BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: roadster36 op 24 december 2020, 16:38:34
-
Eergisteren mocht ik als eerste de kit ophalen om kijken waar een buitenstaander tegen aanloopt en of er nog foutjes in de ets zitten.
Het is een zeer mooie en verzorgde kit met zelfs laser gesneden onderdelen.
Heel blij mee, zal het bouwverslag hier plaatsen.
(https://myalbum.com/photo/TgBPw8geNcFC/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/giPNY48FG3wB/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/evjYLd4sAGvj/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/ZCN78Bq5nvQZ/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/8ZwWNbDYSAVT/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/bahszRuMHm89/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/KSwbrxAWT3zS/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/BntPaJftPUTi/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/C5APyVF6VA5j/360.jpg)
Gr Jan
-
MOOI! (y)
Ik zit ook in de afwachtmodus.
-
Als er iets niet klopt ligt het waarschijnlijk aan jou Jan. :police: ;D
-
Ben benieuwd
-
Tot nu toe past alles perfect.
Nog nooit zo`n strakke kit gehad. (y)
-
ik begin met de trapjes onder de voetplaat en de stelbalk.
Het past allemaal heel mooi alleen bij het kleine hoekje ontstaat een gaatje wat met wat tin makkelijk te dichten is.
Dan heb je met een uurtje al een aardig bouwdeel in handen.
(https://myalbum.com/photo/wB2yQwFCvXoE/360.jpg)
Boven op de voetplaat komt een stripje voor de bevestiging van de draaisteloplegging en twee strips als aanslag voor de huiven.
(https://myalbum.com/photo/u45iLS33zWcU/360.jpg)
Dan de draaisteloplegging zelf .
(https://myalbum.com/photo/qwniRfXBs8py/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/j3CXM2YFDEos/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/9FnBYwBeLg7k/360.jpg)
Dan de bufferbalk , deze is snaarstrak gelazerd en de lipjes van de sleuven gaan er precies in.
(https://myalbum.com/photo/UqK6QQHqJFr6/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Z7FBZZbePvGU/360.jpg)
Vervolgens het bouwdeel met de tank maken.
(https://myalbum.com/photo/jF8WYtptkV4c/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/4Nba8kH5JdsR/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/xm5MumoZjchC/360.jpg)
Tot nu toe 7 uur bouwplezier .
Nou bezig met de huiven , dat kost iets meer tijd door de hoeveelheid kleine scharniertjes en dergelijke.
Gr Jan
-
De scharnieren op huif heb ik aan de etsfret aan de achterkant even vertind
Daarna losgesneden en in de uitsparing op de huif gelegd, vasthouden met de punt van een scalpel even de vlam er over en klaar.
(https://myalbum.com/photo/m4nXCkPd4MD8/360.jpg)
Daarna met fijn staalwol er over om de verkleuring van het messing even weg te poetsen.
Omdat er toen nog wat onduidelijkheid was wat ik nu precies voor een 600 versie met de huif moest doen ben ik aan de cabine begonnen.
Wim maakt nog een tekening voor de 600 huif.
bij het buigen van de cabinewanden moet je uitkijken dat het dunne randje van het raam ook mee buigt.
Blokhaak in de bankschroef en daar overheen de hoeken gebogen.
(https://myalbum.com/photo/xqyRHX9sU8sc/360.jpg)
Voor je de naad van de huif soldeert moet de bodemplaat er in , ik had daar even overheen gekeken maar het is toch goedgekomen.
De cabine even proefpassen op het chassis.
(https://myalbum.com/photo/9CZhxocfEvHA/360.jpg)
Dat past ook prima dus verder met de cabine inrichting.
(https://myalbum.com/photo/ifXKg2eNRcgX/360.jpg)
Nou even pauze en naar de kerstdis
Gr Jan
-
Goed bezig. En duidelijk voor andere bouwers.
Maandag klaar😁?
-
Goed bezig Jan! (y) (y)
-
Hallo,
Ik pas niet steeds tekeningen aan omdat men niet goed kijkt, terwijl ik de rest van de tekeningen nog moet maken. Het is goed dat je snel door wilt gaan.
Maar eerst goed kijken bespaart meestal tijd. Ik besteed er heel veel tijd aan om het goed te doen. Als er echt iets fout is verander ik het wel direct.
Neem nou de bodemplaat van de cabine. Plaatje: (ik ben aan een nieuwe camera toe)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4161-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4161-1.jpg)
Staat het er in of niet soms? Ok.
Eerst de kleine delen op het interieur monteren, voordat je het interieur in de cabine zet, werkt ook wel handiger. Dat is ook zo in de samenstellings tekening aangegeven.
Dat van die schroeven in het draaistel moet ik nog eens goed op een rijtje zetten. Had ik ook al gezien.
De 4 hoeken van de cabine moeten niet scherp zijn maar behoorlijk afgerond. Deze opmerking ga ik er nog wel bij zetten met een straal.
Nog iets: De rondgebogen plaat van de rijhandel was bij mijn prototype, wat je hier fotografeerd heb, verkeerd om gebogen. Daardoor zit de handel b2 niet dwars in de rijrichting voor de machinist, maar in de rijrichting naar achteren. Kijk maar in het boek van Martin van Oosterom, pagina 117.
Groeten,
Wim Mesu
-
klopt Wim
Was idd mijn fout ;D
De delen van het interieur zijn er ook na het spuiten nog in te plaatsen door de lipjes om te buigen toch ?
Lijkt mij handiger bij het spuiten en het plaatsen van de decal.
opmerking van de hoeken van de cabine staat al op de tekening.
Pff had inderdaad naar de foto van jou model gekeken ::)nou is mijn rijhandel dus ook verkeerd gebogen. ;D
Nou ja de volgende weet het nu (y)
-
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
De handels van de rijkruk gemaakt . plaatjes aanklikbaar.
(https://myalbum.com/photo/B8C7JQDwQDBs/1k0.jpg)
Inmiddels aanvullende foto`s gekregen van de cabine uit de 2000 in Goes dus dat gaan we nog iets meer pimpen later.
(https://myalbum.com/photo/kV2HvNcFv8Rn/1k0.jpg)
Wim Mesu heeft het machinistenhuis en de huiven vast gesoldeerd aan de voetplaat.
Ik heb het toch liever demontabel ,dus moertjes gemaakt op plaatsen waar ze straks onder apparaatkasten onzichtbaar zijn.
de plaat van de voetplaat iets naar boven getrokken zodat de kop van bout de benzinetank niet in de weg zit.
(https://myalbum.com/photo/8YMdicDyKo4s/1k0.jpg)
Machinistenhuis staat nu ,mooi strak op de voetplaat , straks zelfde geintje bij de huiven herhalen.
(https://myalbum.com/photo/MbFYGFJtH73m/1k0.jpg)
Tja en dan staat er 4 dagen later al wat, natuurlijk nog genoeg te doen.
(https://myalbum.com/photo/hFhzNXUPehJy/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/bJZJP3qrExqD/1k0.jpg)
Gr Jan
-
zier er weer goed uit
Cor
-
Goed bezig. En duidelijk voor andere bouwers.
Maandag klaar😁?
bijna ;D
-
Hoe gaat dat buigen van de huif?
-
Pas jij maar op Frits......straks wil jij ook een 2000 😎
Grtjs, Arnoud
-
Eigenlijk heel gemakkelijk.
Wim heeft aan de binnenkant buig reepjes geetst.
Hij heeft op zijn tekening de maten voor een blokje hout staan als buigmal maar ik heb hem met de onderste reep in bankschroef geklemd en gewoon uit de losse hand gebogen.
je kunt de lipjes aan de huif in het machinistenhuis steken om te kijken of je op de goede radius zit.
Ook de hoeken aan de voorzijde zijn met kleine driehoekjes perfect te buigen je houd bijna geen kier over.
Echt appeltje eitje .
-
oja wel even opletten dat bij het voorste ovalen gat dat je daar de plaat goed meebuigt dit zit erg dicht op de buigrand.
-
De hoekstukken? Gietdelen met een aanslagrand? of iets anders.
-
(https://myalbum.com/photo/c4xUGkEekvwo/360.jpg)
Je kan hier nog ea aan vijlen en solmuren natuurlijk maar dit is sterk uitvergroot , ik geloof dat ik het lekker zo laat.
Gr Jan
-
ok, ik zie het.
bedtijd (voor mij). slaap ze.
-
Zo te zien wel
-
Een update is al ff geleden maar niet stil gezeten natuurlijk.
Dus tijd voor weer wat foto`s
De cabine nog wat aangekleed met een paar leidingen.
(https://myalbum.com/photo/vvwduPA433zU/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/wseW6anNop6j/1k0.jpg)
En ook aan de luchttanks een paar leidingen gemaakt
(https://myalbum.com/photo/6NrDaGpWn9df/1k0.jpg)
De opstaptredes vast gesoldeerd.
(https://myalbum.com/photo/V5cX9n4EU6WA/1k0.jpg)
De Dakluiken van imitatie boutjes voorzien
Het zijn er iets meer dan op de foto`s te vinden is maar zo is de verdeling mooier.
(https://myalbum.com/photo/wzLooEYPCtfL/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/MqdF44Bv4PG4/1k0.jpg)
Dan rest nog een motorluik met boutjes vast zetten , de koplampen en de toplichten nog.
(https://myalbum.com/photo/WjKMqso69XW3/1k0.jpg)
Ondertussen heeft Daniel (spoorfreak) ook nog 2 motoren geprint voor in de huif.
Ze zijn bewust op mijn verzoek niet super gedetailleerd omdat je eigenlijk alleen maar de contouren er van ziet.
Maar het voorkomt wel dat je dwars door de roosters van de huifdeuren heen kijkt.
(https://myalbum.com/photo/KD75SpFwD8RK/1k0.jpg)
Alle bouwdelen zijn nu zo`n beetje klaar om in elkaar te gaan zetten.
Het wachten is nu op Faulhabermotoren en assen die uit Duitsland onderweg zijn.
Gr Jan
-
(y)
-
Wauw, wauw, wauw (y), geweldig, top, super, wat fraai
Krijg de neiging om over te stappen naar schaal 0
-
Verdomd mooi Jan! (y)
-
Ondertussen heeft Daniel (spoorfreak) ook nog 2 motoren geprint voor in de huif.
Die motor ziet er fraai uit en zal zeker wat meer ‘vulling’ geven als je door de roosters kijkt.
Aangezien ik ook zo’n loc heb besteld, heb ik er ook wel interesse in. Kunnen er dan voor meer (toekomstige) bouwers motoren gemaakt worden?
En zo te zien zit de motor op de plek van het draaistel en ‘echte’ motor; is hiervoor dan nog wel voldoende ruimte?
Als iemand besluit het model toch te voorzien van 2 (Faulhaber) motoren kunnen deze dummy’s dan nog wel geplaatst worden?
Verder ziet het er schitterend uit; wordt een mooi model.
-
Wauw, wauw, wauw (y), geweldig, top, super, wat fraai
Krijg de neiging om over te stappen naar schaal 0
Je kan het er ook naast doen (en daarna ga je h0 verwaarlozen waardoor je de facto bent overgestapt, maar zo voelt het minder definitief :) )
Mvg, Paul
-
Die motor ziet er fraai uit en zal zeker wat meer ‘vulling’ geven als je door de roosters kijkt.
Aangezien ik ook zo’n loc heb besteld, heb ik er ook wel interesse in. Kunnen er dan voor meer (toekomstige) bouwers motoren gemaakt worden?
En zo te zien zit de motor op de plek van het draaistel en ‘echte’ motor; is hiervoor dan nog wel voldoende ruimte?
Als iemand besluit het model toch te voorzien van 2 (Faulhaber) motoren kunnen deze dummy’s dan nog wel geplaatst worden?
Verder ziet het er schitterend uit; wordt een mooi model.
Peter ,
De motor geeft geen probleem bij het bevestigen van de draaistellen.
Het draaistel zit met een bout m5 bevestigd .
Deze bout steekt idd motor maar daar kan je gewoon een gat in boren .
Het aantal motoren in je loc heeft daar ook geen invloed op.
En je kan ze idd via PB bij spoorfreak bestellen. (y)
Gr Jan
-
Ik vind die geprinte motoren ook mooi, maar als ze ingebouwd zijn zie je er heel weinig van.
Het is natuurlijk goed om die doorkijk door de lege motorhuiven te voorkomen.
Daarom was ik van plan "profielplaten" van de motoren, zowel van de Buda's als de Thomassen en een dwarsschot t.p.v. de ventilator te laten snijden, om zo de doorkijk tegen te gaan.
De motorprofiel platen komen met de bouwsets mee en kunnen er van onderaf ingezet worden, door de bodemluiken. Zie foto. Is de loc van onder toegankelijk af of niet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4164_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4164_4.jpg)
Als ik die geprinte motoren zie, denk ik dat die niet door het onderluik kunnen. Dat is dan een probleem, want wanneer ga je ze er dan in zetten? Dus wil de huiven niet vast solderen.
Als je de motorprofielplaten gebruikt die ik bij het bouwset doe, heb je dat probleem niet!
Dan kun je de huiven en de cabine gewoon op het chassis vastzetten, solderen, zoals het oorspronkelijk de bedoeling was. Je hebt dan ook geen spleet op de voetplaat. (gruwel :-[)
En het is ook veel beter i.v.m. de verdere aanbouw van de afbouwdetails zoals de accubakdeuren, de accukisten op de voetplaat, het pompbakje voor de cabine en de stekkerdzoen voorop bij de 600's.
Een losse bovenbouw (motorhuiven+cabine) is volgens mij niet goed.
Het chassis: de voetplaat (met grote gaten erin) en de chassisbalkjes (grote gaten erin voor de tankdop), met de zware draaistellen er aan, is te slank. Dat is vragen om problemen.
Een knik, daar zit niemand op te wachten. Neem daarbij ook nog de tank in het midden, waarvoor ik 300 gram in te plakken gewichtblokjes meelever, en je begrijpt wat ik bedoel.
Daarom stel ik dat het beter is de bovenbouw, de cabine en de motorhuiven, direct aan het chassis samen te bouwen om zo sterk geheel te maken zoals ook in het groot het geval is.
Ik heb er heel veel tijd, veel materiaal en etswerk erin gestoken om zo de bereikbaarheid van onder in de loc te bereiken, die er nu is.
En om de lelijke voetplaatspleet, die ik in de HO modellen wel had, weg te werken. Daarom direct vastzetten op het chassis, is mijn devies. : >:(
Afplakken is ook wel als reden op gegeven. Maar dat is ook niet steek houdend. De kleur of verf die op de voetplaat zit gaat ook nog een eindje tegen de huiven en de cabine op.
Des te meer om er geen spleet in te willen. Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4167_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4167_11.jpg)
Bij the way: etswerk voor serie is sinds vorige week in bestelling. (y)
Grts,
Wim Mesu
-
Je kan het er ook naast doen (en daarna ga je h0 verwaarlozen waardoor je de facto bent overgestapt, maar zo voelt het minder definitief :) )
Mvg, Paul
Ja dat dus ;D
-
Geen zorgen Wim , dat komt goed (y)
-
Linkje naar de motoren van Daniel (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93400.msg3222185623#msg3222185623
En wat je er van ziet is niet zo heel veel maar altijd beter dan een huif waar je dwars door heen kijkt.
(https://myalbum.com/photo/YujzR6XgS8Hx/1k0.jpg)
-
Als ik lees wat je er nou bijschrijft, over een lege huif, denk ik: Heb je mijn laatste bericht nou niet gelezen?
Ik had geschreven dat ik ook voorzieningen tref tegen het doorkijken. Simpele voorzieningen en bij het bouwpakket inbegrepen.
Dus bij de standaard uitvoering kijk je ook niet dwars door de loc heen en is de huif ook niet leeg.
Dat is de ellende van een pilot doen, er is nog van alles niet aanwezig of in orde. :(
Groeten,
Wim
P.s.
De draaispil van de draaistellen is geen M5 maar M3. Stel je voor.
-
Wim, Jan heeft dat heus wel gelezen, maar hij had die motoren al lang en breed in huis. Ik begrijp dat het nagelbijten is wanneer een derde aan de slag gaat met jouw geestesproduct, maar het is onvermijdelijk dat bouwers er ook hun persoonlijke signatuur in leggen!
Ik zelf zou gewoon niet door de huif heen kijken. Heb je ook geen profiel nodig :)
Mvg, Paul
-
Hallo,
Je wilt graag, als je wat schrijft, dat je zo schrijft dat het door iedereen 100% wordt begerepen, maar wat is dat toch moeilijk
Ik schrijf ook niet voor of naar Jan, dan gebruik ik een pb. Wat ik opgemerkt/geschreven heb is voor de argeloze derde die nog wil starten.
Ik zeg niet dat iemand zijn loc niet anders mag maken. Al maakt ie er een bloempot van. Dan nog niet.
Als iemand het anders doen, is dat zijn goed recht.
Het gaat er om dat er wordt geschreven dat de huif leeg is.
En ik zeg dan dat de huif in leveringsvorm van het bouwset niet leeg is.
Als er iemand het chassis los wil houden, waarschuw ik daar tegen, dat het op die manier zwak is. Ik heb er al 2 gebouwd, dus ik weet het.
Dat is alles. Fijn verder bouwen.
Wim Mesu
-
remschoentjes
(https://myalbum.com/photo/Y952iyN7kQjo/1k0.jpg)
-
Omdat ik binnenkort mijn Mesu-600 hoop te ontvangen maar even al jouw ervaringen doorgelezen. (voorpret)
Ben je er nog verder meegegaan Jan?
-
Ja zeker ;D
(https://myalbum.com/photo/gexigFGBeNpd/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/CbcGKe4iNBBe/1k0.jpg)
-
(y) (y) (y) (y)
-
Ja zeker, ook van mij een (y) (y) (y) (y)
Ronald Visser
-
Dank voor de veren ;D
morgen stralen beginnen met spuiten (y)
Gr Jan
-
Hallo Jan,
(y) (y)
Aan de achterkant, naast de accubakdeuren in de cabine, heb ik nog een kist op de voetplaat met dat dekseltje "ak". Het blokje.
Alle 600's van de NS hadden dat. Of is nog te nieuw voor jou uitvoering van de loc?
Ik zie nog wat spleet tussen de voetplaat en een motorhuif, rechts. Is nog wel weg te werken.
Gr. Wim
-
Hallo Wim,
Kistje ak is bekend maar word los gespoten ;D
Net als de handgreepjes op de huif.
Spleetjes is kwestie van boutjes strak aandraaien na het spuiten.
Gr Jan
-
voor de liefhebbers…. het meterpaneel.
In kunststof en in messing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-60cc3619a9c6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-60cc3619a9c6c.jpg)
https://www.shapeways.com/product/TDH7FT9ND/meterpaneel-v1-0?optionId=217730704&li=shops
-
Ook in H0 verkrijgbaar? Vraag ik heel stiekem... ;)
-
zou kunnen, kan m verkleinen, maar denk zomaar dat hij dan bij shapeways niet door de keuring komt……. en geen idee of het dan past
-
Het paneel staat er nu ook in h0 op, moet in een ander soort plastic.
Geen idee overigens hoe het er in kunststof uit ziet, ook voor 0 geen idee, en of shapeways het later afkeurt. Nu staat alles groen….
-
Ik mis toch nog wel wat details.
Kunnen dat er niet meer worden?
Of is dat niet nodig.
Ronald Visser.
-
Vliegen en hun poep?
-
Ja, vooral die poep.. (y)
Ronald Visser
(Een dikke laag uiteraard).
-
Hoeveel meterpanelen zitten er eigenlijk in zo’n cabine, 1 of 2 (iedere rijrichting 1)?
Ik ben nog mn hoofd aan het breken over de aandrijving.
-
Ik had deze op het oog.. als kast.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1977-2-60cc861a01022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1977-2-60cc861a01022.jpg)
-
Die op de foto is inderdaad iets anders, zoals hij bij de SGB staat geloof ik, maar dat was niet de NS versie.
Ja, kleine detaiis zitten er niet op, wijzers moet je zelf erin " maken" met transfers, of verf.
Kan ook niet geprint worden bij shapeways, te kleine detaiis keuren ze af.
Hetzelfde met de lamp erboven, als je die erbij maakt/print gaat dat afgekeurd worden, tenzij je het te groot/grof maakt.
De roest zul je er zelf op moeten verven.
De remkranen zitten er bij de mesu kit in 0 als etsdeel bij. Misschien komen die er nog eens beschikbaar bij een volgend project, zit weinig verschil in een remkraan van een stoom of dieselloc…
Er zit maar 1 meterpaneel in, vandaar ook de witte streep op de huif, er is dus juist doordat er maar 1 machinistenplaats is, echt een voorkant..
-
Een remkraan aan de linkerkant, daar moet je nu eens mee aankomen. Bij NS hadden alleen de NS/HTM A32 trams de rem links zitten. Daar was een speciaal protocol voor qua personeelsinzet.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-604-60ccae13aa0c3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-604-60ccae13aa0c3.png)
Foto NS 604
-
Foto NS 604
Is dit voor de 600 en de 2000 hetzelfde?
-
@1795
Er kunnen nog veel kleinere details op hoor.
Die ronde lamp kan ook nog.
Hangt er ook vanaf welk materiaal.
Je beperkt je tot een 3 tal.
Je zou de bestellers zelf moeten laten kiezen uit meerdere materialen.
Ronald Visser
(OK platina/goud zou ik ook niet er tussen zetten)
-
Goud.
-
Gold Plated Brass dan ? (als die door de minimale-afmeting-keuring komt)
Dan heb je toch wel iets unieks.
Puur goud kost ruim 200 euro
die laatste optie 1/10 er van. :D
en plastic printje is ook niet gratis.
-
Alleen de zon komt zonder kosten op (y) (y)
Ronald Visser
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dash-1-60ccd0788f017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dash-1-60ccd0788f017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dash-2-60ccd0c64fc43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dash-2-60ccd0c64fc43.jpg)
Om te laten zien dat ik ook nog een beetje bezig ben, hier mijn dashboard met achtergrondverlichting.
-
Goed bezig (y) (y)
Je kunt ook prima de transfers gebruiken, of zelf iets in elkaar plakken of solderen. Het is maar een recht plaatje met wat frutsels erop.
Ik zelf wil het in messing, en dan zit je met deze tekening veilig. In kunststof, en helemaal met een UV resin printer kun je nog kleiner gaan, maar dat was nu niet de bedoeling.
-
Leuk gedaan, Jaap.
Heb je 'm ook al rijdend?
-
Nee, ben met al die kleine friemeltjes bezig. >:( ;D
-
Een man met fantasie.... (y)
-
En nu dus vooral met veel kleine friemeltjes ;D
Verlichting is wel gaaf om te zien trouwens (y)
Alleen de zon komt zonder kosten op (y) (y)
Vergeet de maan niet :angel:
-
Jaap, zo te zien ben je hartstikke goed bezig met jouw friemeltjes 8)
-
verkeerde topic, oeps :)