BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bert2011 op 04 december 2020, 23:16:24
-
Beste forumleden,
Vraag is het mogelijk om de Peco wisselmotoren (solenoid) te temperen bv weerstand er tussen te zetten ?
-
Waarom wil je hem temperen?
-
De solenoids klappen nogal; dus dacht ik als daar een soort van weerstand i.d tussen kan zodat de solenoids wat rustiger schakelen.
-
Ik heb het idee dat die grote kracht van de aandrijving nodig is om het veertje in de wissel te overwinnen. Daarom verbruiken ze ook zo veel stroom. Vroeger op m'n N baan de aandrijving van de Peco wissels vervangen door tortoise (gehoorbescherming aanbevolen) wisselmotoren en het veertje uit de wissels gehaald.
-
Nee daar ligt het niet aan; de wissels gaan zeer soepel !
-
Zou een "Capacitor Discharge Unit" helpen?
-
Nee daar ligt het niet aan; de wissels gaan zeer soepel !
Dan hebben we het over verschillende wissels. Die van mij hadden een grote weerstand door het ingebouwde veertje (Peco streamline code 55).
-
Meino,
Dat is om stroom tijdelijk even op te slaan en als impuls vrij te geven wanneer nodig !
-
Het zijn daarhaast nogal grove, lelijk, niet bepaald subtiel werkende aandrijvingen, je kunt beter overwegen ze gewoon te vervangen door servo’s.
-
In plaats van een weerstand er voor kun je ook met een lagere spanning werken. En dan kijken of de wissels nog om gaan.
En als je voor een weerstand gaat dan zal die 1 ohm of hoogstens 2 ohm moeten zijn. En dan moet het ook nog een vermogensweerstand zijn, iets van 1 of 2 watt.
Ik vind die Peco spoelen ondingen, het zijn stroomvreters.
-
Mijn ervaring met die dingen is dat ze met een hogere spanning juist beter werken. Het is wel alsof er een deur dichtgegooid wordt. Alleen dat kan dan heel kort zijn. Ik heb je onder de bodemplaat geschroefd, waardoor de pen naar de stelbalk relatief lang is, zodat daar ook een deel van de klap opgevangen wordt.
Groet,
Tjalling
-
Dat is dus ook de functie van de "Capacitor Discharge Unit". Die zetten heel kort een hoge spanning op de solenoids. Daardoor wordt ook het stroomverbruik sterk vermindert.
-
Op mijn baan staan een 25-tal PL-10E 's die geschakeld worden via een CDU. Per 4 wissels een decoder met ingebouwde CDU. Geeft een korte droge tak als de wissel omgaat. Veertjes zijn niet verwijderd uit de wissels en elke wissel is voorzien van een dubbelpolige switch wat een extra belasting is bij het schakelen. Ik ondervind geen enkel probleem met het schakelen. De overige 20 wissels zijn tortoises. Als ik vandaag zou kiezen zouden het allemaal servo's worden maar binnen 15 jaar zal er dan ook wel iets nieuws zijn.
Mvg, Patrick