BeneluxSpoor.net forum
Materieel => BeneluxSpoor.net polls modelspoor => Topic gestart door: Olaf op 09 december 2020, 14:45:19
-
De Zwitserse firma Modelbex (Lematec) brengt volgend jaar een model uit van de Franse CC7100 in schaal 1:32. Het model wordt geheel vervaardigd in messing, wordt op alle zes assen aangedreven en wordt standaard voorzien van een ESU LokSound XL decoder.
https://www.modelbex.com/promotion-1-sncf_cc_7100.html
https://www.modelbex.com/files/module_nouveautes_production/Flyer_I_mx_009_.pdf
Ik ben met Modelbex in gesprek over het uitbrengen van een Nederlandse variant van het model, de NS1300. Men staat daar niet onwelwillend tegenover, maar om te bezien of de productie van een NS1300 haalbaar is moet eerst geïnventariseerd worden of er voldoende belangstelling is. Ik heb zes uitvoeringen voorgesteld en in deze poll gezet. Over prijzen is nog niets bekend, maar zullen in de orde van grootte van de Franse loc liggen.
Bij belangstelling graag de poll invullen. Meerdere stemmen zijn mogelijk. Vanaf 10 stuks per uitvoering is het haalbaar om de loc uit te brengen.
-
Is het ook bespreekbaar om een uitgekleed vitrine model door de fabrikant uit te laten brengen. Dus zonder aandrijving en verlichting en daarmee dus aanzienlijk goedkoper?
Jeroen
-
Aanzienlijk zal het verschil niet zijn omdat het om compleet handgebouwde modellen gaat en de moeite om een paar motoren vast te schroeven valt dan praktisch weg in het complete assemblage plaatje.
Het kan zelfs duurder zijn voor de fabrikant omdat er dan twee verschillende assemblagelijnen moeten worden opgetuigd. :) Bij Philotrain had je deze optie ook nooit.
-
Een kleine maand verder zijn er de nodige stemmen uitgebracht, waarbij de gemoderniseerde 1300 de favoriet is. Ook buiten Beneluxspoor zijn er wat lijntjes uitgezet en daar is in ieder geval ook nog één stem voor de gemoderniseerde 1300 uit voort gekomen. Langzaamaan gaat het de goede kant op, dat doet deugd!
@Jeroen: ik heb je vraag doorgezet aan Modelbex, maar vooralsnog geen antwoord gekregen. Ik houd je op de hoogte.
-
Aanzienlijk zal het verschil niet zijn omdat het om compleet handgebouwde modellen gaat en de moeite om een paar motoren vast te schroeven valt dan praktisch weg in het complete assemblage plaatje.
Als fabrikant kan ik dat alleen maar beamen. Dat handgebouwde rijtuigen goedkoper zijn dan loks vind ik dan ook altijd merkwaardig. Vaak zit er meer materiaal en net zo veel werk in.
-
Inmiddels heeft het aantal stemmen voor de gemoderniseerde variant de 9 bereikt en samen met de interesse die buiten het forum is getoond, is het minimale aantal van 10 bereikt. Daarmee is een model van de 1300 in spoor 1 een stuk dichterbij gekomen!
Stemmen kan overigens nog steeds, ook op de andere varianten.
De volgende stap is nu het verzamelen van tekeningen van Alsthom en Tilburg en van (detail)foto's.
-
Tekeningen heb ik even op de vloer (tegels 60x60) gefotografeerd.
Alles origineel Ahlstom. Begin jaren 50.
Overigens, Lemaco heeft in opdracht van Philotrain een prachtig model in schaal-0 gemaakt. De onderzijde is daarbij echt onvoorstelbaar mooi weergegeven. Ik hoor zeggen, In de top 10 van wereldmodellen. (Flip, klasse). Een paar jaar later heeft Philotrain de moderne versie door Lombardi laten maken. Helaas is de onderzijde "vergeten".
Geen idee of Lemaco de archieven aan Lematec heeft overgedragen, maar het is het vragen waard (indien nog niet gedaan)
Even terzijde, maar voor mij niet onbelangrijk: ik zoek tekeningen van de LTM-51 Garratt tramlocomotief, gebouwd door Hanomag/Henschel.
De kleurcodes (het turquoise verhaal) zijn bij de huidige fabrikant in Frankrijk vorig jaar nagevraagd. Die kleurstalen zijn er helaas niet meer.
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432827_1b459efea8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNU54)IMG_9578 (https://flic.kr/p/2kxNU54) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318236_791c85535b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj1m)IMG_9580 (https://flic.kr/p/2kxNj1m) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50898605153_59ffb67ff7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJE2P)IMG_9581 (https://flic.kr/p/2kxJE2P) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50898605133_95c251e4a3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJE2t)IMG_9584 (https://flic.kr/p/2kxJE2t) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318631_c7d74c510a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj8a)IMG_9585 (https://flic.kr/p/2kxNj8a) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432722_90a274ebe4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNU3f)IMG_9593 (https://flic.kr/p/2kxNU3f) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432667_a2f42b1ddd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNU2i)IMG_9597 (https://flic.kr/p/2kxNU2i) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
en technische beschrijvingen met tekeningen. circa 50 blz.
een samenvatting:
(https://live.staticflickr.com/65535/50898604988_79af086927_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJDYY)IMG_9598 (https://flic.kr/p/2kxJDYY) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432582_4c9fb6d8e6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNTZQ)IMG_9599 (https://flic.kr/p/2kxNTZQ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318466_212c1ac300_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj5j)IMG_9600 (https://flic.kr/p/2kxNj5j) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50898604708_6417f35705_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJDU9)IMG_9601 (https://flic.kr/p/2kxJDU9) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432527_7db4b2d68b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNTYT)IMG_9602 (https://flic.kr/p/2kxNTYT) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432512_bd06a040f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNTYC)IMG_9603 (https://flic.kr/p/2kxNTYC) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
boekje nummer 2,
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318391_79f1ebf065_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj42)IMG_9604 (https://flic.kr/p/2kxNj42) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318351_c1dfb3ca10_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj3k)IMG_9605 (https://flic.kr/p/2kxNj3k) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899318321_bb6638a16d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNj2P)IMG_9606 (https://flic.kr/p/2kxNj2P) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50898604763_07fce52a3a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJDV6)IMG_9607 (https://flic.kr/p/2kxJDV6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50899432387_43658c353d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxNTWt)IMG_9608 (https://flic.kr/p/2kxNTWt) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50898604663_e6a89e3c62_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxJDTn)IMG_9609 (https://flic.kr/p/2kxJDTn) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
En Frits heb jij er een in 0 gebouwd😃
-
Nee.
-
Jammer. Heb er van Philotrain nog nooit een gezien n het echt.
-
Moet je bij dit soort dingen niet polsen welke variant voor de meeste mensen aanvaardbaar is in plaats van welke de favoriet is? Stel dat er bijna evenveel personen een blauwe, danwel een gerenoveerde willen hebben, maar een niet gerenoveerde geel-grijze zou door beide partijen óók gekocht worden, dan zou dat de logische keuze zijn. Zeker wanneer zou blijken dat er een groep afhaakt op een gerenoveerde of een turquoise (ik noem maar wat). Je zou dan extra vragen moeten opnemen als: de volgende versies zijn voor mij ook aanvaardbaar of: deze versie zou ik niet aanschaffen.
N=1 voorbeeld: ik koop hem niet, maar ik vind elke versie leuk behalve de gerenoveerde gele :)
Mvg, Paul
-
Foto's Philotrain, Philosophie No 41, 2002
(https://live.staticflickr.com/65535/50901086961_e67c16df65_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxXnMB)philo 1300 (https://flic.kr/p/2kxXnMB) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50901088111_ea0e46b04a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kxXo8r)philo 1300 draaistel (https://flic.kr/p/2kxXo8r) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Wie weet ooit nog is in de collectie
-
@Frits, fraaie documentatie en modellen in spoor 0! Lang geleden heb ik eens op een beurs een Philotrain 1300 in spoor 0 gezien. Inderdaad een bijzonder fraai model (alleen een beetje klein ;D). Of oude tekeningen van Lemaco zijn overgenomen is mij nog niet bekend. Van de gemoderniseerde variant zullen ze geen tekeningen hebben, die hebben ze immers nooit uitgebracht.
@Paul, goed punt dat je aanhaalt en daar had ik ook al even aan gedacht. Ik vrees dat het met nog meer mogelijkheden echter onoverzichtelijk wordt. Als er liefhebbers zijn die wellicht niet geïnteresseerd zijn in een bepaalde variant, maar mogelijk wel in een andere kan men daar gewoon op stemmen. Ik ga er vanuit dat men dat dan uit zichzelf doet. Meerdere stemmen zijn immers mogelijk! Het is ook niet uitgesloten dat er meerdere varianten gemaakt zullen worden. Als er per uitvoering voor minimaal 10 stuks interesse is, is het voor Modelbex mogelijk er een model van te maken.
-
@Frits, fraaie documentatie en modellen in spoor 0! Lang geleden heb ik eens op een beurs een Philotrain 1300 in spoor 0 gezien. Inderdaad een bijzonder fraai model (alleen een beetje klein ;D). Of oude tekeningen van Lemaco zijn overgenomen is mij nog niet bekend. Van de gemoderniseerde variant zullen ze geen tekeningen hebben, die hebben ze immers nooit uitgebracht.
Olaf, de gemoderniseerde versie is wel degelijk door Philotrain uitgebracht al waren dat er een heel klein aantal. Geel grijs, gebouwd door Lombardi.
in 2015 hebben een aantal Spoor-0 verzamelaars (op verzoek van Rail) , samen met Siletsy vitrines, de handen in één geslagen en een expositie van Spoor-0 materieel georganiseerd. Daar stonden de 1300-en, inclusief de gemoderniseerde ook bij. De blauwe lag omgekeerd..wow
(https://live.staticflickr.com/65535/50902139312_9d084c5d8a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ky3LBA)IMG_2625 (https://flic.kr/p/2ky3LBA) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Dat klopt Frits, ik bedoelde te zeggen dat Lemaco nooit de gerenoveerde 1300 heeft uitgebracht, zoals je zelf ook al aangeeft.
Maar evengoed, laten we het hier over de uit te brengen variant in spoor 1 hebben ;)
-
Inmiddels heeft Modelbex/Lematec de zaak goed bestudeerd en een besluit genomen: er komen twee nummers van de gemoderniseerde variant én twee nummers van de blauwe variant!
Voor de blauwe heb ik een suggestie gedaan voor één zonder 3e frontsein en NS logo's en één met 3e frontsein en NS logo's. Voor de gele de varianten met de oude oorspronkelijke stroomafnemers en één met de éénbeen stroomafnemers.
Begint dus concreet te worden, maar er is nog genoeg uit te zoeken aan tekeningen, foto's, enz. En wat was toch ook alweer een goede RAL-mix equivalent voor geel NS112...
-
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet als ze gebouwd zijn
-
Sinds vandaag staat de aankondiging van de 1300 op de website van Modelbex, samen met het bestelformulier:
https://www.modelbex.com/ (https://www.modelbex.com/)
https://www.modelbex.com/files/module_nouveautes_production/Flyer_I_mx_009_NS_1300.pdf (https://www.modelbex.com/files/module_nouveautes_production/Flyer_I_mx_009_NS_1300.pdf)
Het worden dus de blauwe 1302 zonder 3e frontsein en NS logo's, de blauwe 1310 met 3e frontsein en NS logo's en de gele 1309 "Susteren".
De variant met éénbeen stroomafnemers was niet haalbaar, gezien de ontwikkelkosten van deze stroomafnemer inclusief het frame waarmee deze op het dak gemonteerd zat.
-
Ik ben dan wel benieuwd hoe de kwaliteit is, en dan bedoel ik meer: is het vergelijkbaar met KM1 ,KISS of Wunder?
Het is voor mij een onbekend merk.
-
Gewoon kopen en kijken
-
Ik ben dan wel benieuwd hoe de kwaliteit is, en dan bedoel ik meer: is het vergelijkbaar met KM1 ,KISS of Wunder?
Het is voor mij een onbekend merk.
Modelbex hoort bij het rijtje high-end merken, en de 1300 wordt zeer waarschijnlijk in één van dezelfde fabrieken gemaakt. Kijk op de modelbex-site naar hun andere modellen en dan kan je er van uit gaan dat het een juweeltje wordt.
Ik vind het een mooi initiatief van Olaf en hoop dat het een succes wordt! En dan een 1100 als logische opvolger;)
Michiel
-
Het hoort toch bij Lemaco en Lematec. Gefabriceert bij
de zelfde fabriek in Korea als Philotrain.
-
Toch is de beschrijving redelijk summier wat een aantal dingen aangaat.
Verlichting is duidelijk maar hoe gaat het met de stroomafnemers, zijn deze ook digitaal bedienbaar?
Dat zou toch ook wel erg leuk zijn....
Een lijst van de digitale mogelijkheden/geluiden zou handig zijn.
-
Mooi initiatief Olaf. Ben ik heel blij mee! (y)
Ik heb gelijk maar vandaag de NS 1302 (blauw, L sein, tijdperk III) bij Modelbex bestelt (en de poll aangevuld).
Voor mij de allereerste lok van Modelbex....ik ben benieuwd hoe mooi ie wordt.
Wellicht komt er in de toekomst ook nog een NS 1100 van Modelbex....
Groet, RienB
-
Is zeker een mooi initiatief .
Ik heb de site met de modellen ook meer eens bekeken, dat zijn toch bijzonder fraaie treinen die er worden aangeboden.
Denk dat ik wel redelijk overtuigd ben over de kwaliteit, deze zal niet onderdoen tegenover KM1, KISS en andere fabrikanten van Spoor 1 modellen.
Heb dus ook maar besloten om de gerenoveerde 1309 te bestellen, is toch wel een bijzonder stoere lok!
Een zeer geslaagde ombouw naar mijn idee.
Jammer de de huisstijl geel/grijs niet komt, deze had mijn voorkeur.....maar goed je kunt niet alles hebben.
Ik zou nog een blauwe kunnen bestellen en “even” gaan verbouwen.....😇
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
Denk dat ik wel redelijk overtuigd ben over de kwaliteit, deze zal niet onderdoen tegenover KM1, KISS en andere fabrikanten van Spoor 1 modellen.
...
Jammer de de huisstijl geel/grijs niet komt, deze had mijn voorkeur.....maar goed je kunt niet alles hebben.
Goedemorgen,
Bij spoor 1 zijn de gangbare merken in messing of andere metalen Marklin (nieuwe ontwikkelingen), Kiss (oudere series), KM-1 (https://km-1.de/) en MBW (https://mbw-modellbahnen.de/). Daarboven zitten o.a. Modelbex (https://modelbex.com), Fine Models (https://www.finemodels.de/), Pein (overgegaan in Fine Models), Kiss DE (https://www.kiss-modellbahnen.net/) (overgegaan naar Fine Models), Kiss CH (https://kiss-modellbahnen-schweiz.ch/), Wunder (http://wunder-modelle.de/), Dingler (http://dingler.de/) en Lemaco (https://www.lemacoprestigemodels.ch/en/index.html) (overgegaan naar Lematec/Modelbex). De extreem dure merken zijn o.a. Bockholt (https://www.bockholt-lokomotiven.de/de/), Fine Art Models (http://www.fineartmodels.com/Trains.html) en Schönlau (bestaat dat nog?). Je hoeft je bij Modelbex geen zorgen te maken over kwaliteit.
Voor wat betreft de geel/grijze en turkooise varianten: je kunt altijd je tweede keus (geel) bestellen maar ook aangeven dat je primaire keuze een andere zou zijn. Dat geeft Modelbex de mogelijkheid om de interesse in te schatten aangezien de markt voor Nederlands in spoor 1 (als die er al is) totaal onbekend is.
Mvg,
Patrick
-
Een aantal dagen nadat de bestellijnen open zijn gegaan, krijg ik via verschillende kanalen steeds meer berichten van mensen die een 1300 hebben besteld. Dat is fijn om te lezen, een goede zaak! Ik ben zelf uiteraard ook reuze benieuwd hoeveel bestellingen er uiteindelijk gaan komen en of dit potentieel voor de toekomst biedt. Wat zou het mooi zijn als de Nederlandse spoor 1 markt hierdoor voet aan de grond krijgt. Voldoende ideeën en mogelijkheden voor eventuele volgende projecten in ieder geval, en ja de 1100 zou een mooi vervolg zijn ;)
Maar eerst dit project tot een goed einde brengen, er is nog werk te doen.
-
@Olaf, heb je er zelf ook 1 besteld? Als initiatiefnemer mag aannemen van wel.
Een volgende lok mag wat mij betreft de 1600 zijn, is in de afgelopen jaren in veel uitvoeringen op het echte spoor te zien geweest.
Om over de Franse uitvoeringen maar niet te spreken.
-
Ik heb inmiddels een bevestiging ontvangen van Modelbex voor mijn bestelde 1302.
Ik ben ervan overtuigd dat het een zeer mooi model wordt van topkwaliteit volgens de laatste stand van modelbouwtechniek en technische mogelijkheden. Dat kan je wel aan de Zwitsers en Koreanen overlaten (y).
De eerstvolgende lok van Modelbex zou, wat mij betreft, de 1100 zonder botsneus (vrijwel identiek aan de Franse BB8100) mogen zijn. Deze klassieke en compacte lok zal zowel de Franse (en Zwitserse) als de Nederlandse spoor 1-ers interesseren.
Maar nu eerst maar verheugen op de 1300....
Groet, RienB
-
@Olaf, heb je er zelf ook 1 besteld? Als initiatiefnemer mag aannemen van wel.
Zou een beetje wrang zijn als ikzelf achter het net vis ;)
-
Sinds een maand is het mogelijk een model van de spoor 1 NS1300 te bestellen en de bestellingen komen langzaamaan binnen bij Modelbex. Met de nadruk op langzaam...
(m.a.w: het aantal bestellingen blijft nog ver achter bij het aantal ingevulde stemmen voor de blauwe en gele uitvoering in de poll!)
De voorbestelprijs geldt nog tot 18 april. Zie de bestelflyer van Modelbex:
https://www.modelbex.com/files/module_nouveautes_production/Flyer_I_mx_009_NS_1300.pdf
-
Een kleine update over de voortgang van dit project; de productie van de 1300'en is aanstaande en de verwachte uitlevering is eind juni/begin juli.
Op de site van Modelbex is inmiddels een foto te zien van de Franse CC7139 uit de serieproductie, en dat belooft wat voor de 1300'en!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-0012-60c364822c4fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-0012-60c364822c4fc.jpg)
-
Nu maar duimen voor een E1700 in 1:32...
-
;)
-
Ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Kreeg net van Modelbex bericht en verzendbevestiging dat de lok onderweg is….
En over de prijs was ik ook verbaasd, ruim en dan ook echt ruim minder dan in de flyer aangekondigd was….
-
Ik ben puur uit nieuwsgierigheid reuze benieuwd hoe dat er in die schaal uitziet, dus als je een foto zou willen plaatsen tegen de tijd dat je 'm hebt dan zou ìk dat in ieder geval waarderen.
En dan die prijs... In h0 kopen veel mensen tientallen locs. In deze schaal doe je dat natuurlijk (waarschijnlijk?) niet, dus netto zul je wel ongeveer quitte spelen denk ik.
-
En over de prijs was ik ook verbaasd, ruim en dan ook echt ruim minder dan in de flyer aangekondigd was….
Zwitserland is geen EU. Zal wel exclusief btw zijn, dus een naheffing bij import volgt ongetwijfeld nog.
Mvg,
Patrick
-
21% er bij optellen
-
en 2 tientjes douanekosten, want ze moeten wel een formulier invullen met het getal 0% invoerrechten.
-
Dan is hij als je naar de afmetingen kijkt goedkoper als een Philotrain spoor 0 1300.
-
Zwitserland is geen EU. Zal wel exclusief btw zijn, dus een naheffing bij import volgt ongetwijfeld nog.
Dat zou los moeten staan van de (inteken)prijs op de flyer en zou voor iedereen moeten gelden.
Ik heb geen andere verhalen gehoord van mensen die veel minder hebben betaald dan het bedrag op de flyer, dus als het klopt vermoed ik dat "Spoor1vogel" een gelukje heeft gehad ;)
-
Ik heb 3350 Euro incl. Verzendkosten en verzekering betaald, daar komt de inklaring dan nog bij.
-
Echt gaaf dat deze lok ook als NS machine komt. Respect voor het initiatief hoor (y)
En ik ben ook reuze benieuwd hoe hij er uit ziet.
Michiel
-
Mijn exemplaar is gisteren binnen gekomen, ondertussen een paar foto's gemaakt.
(http://live.staticflickr.com/65535/51299838178_0ffae45a60_b.jpg)
Meer foto's zijn te vinden in het album
[url=https://www.flickr.com/photos/mwf81/albums/72157719514371303]1309 album (http://live.staticflickr.com/65535/51299838178_0ffae45a60_b.jpg).
Voor diegene die ook zitten te wachten op hun levering; bij mij was het pakket na het passeren van de Duitse grens te traceren op de site van DHL.de . De belasting en inklaringskosten heb ik direct aan de postbode betaald.
Olaf, bedankt voor het initiatief en de tijd en moeite die je erin hebt gestoken (y)! Zoals Servé al schreef op naar een 1700 (of 1600)
-
Gaaf hoor! En toch een gerenoveerde? Toch gemist dat ze deze gingen maken….
-
(http://live.staticflickr.com/65535/51299838178_0ffae45a60_b.jpg)
Link fix: begin met [ img ] en eindig met [ /img ] (spaties even wegdenken, maar anders rare dingen)
Groeten,
Jelmer
-
Graag gedaan Smalspoor! (en Michiel een reactie hoger).
Je hebt de primeur en naar mijn idee is het met recht een 1300 te noemen. Kennelijk is de grens naar Nederland nog een hindernisje, want ik heb nog geen berichten van 1300'en in Nederland gezien. Hoe dan ook, ze zijn onderweg :).
-
Gaaf hoor! En toch een gerenoveerde? Toch gemist dat ze deze gingen maken….
Zie reactie#16 en #18.
Bestellen kan overigens nog hoor ;)
-
Wat een schitterend model. :o
-
Bedankt voor het advies Jelmer, ik had het niet helemaal goed gedaan. Nu werkt het zoals gewenst.
Groetjes,
Paul
-
Stoer bakbeest! (y)
Nu nog weatheren. 8)
-
Dat kan de kleine imperfecties aan het verfwerk mooi verdoezelen...
groeten
Hendrik Jan
-
Wat een prachtige loc en vol met details. Als H0-er ben ik wel een heel klein beetje jaloers. Misschien een keer in de toekomst...
Heeeel veel plezier ermee.
-
Gaaf hoor...alleen de link naar het album werkt niet helaas....althans bij mij...
Dit wel https://www.flickr.com/photos/mwf81/albums/72157719514371303
Prachtige lok in de mooiste uitvoering vind ik!
-
Indrukwekkend! Maar ja die schaal is echt onverbiddelijk. Overgang tussen grijs en geel maar ook de hele donkergrijze bril die scheef lijkt te staan, en de veerpakketten in de draaistellen die scheef staan... In 1:87 zou ik daar al over gaan piepen. Ik had hem teruggestuurd. Maar het zijn close-ups, misschien valt het van een afstandje wel mee?
-
Tja, als je er zo naar gaat kijken…..
-
Hallo
In deze schaal mag je echt wel meer verwachten lijkt me.
Lakwerk vind ik ronduit slordig. Geel dekt niet, rafelig bij het grijs en ook nog eens met detailfouten zoals de compleet grijze (handgeschilderde?) lampenbak. Nummer voorop is bovendien scheef erop gedrukt waardoor het lijkt dat de bak scheef staat.
De CC7100 ziet er veel strakker uit.
Bart
-
Even voor de goede orde; dit is een kleinserie-model met een hele kleine oplage. Hierin zit heel veel HANDWERK! Dus geen tampondruk die je voor een grote oplage H0 modelletjes krijgt. En de bladveren functioneren ook werkelijk. Een stukje rijden en ze zijn vermoedelijk gecentreerd.
Ach, ze moeten het in Korea nog leren, denk je niet?....maar mijn vermoeden is dat er eigenlijk nogal wat Beneluxers zijn die maar wat graag deze 1300 in schaal 1 willen!
Michiel
-
Heb er liever een in 0. Een blauwe.
-
Ik zag eerder ook wel oneffenheden, maar het leek me aardiger voor de bezitter om bij dit niet-massa geproduceerde en dure handmodel het niet aan te geven. Moet je je voorstellen als je zoveel geld betaald hebt voor een model waar je blij mee bent en anderen, die dat model niet hebben, dan de imperfecties gaan aangeven. Ben je plots niet zo blij meer. En bedankt.
-
Wat een waanzinnig mooi model in deze schaal (y) (y) (y)
Wat super gedetailleerd de aandrijvingen (y)
Gefeliciteerd degene die er 1 hebben :D :D :D
-
Ik vind hem ook werkelijk prachtig :o Als het mijn schaal zou zijn (en ik zou het geld hebben ;D ) dan zou deze ook zeker op mijn verlanglijstje staan!
En die zogenaamde onvolkomenheden, als je met deze vergroting foto's gaat maken kom je altijd wel wat tegen. Voor een kleinserie model vind ik de afwerking juist enorm goed. Geen blaasjes of sinasappelhuid, mooi egaal geel. Ja, op de randen zal het misschien wat dunner zijn maar dan nog, ik zou willen dan sommige van mijn H0 modellen zo straks gespoten waren. Ik zie regelmatig van die handgemaakte NS loks voorbij komen op Marktplaats waar de verf 5 lagen dik op zit en elk randje rond gevuld is.
....
Prachtige lok in de mooiste uitvoering vind ik!
Helemaal mee eens :)
-
Bij zo'n aanschaf is het misschien geen gek idee om hem in Bex op te halen, als je de tijd hebt. Kan je het model ter plekke controleren en eventueel een ander exemplaar uitkiezen. Maar ze zullen allemaal wel wát hebben, want handwerk.
-
Beste serie 1300 liefhebbers,
Inmiddels zijn, denk ik, de meeste 1300 modellen door Modelbex uitgeleverd. Ik heb mijn blauwe 1302 vorige maand ontvangen. Ik kan niets anders zeggen: een top model en supergoed afgewerkt. Ook de kleur Berlijns blauw is goed getroffen. De rijeigenschappen en geluid zijn ook prima. Ikzelf was zo enthousiast over het model dat ik ook maar de Franse CC7121 heb aangeschaft. Eveneens een topmodel (y). De verschillen tussen de 1300 en de CC7100 zijn m.i. zeer goed getroffen. Ook in de kleinste details op het dak, de aansluiting bij de pantografen, de zij- en voorkant, de beschrifting en de cabine. Ik ben benieuwd of iedereen die deze lok heeft besteld, en heeft ontvangen, ook zo tevreden is over deze lok. Of zijn er toch nog verbeterpunten....Bij de blauwe 1302 komt dat voor mij niet verder dan de vergeten blauwe omranding van de koplampen.
-
Ben wel benieuwd hoe hij er uit ziet in het blauw.
-
Beste serie 1300 liefhebbers,
Inmiddels zijn, denk ik, de meeste 1300 modellen door Modelbex uitgeleverd. Ik heb mijn blauwe 1302 vorige maand ontvangen. Ik kan niets anders zeggen: een top model en supergoed afgewerkt. Ook de kleur Berlijns blauw is goed getroffen. De rijeigenschappen en geluid zijn ook prima. Ikzelf was zo enthousiast over het model dat ik ook maar de Franse CC7121 heb aangeschaft. Eveneens een topmodel (y). De verschillen tussen de 1300 en de CC7100 zijn m.i. zeer goed getroffen. Ook in de kleinste details op het dak, de aansluiting bij de pantografen, de zij- en voorkant, de beschrifting en de cabine. Ik ben benieuwd of iedereen die deze lok heeft besteld, en heeft ontvangen, ook zo tevreden is over deze lok. Of zijn er toch nog verbeterpunten....Bij de blauwe 1302 komt dat voor mij niet verder dan de vergeten blauwe omranding van de koplampen.
Beste Rien, wat late reactie, maar ik zie je berichtje nu pas. De detaillering is inderdaad verbluffend mooi. De wijzigingen t.o.v. de franse loc zijn doorgevoerd en ook het interieur van de cabine is mooi aangepast. Frans restantje is nog wel de 'krokodilborstel' onder één van de draaistellen ;). Als je dan toch onder de loc kijkt let dan ook op de details van de draaistellen incl. de immitatie tractiemotoren. Klein vergissinkje in het schilderwerk is de zwarte rand rond de trekhaak op de bufferbalk, dat had ook rood moeten zijn.
Maar al met al is het een fraai en zwaar (6,5 kg) model geworden.
-
Foto?
-
Prachtig model!
Zijn ze alledrie uitgeleverd? De blauwe 1310 ook?
En wat is de lengte over de buffers van deze locs?
Koen
-
Beste 1300 fans,
dank voor de reacties.
De opmerkingen van Olaf over de onderzijde van de lok was me nog niet opgevallen. M.i. niet storend overigens. Dat geldt overigens ook voor de bufferbalk ;). De zwarte rand rond de trekhaak is met Revell email color zijdemat nr. 330 + fijn penseel makkelijk en onzichtbaar te corrigeren.
Ik wil ook nog de berlijnsblauwe omranding rondom de koplampen corrigeren (ook vergeten door Modelbex). Alleen vraag ik me af wat de juiste zijdematte verf hiervoor is. Ik heb Revell nr. 350 zijdemat in mijn verfverzameling. Deze komt m.i. zéér dicht in de buurt. Ik ben er nog niet aan begonnen omdat het nogal secuur werk is .
Ik weet niet of alle 3 aangekondigde versies zijn geproduceerd door Modelbex. In ieder geval de gemoderniseerde geel/grijze versie (1309) en de blauwe versie zonder 3e frontsein en NS logo's (1302). De blauwe 1310 heb ik nog niet gezien en vergt wat meer aanpassingen tov de franse CC7100. Heeft iemand op deze site deze blauwe versie besteld (en ontvangen)?
Afmetingen model van buffer tot buffer: 59,2cm....komt overeen met 18,94m. TOP zou ik zeggen (y)
Foto's: ik zou ze graag plaatsen van zowel de 1302 als de franse 7121 maar weet niet hoe ... ::)
-
Bedankt voor de afmetingen, heb ik aangepast op m'n website (http://www.nlinmodel.nl/?ff2=854)
Voor foto's plaatsen: zie de uitleg >hier< (https://images.beneluxspoor.net/?nieuw=hoera)
Koen
-
Ik weet niet of alle 3 aangekondigde versies zijn geproduceerd door Modelbex. In ieder geval de gemoderniseerde geel/grijze versie (1309) en de blauwe versie zonder 3e frontsein en NS logo's (1302). De blauwe 1310 heb ik nog niet gezien en vergt wat meer aanpassingen tov de franse CC7100. Heeft iemand op deze site deze blauwe versie besteld (en ontvangen)?
De 1310 is inderdaad ook geproduceerd. In totaal zijn er 20 1300'en gemaakt door Modelbex, waarvan er 18 zijn verkocht. Modelbex heeft één 1310 zelf gehouden en er is nog één 1302 te koop. Elders op het forum heb ik eens een foto gezien van een 1310 die is omgespoten in grijs/geel (klantwens).
Een serie foto's van de 1302 (en 1309) is op Flickr te vinden:
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/albums/72157720057181573