dragline.
Gelukkig niet zo veel, want ik heb nog zo veel van Artitec in bestelling staan dat nog uitgeleverd moet worden.
Om te beginnen de stalen D ongevallenwagen.
gr. Rob
-
Tot wanneer reed die zwarte Ford model AA pick-up nog rond?
Stephan.
Stephan de AA-Ford hier afgebeeld is een '30-'31er model en was tot ver in de jaren'50 in gebruik.Overigens zit de kentekenplaat op de verkeerde plaats,die hoort op de lampenstang te zitten.Op de plaats waar hij nu op de bumper zit gaat de slinger onder de radiateur door,met de plaat op deze plek kun je de auto niet aanslingeren of de ontsteking afstellen.Het is ook geen pick-up maar een truck.
René
-
Klopt. Er komen 5 DE ofwel klompentrein plan E rijtuigen.
En voor wie nog twijfelt, iemand (= niet ondergetekende) in Wijchen biedt op MP 2 exemplaren van de energiewagen aan.
-
Geheugensteuntje: het kant-en-klaar model kostte indertijd circa € 135,00.
-
En nu (/2e hands) nog duurder. :o :(
-
Ik zou het fijn vinden als de fabrikanten bij ieder treinmodel zouden aangeven vanaf welke datum de betreffende versie verscheen en wanneer de laatste verdween.
En bij auto's en dergelijke van wanneer tot wanneer geproduceerd. Zou erg makkelijk zijn bij overwegen wel of niet aan te schaffen.
Alles is natuurlijk op Wiki te controleren maar bij doorbladeren van catalogi scheelt het veel gedoe.
En vaak is een TP aanduiding nog te vaag.
Carel
-
Ik denk dat de meeste fabrikanten dit uit commercieel oogpunt een minder goed idee vinden. ;D
Jeroen
-
Denk ik ook haha
Ach vind je hem mooi, gewoon doen , je mag alles kopen/aanschaffen als directeur/burgemeester van je eigen baan :police:
Neemt niemand je kwalijk hoor, en zo wel (y) doeei :D
-
Deze plan-E rijtuigen zijn inzetbaar van 1929 tot hun uitdienststelling in 2011 :D
-
1929 ??? De eerste kwamen pas in 1955 ;D
-
En nu (/2e hands) nog duurder. :o :(
Zo gaat dat. Ik denk dat er niemand is die hem in nieuwstaat heeft en er vanaf wil, er €135 of minder voor gaat vragen. ;D
-
1929 ??? De eerste kwamen pas in 1955 ;D
Je meent het.....
-
1954 ;D
-
Kan het wel begrijpen dat ( in coronatijd ) er niks is aangekondigd qua nederlands materieel ... hoop alleen dat het niet definitief is .
Verder..... die spoorwegovergang die wachtpost en die groene telefooncel is weer smullen die komen er wel... (y)
-
1954 ;D
Alleen C's ;) ;D
[offtopic]
Saillant detail, splinternieuwe CKD's begonnen in 1955 hun werkzame 'leven' achter een 2200 :)
Door een tekort aan plan-X stellen werd Alkmaar - Hoorn in de zomerdienst gereden door een 2200 met daarachter een CKD waarvan de C was opgewaardeerd naar B en de keuken was gesloten. Zo vormden ze als BD de bagage en 2e klasse capaciteit in de trein die daarnaast nog uit 1 of 2 C12c rijtuigen bestond.
[/offtopic]
-
En bij auto's en dergelijke van wanneer tot wanneer geproduceerd. Zou erg makkelijk zijn bij overwegen wel of niet aan te schaffen.
Wiking bedient je in haar Neuheiten-folder op je wenken...
(off-topic, maar moet kunnen voor één keer :))
-
Alleen C's ;) ;D
[offtopic]
Saillant detail, splinternieuwe CKD's begonnen in 1955 hun werkzame 'leven' achter een 2200 :)
Door een tekort aan plan-X stellen werd Alkmaar - Hoorn in de zomerdienst gereden door een 2200 met daarachter een CKD waarvan de C was opgewaardeerd naar B en de keuken was gesloten. Zo vormden ze als BD de bagage en 2e klasse capaciteit in de trein die daarnaast nog uit 1 of 2 C12c rijtuigen bestond.
[/offtopic]
Nooit geweten dat de coupé's van de CKD tijdelijk als 2e klas zijn gebruikt. Leuk. Ik zou me als reiziger dan wel bekocht voelen om met een 2e klas plaatsbewijs op het kunstleer in een krappe achtpersoons coupé te moeten plaatsnemen ;D
-
En nu (/2e hands) nog duurder. :o :(
En dan oppassen dattie goed in de lak zit. Die van mij is zo korrelig als wat.....
-
het is wel te hopen dat Artitec de houten overwegbomen ook in de uitvoering van tijdperk 3 en 4a gaat uitbrengen, dus met schuin geplaatste rood-witte strepen op de bomen.
Die research zal wel gepleegd zijn?
Daar zal waarschijnlijk meer behoefte aan zijn dan de nu getoonde tijdperk 4b uitvoering, welke inzetbaar is vanaf rond 1978, vanaf 1975 werd besloten de schuine rood-witte strepen voortaan recht te schilderen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knip.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knip.jpg)
artikel 10.396 wordt nu aangeprezen als 'overweg 1950', dat kun je toepassen op het type houten boom, maar niet op de beschildering ::)
grtz,
Wim
-
Het wordt als ik er een aanschaf toch opnieuw overspuiten want ik zie op foto's dat de schuine strepen doorlopen over het behang cq hekwerk.
Stephan.
-
NS overwegbomen met slaghekken 1950 artikel 10.396: 1:87 Bouwpakket uit resin, onbeschilderd.
Gr, Ben.
-
Als nou het hangwerk maar geen raisin is...... Resin bomen worden sowieso bout hier.
-
Artitec plaatst tegenwoordig een metalen kern in de masten van de schepen. Kromtrekken is er dan niet meer bij. Wellicht hier ook ?
-
Dit is geen rondhout, maar plank. Vraag me af of dat dan nut heeft.
-
Citaat d.d. 31 december 2020 van de website van Artitec: Binnenkort is hier het actuele beschikbaarheidsoverzicht te downloaden.
Vraag mij af wat ze in Amsterdam-Noord onder binnenkort verstaan......
-
In ieder geval meer dan 2 maanden :)
-
Hauptneuheit Plan E der NS...... ;)
-
Zooo, twee hele pagina's in de MIBA Messe uitgave. Da's heel mooi voor onze Amsterdamse vrienden (y)
Rob
-
Eindelijk weer een update op de nieuwe Artitec-site, de 2021 noviteiten in beweging: https://artitec.nl/artitec-noviteiten-2021-in-beweging/ (https://artitec.nl/artitec-noviteiten-2021-in-beweging/)
-
Leuke filmpjes.
Ook grappig om de makers/bedenkers van de modellen aan het woord te zien.
Heb wel het idee dat het concept van deze filmpjes een beetje van roco (https://www.youtube.com/watch?v=aHYrxr-ozAg) is afgekeken.
Groeten,
Jelmer
-
Jelemer,
Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Ze maken ongelofelijk mooie producten en ze worden nu ook nog leuk gepresenteerd. Wat wil je nog meer?
Ted
-
Pagina aan diepgravende opmerkingen over de manier van presenteren weggehaald.
Reinout-als-moderator
-
Aaaaah, net te laat! Vond het wel mooi om naar die maagd te kijken met dat bruggetje. Die meid was trouwens ook best leuk
Anywayz, mooi ding, ik wil 'm wel (de brug dan, niet Floor).
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Leuk allemaal, maar ik had liever van de kant van Artitec wat duidelijke info over de NS s-CHH / Gbls / "Hongaar"gezien.
-
Helaas! je kan niet alles hebben in het leven! :angel:
-
Leuke filmpjes.
Ook grappig om de makers/bedenkers van de modellen aan het woord te zien.
Heb wel het idee dat het concept van deze filmpjes een beetje van roco (https://www.youtube.com/watch?v=aHYrxr-ozAg) is afgekeken.
...
Helemaal mee eens, maarre Artitec lui kunnen zelf ook wel wat bedenken hoor, laatst hadden ze een ploeg van de NOS over de vloer ivm Brexit en ik zie gelijksoortige dynamiek in hun filmpje. Dat in tegenstelling tot de knap statische Roco-versie, dat is meer een pratend-hoofd-plus-trein/sneeuwploeg.
-
Nou Nou....
Je hebt bijna geen aandacht meer voor de producten, hoor ik hier in de winkel roepen. 8) (Na het zien van de filmpjes)
Ik heb daar dan weer geen last van....
-
Als je de reacties hier zoal leest, wordt meteen weer duidelijk waarom Viessmann zoveel succes heeft met bepaalde scenery-producten...
Complimenten aan de marketingmensen van Artitec. Die filmpjes hebben ze gewoon goed gedaan.
Steijn
-
Alleen vind ik dat artitec met de AHOB met hekken de plank compleet zijn misgeslagen, had liever gezien dat ze de normale moderne hadden genomen, daar is veel meer animo voor denk ik en ik had verwacht dat Artitec verder zou gaan met de DAF truck collectie om weer een moderne op de markt te zetten. Nu is het wachten op de Hondekop IC met doorgetrokken blauwe balk.
-
Als je de reacties hier zoal leest, wordt meteen weer duidelijk waarom Viessmann zoveel succes heeft met bepaalde scenery-producten...
Complimenten aan de marketingmensen van Artitec. Die filmpjes hebben ze gewoon goed gedaan.
Ach dat neemt weer wat vooroordelen weg ;D
In inderdaad erg profi, nog even afgezien van het uiterlijke deel is het wel een flink stukkie beter dan dat ze een gemiddelde passant hebben gevraagd iets te vertellen over iets waar eigenlijk geen kennis van is.
-
;D ;D
Mensen zijn heerlijk simpel.
Je huurt een prettige dame in en laat haar een leuk verhaal vertellen en de hele goegemeente is in de wolken (y)
Ik zeg;eerst alles in de winkel of op de shop en dan oordelen..
Verder volgen ze de trend van Preisser en consorten naadloos.
Leuk voor allen die gek op kleine details zijn (y)
-
Waren jullie nu allemaal zo onder de indruk dat jullie niet gezien hebben dat de de nieuwe prijs- en beschikbaarheidslijsten ook online staan (https://artitec.nl/prijs-en-beschikbaarheidslijst/)
;D
-
Ja
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
In ieder geval hoor ik net van Artitec dat de bewuste dame ook gaat modelbouwen.
Binnenkort gaat ze beginnen aan de spoorwegovergang (y)
Daar komt dan ook een instructie video van.
Goed bezig.
-
Mensen zijn heerlijk simpel.
Mensen Mannen zijn heerlijk simpel.
:D
-
Alleen vind ik dat artitec met de AHOB met hekken de plank compleet zijn misgeslagen, had liever gezien dat ze de normale moderne hadden genomen, daar is veel meer animo voor denk ik
Toch wel bijzonder dat als een merk niet maakt wat je wil hebben ze meteen de plank compleet misslaan. Dan slaan voor mij bijna alle merken de plank mis. Er zijn meer modelspoorders en niet iedereen heeft dezelfde wensen!
-
Hé leuk, er staan nu 5 stuks ongevallenwagens aangekondigd voor 2021, en jawel, ook een gele. En de "Tilburg" uit de 2020 folder is nu de "Groningen". Zie ze nog niet bij de winkeliers in de webshops staan, dus alsnog een 2021 nieuwtje? Of had ik de aankondiging hiervan gewoon gemist :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png)
Een bijpassende gele Plan E mis ik dan nog wel. En een gele Hbis, maar daar kan een conculega dan mee komen.
Uit een ander draadje deze gele samenstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5172030dec199520ehv20M.jpg)
Foto van Olaf uit "Opschriften en dakkleur hbis ongevallentrein Eindhoven"
-
Interessant (y) maar welke is dan de 'Utrecht' volgens jou?
-
Volgens mij heeft m'n dyslexie nu helemaal toegeslagen.....
Of ik wil gewoon lezen wat er niet staat.
-
....Je huurt een prettige dame in en laat haar een leuk verhaal vertellen ....
Deze prettige dame is niet ingehuurd maar hoort volgens mij bij het Artitec team.
De dame in kwestie was ook te zien in het filmpje van NOS over de Brexit: was wat doosjes aan het inpakken.
-
Alleen vind ik dat artitec met de AHOB met hekken de plank compleet zijn misgeslagen, had liever gezien dat ze de normale moderne hadden genomen, daar is veel meer animo voor denk ik
Toch wel bijzonder dat als een merk niet maakt wat je wil hebben ze meteen de plank compleet misslaan. Dan slaan voor mij bijna alle merken de plank mis. Er zijn meer modelspoorders en niet iedereen heeft dezelfde wensen!
Afgezien daarvan zijn het geen halve bomen en zeker geen automatische.
-
Waren jullie nu allemaal zo onder de indruk dat jullie niet gezien hebben dat de de nieuwe prijs- en beschikbaarheidslijsten ook online staan (https://artitec.nl/prijs-en-beschikbaarheidslijst/) ;D
Toen ik vanmorgen keek, stond er nog niets. ;)
Wat mij wel opvalt, is dat de DE versie van de Plan E's in stock is (dus binnenkort bij uw winkelier?) en ook ik mis de Hongaren. Het zou wel prettig zijn als Artitec dan officieel meedeelt dat ze niet komen. Dan is er kans dat iemand anders ze gaat maken, nu is de gok voor een ander mogelijk te groot.
-
Hé leuk, er staan nu 5 stuks ongevallenwagens aangekondigd voor 2021, en jawel, ook een gele. En de "Tilburg" uit de 2020 folder is nu de "Groningen". Zie ze nog niet bij de winkeliers in de webshops staan, dus alsnog een 2021 nieuwtje? Of had ik de aankondiging hiervan gewoon gemist :o
Nou, dat is per ongeluk in een nieuwe prijslijst gekomen en naar de winkels gestuurd.
Vandaar dat de winkels ook van niets weten. ;D
Artitec gaat nu als een gek mailen over dit extra nieuws en kunnen de winkeliers het op de website gaan zetten 8)
hang net op met Amsterdam...
De klompentrein Plan E liggen nog in de haven op dit moment. (in Rotterdam)
Levering spoedig
-
en kunnen de winkeliers het op de website gaan zetten 8)
En wij (ik in ieder geval) gaan bestellen ;D .
-
Een bijpassende gele Plan E mis ik dan nog wel. En een gele Hbis, maar daar kan een conculega dan mee komen.
Uit een ander draadje deze gele samenstelling:
De gele ongevallen wagen is de Dick uit Zwolle, en die had geen plan E en Hbis als begeleiding.
Scheelt weer in de uitgaven 8)
Alleen Eindhoven en Utrecht hadden een Plan E begeleidingswagen, en alleen Einhoven had ook nog de gele Hbis.
Groeten Arjen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png)
20.249.01 heeft NS 157106 als nummer, maar de diverse foto's op internet tonen de NS 157110. Welke wordt het? :)
-
De gele ongevallen wagen is de Dick uit Zwolle, en die had geen plan E en Hbis als begeleiding.
Scheelt weer in de uitgaven 8)
Alleen Eindhoven en Utrecht hadden een Plan E begeleidingswagen, en alleen Einhoven had ook nog de gele Hbis.
Groeten Arjen
Okay, dan de volgende praktische vragen.
Is de Eindhoven ongevallenwagen dan, afgezien van naam en nummer, heel anders dan deze uit Zwolle?
Is de Eindhoven die in het bruin wordt geleverd heel anders dan de gele Eindhoven of verschilt voornamelijk de kleur?
-
Vraag A;
Ja, de gele wagen van Eindhoven had andere draaistellen, en overal roosters voor de ramen.
Vraag B, zie vraag A voor de aanpassingen
Groeten Arjen
-
Toch wel bijzonder dat als een merk niet maakt wat je wil hebben ze meteen de plank compleet misslaan. Dan slaan voor mij bijna alle merken de plank mis. Er zijn meer modelspoorders en niet iedereen heeft dezelfde wensen!
Ja precies, ik bedoel, waar blijft mijn Rhijnboog en mijn Zeppelin. Nee, komt er weer een Vectron uit of wat dan ook, da's pas de plank mis slaan
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png)
Op zich al bijzonder dat er maar liefst 3 versies in bruin met NS logo uitkomen en dan mis ik toch uitgerekend de bekende versie van Utrecht :) ;D .
-
Ja precies, ik bedoel, waar blijft mijn Rhijnboog en mijn Zeppelin. Nee, komt er weer een Vectron uit of wat dan ook, da's pas de plank mis slaan
En wat dacht je van mijn Overkoker en Blikken Tinus ;D
-
5500. Tuintje. Ezeltje. Maar goed, is ijdele hoop.
-
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Ik zie folders vol met misgeslagen planken maar dat kan ook aan mijn wensenlijstje liggen.
De overwegbomen met behang is een zeldzame plank die is raak geslagen, jaren op gewacht, een AHOB was al eens hier of daar aan te komen of zelfs via 3d print te bestellen.
Stephan.
-
De gele ongevallen wagen is de Dick uit Zwolle, en die had geen plan E en Hbis als begeleiding.
Scheelt weer in de uitgaven 8)
Alleen Eindhoven en Utrecht hadden een Plan E begeleidingswagen, en alleen Einhoven had ook nog de gele Hbis.
Groeten Arjen
Dan moeten we maar wachten tot LSModels/ModelWorlds het als complete set uitbrengt. ???
Maakt mij in dit geval niet uit dat het niet 100% zou kloppen, vindt 't gewoon mooi.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png)
20.249.01 heeft NS 157106 als nummer, maar de diverse foto's op internet tonen de NS 157110. Welke wordt het? :)
Inmiddels staan er nieuwe foto's online waarop te zien is dat het de 157106 wordt :)
Op Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/Stalen-D-bagagewagens) lees ik dat deze specifieke wagen een bordes op het dak heeft gehad, maar de foto's laat deze niet zien. Iemand een idee wanneer dit bordes erop gekomen is, en wanneer deze wagen precies inzetbaar is?
-
Okay, dan de volgende praktische vragen.
Is de Eindhoven ongevallenwagen dan, afgezien van naam en nummer, heel anders dan deze uit Zwolle?
Is de Eindhoven die in het bruin wordt geleverd heel anders dan de gele Eindhoven of verschilt voornamelijk de kleur?
De gele uit Zwolle:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_G-33.jpg)
-
Inmiddels staan er nieuwe foto's online waarop te zien is dat het de 157106 wordt :)
Op Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/Stalen-D-bagagewagens) lees ik dat deze specifieke wagen een bordes op het dak heeft gehad, maar de foto's laat deze niet zien. Iemand een idee wanneer dit bordes erop gekomen is, en wanneer deze wagen precies inzetbaar is?
Volgens mijn gegevens is het bordes pas in de jaren 80 er op gekomen.
De wagen was toen in gebruik bij Einhoven, en werd gebruikt door de schilders. (dat is tenminste wat mij verteld werd)
De 157106 is inzetbaar vanaf 1960 tot de invoering van het computernummer in 1969
Groeten Arjen
-
Er kunnen weer erg leuke sleepjes samen gesteld worden met deze wagons. (y)
https://www.nicospilt.com/z/z05835_groot.JPG
-
Waren jullie nu allemaal zo onder de indruk dat jullie niet gezien hebben dat de de nieuwe prijs- en beschikbaarheidslijsten ook online staan (https://artitec.nl/prijs-en-beschikbaarheidslijst/)
Alleen zijn ze helaas blijkbaar niet helemaal foutloos ...
In de lijst:
10.396 NS overwegbomen met slaghekken 1950 24,40 In stock
In de webshop:
NS overwegbomen met slaghekken 1950
€24,40 Incl. btw, exclusief verzendkosten
Artikelnummer: 10.396
Voorraad: rood bolletje
Levertijd: NIEUW. Leverbaar 2021
-
Zou dat niet hetzelfde zijn als met de DE plan E's. Op het punt van uitleveren dus al groen in de lijst maar nog nét niet leverbaar. De DE plan E's staan ook al in stock in de lijst en liggen volgens Chris in de haven te wachten.
-
Ik ga voor de Dick, alhoewel hij volgens mij nooit trainer is geweest bij pec Zwolle ;D ;D
Alleen daarom is ie al leuk 🙂 ja ik heb vreemde humor...
Verder enkel complimenten voor wat er wordt uitgebracht, heel blij mee (y)
Ook over de filmpjes wat mij betreft alle complimenten, leuk gedaan :)
-
ik heb net de mailing van MTE zitten bekijken en wat mij opvalt is dat op de wagen Artikelnummer 20.249.02 met onderschrift depot groningen in de opschriften staat depot tilburg... heb ik iets gemist?
-
Bij de bruine van Eindhoven past een bruine mat.24 houtwagen
-
Vraag A;
Ja, de gele wagen van Eindhoven had andere draaistellen, en overal roosters voor de ramen.
Vraag B, zie vraag A voor de aanpassingen
Groeten Arjen
Bedankt Arjen. Kan je iets meer uitwijden? Ik begrijp hieruit dat de wagen in Eindhoven een keer is aangepast en toen geel werd, op andere draaistellen werd gezet en die tralies kreeg. Gebeurde dat gelijk met het formeren van de ongevallentrein met gele hbis en gele plan E of kan die combinatie ook nog met de bruine variant? En wat waren de nieuwe draaistellen?
-
De wagen is door de Einhovense ongevallen ploeg zelf omgebouwd toen de nieuwe ongevallen trein werd samengesteld. Dit was ten tijde van de nieuwe kraan, die al heel snel werd afgevoerd
In Roosendaal kreeg de ongevallen wagen plan E draaistellen, waarbij de remwerktanks en kleppen in de wagen zelf werd ingebouwd. Volgens mij is deze ook in Eindhoven geschilderd.
De Hbis was de vervanger van de oude houtwagen, en ook ter plaatse aangepast.
De oude en nieuwe wagens hebben wel tegelijkertijd in Eindhoven gestaan, ik liep daar toen stage, maar of het ook samen is ingezet is mij niet bekend.
De Eindhovense wagen bestaat nog, en staat nu in de haven van Harlingen.
Groeten Arjen
-
Waarvan akte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05586-50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05586-50_99.jpg)
Eigen foto 15 september 2020
-
Bedankt Arjen. (y)
Die hbis heb ik al eens gemaakt en er staat een Artitec plan E klaar voor ombouw. De ongevallenwagen zelf gaat zo ook wel lukken.
-
Ik ben benieuwd of de Plan DE's van verbeterde koppelingsschachten zijn voorzien, zou wel erg fijn zijn met het oog op trek-duw inzet.
En zo ja, misschien liggen de nieuwe aangepaste koppelingsschachten voor de vorig jaar uitgeleverde Plan E's misschien ook wel in dat schip te wachten?
En een lading nieuwe Hondekoppen zou ook wel fijn zijn. ;) ;D
-
Bij de ongevallenwagens zie ik bij de Rotterdamse versie het opschrift Depot Feyenoord
moet dit niet Feijenoord zijn?
Bij mijn weten is dit alleen bij de voetbalclub gewijzigd van ij naar y.
-
Dat moet idd zeker Feijenoord zijn en ik zie tot mijn schrik nu ook dat op het model Feyenoord staat. Gelukkig is er nog iemand hier die opgelet heeft (y)
-
Op Drehscheibe worden prijsstijgingen voor kant-en-klare modellen (geen treinen) van Artitec aangekondigd per 15 maart:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9653879,9653879#msg-9653879
-
ROTTERDAMS spelfoutje is doorgegeven aan AMSTERDAM.
Of er chantage in het spel is, is nog onduidelijk.
-
Zal wel kinnesinne zijn, want geen Depot Ajaks ;)
-
Heeft iemand een link naar de aankondiging van de werkwagens? De zoekfunctie bij Att geeft geen resultaat op ongevallenwagen
-
Die is er zover ik weet niet officieel naar de consument geweest. Wel (met enige spoed) naar de winkels.
Binnenkort komt er een splinternieuwe catalogus uit en daar staan ze wel in.
-
Bedankt Arjen. Kan je iets meer uitwijden? Ik begrijp hieruit dat de wagen in Eindhoven een keer is aangepast en toen geel werd, op andere draaistellen werd gezet en die tralies kreeg. Gebeurde dat gelijk met het formeren van de ongevallentrein met gele hbis en gele plan E of kan die combinatie ook nog met de bruine variant? En wat waren de nieuwe draaistellen?
De stalen D van de ongevallentrein Ehv was al geel toen hij op draaistellen plan E werd gezet. Ik ben de trein aan het bouwen, zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21692.msg3222091344#msg3222091344
De stalen D van Ehv had overigens geen rails aan de buitenzijde van de wagen boven de draaistellen.
-
Dat moet idd zeker Feijenoord zijn en ik zie tot mijn schrik nu ook dat op het model Feyenoord staat. Gelukkig is er nog iemand hier die opgelet heeft (y)
Dat had dan toch iemand de veranderde schrijfwijze aan de werkplaats moeten vertellen, volgens mij staat hier toch echt Feyenoord;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_221.jpg)
Dan klopt het model dus wel.
@Olaf, bedankt voor de aanvulling. Ik zal mijn boekhouding bij werken.
Groeten Arjen
-
Ow, oeps. Voetbalminnende beletteraar geweest dan :o
-
Bij de ongevallenwagens zie ik bij de Rotterdamse versie het opschrift Depot Feyenoord
moet dit niet Feijenoord zijn?
Bij mijn weten is dit alleen bij de voetbalclub gewijzigd van ij naar y.
Dat klopt. Alleen de club is, omdat ij in het buitenland vaak problemen oplevert, overgestapt op y. Dus degene die dat op de ongevallenwagen schilderde, moet welhaast fan zijn...
Dat is dus ook de, terechte, conclusie van Sicco.
-
Het origineel bevat dus een schrijffout maar het model is dus een duidelijke weergave van de huidige werkelijkheid.
-
Afhankelijk van wanneer ij y werd, zijn er dus mogelijk 2 correcte Rotterdamse versies mogelijk Feijenoord en Feyenoord ...
Oeps ...
(https://www.feijenoordsemeesters.nl/Depot%20Feijenoord.jpg)
Afbeelding van de homepage van www.FeijenoordseMeesters.nl (http://www.FeijenoordseMeesters.nl)
-
En Artitec heeft bericht gekregen dat ze gerust naar bed kunnen gaan vanavond.
-
Iets wat ze nu beschouwd vermoedelijk de hele tijd wel al wisten ;D
-
Een echte Feijenoorder kan niet zonder Feyenoord en andersom een echte Feyenoorder kan niet zonder Feijenoord ;D
Ik moet dus naast de Dick ook maar de rotterdammer erbij kopen 😂 haha
Een tweetje, of een grapje uit Amsterdam (y) (y)
Hij is fijn ;D
-
Gekocht/besteld de Dick en Feyenoord
ongevallen reparatie trein (nee geen grap) en deze worden geduwd ofwel getrokken door een geel/grijze sik (y) met eventueel een pec ervoor of erachter
Plaatjes volgen , beloofd :)
Hiermee ga ik wel vol de strijd aan voor het volle pakket roze koeken winnaar in Corona tijd :angel:
-
.....en die Dick is ook nog eens net zo geel als..........advocaat ;D ;D ;D
Groeten,
Bert
-
(y) ;D 😀
-
https://indebuurt.nl/rotterdam/genieten-van/mysteries/zo-is-de-naam-feijenoord-ontstaan~96688/
Leuk weetje.
-
Ach weet je
https://www.rijnmond.nl/nieuws/117856/Waarom-staat-Feyenoord-Feijenoord-op-twee-manieren-op-de-kuip
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2021-03-13-223829.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2021-03-13-223829.jpg)
-
Dat het spoorwegdepot ook nog een tijd depot Fijenoord heeft geheten, is gelukkig voor de ongevallen D's niet van belang ;D
-
Als ik de historie van de ongevallenrijtuigen opzoek bij Martijn Haman, kom ik op het volgende:
20.249.01 Ongevallenwagen NS 157106, bruin, depot Den Haag, tp III
Oorspronkelijk nummer: D6078
Nummer 1960/1962-1968: 157 106
Nummer 1968-1991: 30 84 975 1 506-1
Status: 1991 gesloopt
20.249.02 Ongevallenwagen NS 508-7, bruin, NS-logo, depot Groningen, tp IV’
Oorspronkelijk nummer: D6072
Nummer 1960/1962-1968: 157 108
Nummer 1968-1984: 30 84 975 1 508-7
Nummer 1984-1999: 80 84 984 0 506-3
Status: 1999-2009: Stibans 157 108, daarna HIJSM, WIJS/BHS, sinds 2020 Stichting 2454 Crew
20.249.03 Ongevallenwagen NS 505-3, bruin, NS-logo, depot Eindhoven, tp IV’
Oorspronkelijk nummer: D6081
Nummer 1960/1962-1968: 157 105
Nummer 1968-1991: 30 84 975 1 505-3
Status: gesloopt
20.249.04 Ongevallenwagen NS 507-8, bruin, NS-logo, depot Feyenoord, tp IV’
Oorspronkelijk nummer: D6080
Nummer 1960/1962-1968: 157 107
Nummer 1968-1998: 30 84 975 1 507-9
Status: 1998-2003 KLOK, daarna 2003-2009 Stibans 157 103, 2009-2021 Stichting TEE Nederland, sinds 2021 Nederlands Transport Museum
20.249.05 Ongevallenwagen NS 511-0, geel, DICK, NS-logo, depot Zwolle, tp V’
Oorspronkelijk nummer: D6065
Nummer 1960/1962-1968: 157 110
Nummer 1968-1998: 30 84 975 1 511-1
Status: sinds 1999 STAR D285
Dan zou de Groningse wagen nog als museumwagen bij Stichting 2454 Crew anno nu (straks) in te zetten zijn, ervan uitgaande dat zij deze wagen ook als ongevallenwagen tp IV terugbrengen.
Wat van deze wagen leuk is, dat deze als oorspronkelijke D6072 ook door Artitec in model is uitgebracht!
-
De Eindhovense wagen bestaat nog, en staat nu in de haven van Harlingen.
Als ik de historie van de ongevallenrijtuigen opzoek bij Martijn Haman, kom ik op het volgende:
20.249.03 Ongevallenwagen NS 505-3, bruin, NS-logo, depot Eindhoven, tp IV’
Oorspronkelijk nummer: D6081
Nummer 1960/1962-1968: 157 105
Nummer 1968-1991: 30 84 975 1 505-3
Status: gesloopt
Dat strookt dus niet ...
Wat is nu juist?
-
Dattie in model het eeuwig en gemultificeerd leven heeft 😋
-
;D
-
Volgens Martijn Haman is de wagen in Harlingen deze:
Oorspronkelijk nummerL D6066
Nummer 1960/1962-1968: 157 103
Nummer 1968-1994: 30 84 975 1 503-8
Nummer 1994-2001: 80 84 975 1 517-7
Status: 2001 verkocht aan een particulier, 2009 naar Stichting 162, in 2015 verkocht aan gemeente Harlingen
-
Hmm, dat zou dan de Maastrichtse ongevallenwagen kunnen zijn, als opvolger van de 157 031.
In de NVBS Beeldbank (https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/NEG530-536?categories=*&term=157%20103&rowIndex=0) te vinden bij het bergen van loc 2318 in Sittard.
-
De D6066 was de Eindhovense wagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2021-03-13-223829.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2021-03-13-223829.jpg)
Volgens mij was "Lonneke" de onofficiële bijnaam voor de wagen van Feijenoord. Leuke tegenhanger van "Dick".
-
ok maar nu blijf ik toch nog met de vraag zitten over dat depot tilburg. op de foto's van de MTE mailing staat toch echt hersporingswagen depot tilburg:
(https://fotos.modeltreinexpress.nl/fotos/Artitec/20.249.02.jpg)
bron: Modeltrein express
en in de omschrijving in die mail staat depot groningen. nu wil ik die van tilburg wel graag hebben dus ben ik toch wel benieuwd of het nu groningen of tilburg wordt..
-
In de leverbaarheidslijst van Artitec staat ook 20.249.02 Groningen en
komt Tilburg niet in het rijtje voor.
Misschien nieuwtje voor 2022 ;)
-
Ik vermoed meer dat Tilburg op het eerste handmonster was gezet, voordat de uiteindelijke versies bepaald zijn. Denk dus niet dat die komt. Zoveel vraag naar deze rijtuigen zal er toch ook weer niet zijn?
Maarja, ik dacht ook dat het Feijenoord moest zijn ;D
-
Hé leuk, er staan nu 5 stuks ongevallenwagens aangekondigd voor 2021, en jawel, ook een gele. En de "Tilburg" uit de 2020 folder is nu de "Groningen". Zie ze nog niet bij de winkeliers in de webshops staan, dus alsnog een 2021 nieuwtje? Of had ik de aankondiging hiervan gewoon gemist :o
Denk dat je die inderdaad gemist hebt. Snap ook de hele euforie daarna niet.
Ik heb de 20.249.02 al sinds mei 2020 in bestelling staan bij onze vrienden uit Vlaardingen ;D
Id dus niet echt sprake van een nieuwtje. Waren vorig jaar al aangekondigd.
Of waren er vorig jaar maar twee aangekondigd en zijn er een paar bijgekomen?
-
Dat laatste dus
-
Inderdaad. Die eerste 2, beide bruin, had ik niet gemist. Ik verwijs zelfs naar de folder uit 2020 waar ze in staan. Maar de uitbreiding met nog 2 bruine én een gele had ik niet eerder gezien dan in het leveringsoverzicht, vandaar.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beide-ongevallenwagens-Fo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beide-ongevallenwagens-Fo.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EP-Amsterdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EP-Amsterdam.jpg)
-
Goeie ouwe tijd.
-
Ik vermoed meer dat Tilburg op het eerste handmonster was gezet, voordat de uiteindelijke versies bepaald zijn. Denk dus niet dat die komt. Zoveel vraag naar deze rijtuigen zal er toch ook weer niet zijn?
Maarja, ik dacht ook dat het Feijenoord moest zijn ;D
Vraag kon wel s meevallen. Iedereen kent die dingen. Ik heb er gene fuk aan, maar gekocht istie wel: altijd wel een plekje te vinden op een verloren spoortje.
-
;D ;D ;D 💯
-
Same here Huub. Zag er 2 jaar geleden nog eentje in Blerick zonder NS logo dus de oerversie besteld vorig jaar.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EP-Amsterdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EP-Amsterdam.jpg)
Grappig dat hier de ongevallenwagen van Amsterdam op spoor 33 van lijnwerkplaats Feijenoord staat. De wagens kwamen dus kennelijk ook in "elkaars" gebied.
-
Met betrekking tot de verwarring over de Eindhovense ongevallenwagen:
Wagen 157 105 1968 / 30 84 975 1 505-3 was de eerste Eindhovense ongevallenwagen tot 1991. Die is gesloopt.
Wagen 157 103 1968 / 30 84 975 1 503-8 was vanaf 1994 na verbouwing als 80 84 975 1 517-7 de tweede Eindhovense ongevallenwagen. Die is bewaard gebleven en staat nu in Harlingen.
Bron: Somda/Railwiki (link kopiëren werkt niet)
Het model van Artitec was dus de eerste wagen ;)
-
Wat zijn dan nu de gehele juiste nummers van de door Artitec geleverde ongevallenwagens?
-
@ruudns: bedoel je wat ik hier eerder postte?
Als ik de historie van de ongevallenrijtuigen opzoek bij Martijn Haman, kom ik op het volgende:
(...)
-
Ja, eigenlijk wel. Het gehele nummer van de uitgebrachte wagens is nl niet geheel leesbaar. Op de aanbieding in de mail van MTE staan (behalve die van periode III) alleen de laatste 4 cijfers van het nummer :-\.
(y) In jouw stukken wordt de geschiedenis van de nummers wel weer gegeven, maar dat is niet wat er nu op de uitgebrachte wagen staat, toch?
-
Iemand stelde eerder een vraag over remblokken, ik kan het alleen niet meer terug vinden.
De ongevallenwagen zijn bij hun ombouw in 1960 allen voorzien van draaistellen met schijfremmen afkomstig van mat '3436.
Bronnen: NJvWJ, Seinarm en Somda.
-
Uiteraard moet ik 'onze' stalen D in model hebben, en ook de originele bruine uitvoering in de vorm van de wagen uit Groningen. Wordt weer een duur jaar ;)
De draaistellen van de stroomlijnstellen zijn nog duidelijk te herkennen.
-
Ja, eigenlijk wel. Het gehele nummer van de uitgebrachte wagens is nl niet geheel leesbaar. Op de aanbieding in de mail van MTE staan (behalve die van periode III) alleen de laatste 4 cijfers van het nummer :-\.
(y) In jouw stukken wordt de geschiedenis van de nummers wel weer gegeven, maar dat is niet wat er nu op de uitgebrachte wagen staat, toch?
Dat is, met de beschrijvingen van Martijn Haman en Somda Railwiki, wel af te leiden uit het controlecijfer (= het laatste cijfer, achter het streepje [-]). Als dat niet klopt, is er dus een andere cijferreeks van de cijfers 1 t/m 8, en kijk je weer even in de nummeroverzichten op de genoemde websites.
Voor de zekerheid kun je het controlecijfer ook nog even zelf berekenen: zie ook hiervoor de site van Martijn Haman (onderaan, bij “UIC-codes”).
Groet,
Henk
-
Grappig dat hier de ongevallenwagen van Amsterdam op spoor 33 van lijnwerkplaats Feijenoord staat. De wagens kwamen dus kennelijk ook in "elkaars" gebied.
Als ik dat dan weer zie vind ik het jammer dat de Amsterdamse niet wordt uitgebracht.....
Maar ja, zo blijf je bezig
-
Iemand stelde eerder een vraag over remblokken, ik kan het alleen niet meer terugvinden.
De ongevallenwagens zijn bij hun ombouw in 1960 alle voorzien van draaistellen met schijfremmen afkomstig van mat '34.
Bronnen: NJvWJ, Seinarm en Somda.
Denk niet dat Artitec dat ook heeft meegenomen in het model. Dan zou het model waarschijnlijk over de €100 grens zijn gegaan. En als ik dit nu net niet zou hebben gelezen, zou ik het niet eens hebben geweten, laat staan gezien...
-
Iemand stelde eerder een vraag over remblokken, ik kan het alleen niet meer terug vinden.
De ongevallenwagen zijn bij hun ombouw in 1960 allen voorzien van draaistellen met schijfremmen afkomstig van mat '34.
Bronnen: NJvWJ, Seinarm en Somda.
Mat '34 zijn de diesel 3 treinstellen, en de draaistellen van de ongevallen wagens zijn van mat '36 treinstellen afkomstig. Meestal zag je een kop(motor) en een loopdraaistel er onder staan.
Enkele draaistellen van de gesloopte ongevallenwagens hebben ook onderdelen geleverd voor de restauratie van de mat '36 van het spoorwegmuseum.
Groeten Arjen
-
Denk niet dat Artitec dat ook heeft meegenomen in het model. Dan zou het model waarschijnlijk over de €100 grens zijn gegaan. En als ik dit nu net niet zou hebben gelezen, zou ik het niet eens hebben geweten, laat staan gezien...
Misschien middels 3D print op te lossen?
-
Mat '34 zijn de diesel 3 treinstellen, en de draaistellen van de ongevallen wagens zijn van mat '36 treinstellen afkomstig. Meestal zag je een kop(motor) en een loopdraaistel er onder staan.
Enkele draaistellen van de gesloopte ongevallenwagens hebben ook onderdelen geleverd voor de restauratie van de mat '36 van het spoorwegmuseum.
Groeten Arjen
Zou een mooie voorbode zijn.....
-
Mat '34 zijn de diesel 3 treinstellen, en de draaistellen van de ongevallen wagens zijn van mat '36 treinstellen afkomstig.
Stomme typvuatd, inmiddels aangepast.
-
Zou een mooie voorbode zijn.....
In dat geval had ik toch weer liever gezien dat het mat '34 draaistellen waren ;) ;D
-
Ja, dat dan weer wel. Als een van die werkwagens nou alsnog..... 😜😇
-
De juiste draaistellen zijn wel te vinden hoor. :)
-
De draaistellen van de Mat '36 lijken, als ik me niet vergis, een grotere radstand te hebben dan de normale draaistellen van een Stalen D.
Wat voor draaistellen krijgt het model van de ongevallen wagens?
-
Hopelijk de aangepaste mat. '36 draaistellen ;D.
-
Radstand van de Mat 36 draaistellen is 3000mm
-
Als ik goed naar de foto's van Artitec kijk zijn het duidelijk de juiste draaistellen, niet plan E draaistellen, sowieso al te zien aan dat er geen remblokken aan de uiteinde van de draaistellen te zien zijn en het frame klopt duidelijk met mat'36 draaistellen.
Groeten Edwin.
-
Ik snap de ophef over de draaistellen ook niet zo.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec2021.png)
20.249.01 heeft NS 157106 als nummer, maar de diverse foto's op internet tonen de NS 157110. Welke wordt het? :)
Is het al iemand opgevallen (aan de hand van het controle cijfer) dat de wagens van Groningen en Eindhoven de oude regiemcode hebben (30) en die van Feyenoord en Zwolle de nieuwe (80)?
In welk jaar is dat gewijzigd? Ik vind verschillende antwoorden op die vraag.
-
Het wordt als ik er een aanschaf toch opnieuw overspuiten want ik zie op foto's dat de schuine strepen doorlopen over het behang cq hekwerk.
Stephan.
Buiten dat het een zelf te schilderen bouwpakket is wil ik hier op terugkomen wat betreft het hekwerk.
Op wat ik aan plaatjes heb gevonden is alleen hekwerk wat aan ronde bomen hangt voorzien van schuine rood/witte vlakken, hekwerk aan bomen van planken, zoals de Artitec, is (altijd?) lichtgrijs of misschien ook wit. Zie b.v. enkele overwegbomen bij de ZLSM.
Stephan.
Stephan
-
Onder de houten bomen was het vernikkelde hekwerk niet gekleurd.
-
Ik twijfelde al of het behandeld of geverfd was maar dan zal het verzinkt zijn, in model kan het dan lichtgrijs geverfd worden.
Stephan.
-
Boompjes zijn ook te bekijken bij de VSM...de slaghekken heb ik altijd grijs gezien...
In de jaren '80 heb ik als jong pubertje nog die bomen bewonderd bij Zetten-Andelst,
toen daar gewoon nog klassieke beveiliging was... 8) en rode DE-2's.... :)
Vriendelijke groet, Tis
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/800507-606244f895c70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/800507-606244f895c70.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/800508-6062450867e55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/800508-6062450867e55.jpg)
Overweg Dubbeldamseweg te Dordrecht, 1980
Mvg, Erich
-
Een tweetal kleurenplaatjes van de overweg uit begin jaren 90 bij Boxtel (Eindhovenseweg):
https://www.flickr.com/photos/23368408@N08/46204219451/in/album-72157701053400062 (https://www.flickr.com/photos/23368408@N08/46204219451/in/album-72157701053400062)
En bij excursie NVBS, 1990 km 2.100
http://duitslijntje.info/?pagina=bouwwerken (http://duitslijntje.info/?pagina=bouwwerken)
Groet, Laurens
-
Wat bedoel je hiermee, Erich.
Komt Artitec hiermee?
mvg Henk
-
yep, Artitec 10.396
-
Wat bedoel je hiermee, Erich.
Komt Artitec hiermee?
mvg Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-396-ns-overwegbomen-met-slaghekken-1950-l-hr-6063a8a448ac1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-396-ns-overwegbomen-met-slaghekken-1950-l-hr-6063a8a448ac1.jpg)
Ja, zoiets Henk. Liet mijn foto's zien als schildervoorbeeld.
Mvg, Erich
-
Ok Erich,
Ik dacht dat overwachthuisje/Seinhuisje?
mvg Henk
-
Prachtig. Jammer voor mij dat het naoorlogs is, maar 't is niet anders.
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Mwoa, de spoorwegovergang Overamstelstraat / Tugelaweg (https://dwars-door-amsterdam-oost.nl/wp-content/uploads/2019/11/spoorwegovgang-Tugelaweg-nw-.jpg) heeft er ook wel wat van weg, heeft alleen geen dwarsverbindingen tussen de bomen en is wat groter. Maargoed het ding heet wel 1950.
Stephan.
-
https://www.youtube.com/v/nhSNkc-2wdA
https://www.youtube.com/watch?v=nhSNkc-2wdA
Gr, Ben.
-
(y)
-
En ook briljante etsplaat en bouwmethode (y)
-
Wel een heel handig filmpje. Ik denk dat dat heel veel gevloek en frustraties van bouwers thuis gaat schelen.
Het enige is dat ze zo vlot zijn bij Artitec met hun hippe filmpjes, dat ik me ineens zo'n ouwe lul voel ;D
Schitterend acteerwerk Dilz, .....
Ze zouden er even een naam bij moeten zetten onderin beeld :)
-
Wat is het verschil tussen de Artitec ongevallenwagens 20.294.04 en 20.294.03 en 20.294.02 (behalve de opschriften voor depot Feyenoord, Eindhoven en Groningen en de plaats van het NS-logo)?
-
Volgens mij heb je de verschillen zelf al genoemd. Ik laat me echter graag door de echte experts corrigeren / aanvullen.
-
Ik las dat ze onderweg waren? Ben dan toch benieuwd als je ziet dat de HK4 vertraging oplopen waarom dit wel sneller gaat. Andere producent?
-
Bijna onderweg. ;D
Communicatie foutje tussen mij en Artitec gisteren.
Excuus. Maar goed, heel erg lang gaat het niet meer duren.
-
Och, geen excuses hoor. Ook hiervoor geldt: het is geen halszaak. Maar komen ze nu elders vandaan?
-
Nee hoor, maar ik had geschreven :
Ze zijn aan de oversteek naar Europa begonnen.
Dat moet echter zijn :
Ze zijn bijna aan de oversteek naar Europa begonnen.
Het duurt iets langer dan ik liet blijken.
-
Ik bedoelde, elders dan de HK4's?
-
O, ja dat wel.
-
Hondekop 4 geel met blauwe reclame banen oplage 2 met ander baknumer (772) is aangekomen in Nederland
Artikelnummer 2*.404.02
Uitlevering naar de winkels zal spoedig volgen.
Ik heb er al 1 voor de lens gehad. Foto's volgen later.
-
Mijn aandacht heb je! (y)
-
Ik ook ;D
Ben benieuwd of de steunen voor de panto's zijn aangepast voor deze 772 , de 787 (773) en 1788 (775)
-
Benieuwd watver verbeterd is aan deze variant
-
ook besteld... en nu wachten nog op die twee andere 1788 en 1791.. :) ;D
-
Volgens mij zijn er al wat verschillen te zien in de nieuwe folder(PDF)van Artitec.
https://online.artitec.nl/online/Product%20manuals/Artitec_HK4_Doosinstructie_Batch2.pdf
-
Mag ik hier een vraag stellen over de de overweg wachtpost W32? In welk tijdperk past deze?
Edit: het antwoord heb ik al gevonden, gezien de video van Artitec over de overweg met wachtpost. :)
Opmerking over de Artitec website. Ik weet niet of het bij alle items met resin staat, maar bij deze staat Resin is niet ongeverfd. Ongetwijfeld zal men bedoelen dat resin niet geverfd is, ofwel resin is ongeverfd.
-
Hi hi
Ik lees op de achterkant van RM dat de ongevallenwagens beschikbaar zijn. Is er al iemand die ze heeft gezien?
M
-
Nee, deze zijn nog niet eens aangekomen in Nederland.
Heeft een vertraging opgelopen.
Verwachting midden Augustus
bron : Artitec
-
Maar maar maar ik heb NU een ontsporing!
-
Dat gaat een flinke vertraging worden dan op dat spoor. ;D
-
Nee, deze zijn nog niet eens aangekomen in Nederland.
Heeft een vertraging opgelopen.
Verwachting midden Augustus
bron : Artitec
Dat is al over twee weken, valt wel mee, toch? Neem tenminste aan dat je bedoelt: in de winkels.
-
Ik denk het wel.
Anders is het 3 weken. ;)
-
Komen ze met de Evergiven? Dan hebben ze in de container een paar maanden staan bakken in de hitte van het Suezkanaal. Zouden ze dan nog recht zijn? Of is de gele ongevallen”Dick” een banaan geworden?
-
Nee. Zijn later vertrokken dan de Evergiven.
-
en dan nog de Hongaren. Wacht echt met smart tot ze er zijn. Wil er een kuikenwagen van maken voor de kippen uitstapjes naar Italië.
gr
Brutus
-
"Van maken"? die is onder nummer 20.312.01 toch al aangekondigd? Of bedoel jij weer een andere variant?
-
Dat was mij nog niet bekend. Scheelt een hoop gedoe. Laat maar komen dit model. ziet er veelbelovend uit....
gr
Brutus
-
Ongevallen wagens aangekomen in Amsterdam.
Levering volgende week aan de winkels
bron : Artitec.
-
(y) (y)
-
Top 👍😁
-
Wil toch toevoegen : wanneer komen de hongaren ? Ik wacht daar ook op . Staan niet meer op de website . Komen deze nog wel uit ?
-
Stuur een mail naar Artitec. Dan weet je of, en zo ja, wanneer ze komen.
-
Net een mailtje verzonden. Ben zeer nieuwsgierig naar het antwoord.
-
Laat hier maar ff weten als je wat hoort….
Rob
-
Is het al iemand opgevallen (aan de hand van het controle cijfer) dat de wagens van Groningen en Eindhoven de oude regiemcode hebben (30) en die van Feyenoord en Zwolle de nieuwe (80)?
In welk jaar is dat gewijzigd? Ik vind verschillende antwoorden op die vraag.
Daar ben ik 'even' ingedoken vanavond. Het heeft er veel van weg dat de rijtuigen rond 1984 zijn vernummerd naar het nieuwe regiem: 30 werd 80.
Zo kwam ik over de Groningse rijtuig het volgende tegen:
1969 - 1984: 30 84 975 1 508-7 (het Artitec nummer)
1984 - 1999: 80 84 984 0 506-3 (dus ook het volgnummer werd anders?)
Bron: http://www.nmld.nl/nl/object/2196
Overigens had in 1984 Groningen de 511-1: https://flickr.com/photos/58305311@N06/27391470906/in/photolist-hkHZpE-9taY8P-HJurZL-7G4NSp-XUJst9-YAEDRU-XYbx9v-aDuQPW-5S1QtW-dnwBxH-2kJZ44M
De Feijenoord wagen (975 1 507) reed in 1986 onder het ’80 84’ regiem en was sowieso in 1994 al buiten dienst, stond toen in Lelystad (met een ander nummer):
https://www.stibans.nl/materieel/stalen-d-rijtuigen/
Verder lijken er dakconstructies te hebben plaats gevonden die - logischerwijs - niet doorgevoerd zijn in model. Zo heeft de wagen van depot Feijenoord een extra pijpje op het dak gekregen (stond er in ieder geval in 1986 al op) en was bij de Zwolse Dick de grote antenne (?) boven de enkele deur verdwenen van het dak. Dat eerste lijkt mij redelijk eenvoudig met enige huisvlijt te veranderen in model, dat tweede wordt lastiger omdat ook de verhoging in het dak verdwenen is:
https://flickr.com/photos/58305311@N06/19161808954/in/photolist-qkSWrd-r1k9Gw-2hvR8RK-vcghds-3MUqGk-pwMQDo
-
Laat hier maar ff weten als je wat hoort….
Rob
Rond de jaarwisseling '21/'22 hoopt Artitec duidelijkheid te kunnen verschaffen over de Hongaren.
Bron: Artitec
Tot die tijd dus nog rustig even afwachten en in de tussentijd genieten van die prachtige ongevallenwagens. Gisteren die van mij opgehaald: juweeltje om te zien. Eentje (depot Groningen) schijnt al uitverkocht te zijn....
-
Rond de jaarwisseling 2021/2022? Dat is nog geen acht jaar na de officiele aankondiging. ::)
Niks aan de hand dus :angel:
Wat zijn wij modelspoorders toch een ongeduldig volkje. ;D
Grtz, Ton
-
De Feijenoord wagen (975 1 507) reed in 1986 onder het ’80 84’ regiem en was sowieso in 1994 al buiten dienst, stond toen in Lelystad (met een ander nummer):
https://www.stibans.nl/materieel/stalen-d-rijtuigen/
De wagen van Feyenoord (975 1 507) ging naar de stichting klok, en daarna naar de stichting TEE, maar doordat het Nederlands Transport museum er geen functie voor heeft, wordt deze wagen nu ontmanteld in Blerick.
De wagen in Lelystad was de voormalige ongevallenwagen van Amsterdam Watergraafsmeer, de 975 1 510, in 1984 vernummerd tot terreinwagen 984 0 507.
Deze wagen is nu in het beheer van het spoorwegmuseum.
Je een denkfout door alleen maar naar de laatste drie cijfers te kijken, dit zijn echt verschillende wagens.
Groeten Arjen
-
Thank you! Dat maakt een hoop duidelijk ;-)
Groet,
Michiel
-
Arjen, weet je toevallig ook wanneer het rijtuig niet meer ingezet werd?
Volgens eerdere berichtgeving in dit draadje ging het rijtuig naar de Stichting Klok in 1998 maar dat zegt wellicht niets over de inzetbaarheid.
Dank en groet,
Michiel
-
De ongevallenwagen ging in 1998 naar KLOK.
Martijn
-
De wagen van Feyenoord (975 1 507) is in de jaren '90 vervangen door de 975 1 502, en was toen over. (een verdere inzet is niet bekend)
In 1995 is deze wagen officieel buiten dienst gesteld, en daarna in 1999 overgenomen door de Klok. Op de wagen zelf staat trouwens "Werkgroep Loc 1501"
Met dank aan Hans Nahon voor de afvoerdata.
Groeten Arjen
-
Rond de jaarwisseling '21/'22 hoopt Artitec duidelijkheid te kunnen verschaffen over de Hongaren.
Bron: Artitec
Dat zou mooi zijn. En de duidelijkheid mag wat mij betreft inmiddels ook zijn dat ze het niet gaan doen. Dan kan een ander er misschien mee aan de slag.
-
Hondekop 4 geel met blauwe reclame banen oplage 2 met ander baknumer (772) is aangekomen in Nederland
Artikelnummer 2*.404.02
Is er inmiddels al iets meer duidelijkheid omtrent de uitlevering van de Intercity stellen Mat'54?
Jeroen
-
Nee, helaas nog niet.
De productie van de stellen loopt nog steeds.
Het is de grootste batch, dus deze heeft wat meer tijd nodig.
Levering staat nog steeds voor 2021, dus we hebben nog 3 maanden geduld nodig.
-
Merci.
Zit de IC met grijze deuren en schaar stroomafnemers ook bij deze productie?
We wachten geduldig verder af. Er werd geregeld gecommuniceerd voor de zomer, van de zomer, eind van de zomer, september, dus ik was even benieuwd. Ik hou het nu maar op Kerst......
Jeroen
-
Yes ! (Zit de IC met grijze deuren en schaar stroomafnemers ook bij deze productie?)
Met deze batch zouden ze allemaal op de markt moeten komen.
-
Helder, thanx!
Jeroen
-
Voor de fijnproevers erg leuk is de aankondiging van de Plan E-rijtuigen in tijdperk 4a uitvoering, dus zonder azuurblauwe reclamebanen maar al wel met vignetten en UIC-nummers. Aan de plaatjes te zien (o.a. bij Bentink https://bentinkmodelspoor.nl/132-personenwagons?q=Merk-Artitec%2FNoviteit-2021&fbclid=IwAR0dXCb_ZWqh72KcTFZQpB5qrGissKG4wtFa7zH5aA3xrdMSpQboHNFTNfE ) heeft Artitec zich ingespannen deze overgangsfase van Plan E nauwgezet uit te beelden (y)
-
Met het computernummer in het midden (y) (y)
Goed onderzoek.
Groeten Arjen
-
En andere varianten al met het nummer rechts. Dat was fase 2, waarin het nummer al werd verplaatst vooruitlopend op het aanbrengen van de reclamebanen. Bemerk ook de varianten deels nog met klasseborden en een B al zonder.
Een van de eerste trekduwrijtuigen met DE-nummer had ook nog geen reclamebanen, maar al wel rechts het nummer met daaronder de DE-toevoeging. Da's ook interessant Artitec :laugh:
-
Dat is fraai zeg! Mis ik nog een B-rijtuig voor een compleet stammetje?
-
A + B + B + RD is een prima stam volgens mij.
Wat betekenen de afkortingen die bij de wagens staan zoals CDBD?
-
Tot welk jaar precies zijn de varianten zonder reclamebanen inzetbaar? Zou 1974 nog kunnen?
-
In 1974 had de gehele serie al reclamebanen.
-
Richard…. Beetje fantasie kan ook hoor haha 😛 groetjes David.
-
Je moet denken aan de periode 1969-'71. Ik kan er een jaartje naast zitten.
-
Dank voor de antwoorden. Jammer maar dan wordt deze versie het niet voor mij, wil wat tijdperk 4 betreft me zo veel mogelijk aan het jaar 1974 houden. (Vrij van missers is mijn bestand toch al niet en wil het niet extra verergeren. Keuzes keuzes keuzes (die er vroeger niet waren):P)
-
In dat geval heb ik ze in de bestelling staan… ;)
-
In de Facebook groep met de foto's van spoorwegfotograaf Nico J. van Wijck Jurriaanse kom je verschillende Plan E-opnames in overgangstenue tegen.
-
Rennen naar de winkel: t/m 31 december 2021 30% korting op vele Artitec artikelen i.v.m. 30-jarig jubileum van Artitec! (y)
Er is een speciale folder met de uitverkoren artikelen.
-
en waar vinden we die folder? ;D
-
Hier: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aritec-30-jaar-30-procent-01-6171a9846cc2a.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aritec-30-jaar-30-procent-01-6171a9846cc2a.pdf)
-
dank u! (y)
-
En ook bij diverse winkeliers wordt het vermeld, alleen niet op de sites van Artitec zelf, dat is dan wel weer een beetje vreemd ...
-
Ja hun eigen websites lopen vaak een beetje hopeloos achter. :-\
-
Kan nog wel een extra Pec gebruiken ;D
-
Rennen naar de winkel: t/m 31 december 2021 30% korting op vele Artitec artikelen i.v.m. 30-jarig jubileum van Artitec! (y)
Of in verband met teveel voorraad van een paar specifieke modellen?
-
nee, het is inderdaad aangekondigd als een jubileum aanbieding maar nu ik de hele lijst gezien heb denk ik toch dat je gelijk hebt ;)
-
Post T is uitgeleverd. Nette kit met fijn etswerk.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/U9T7wH.jpg) (https://imageshack.com/i/pnU9T7wHj)
Gr, Ben.
-
Sluis en ophaalbrug ook :)