BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sam op 03 december 2020, 09:31:37

Titel: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sam op 03 december 2020, 09:31:37
Dit volgt uit het onderzoek naar onrustig rijgedrag van DDZ-materieel bij hogere snelheden. Dit onderzoek vond plaats naar aanleiding van meldingen van medewerkers over dit materieel. Op basis van de eerste resultaten is, in afwachting van verder onderzoek, besloten de DDZ treinstellen uit de dienst te halen per aanvang dienst  van 3 december.

Dienstregeling
 Er zijn zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn DDZ-treinstellen. De DDZ-treinstellen komen op 3 december niet in dienst en worden zo veel mogelijk bij aanvang dienstregeling vervangen door ander materieel. Mogelijk lukt het in de ochtend nog niet op alle plekken om vervangend materieel in te zetten. Het kan daarom zijn dat op plekken ritten vervallen. De reisinformatie wordt daarop aangepast. De DDZ-treinstellen zullen mogelijk nog naar een andere locatie gebracht moeten worden. Dit gebeurt dan uiteraard met aangepaste (veilige) snelheid.

Collega’s op de trein en het perron vragen we extra alert te zijn op mogelijk uitvallende treinen en de reizigers hierop te attenderen.



Bron: NS Nieuws (https://nieuws.ns.nl/ns-vervangt-uit-voorzorg-voorlopig-ddz-treinen/)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 03 december 2020, 10:43:52
Ik kan het mij niet herinneren dat ik op een stel gereden heb wat een onrustige loop of trillingen produceerde bij hoge snelheid.

Dan zal het dus opgemerkt moeten zijn op de tussenbakken, want op de motorwagen en stuurrijtuig heb ik er niks van gemerkt.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 03 december 2020, 11:10:59
Vreemd eigenlijk.
Er is toch niets aan de draaistellen  van de tussenrijtuigen veranderd bij de laatste revisie ?
 Want  dan zouden ze alle jaren  daarvoor  ook onrustig rijgedrag hebben gehad en dat zal niet.
Peter
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 03 december 2020, 11:28:47
Zoiets kan aan een constructiewijziging liggen, maar ook aan een vervangend component wat kwa prestaties tegen blijkt te vallen.
Bv van een andere leverancier of een slechte batch.

Het hoeft ook niet te betekenen dat alle stellen het hebben, maar dat men ze aan de kant genomen heeft om te inventariseren om welke stellen het gaat.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: RikM op 03 december 2020, 12:18:18
Bij de NOS praten ze het netjes na: https://nos.nl/artikel/2359102-personeel-klaagt-over-trillingen-ns-zet-tientallen-dubbeldekkers-stil.html
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Quinzeedied op 03 december 2020, 12:19:16
En op Twitter een filmpje van wat er met de trillingen bedoeld wordt:

https://twitter.com/TransportForum_/status/1334413166734938112 (https://twitter.com/TransportForum_/status/1334413166734938112)

Zou volgens Somda vooral gaan om de stuurstandrijtuigen?
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dpc Fo op 03 december 2020, 12:32:21
Schokkende beelden....

Zeker niet iemand van de generatie die mat.'46 heeft meegemaakt. .. ::)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: edwin1974 op 03 december 2020, 13:07:47
Afgelopen maandag  met een DDZ stel van Schiphol  naar Groningen  gehad niks gemerkt van een onrustige  loop
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 03 december 2020, 14:04:28
Ja ,Mat 46 tussen leiden en Alphen was wel even erger.
 Maar ook bij Mat 64 vlogen de schuifdeuren soms heen en weer op dat traject met 100km/h. ;D

JoopL , mcn , zegt dat het niet de stuurstanden zijn die trillen ,(Reactie #1),dan zou het mss gaan om vervangende onderdelen  die niet helemaal doen wat ze zouden moeten doen.(Aldus Thom.)
 Peter
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Duikeend op 03 december 2020, 14:19:17
ok, ik voel een recall van de ddm 1's aankomen  ;D
tenzij die natuurlijk al gesloopt zijn  8)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Marc tramt op 03 december 2020, 14:23:13
Ja, of kunnen die Buffels nog terug?
Treinreizigers zijn tegenwoordig ook maar watjes!  Allemaal types die geen plan E, mat '46 of mat '54 op niet-langgelast spoor gewend zijn.  8)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 december 2020, 14:24:27
Ik zie niet veel bijzonders aan dat filmpje, gewoon een trein die gezellig wat heen en weer deint.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Biesje op 03 december 2020, 14:30:28
Met het geluid aan hoor je wel wat bibberen. Maar ik zou er niet erg bang van worden denk ik.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 03 december 2020, 14:31:05
...ik "herken" het te strak gekoppeld zijn van de rijtuigen. Toen we net met de BDs reden gebeurde dit ook met sommige rijtuigen (geduwd).
Heb het zelf bij DDZ niet ervaren.
We zullen zien wat de oorzaak is tzt.

Mogelijk dat men bij DDZ nu extra voorzichtig is gezien het recente akkefietje in Den Haag.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Rick op 03 december 2020, 14:46:02
JoopL , mcn , zegt dat het niet de stuurstanden zijn die trillen ,(Reactie #1)
Rolffiej19, medewerker bij Nedtrain als ik me niet vergis, meldt op Somda dat er een onrustige loop is gemeld bij meerdere stuurstandrijtuigen en niet bij de motorwagen.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: NL-modelspoor op 03 december 2020, 15:05:04
Geluid uit het filmpje lijkt eerder op gewoon iets wat los zit of hangt in het interieur en dat is niet specifiek voor dit soort treinstellen. Hoor je ook wel eens als bij zo'n glazen tussen schot de rubbers er niet goed tussen zitten.

Ik had eerder verwacht dat het te maken zou hebben met 'NS: ontsporing Den Haag vermoedelijk veroorzaakt door defecte wielen' (https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/01/06/ns-ontsporing-den-haag-vermoedelijk-veroorzaakt-door-defecte-wielen/)

of Na ontsporing bij Den Haag haalt NS dubbeldekkers van spoor – bijna een jaar later (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/na-ontsporing-bij-den-haag-haalt-ns-dubbeldekkers-van-spoor-bijna-een-jaar-later~b70b71ab)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: AlfaArjen op 03 december 2020, 15:13:53
Vreemde trillingen heb ik eigenlijk nooit gemerkt, niet in die mate dat ik het zorgelijk zou vinden rijden. Wat me wel altijd heeft verbaasd is het gigantisch hard knallen van de draaistellen van de stuurstanden op wissels, BDs'en waren daar ook altijd zo'n ster in. Overigens heb ik de laatste tijd maar weinig DDZ gereden.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 03 december 2020, 15:17:25
...filmpje is niet van een ABvk (stuurrijtuig).

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dave....... op 03 december 2020, 15:27:30
In de cabine hoor je door de herrie van de windruis toch niet zoveel  ;D

Ik vind het zelf altijd fijn rijden hoor.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sven op 03 december 2020, 16:07:47
Volgens mij moeten ze de lampen in het plafond gewoon beter vastschroeven in hun fitting.  8)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Gerke op 03 december 2020, 16:38:23
Gisteren nog mee van Den Bosch naar Zwolle gereden. Rijdt fijn, remt nog beter. Alleen, wat Dave al aangeeft, windruis... windruis ohne Ende....
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 03 december 2020, 16:56:36
...het bonken in de wissels is inherent aan geduwd rijden. Dit is goeddeels te ondervangen door de achterop lopende mDDM of loc een tikkie op de ED rem te zetten. Dan trek je de trein strak en wordt je stuurrijtuig minder naar buiten gedrukt in de wiselboog.
Zeker in de BDs tijd met 10 of 12 rijtuigen bood dat toch behoorlijke verlichting.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 03 december 2020, 18:19:32
En op Twitter een filmpje van wat er met de trillingen bedoeld wordt:

https://twitter.com/TransportForum_/status/1334413166734938112 (https://twitter.com/TransportForum_/status/1334413166734938112)

Zou volgens Somda vooral gaan om de stuurstandrijtuigen?
Het is maar de vraag of het filmpje daadwerkelijk overeenkomt met waarom NS het besluit nu genomen heeft, aangezien het filmpje niet vanuit NS komt en zij er ook geen uitgebreide verklaring over gegeven hebben over het hoe en wat en je dus als niet zomaar de conclusie kunt trekken dat dit het dan wel zal zijn.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Gerke op 03 december 2020, 18:37:31


...het bonken in de wissels is inherent aan geduwd rijden. Dit is goeddeels te ondervangen door de achterop lopende mDDM of loc een tikkie op de ED rem te zetten. Dan trek je de trein strak en wordt je stuurrijtuig minder naar buiten gedrukt in de wiselboog.
Zeker in de BDs tijd met 10 of 12 rijtuigen bood dat toch behoorlijke verlichting.

Mvg

Sander.

Echte Lokführer aan het woord! Kwaliteit uit 040!!  (y) (y) (y)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: AlfaArjen op 03 december 2020, 18:38:10
...het bonken in de wissels is inherent aan geduwd rijden. Dit is goeddeels te ondervangen door de achterop lopende mDDM of loc een tikkie op de ED rem te zetten. Dan trek je de trein strak en wordt je stuurrijtuig minder naar buiten gedrukt in de wiselboog.
Zeker in de BDs tijd met 10 of 12 rijtuigen bood dat toch behoorlijke verlichting.

Mvg

Sander.

Da's wel een goede tip, eens proberen (y). Heb altijd de tractie uitgeschakeld, dat leek mij al voldoende, maar blijkbaar niet
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Menno op 03 december 2020, 19:11:16
Vreemd eigenlijk.
Er is toch niets aan de draaistellen  van de tussenrijtuigen veranderd bij de laatste revisie ?
Nee. Slechts alle wanden zijn eruit gehaald en vervangen door glas, alle stoelen zijn vervangen en ook het plafond en de verlichting is aangepakt. 'Wijzigingetje' van formaat wat mij betreft...
Ik zie niet veel bijzonders aan dat filmpje, gewoon een trein die gezellig wat heen en weer deint.
Met het geluid aan hoor je wel wat bibberen. Maar ik zou er niet erg bang van worden denk ik.
Meerdere jaren met DD-AR en DDM naar school gegaan. Meerdere stellen hadden hetzelfde gerammel (in het filmpje iets meer piepend, maar ik herken de iets toe- en weer afnemende geluidssterkte meteen). Niets bijzonders en in het filmpje lijkt iemand mij dat meer gefilmd hebben wegens het geluid.
Vreemde trillingen heb ik eigenlijk nooit gemerkt, niet in die mate dat ik het zorgelijk zou vinden rijden.
Ik heb ook heel wat keren in DDZ gezeten en ook nooit iets gemerkt. Maar slijtage kan veel in gang zetten.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Remunj op 03 december 2020, 19:54:56
Ach ik zat straks in een gerenoveerde VIRM (9400) serie en daar hoorde ik ook steeds war rammelen en piepen. Bleek de deur naar het balkon te zijn.
Kan echt niet. Zet de hele serie maar even buitenspel totdat dit opgelost is  ;D ;D ;D
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: mDDM op 03 december 2020, 21:00:13
bizar verhaal....
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Freek Jonkers op 03 december 2020, 22:17:18
Zoiets kan aan een constructiewijziging liggen, maar ook aan een vervangend component wat kwa prestaties tegen blijkt te vallen.
Bv van een andere leverancier of een slechte batch.

Het hoeft ook niet te betekenen dat alle stellen het hebben, maar dat men ze aan de kant genomen heeft om te inventariseren om welke stellen het gaat.

Iets soortgelijks heeft zich ook bij ICRm voorgedaan en na onderzoek kwamen we uit op de wiellagering. En dan kom je inderdaad uit bij fabrikant en batch. Alleen dan moet je wel uitzoeken welke er fout zijn en uiteraard achterhalen waar soortgelijke lagers nog meer geplaatst zijn. Let wel, voor de goed orde, ik suggereer niet dat dit hier het geval is, ik put slechts uit ervaring v/h verleden.

Freek J.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 04 december 2020, 11:48:37
Rolffiej19, medewerker bij Nedtrain als ik me niet vergis, meldt op Somda dat er een onrustige loop is gemeld bij meerdere stuurstandrijtuigen en niet bij de motorwagen.
Was Nedtrain medewerker, nu NS machinist te Amsterdam.

Die trillingen bij de stuurstand )Bvk) zijn met name in de wisselstraat van toepassing. Verder mankeert er niet veel aan.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 04 december 2020, 11:52:24

Echte Lokführer aan het woord! Kwaliteit uit 040!!  (y) (y) (y)
Tussen de 25 en 30 km/h door de wissels is ook een oplossing. Hoeft niet perse remmend ;)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 04 december 2020, 12:58:28
Het "trucje" werkt inderdaad ook bij lagere dan de hoogst toegestane snelheid.
Ik ben sowieso geen wisselstraat stamper. Beetje afhankelijk van de locatie tot wel 20km/h langzamer dan toegestaan.

Het is ook niet echt remmen, het gaat erom dat de loc achterop net wat meer vertraagd dan de rijtuigen om de zaak strak te trekken.

Bij getrokken rijden is het net andersom.....liefst een beetje tractie geven om juist wat trek op de rijtuigen te creëren, opdat ieder rijtuig zo individueel mogelijk door het wissel rijdt.


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Luc2000 op 04 december 2020, 13:21:09
Beetje off topic.

Die dingen zijn in de basis ook niet bedoeld voor de IC dienst, net zoals IRM overigens ;) En de ombouw is vooral een cosmetische ingreep.

Bij lange ritten verwacht je comfort, zoals met ICRm of ICM. Helaas is NS jaren geleden al van dit idee afgestapt, te starten met het schrappen van verschil tussen IR (sneltrein) en IC.

Zou op een langer traject liever in een Mat 54 zitten, dan in een DDZ. En niet alleen uit nostalgische overwegingen  ;D


Privé mening ;)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: AlfaArjen op 04 december 2020, 14:27:42
Toch is het wel vreemd dat ICM dat gedrag niet vertoond, terwijl ook daar de tractie aan een zijde van de trein zit. Nu zitten die bakken onderling star aan elkaar maar die lopen toch echt wat soepeler door de wissels.

Lagere snelheid door wissels is nooit verkeerd, Zelfs bij wissels voor hoge snelheden vliegt de koffie zelfs door de cabine soms :-X Dat je ergens met een bepaalde snelheid mag rijden wil niet zeggen dat je dat ook moet doen.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 04 december 2020, 14:41:47
Op het forum van Somda lees ik zonet ,dat het hoogfrekwente vetergang is  in de stuurstanden ,dan zou langzamer   rijden  het  "trillen "kunnen verminderen Waarom het niet optrad (Of  niet over geklaagd werd ) in de tijd van de stoptreinen  zou dan weer kunnen zijn omdat ze niet zo lang 140 rijden.  "Maar ook stoptreinen reden soms lange trajecten  met 140 ,zoals  op de Hanzelijn  "'  werpt iemand anders dan weer tegen.

Ook het schokkend rijden door afbuigende wissels in sommige wisselstraten in den lande is blijkbaar niet het probleem waar het nu hier  om draait.
Ikben benieuw wat het onderzoek zal opleveren.
Peter
 
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 04 december 2020, 14:45:04
Arjen,  denk dat je het in de aanwezigheid van buffers moet zoeken.

Als jij door een wissel (laten we zeggen) linksaf geleid wordt, dan zal (zodra je enige uitwijking naar links maakt) de hele trein achter je je op je linker achter buffer rechtdoor proberen te duwen.

Een gecentreerde / midden koppeling is in dat opzicht veel soepeler en beweegt met de boog en trein mee.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 04 december 2020, 15:03:03
...vetergang, dat kun je ook in de baan zoeken. Als er een bepaald profiel geslepen is waar toevallig DDZ gevoelig voor blijkt.  Zou ook verklaren dat niet iedereen die ervaring deelt, omdat het locatie afhankelijk is.

In den beginne met Flirt (met name de 4tjes) trilde je tussen Liempde en Acht uit je cabine vandaan.

Ben benieuwd wat de precieze oorzaak is.


NB het "bonken door wissels" is een apart topic binnen het topic geworden. Heeft niets met het trillen van doen inderdaad.


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: AlfaArjen op 04 december 2020, 15:44:42
Arjen,  denk dat je het in de aanwezigheid van buffers moet zoeken.

Als jij door een wissel (laten we zeggen) linksaf geleid wordt, dan zal (zodra je enige uitwijking naar links maakt) de hele trein achter je je op je linker achter buffer rechtdoor proberen te duwen.

Een gecentreerde / midden koppeling is in dat opzicht veel soepeler en beweegt met de boog en trein mee.

Mvg

Sander.

Lijkt me een plausibele verklaring. Bedankt voor de rijtip en de info, altijd prettig om weer wat bij te leren  (y) Back on topic dan maar weer.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: roco op 04 december 2020, 16:39:35
Veel is heden anders dan vroeger . Het is en blijft naturlijk stalen wielen op stalen rails maar toch .
Wagens hadden heel vroeger hokjes erop voor personeel die een wagen konden remmen . Snel reden treinen toen niet , heden wel . Later kwam de treinrem die bedient werd door de machinist . De remblokken "schuurden" dan over die wielbanden . Remkracht was niet gelijk en soms vonkte het daar . Tegenwoordig zijn het vaak schijfremmen . Die werken niet op de wielbanden . Toen sleten wielbanden door de remblokken en natuurlijk het rollen over de rails .
Ooit gehoord van een slijptrein . Die slijpen de rails weer in "model" om rustig rijden te verkrijgen . Bij "versleten" rails konden treinen slingeren . Na het slijpen even om de rails weer glad te maken . Dan was het weer goed . Dat heb ik van veel oude machinisten ( meesters genoemd , al gepensioneerd of overleden ) gehoord .
Ik kreeg de indruk bij een DDZ dat als er op en station dwars over door de wisselstraten gereden moest worden dat de ene wagen de andere het moeilijk maakte . Een plotselinge schok en geluid bij naar een ander spoor getrokken of gedrukt worden .
Ik wacht het onderzoek , als dat plaats gaat vinden , wel af . Ben benieuwd ernaar wat de oorzaak is .
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 04 december 2020, 18:39:05

 Samenvatting :
Het rijden door wisselstraten heeft niets met de trillingen klacht te maken.   
NS heeft immers de snelheid verlaagd; in wisselstraten wordt meestal  toch   al veel langzamer gereden  Daar geldt de snelheidsbeperking dus zeker niet.:(

Tot nu toe heb ik begrepen uit berichten en commentaar, dat het gaat over de zijwaartse trillingen van vooral de stuurstandrijtuigen als die voorop lopen.
Mss ook met de  tussenrijtuigen  in beide rijrichtingen.
Ooit zullen we het wel weten .
Peter
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dave....... op 04 december 2020, 22:33:52
Nouja......

Vaak mag je met 40 of 60 door een wissel bij een station, maar dat is niet prettig.
Ik probeer meestal met minimaal 10 km/h langzamer dan toegestaan door een wissel te gaan.

Dates meestal veel comfortabeler, niet alleen bij DDZ
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: VictorPM op 05 december 2020, 17:07:19
...het bonken in de wissels is inherent aan geduwd rijden. Dit is goeddeels te ondervangen door de achterop lopende mDDM of loc een tikkie op de ED rem te zetten. Dan trek je de trein strak en wordt je stuurrijtuig minder naar buiten gedrukt in de wiselboog.
Zeker in de BDs tijd met 10 of 12 rijtuigen bood dat toch behoorlijke verlichting.

Ik had er nooit een goed gevoel bij als ik die lange treinen geduwd door de wisselstraten van bijvoorbeeld Utrecht zag slingeren. Hoe langer de trein, hoe groter de krachten bij de eerste rijtuigen voor de loc.
Je moet super gladde buffers hebben, en dan nog kunnen er dingen gebeuren die je niet wil. Zie ook de ontsporing met de IC trein in Stuttgart een paar jaar geleden. (OK, daar kwamen verschillende factoren bij elkaar).

Maar als iedere machinist dat trucje met de locrem uithaalde, kan ik achteraf toch rustig slapen  ;)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 06 december 2020, 13:38:32
Dat ongeluk in Stuttgart had er ook mee te maken dat de machinist meer tractie uitstuurde dan was toegestaan in die situatie.
Die beperking was er omdat er een rijtuig in de trein zat van 27,50m (ipv de normale 26,40m) en die is daarbij overbufferd.

Buffers zijn sowieso van keihard en glad staal, aangevuld met een laag buffervet wat het voor nog minder wrijving zorgt.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 06 december 2020, 14:24:37
Dat klopt ,Thom.   ;)
Dat lange rijtuig was een restauratie rijtuig.
Groeten ,
Peter
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 07 december 2020, 11:43:27

Een Wrmz 134.5 zelfs om precies te zijn ;)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Peter Kleton op 07 december 2020, 14:18:00
 (y)
 Peter
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 31 december 2020, 12:05:29
Gisteravond was er enige DDZ activiteit in Eindhoven met 7639 en 7621.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_202539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_202539.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_193623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_193623.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_194024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201230_194024.jpg)


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Remunj op 31 december 2020, 12:40:31
Die zag ik gistermiddag voorbij zoeven door Roermond. rond 14.00 uur. Stond toevallig bij de overweg te wachten.
Kwamen uit Maastricht neem ik aan.
Zijn daar aanpassingen gedaan zodat ze de baan weer op mogen?
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 31 december 2020, 12:50:08
De stellen die gebruikt worden voor onderzoek staan in Zwolle. Er staan een groot aantal van DDZ in Heerlen.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Quinzeedied op 31 december 2020, 13:24:51
Maandagochtend reed er ook al een viertje door Haarlem, maar geen nummer genoteerd/onthouden...  ::)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dwergsein op 31 december 2020, 13:26:41
Zijn daar aanpassingen gedaan zodat ze de baan weer op mogen?

Of onderdelen uitnemen voor de definitieve buitendienstelling.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 31 december 2020, 13:31:47
...ik ben afgelopen week 2 maal DDZ tegen gekomen. 1e keer 10 rijtuigen, maar waar weet ik niet meer en daarna nog een keer een 4 en een 6 solo op 10 minuten van elkaar tussen Den Bosch en Eindhoven.
Geen nummers, het was bij nacht en ontij.

Gister was de 7639 bedrijfsvaardig en de 7621 lag aan de beademing in de vorm van radioloc 709.
Ik heb vernomen dat er regelmatig uitwisseling is met Maastricht.
Meer weet ik er niet van.

Er worden geen onderdelen uitgenomen...er is geen sprake van afvoer, maar juist van zsm weer in dienst willen nemen.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dave....... op 31 december 2020, 13:36:13
Vannacht stond er een 6 bij ons op Nijmegen.
Geen idee  ???
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Daan! op 31 december 2020, 14:00:16
De stellen moeten af en toe de beentjes strekken om in conditie te blijven. Dat is één van de redenen waarom ze rondrijden.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 31 december 2020, 14:25:15
Of onderdelen uitnemen voor de definitieve buitendienstelling.
Niks daarvan. Komen gewoon weer in dienst, wees gerust  :P
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 31 december 2020, 14:27:32
Er worden geen onderdelen uitgenomen...er is geen sprake van afvoer, maar juist van zsm weer in dienst willen nemen.
Eerst was er sprake van april, maar dat is al verschoven naar juni. van z.s.m is helaas geen sprake. Geeft verder ook niet. Zo gigantisch druk is het niet in de treinen.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 15 mei 2021, 23:51:48
...vetergang, dat kun je ook in de baan zoeken. Als er een bepaald profiel geslepen is waar toevallig DDZ gevoelig voor blijkt.  Zou ook verklaren dat niet iedereen die ervaring deelt, omdat het locatie afhankelijk is.


Ben benieuwd wat de precieze oorzaak is.


Mvg

Sander.


"De directe oorzaak is bekend: het wielprofiel slijt in ongunstige vorm, waardoor in combinatie met sommige delen van het spoor (waar de spoorstaafkop ook een ongunstige vorm heeft) er ontoelaatbare trillingen van het draaistel ontstaan. De ongunstige vorm van het wielprofiel treedt eerder op bij wielen met blokkenremmen dan bij andere wielen."

De oplossing zit hem in het verwijderen van de blokkenrem en het ter compensatie toevoegen van een extra schijfrem.

Aldus de Nederlandse Spoorwegen.


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Nederduitsemeester op 18 mei 2021, 22:01:58
Ik dacht dat de blokkenrem voornamelijk als poetsblok bedoelt was... ???
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Freek Jonkers op 18 mei 2021, 22:39:10
Oorspronkelijk benoemd als toegevoegde blokkenrem.
Afhankelijk van de ingezette remming poetst hij inderdaad ook de wielband.

Er zit echter wel verschil in het regime van de toegevoegde blokkenrem. DDM1-3 heeft een ander regime als ICR.

Als men de toegevoegde blokkenrem wil verwijderen is er een vergrote kans op polygonisatie, wat het begin is van onrondheid, wat zich ook voor doet bij ICR.
Deze onrondheid is wat anders als vlakke plaatsen.
Gevolg hiervan is echter: onrustige loop.
De oplossing die meer voor de hand ligt en ongetwijfeld goedkoper is, is het aanpassen van het regime van de toegevoegde blokkenrem.


Freek J.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: mDDM op 19 mei 2021, 21:17:26
Het is precies omgekeerd. Het is juist de toegevoegde blokkenrem die polygonisatie veroorzaakt.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 19 mei 2021, 23:25:48
...ik heb er niet voor doorgeleerd, maar ik weet vanuit de overlevering niet beter dan dat (toegevoegde) blokkenremmen juist de wielband / loopvlak schoon en rond houden.

In geval van DDZ zou het nu dus precies omgekeerd zijn ?

Puur suggestief zou ik zeggen dat er een zekere slijtage aan het loopvlak ontstaat welke door de blokken niet weggepoetst kan worden maar juist verergert wordt.
De oorzaak van deze slijtage zou ik dan juist buiten zoeken (geslepen profiel van de spoorstaaf) of wellicht dat de overgang van bandwielen naar volwielen er nog iets mee van doen heeft...

Ik vind het gewoon moeilijk te bevatten dat na 30 jaar gebruik de blokkenrem opeens oorzaak is....Ergens moet er een afwijkende / nieuwe factor zijn die eea in gang zet...toch!?


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Freek Jonkers op 19 mei 2021, 23:47:16
Het is een discussie die al sinds de jaren 80 gevoerd wordt. Men ging er destijds (en nu nog) vanuit dat er deeltjes van het remblok in de wielband achterbleven en polygonisatie veroorzaakten. Die conclusie werd getrokken omdat bij afdraaien men harde vlakken stuitte. Bij het afdraaien brokkelden die vlakken niet.
Maar op de vraag waarom het dan bij DDM niet voorkwam en bij ICR wel werd het altijd stil. Behalve dan dat DDM1 een ander regime had.

Ik verschilde destijds, en nu nog, van mening. Remblokdeeltjes zouden dan moeten insmelten en dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. M.i. is dat ICR met gebruik van alleen de schijfrem deze niet vloeiend remde, zoals met een blokkenrem wel het geval is.
Maar goed de meningen mogen daarover verschillen.

Freek J.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 20 mei 2021, 00:48:54
Wanneer de blokkenrem boven een bepaalde remstand inkomt, dan word de inmiddels opgebouwde druk in de schijfremmen weer verlaagd om niet tot een overberemming te komen.
Daardoor is de toegevoegde blokkenrem ook niet echt te vergelijken met materieel wat alleen maar voorzien is van een blokkenrem, dat gedrag is wezenlijk anders.

ICR (daar zijn ze ook afgenomen meende ik) en DDM1 hadden overigens gietijzeren poetsblokken, en DDAR, later DDZ heeft kunststof poetsremblokken.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Freek Jonkers op 20 mei 2021, 17:04:59
Vandaar dat het ook toegevoegde blokkenrem heet. Maar zelfs binnen NS wordt er nog over poetsblokken gepraat.

DDAR heeft trouwens ook nog een Magneetrem. Ik meende dat de oneven RD draaistellen een PMG hadden.

Wat kunststof remblokken aangaat: Proefnemingen daarmee zijn eind 80'r jaren gestart. Plan V was daarvan het slachtoffer. In eerste instantie niet echt een succes.
Anders gezegd de ontwikkelingen waren traag. Een belangrijke rol daarbij speelde de warmte ontwikkeling.
 
Schijfremmen zijn een stuk ouder. O.a. de PEC had al schijfremmen.
De Ls draaistellen van mat 64 hadden ook schijfremmen maar met toegevoegde blokkenrem. De 851 heeft nog een tijdje Emr's gehad met schijfremmen.

Toen ik in 2014 de VUT in ging hadden de RC en RA draaistellen nog een toegevoegde blokkenrem, die overigens regelmatig niet gangbaar was.
Punt is wel dat de handrem ook op de toegevoegde blokkenrem zat. Dus of ze die toegevoegde blokkenrem al dan niet in zijn geheel verwijderd hebben ....................... ???

Freek J.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: mDDM op 20 mei 2021, 23:31:37
Hoe dan ook, het is bizar dat DDZ nu opeens een probleem heeft. Wat hebben ze er in godsnaam aan zitten veranderen?
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Rick op 21 mei 2021, 07:03:13
De inzet.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: AB 7216 op 21 mei 2021, 08:43:53
En een andere werkplaats voor het onderhoud....
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Sander. op 25 mei 2021, 21:02:12


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210525-191433-60ad495c13d7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210525-191433-60ad495c13d7a.jpg)

7623  vanavond in Nijmegen.


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Blausee-Mitholz op 25 juni 2021, 19:45:12
Geen foto maar melding, ik stond vanmiddag voor de overweg in Putten voor passage van een DDZ stel richting Amersfoort als leeg mat achter de sprinter aan.
Kleuren van het stel waren al aardig vaal, zag er niet meer uit.

Mvg, Johan
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: VAM65 op 24 november 2021, 16:25:31
De NOS meldt zonet dat ze vanaf 6 december weer gaan rijden.

Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Met een sik op 24 november 2021, 17:42:29
Sinterklaaskadootje? ;D
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: VAM65 op 24 november 2021, 18:10:16
Precies mijn gedachten toen ik het las ;)!

Hier nog even de UL:  https://nos.nl/artikel/2406908-triltrein-opgeknapt-vanaf-december-weer-op-het-spoor
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Modellbahnwagen op 24 november 2021, 18:45:09
Dat is mooi. Kunnen ze SLT vervangen die nu de IC dienst Rtd-Ut rijdt.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: VAM65 op 24 november 2021, 19:00:14
Ja, bizar hè? Ik hoorde het onlangs van een maat van mij die in Woerden woont.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 25 november 2021, 13:38:51
Dat is wel een gevolg van een tekort aan IC materieel door het afwezig zijn van DDZ.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: spoorzeven op 25 november 2021, 15:24:46
Dat is mooi. Kunnen ze SLT vervangen die nu de IC dienst Rtd-Ut rijdt.
Geldt ook voor Ledn - Ut. Daar is op dit moment eveneens alles SLT als IC (staat zelfs op de displays op de perrons) en ook daar reed DDZ.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: gtw6016 op 25 november 2021, 15:27:56
Van ddz gaan eerst maar 20 stellen ingezet worden en alleen op de 3600 serie.

Marc
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Quinzeedied op 25 november 2021, 16:21:21
 
Geldt ook voor Ledn - Ut. Daar is op dit moment eveneens alles SLT als IC (staat zelfs op de displays op de perrons) en ook daar reed DDZ.

Het was op termijn sowieso de bedoeling dat ook de intercities tussen Utrecht en Leiden met sprintermaterieel gereden ging worden, zodat er ook naar Utrecht 4x per een trein kan rijden. Door de uitval van DDZ is dat eerder gebeurd dan oorspronkelijk gepland. Daar zal DDZ dan ook niet meer terugkomen:

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/spoorverbinding-leiden-utrecht/ (https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/spoorverbinding-leiden-utrecht/)
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 25 november 2021, 17:40:56
Van ddz gaan eerst maar 20 stellen ingezet worden en alleen op de 3600 serie.

Marc
Dat lijkt mij wel een erg groot aantal stellen voor één treinserie, dus ik denk dat dat niet helemaal zal kloppen ;)

https://www.treinreiziger.nl/dubbeldekkers-ddz-keren-terug-op-het-spoor/

Daar geeft NS aan ook nog geen concreet aantal te hebben voor het begin aantal stellen wat weer in dienst komt bij de aanvang van de nieuwe dienst.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: gtw6016 op 25 november 2021, 18:09:38
Thom,
Toevallig ken ik (volgens mij net als jij) mensen van de planning bij ns. Die hebben mij dit verteld.

Marc
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Dave....... op 25 november 2021, 19:05:20
Op de 3600 rijdt nu heel veel SNG
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: timtrein op 25 november 2021, 19:22:08
Het begint met de 3600 maar daarna stromen ze ook in op een paar andere lijnen
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: mDDM op 28 november 2021, 00:12:16
Is serie 3600 niet de schrootlijn? Zo ja, dan is dat een slecht teken.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: bigboynl op 28 november 2021, 01:04:04
Voor degenen, zoals ik, die niet alle treinseries kennen: serie 3600 is de intercity Roosendaal -Zwolle via Den Bosch, Nijmegen en Arnhem.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Joop_L op 28 november 2021, 10:15:03
Is serie 3600 niet de schrootlijn? Zo ja, dan is dat een slecht teken.
Dan kan NS dus alles wel naar de schroot doorrijden. SNG, VIRM, ICM, FLIRT en DDZ hebben of doen diensten op die lijn. Schrootlijn is natuurlijk de groots mogelijke onzin die ooit eens in het leven is geroepen door een paar ontevreden mensen die ICR maar niks vonden.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Marc tramt op 28 november 2021, 10:30:47
Reputatie uit de grijze oudheid, toen Mat '46 en plan E hun laatste diensten daar deden, en ook nog wat gehuurd rammelend Belgisch materieel daar dienst mocht doen.
Maar dat is allemaal al ruim 25 jaar geleden.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Rick op 28 november 2021, 10:40:08
Bijna veertig jaar zelfs, toen was ICR nog het nieuwste materieel.

Ja, bizar hè? Ik hoorde het onlangs van een maat van mij die in Woerden woont.
Was geen trein laten rijden dan een goede (niet bizarre) oplossing geweest?
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: spoorzeven op 28 november 2021, 10:58:27
Dat lijkt mij wel een erg groot aantal stellen voor één treinserie, dus ik denk dat dat niet helemaal zal kloppen ;)
Volgens mij heb je al minimaal twaalf stellen nodig om die serie te rijden en dan heb ik het dus niet over gekoppelde stellen, want dan worden het er uiteraard meer. Dus met twintig houd je niet echt veel over voor iets anders. Iets anders is wel of de serie 3600 dan een goede keus is met een reistijd van 164 minuten plus keringen van 23 (Rsd) en 9 (Zl) minuten, maar daar zal vast over zijn nagedacht.
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: Thom op 28 november 2021, 15:33:44
DDZ heeft toch altijd op de 3600 gereden ?

En het is reeds ingepland bij logistiek, dus als het niet zou kunnen, hadden ze dat ook niet kunnen plannen...
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: timtrein op 28 november 2021, 17:42:10
Volgens mij heb je al minimaal twaalf stellen nodig om die serie te rijden en dan heb ik het dus niet over gekoppelde stellen, want dan worden het er uiteraard meer. Dus met twintig houd je niet echt veel over voor iets anders. Iets anders is wel of de serie 3600 dan een goede keus is met een reistijd van 164 minuten plus keringen van 23 (Rsd) en 9 (Zl) minuten, maar daar zal vast over zijn nagedacht.
Hoezo zou dat geen goede keuze zijn?
Ik lees overigens nergens dat de hele 3600 met DDZ-6 wordt gereden...
Titel: Re: NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen
Bericht door: laurent op 28 november 2021, 22:12:02
Dat werd ook niet gezegd. Er werd gezegd dat er naast de 3600 vast nog wel andere omlopen zouden komen, omdat je met 20 stammen een redelijke overkill zou hebben. Daarop wordt becijferd dat je voor de 3600 ten minste 12 stammen nodig hebt, omdat je 12 omlopen hebt. Als je daar een enkele dubbele stam en een paar op reserve in rekent, kom je aardig uit in al je DDZ. In theorie natuurlijk. ;)