BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: Chris op 05 november 2020, 21:33:28
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-72015_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-72015_1.jpg)
Eerste plaatje van de nieuwe Sik.
Netjes aangepast naar de 288 nav de discussies hier.
-
(y)
-
Oei, mooi! (y)
-
Eerste plaatje van de nieuwe Sik.
Netjes aangepast naar de 288 nav de discussies hier.
Hebben! Mooi ding hoor! Vooral die dikke toplantaarn geeft hem smoel.
Hier staat ie in een nog groter formaat: https://www.roco.cc/doc/idimages/zoom/1604653200/123109027015020009014010029007105027024006117.jpg
-
Even wat kanttekeningen bij de afbeelding van de 288 in model: voor de cabine van de groene Sik ligt een soort dikke, platte trommel op het dak. In het net verschenen boek over de locomotoren is dat ding alleen op de oorspronkelijke tekeningen van de de eerste deelseries van de serie 200/300 te zien. Verder kan ik het ding op slechts een enkele foto zo snel ontwaren. Het lijkt te gaan om de luchtinlaat van de generator, die de 288 echter nooit heeft gehad (t/m 281 en later verwijderd). De jaloeziën maken het model bovendien tot de uitvoering van na het plaatsen van de nieuwe dieselmotor (bij de 288 in 1961). De combinatie als op het plaatje van Roco te zien, zou dus niet kloppen. Bovendien heeft de 288 volgens het net verschenen boek geen mobilofoon gehad waarvan de luidspreker wel op het dak is te zien op het plaatje. Of zit ik er helemaal naast met mijn opmerkingen? Ik laat mij graag corrigeren.
-
Dat is destijds allemaal doorgegeven, maar met die punten heeft Roco niets gedaan.
-
Dat is in het verleden wel vaker voor gekomen... :'(
Rob
-
Ik was al blij dat het nummer was aangepast ;)
-
Ja Chris, maar dat nummer klopt - als ik het bij het rechte eind heb - dus niet met dit uiterlijk....
Ben benieuwd of die luchtinlaat en luidspreker zich makkelijk laten verwijderen. Ik voel al een 'Pimp mijn groene Sik' draadje aankomen.
Het is al (veel) vaker gezegd: concessies omdat een model tenslotte ook nog moet kunnen rijden, zijn begrijpelijk. Maar dit soort eenvoudig vermijdbare fouten: onbegrijpelijk.
-
het gros zal 'm er niet voor in de winkel laten liggen, maar ik ben het met de puristen eens dat Roco met een beetje research én een luisterend oor deze 'fantasie 288' had kunnen vermijden. Of zijn ze in Hoorn geweest om een nummerplaat op te meten? http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1541
-
Ik dacht ook dat na de aanvankelijke aankondiging van de luidspreker-sik, men had aangegeven de 'gewone' groene 288 ging maken. Dus waarom de luidspreker er toch weer op zit.....
-
het gros zal 'm er niet voor in de winkel laten liggen, maar ik ben het met de puristen eens dat Roco met een beetje research én een luisterend oor deze 'fantasie 288' had kunnen vermijden. Of zijn ze in Hoorn geweest om een nummerplaat op te meten? http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1541
De foto (deze zelfs) is toen naar Roco gestuurd met de mededeling dat de donut en luidspreker er niet op horen.
In het verleden maakte ik mij druk....tegenwoordig geef ik het als hapklare brok door (met hulp van mensen hier) en daar stopt het voor mij.
Beter voor de bloeddruk. Jammer voor Roco.
Ze kunnen het zich blijkbaar veroorloven.
-
Je zou denken dat met vertrek van Reinhard Reindl naar Märklin dit soort dingen niet meer zouden voorkomen. Niet dus..., :-\ :-\ :'( :'( Daarnaast vraag ik me toch ook ernstig af wie de specs en het artwork dan controleert voordat het model definitief in productie gaat....
Rob
-
Nou, die ken ik dus wel...... :-X :-X :-X
-
Hè; dus voor een kloppende sik hoeven ze van de gele alleen het zwaailicht te verwijderen (en groenspuiten natuurlijk), maar nu voegen ze expres een omgekeerde pan en luidspreker toe zodat het niet meer klopt?
-
Die kunnen wel kloppen, maar niet in combinatie en met dit nummer
-
Na de presentatie te Nurnberg heeft Roco de vraag gesteld : Hoe kunnen we deze Sik interessanter maken voor een breder publiek?
Er is toen aangegeven, maak er de 288 van.
Verwijder de luidspreker en de donut en je hebt een groene Sik die ook als museum voertuig is in te zetten in de overige tijdperken, en dus heb je een breder publiek.
Dat is voorgesteld dmv hulp vanuit dit forum.
Blijkbaar is alleen, maak er de 288 van, blijven hangen...
(zie pagina 13 in deze draad waarin Roco zelf aangeeft dat het de 288 zal worden ZONDER luidspreker op het dak)
Mailing van Roco op 24-2-2020
neuheiten 2020 zullen anders worden uitgeleverd dan was aangekondigd.
Blokkendoos :
Aangekondigd staat hij als mBD-Cec-Cec-mC (Motorwagen 2.Kl mit Gepäckabteilung - 3.Kl Zugwagen - 3.Kl Zugwage - 3.Kl Motorwagen.
Maar wordt, mBD-Bec-Cec-mC. Also statt zwei 3. Kl Zugwagen einen 2.Kl und einen 3. Kl Zugwagen.
Sik :
Deze zal geleverd worden zonder de luidspreker op het dak en zal het bedrijfsnummer 288 mee krijgen!
-
Nou, die ken ik dus wel...... :-X :-X :-X
Oh die.... ja die ken ik ook nog... ;)
Al die frutsels op die 288, moet dat gezien worden als het ‘doordrammen’ van een dichterlijke vrijheid?
Rob
-
Het zou mooi zijn als iedereen die die Sik wil kopen gewezen wordt op de ‘don’ts’ die toch doorgevoerd zijn. Zouden ze bij Roco gevoelig zijn voor ‘belofte maakt schuld’...?
Rob
-
Ik koop pas als fout door Roco is hersteld of als deze miskleun in de aanbieding komt!
In de tussentijd genieten van mijn beide weer voor de dag gehaalde "oude" sikken. Deze rijden na een grondige schoonmaakbeurt weer prima. Ik moet alleen bij een exemplaar nog een stel koolborstels ( 89741 ) vernieuwen. Deze zijn af fabriek momenteel niet leverbaar dus hoop ik dat ik deze nog ergens kan kopen.
Groet,
Coen.
-
Al het bovenstaande: ongetwijfeld en ja en prima. Maar het blijft natuurlijk een hele rare zaak dat Roco zelf (!!) op de afgelopen beurs in Nberg communiceert dat die aangekondigde 288 gewoon als standaard Sik, en dus breed in meerdere tijdperken inzetbaar, uitgebracht zal gaan worden en dan op de proppen komt met een uitvoering en nummercombinatie die niet te rijmen is.
Rob
-
...
Verwijder de luidspreker en de donut en je hebt een groene Sik die ook als museum voertuig is in te zetten in de overige tijdperken, en dus heb je een breder publiek.
...
Het zou best kunnen dat ze bij Roco juist daarom de Luidspreker wel hebben laten zitten. Dat dat misschien juist mensen aantrekt. Ik vind het ook juist wel grappig, zo'n toetertje op het dak en die omgekeerde pan op de huif. Zo is hij toch weer even net wat anders dan die geel/grijze sik :)
-
Precies dat! Eens te meer een reden om hem aan te schaffen!
-
Dan hadden ze beter het oorspronkelijk bedachte nummer, dat daarmee wel klopte, kunnen houden ;D
-
Tja, niet alleen de wegen van onze Lieve Heer zijn ondoorgrondelijk, ook die van Modelleisenbahn GmbH/Roco..... :angel: :angel:
-
Om nog even op de info-aanlevering betreffende de uitvoering/kleur/variant van een model terug te komen:
De Roco-organisatie (Modelleisenbahn München GmbH) krijgt de benodigde info voor een NL-model (kleur, uitvoering, toeters/bellen, loc-of wagennummer) van een kleine groep mensen hier in Nederland. Ik heb tot zo’n tien jaar geleden ook een jaar of zes in zo’n groepje gezeten. Alles wat Roco (in dit geval) maakt en toevoegt of weglaat bij zo’n model komt uit de kokers van dat groepje, niet meer, niet minder. De aanlevering uiteindelijk gebeurt door de coördinator van dat groepje. (Overigens heeft zo'n beetje ieder land waarvoor Roco modellen produceert zo'n groepje mensen die goed op de hoogte zijn van de spoorwegen in dat land en ook een netwerk hebben).
Dus als er, zoals in dit geval, een aantal zaken op die Sik zitten die niet overeenkomen met het grote voorbeeld, dan is dat óf een gevalletje van gebrek aan kennis en research over het betreffende model of (veel erger) het niet gevoelig zijn voor aangeboden gedocumenteerde informatie omdat je coûte que coûte je eigen idee wilt doorzetten. Bij Roco nemen ze gewoon die aangeboden info voor kloppend aan en gaan daarmee aan de slag.
Dat is dan Roco niet aan te rekenen, maar wel de persoon die de niet kloppende info voor waar bij de producent aanlevert....
Rob
-
Toch frappant dat het regelmatig mis gaat op dit vlak. En niet alleen bij Roco. Hoe moeilijk kan het zijn; research doen op basis van foto’s uit een bepaalde periode. Je laten informeren door kenners van spoorwegen uit het betreffende land en eventueel aanvullende informatie halen van diverse fora. Je telt alles bij elkaar op, maakt een keuze en je hebt een goed kloppend model (afgezien van eventueel productie-technische beperkingen).
Wat ook opvalt is dat fabrikanten vaak eerst de buitenbeentjes en speciale uitvoeringen uitbrengen, en daarna de doorsnee variant ‘vergeten’ (ik noem Roco Plan V, Rocky Rail 6400, Marklin groene TP IV NMBS M2’s).
Om te relativeren: een geëtst nummerschild met een kloppend nummer is in dit geval een snelle oplossing voor ‘het probleem’. Ik zie hier een kans voor een ondernemende modelspoorwinkel. ;)
Deze keuze zou Roco zelf ook kunnen maken; lever gewoon een drietal sets nummerschilden mee, zodat de koper keuze heeft in een kloppend model, een museale uitvoering of een fantasie model. Duur is ‘ie toch al, dan maakt een tientje meer niet veel uit.
Wat was eigenlijk eerst het locnummer van die groene sik? En zou die speaker op het dak er zitten om het gat van het zwaailicht te maskeren?
-
Dat maskeren zou best kunnen, maar dan heb ik er veel liever een zwaailicht op (en dat hoeft van mij niet eens te werken...)
-
En zou die speaker op het dak er zitten om het gat van het zwaailicht te maskeren?
Ik mag toch hopen van niet, als dat wel zo zou zijn zo het zwaailicht totaal op de verkeerde plaats staan :)
-
Het jammere is alleen dat je met een ander nummerschild er nog niet bent, want deze uitvoering hoort dan in tp. 2 thuis en niet in 3 en 4. Je hebt dan nog steeds niet een in meerdere tijdperk(en) breed inzetbare Sik. Ee grote groep potentiële kopers zal zich er niet aan storen is mijn ervaring inmiddels. Maar het blijft wel jammer voor diegenen die een bepaald tijdperk aanhangen. En natuurlijk kun je gaan snijden en plamuren en plakken aan dit model om het wel in tp 3 en 4 te kunnen inzetten, maar het blijft toch ff slikken, dat met de voorhanden - en aan de fabrikant gepresenteerde info, ondanks de toezegging, niets is gedaan.
Rob
-
Ik mag toch hopen van niet, als dat wel zo zou zijn zo het zwaailicht totaal op de verkeerde plaats staan :)
Dat lijkt misschien op de foto die nu is gepubliceerd, maar dat is pas echt te zien als je een bovenaanzicht hebt.
Maar je kunt best gelijk hebben en dan is het echt jammer: geen makkelijke oplossing voorhanden....
-
Het jammere is alleen dat je met een ander nummerschild er nog niet bent, want deze uitvoering hoort dan in tp. 2 thuis en niet in 3 en 4.
Rob
Deze uitvoering hoort al helemaal niet thuis in TP 2, want alle sikken hadden nog rolgordijnen aan de voorzijde van de huif tot 1959. Daarna kwamen de jalouzieen pas.
Groeten Arjen
-
Om te relativeren: een geëtst nummerschild met een kloppend nummer is in dit geval een snelle oplossing voor ‘het probleem’. Ik zie hier een kans voor een ondernemende modelspoorwinkel. ;)
Wat was eigenlijk eerst het locnummer van die groene sik? En zou die speaker op het dak er zitten om het gat van het zwaailicht te maskeren?
https://www.phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_H0.htm#Sik87-20200
-
Volgens mij bestaat de 'bak' op de generatorhuif i.c.m. de gewijzigde huif-met-kleppen sowieso niet.
-
Juist ende correct Tim :)
-
En klopt het dat ze ten tijde van de ventielatiebol nog de kleinere huifdeuren hadden?
-
Voor degene die de geel/grijze sik misschien al open heeft gehad: is dat lamellen-rooster er makkelijk af te klikken/slopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190731_083741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190731_083741.jpg)
Ahaa, is dat het! Ik vroeg me al af wat het kon zijn toen ik deze foto inscande:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_NS_244_18_6_1956.jpg)
NS 244, 18-6-1956 te Nijmegen (foto C.R. Gordon Stuart, mijn collectie)
Eelco
-
Die kleine deuren zaten in de 201 t/m 280, bij aflevering samen met de ventilatiebol op de huif.
De 281 en hoger zijn gebouwd met de grote deuren en zonder de bol.
Ergo: bol en grote deuren gaan niet samen.
[edit]Bovenstaande blijkt niet te kloppen, ik duik in het boek en kom er op terug[/edit]
Die vraag heb ik ook in de materieelbespreking van de geel/grijze gesteld :)
-
Nou dan hebben ze met hun vaak gebruikte verkoopstrategie om eerst een "exoot" en dan een gangbaar model uit te brengen (om extra verkopen te genereren) deze keer de plank mis geslagen.
Alhoewel de meesten een gewone groene Sik zien en het model toch wel kopen en daar is niks op tegen.
En misschien zijn de jaloezieën, ventilatiebol en luidspreker makkelijk te verwijderen en is er toch nog een model van te maken.
Stephan.
-
Ik zie kansen voor een kleinserie-producent.... ;)
Rob
-
Die jaloezieën en luidspreker zullen misschien nog gaan, geen idee hoe die bol bevestigt is, of dat het mee gegoten is of hoe ze zo'n ding ook maken.
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Die bol zal wrs wel met een pennetje vastzitten vermoed ik...
Rob
-
Dus, andere nummerschilden, bol er af roeptoeter er af en dan de jaloezieën vervangen voor een rolgordijn. Denk dat het laatste klusje het meest ingrijpende klusje zal zijn.
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Als ik het goed heb begrepen klopt het weer met een ander nummer en een rolgordijntje. Niet alles hoeft.
Of anders bol en toeter eraf en je hebt een kloppende ergens in tp3.
Of geduldig wachten. ;D
-
Als Nijmegenaar met een op Nijmegen georiënteerde baan wil ik een groene Roco sik naar nr.244 ( zie foto Eelco ) omnummeren!
Dak kan worden leeggemaakt en messing plaat met juiste nummer bij Ger Knijf bestellen, alleen is de deur niet geheel juist.
Met dit bedrijfsnummer staan ook nog foto's in het Uquilair boek.
Eerst maar eens Ger Knijf bellen.
Toch nog een reden om een exemplaar te kopen.
Groet,
Coen.
-
Die kleine deuren zaten in de 201 t/m 280, bij aflevering samen met de ventilatiebol op de huif.
De 281 en hoger zijn gebouwd met de grote deuren en zonder de bol.
Ergo: bol en grote deuren gaan niet samen.
[edit]Bovenstaande blijkt niet te kloppen, ik duik in het boek en kom er op terug[/edit]
Als de gegevens goed interpreteer dan zijn:
- De 201 t/m 253 afgeleverd met een motorhuif in één geheel, met daarin aan beide zijden 3 horizontaal scharnierende luiken en een luchtkap bovenop aan de zijde van de cabine
- De 254 t/m 306 afgeleverd met een motorhuif in twee delen, met daarin aan beide zijden 2 verticaal scharnierende deuren en 1 horizontaal scharnierend luik en een luchtkap bovenop aan de zijde van de cabine.
- De 307 t/m 369 afgeleverd met een motorhuif in twee delen, met daarin aan beide zijden 2 verticaal scharnierende deuren en 1 horizontaal scharnierend luik. Dus zonder luchtkap!
Bij aflevering allemaal met een 'rolgordijn' voor de radiator.
Tijdens latere constructiewijzigingen zijn ook de motorhuiven van de 201 t/m 253 aangepast.
De 288 had bij aflevering dus 2 deuren en 1 luik aan beide zijden van de motorhuif en een luchtkap op de motorhuif.
Ik heb nog niet kunnen vinden wanneer de luchtkappen verwijderd zijn en de 'rolgordijnen' vervangen door jaloezieën.
Op basis van foto's zou ik zeggen de jaloezieën zijn geplaatst tijdens de motorvervanging eind jaren 50, begin jaren 60, maar de luchtkappen lijken al eerder verdwenen te zijn.
-
@Eric B:
Deze uitvoering hoort al helemaal niet thuis in TP 2, want alle sikken hadden nog rolgordijnen aan de voorzijde van de huif tot 1959. Daarna kwamen de jalouzieen pas.
Groeten Arjen
-
Beste mensen
Roco heeft besloten om de Sik op dit moment niet uit te leveren nav de berichten over de donut en luidspreker.
Roco komt hier later op terug.
bron : Roco.
-
Dank voor de info Chris. We wachten af.
-
Ik wilde hier iets typen maar dat doe ik maar niet :P Laten we maar even netjes afwachten.
-
Lekker dan. Zit ik er net aan te wennen dat mijn nieuwe groene sik een roeptoeter gaat krijgen (en als het gaat vervelen sloop ik m eraf), gaat het weer niet door :P
-
Ik heb nog niet kunnen vinden wanneer de luchtkappen verwijderd zijn en de 'rolgordijnen' vervangen door jaloezieën.
Op basis van foto's zou ik zeggen de jaloezieën zijn geplaatst tijdens de motorvervanging eind jaren 50, begin jaren 60, maar de luchtkappen lijken al eerder verdwenen te zijn.
In het Sikkenboek wordt geschreven dat de luchtkappen (die daar t/m de 280 aanwezig zouden moeten zijn geweest) vanaf eind jaren dertig overbodig waren, maar ik heb (nog?) niet kunnen vinden wanneer ze verwijderd zijn. Van Oostrom is doorgaans zeer goed ingelicht over CW's, dus misschien is het ook wel gewoon niet bekend. Als ik door het boek blader zie ik foto's waar de 'donut' er nog op zit diep ion de jaren 50, maar ook waar hij er in de oorlog al af is. Al met af vraag ik me wel af of er veel combinaties, of überhaupt, zijn geweest van ene sik met donut en luidspreker.
-
Wat ik lees: heel veel reagluurders vragen zich heel veel af, weten ook niet precies hoe het zit met toeter, deur, rolluik en donut, moeten nog even verder zoeken enz. met als gevolg dat de uitlevering opgeschort wordt. Waanzinnig. ;D
We wachten af.
Gr, Ben.
-
Ik ben dan ook heel benieuwd op basis van wat voor foto men bij Roco besloten heeft tot het maken van de, nu gecancelde, uitvoering. Tot dan blijft het voor mij een dichterlijke vrijheid van iemand in het 'berater-groepje'... Waarschijnlijk zal men voor het uitbrengen van een kloppende uitvering nu te rade gaan in het Sikken-boek.
Maar heel goed dat men uiteindelijk toch heeft willen inzien dat het uitbrengen van de groene Sik in deze uitvoering zou uitdraaien op een zeperd.
Rob
-
Nou Ben, er bestond en bestaat geen twijfel over het feit dat déze versie niet kan :police:
En voor de rest, bij materieel van 90 jaar oud is het niet vreemd dat niet alle gegevens bekend zijn. Veilige optie is dan zoeken naar een foto van een specifieke variant en dat nummer van die foto maken. In elk geval niet zomaar een ander nummertje erop en denken dat het zo ook wel klopt ;D
En er is volgens mij niks gecanceld. Alleen even uitgesteld. Met als resultaat een model zonder opzichtige fouten, gratis en voor niks (extra's). Zo zie je dus maar hoe mooi dat werkt.
-
Nou, eigenlijk vind ik dat behoorlijk netjes van de fabrikant. Het is dus niet aan dovemansoren gericht.
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
We wachten inderdaad maar even af. Het is wel lovenswaardig dat de kritiek bij Roco ter harte wordt genomen en nog even gewacht word om het definitieve model uit te brengen om problemen te voorkomen waarvan zelfs de experts hier nog niet precies weten wat wel of niet correct is. Dat is toch beter dan bij Artitec waar een serie plan E rijtuigen zonder eindcontrole of tussentijdse foto de markt op geschoven wordt, waardoor er nu koppelboom problemen zijn en een onderste zandgele bies die zichtbaar te hoog zit. Dat zijn makkelijk vermijdbare stomme fouten.
-
Persoonlijk zou ik voor dit moment zeggen "jaloezieën en nummer zo laten, luchtkap en luidspreker eraf."
Dan blijft een model over wat kan worden ingezet in tp IIIc, IV (tot ca. 1982) en VI.
Dan kan er daarna gekeken worden naar andere, zonder teveel grote ingrepen te realiseren versies met een groene jas :)
-
De groene uitvoering met deze verbouwde huif (zonder bol en toeter) kun je inzetten van 1959 tot begin jaren tachtig (als je de grote stoomloclamp afneembaar maakt en/of wisselt voor een klein lampje), dat lijkt me toch zeer interessant. En inderdaad in de SHM versie ;)
Gaan we nog een discussie houden over het juiste frontseinbeeld? ;D
-
Maar kan iemand mij vertellen wat het voor toeter/megafoon het is die nu op de 288 zit, ik kan hier nergens een foto van vinden.
Stephan.
-
Maar kan iemand mij vertellen wat het voor toeter/megafoon het is die nu op de 288 zit, ik kan hier nergens een foto van vinden.
Dat is een luidspreker die, samen met een antenne, op het dak van een sik met een eerste generatie mobilofooninstallatie zat. Deze werden bij 23 Sikken geïnstalleerd tussen 1957 en 1961 en zijn in 1973 verwijderd. Enkele Sikken (een handvol) hebben daarna de latere versie van de mobilofooninstallatie (zonder luidspreker en met grotere antenne) gekregen.
de volgende lmt hebben deze eerste versie gehad:
202, 227, 247*, 252, 262*, 267, 269, 273*, 277, 280, 283, 284, 298, 310*, 320, 326, 344, 351*, 354, 355, 358, 362 en 368
* in 1973 voorzien van een mobilofooninstallatie 2e generatie'. Later 'kreeg' de 270 ook een mobilofoon, maar puur vanwege de vernummering van de 273
De mobilofoonsikken werden overigens als eerste (net als de 500/600 en 2200-en met die installatie) ook voorzien van een zwaailicht. Dit was een wat kleiner model dan later toegepast bij andere locs).
hier een voorbeeld van de 1e generatie (foto via Flickr): https://www.flickr.com/photos/143717769@N04/28822919432/
-
Voor de winkeliers die meelezen :
Roco geeft net aan dat ze met een officiële mail naar de winkels gaan komen. (over de sik)
Even afwachten dus nog (y)
bron : Roco.
-
Ik mag hopen dat die mail (gedeeltelijk) ook hier wordt gedeeld?
-
Er zal vast wel iemand lekken, dat komt elke keer voor :police:
-
Beste allen,
De info over de Sikken in schaal 1:1 verdient een eigen draadje.
Ga gerust daar verder, dan houden we dit draadje voor het Roco-nieuws.
Het grootspoor-draadje kun je hier vinden:
NS 200/300 Sik grootspoor. Foto- en infodraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95678.0)
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Op de facebook pagina van Pijplines Enschede is te lezen dat de uitlevering is stopgezet om zo toch juiste modellen te kunnen uitleveren.
Roco 72015 en 78015. NS Sik groen. 1:87 H0.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik.png)
-
Het persbericht van Roco, zoals te lezen op Groterdam met iets gedetailleerder info:
Helaas moeten we u melden dat de levering van artikel 72015 en 78015 sik - groen voor onbekende tijd verschoven is. We hebben bij de levering van de fotomodellen vast moeten stellen dat er 2 uitvoeringen door mekaar zijn gehaald. Na een grondig onderzoek hebben we de fout gevonden. Helaas is de stukslijst van het model 2022 aan de uitwerking van model 2020 gekoppeld en omgekeerd, dit is helaas bij de productie niet opgevallen omdat beide siks groen zijn en periode 3. Helaas is model 2022 een versie waarbij de nummering niet verder kan gaan dan 280, en daarmee is 288 dus geen correct model. We zijn druk bezig om te kijken hoe we dit kunnen gaan oplossen, dit vergt helaas alleen wat meer tijd, zeker gezien de tijd waar we ons op dit moment in bevinden.
We betreuren ten zeerste dat dit gebeurt is en hopen dat we de sik als nog dit jaar kunnen leveren.
-
Kijk, dat is heldere en duidelijke communicatie die een hoop ergenis/verwarring wegneemt.
Blijkbaar is de groene variant bij Roco juist héél serieus opgepakt en zijn er 2 tijdperk correcte uitvoeringen ontwikkeld.
Helaas zijn deze beide versies dus ergens in het proces slachtoffer geworden van ongewilde kruisbestuiving.
Chapeau voor de openheid van Roco inzake deze situatie (y)
-
Toch goed dat ze er wat mee doen! ;D
En nu messing nummerschilden met een correct nummer over de bestaande 288 decals plakken? Zal een klusje zijn, maar ik gok dat dit de snelste en goedkoopste oplossing is (of ze moeten de nummerschilden los bij gaan leveren; iets minder netjes, maar nóg sneller).
-
Dan nog klopt de combi jaloeziën - donut - luidspreker - geen zwaailicht niet, voor geen enkel nummer.
-
Mooi zo, kan er nog ff gespaard worden voor een kloppende sik
-
Waarschijnlijk hier wel 2 (tp IIIb en IIIc) ;D
-
Dan nog klopt de combi jaloeziën - donut - luidspreker - geen zwaailicht niet, voor geen enkel nummer.
Juist, en dus stelt het antwoord van Roco mij maar matig gerust. Het heeft er alle schijn van dat ofwel het model 2020 ofwel het model 2022 sowieso onjuist is/zou zijn geweest. Dat gevoel wordt versterkt door de kreet allebei periode 3. Donut alleen op de nummers tot en met 280 is dus wel bekend, maar blijkbaar niet dat die dingen grotendeels verdwenen waren na 1950. Ben heel benieuwd wat ze nu gaan doen en of ik er dan iets mee kan (versie jaren zestig):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-307-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-307-kopie.jpg)
Dit is de 307 die nu bij de VSM in het bestand zit.
-
Kortom, op zoek naar de langst levende donut. ;D
Want ik vind het wel een geinig detail.
-
@Frank, vergeet niet dat tp III vrij breed is 1947 - 1968 en in die periode hebben de Sikken nogal wat veranderingen ondergaan.
Tp III is onderverdeel in 3 delen:
IIIa 1947-1953 (veel stoom en oorlogsmaterieel)
IIId 1954-1958 (instroom nieuw elektrisch- en dieselelektrisch materieel, einde van de stoomlocomotief)
IIIc 1959-1968 (de kleurrijke jaren tot de invoer van de geel/grijze huisstijl)
Persoonlijk ligt mijn interesse tussen 1950 en 1968, misschien is er hier dus wel plaats voor 3 in plaats van, zoals ik eerder schreef 2 uitvoeringen.
@Henk, inderdaad :)
-
Jammer dat er niks van die donuts bewaard is gebleven, zodat een museumvereniging er wat mee kon. Dan zou dat nog een plausibele verklaring voor het model zijn.
Gechecked op de 337, de lamellen lijken mij een apart insteekdeel. Dus dat zou dan ook vervangen moeten worden.
-
De 264 bij de SGB (http://www.nmld.nl/nl/object/1042).
groet,
Marco
-
En die heeft ook de hoge deuren:
https://flic.kr/p/V1jvsu
Alleen geen luidsprekertje >:( ;)
-
Martijn, als ik de diverse bronnen goed interpreteer/begrijp hebben alle Sikken uiteindelijk de aangepaste huiven en deuren gekregen. Om dat exact in beeld te krijgen is meer speurwerk nodig.
Maar voor een echte oerversie met een laag nummer zal dus de huif aangepast moeten worden.
Waarschijnlijk heeft het SGB exemplaar ook de grotere luiken boven op de huif, die geplaatst zijn bij de motorwissel, ook die zouden dus moeten worden aangepast voor een kloppende oerversie (niet te verwarren met de oer Sik).
-
Model groene sik voor onbepaalde tijd uitgesteld :P
... aanvulling komt zo ...
Edit 2:
Ingenium secundus ;) en VAM65 waren me al voor ;)
-
Ehmm Martijn ... (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95589.msg3222166829#msg3222166829) :)
-
Dat dus! (je was me net voor!)
-
Ah, niet gezien ::) ;D Gaat ook zo snel hier ;D
Martijn, als ik de diverse bronnen goed interpreteer/begrijp hebben alle Sikken uiteindelijk de aangepaste huiven en deuren gekregen. Om dat exact in beeld te krijgen is meer speurwerk nodig.
Maar voor een echte oerversie met een laag nummer zal dus de huif aangepast moeten worden.
Waarschijnlijk heeft het SGB exemplaar ook de grotere luiken boven op de huif, die geplaatst zijn bij de motorwissel, ook die zouden dus moeten worden aangepast voor een kloppende oerversie (niet te verwarren met de oer Sik).
Ik bedoelde ook meer als ze een museumexemplaar wilden maken :) Maar er zijn dus blijkbaar al twee tp. 3 versies voorzien.
-
Aangezien alle draadjes telkens afgesplitst worden en ik de sik niet kan vinden in het weiland, ondanks zijn gemekker...
Welk model gaat roco strakjes eventueel uitbrengen?
-
Gezien de inhoud van het persbericht, waarin gesproken wordt over 2 versies in het groen, beiden voor tp III lijkt het mij logisch dat dat een versie met rolluik en luchtkap; en een versie met jaloezieën, zonder luchtkap gaan worden. Al dan niet met een luidspreker voor een mobilofooninstallatie.
Maar dit is puur een aanname mijnerzijds.
-
Gezien de inhoud van het persbericht, waarin gesproken wordt over 2 versies in het groen, beiden voor tp III lijkt het mij logisch dat dat een versie met rolluik en luchtkap; en een versie met jaloezieën, zonder luchtkap gaan worden. Al dan niet met een luidspreker voor een mobilofooninstallatie.
Maar dit is puur een aanname mijnerzijds.
Mag hopen dat ze die mobilofoon weglaten (of desnoods los bijleveren, zelf gaatje boren o.i.d.) op de versie zonder donut en met jaloeziën.
-
Ho ho, ingenium secundus ;D
Oops, sorry ;D
"Helaas is de stukslijst van het model 2022 aan de uitwerking van model 2020 gekoppeld en ..."
Wat ik ook wel interessant vind is dat er dus voor 2022 ook een sik op de lijst stond. Ik zou die lijst best wel eens op mijn gemakkie door willen lezen, wat er nog meer op staat ;D
-
Was het iemand al opgevallen dat de achterste zandkisten voor de zandstrooier ook nog aangebracht moeten worden? In de zijkant van de gereedschapskist zie je net nog het gaatje zitten (precies onder de gele handgreep) waarmee de zandkisten bevestigd dienen worden.
(Of moeten de zandkisten aan de voorzijde ook nog verwijderd worden, afhankelijk van welke versie Roco wil maken ;D).
Marco.
-
MCH in Hilversum meldt het volgende:
Roco zou de nieuwe groene NS Rangeerlocomotief “Sik” eind november/begin december gaan leveren, dat wordt iets later.
De reden, tijdens het productieproces is er een foutje doorheen geslopen, dat is niet onoverkomelijk en kan gemakkelijk worden aangepast, alleen duurt het daardoor iets langer voor hij geleverd wordt.
De huidige planning is de laatste dagen van december, maar dat wordt door drukte en vakantieperiode in de praktijk week 1 of 2 van 2021.
-
Nou...dan komt er zo goed nieuws ;D (uurtje)
-
Dat uurtje is nu voorbij...... ;D
-
Yep. Maar ik wacht op een officieel schrijven van Roco.
Heb ik beloofd :)
en daar is dat schrijven dan : ;D
Roco :
Sik gaat per direct in uitlevering.
De Sik zal worden uitgeleverd zoals ze afgebeeld staat, met donut en luidspreker op het dak en nummer 288.
Er worden later gratis decals van de nummers 267 en 277 beschikbaar gesteld die over nummer 288 geschoven kunnen worden.
Deze decals worden in de 3e of 4e week van januari 2021 uitgeleverd aan de winkeliers.
bron : Roco
-
En voor degenen die voor het luttele bedrag van €269,90 zelf nieuwe nummers op het model willen zetten: zitten er dan ook decals bij voor andere fabrieksplaten?
(Of voor de nieuwe nummers het depotplaatje nog klopt weet ik niet.)
Grtz, Ton
-
Als de nummers 267 en 277 worden gebruikt, hoeft de andere info op de lok niet te worden aangepast.
bron : Roco.
-
Volgens mij zijn de 276 en 277 gebouwd door Werkspoor en de 288 door Wpc Zwolle. En dat verschil is duidelijk zichtbaar op de fabrieksplaten. (Nog afgezien van al dan niet leesbare fabrieksnummers op die platen.)
Grtz, Ton
-
Ikke verder nie weet.
Tot nu toe heb ik alleen deze info voor u.
-
Inderdaad 267 en 277 Werkspoor, 288 Zwolle
Ben benieuwd welke fabrieksplaat er dan op zit ;D
De mobilofoon klopt overigens WEL voor de 267 en 277 en dan zou je kunnen hopen dat de fabrieksplaat van Werkspoor is
De donut moet er dan wel af, feit blijft dat de versie zoals nu komt nooit klopt. Het is een soort samenraapsel :D
-
Hoeft ook niet Chris. Voor jou geldt "don't shoot the messenger".
Ik zet deze vragen hier alleen maar neer voor algemeen gebruik; voor Roco als ze meelezen, zodat ze misschien nog op tijd andere decals kunnen drukken en voor de andere forumleden dat ze weten wat ze kopen.
Grtz, Ton
-
Ik zie op roco.cc dat de fabrieksplaat van Zwolle erop zit...
-
Ik krijg net de bevestiging (met plaatje) dat de fabrieksplaat WERKSPOOR ook als decal erbij zit als de nummers beschikbaar komen. :)
-
Nou dan kan iedereen er twee kopen: bij de een mobilofoondingen eraf en bij de ander ander nummer, fabrieksplaat erop en donut eraf:)
-
Ik krijg net de bevestiging (met plaatje) dat de fabrieksplaat WERKSPOOR ook als decal erbij zit :)
Met het goede fabrieksnummer voor elk van beide locnummers?
(Sorry, ik kon het niet laten ;D)
Grtz, Ton
-
Ik roep een joker in Ton.
ofwel ik hou het hier even bij.
Dus de 288 met fabrieksplaat ZWOLLE (zoals nu te zien is op Roco.cc)
De decals 267 en 277 met decals van fabrieksplaats WERKSPOOR (leverbaar in week 3 of 4 van januari 2021.)
(los op te halen bij uw winkeliers waar u de Sik heeft gekocht)
Ik mag u vanavond alvast een foto of 2 laten zien van het echte model wat onderweg is.
-
Ik roep een joker in Ton.
ofwel ik hou het hier even bij.
Groot gelijk Chris, die laatste opmerking was gewoon een beetje klieren van mijn kant.
Bedankt voor de moeite die je doet om hier zo veel en zo goed mogelijk informatie door te geven. (y)
Grtz, Ton
-
(y)
-
Dus het blijft een fantasie model ...
We waren het er namelijk al over eens dat jaloezieën en donut (luchtkap), niet samen op een correct model kunnen zitten.
Dat wordt dus knutselen ;D
-
Inderdaad, Eric: donut en roeptoeter eraf, nummerplaten en fabrieksplaten van de 307 er op (liggen al klaar).
Hoop ik wel dat die vermaledijde dingen ook ingestoken zijn en niets anders....
-
Hier alvast een eerste foto van het model.
Let op, dat is een showmodel, dus al door veel handen gegaan, vandaar dat het een en ander niet meer recht erop staat.
Maar geeft alvast een idee qua kleur, details, opdrukken enz enz
Nu afwachten tot ze aankomen in de winkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik288.jpg)
bron foto : Roco.
-
Ik let niet zo op de juiste combinatie van alle details. Over het geheel genomen vind ik het een heel geloofwaardig model. Wat me opvalt is dat de groef op de cabine kennelijk doorloopt dòòr de nummerplaat (ben ik te volgen)? Of is dat nu een handrail? Heel duidelijk is het niet te zien op de foto. Dat ziet er zo wat vreemd uit. Maar nogmaals: voor mij is 'ie prima.
-
Dat is de bedieningshandel van de zandstrooier.
-
En in het echt is dat een handrail die voor de plaat langs loopt. Echter in het model is de rail meegegoten in het machinistenhuis. Met dat gegeven is de opdruk van de nummerplaat in twee delen best netjes gedaan zo.
-
Hm, dan wordt het dus extra moeilijk om er een andere nummerplaat op te zetten!
-
Valt me toch tegen van Roco. Ik denk dat er toch een heleboel mensen gemekkerd hebben tegen hun winkelier dat ze zo gerekend hadden op die groene Sik voor onder de kerstboom. En Roco is daar klaarblijkelijk voor gezwicht. Wordt dit dus de eerste loc van de nieuwe ‘Fantasia-Rail’ lijn van Modelleisenbahn GmbH.... :'( :'( :'(
Rob
-
Maar daar gaat het uiteindelijk ook om, de verkoopcijfers. De meeste mensen hebben geen enkel idee welk nummer bij welke uitvoering hoort, die zien alleen die groene sik uit hun herinnering in de etalage staan. En om nu de gehele Kerst-koop-piek mis te lopen om die enkeling tevreden te stellen die wel weet dat het net niet juist is ... Tja, ik geef ze geen ongelijk :-\
-
En om nu de gehele Kerst-koop-piek mis te lopen om die enkeling tevreden te stellen die wel weet dat het net niet juist is ...
Ik denk inderdaad dat dat de overweging is. Eenvoudige sukkels zoals ondergetekende vinden dit model "goed genoeg" (hoewel ik 'm ook niet koop omdat er al eentje heb die beter in mijn tijdperk past). Kenners als jullie kunnen denk ik beter wachten tot de volgende groene Sik die op stapel staat (maak ik op uit eerdere berichten in dit draadje). Die zal ws beter kloppen dan deze.
-
Mooi, eind goed al goed. (y)
Op naar de nieuwe Sik, model 2021 dan.
Gr, Ben.
-
Weet iemand al of de jaloezieën mee gegoten zijn met de metalen kap of dat
het een apart ingezet plastic deel is ?.
-
Mooi, eind goed al goed. (y)
Op naar de nieuwe Sik, model 2021 dan.
Gr, Ben.
Zal dan waarschijnlijk 2022 worden, omdat de Sik die er nu in deze uitvoering (toch) uitgeleverd gaat worden met dit nummer, een vermenging is van de specs van de 2020 - en de 2022 uitvoering. Benieuwd wat ons dan te wachten staat. Ik hoop dat ze bij Roco het Sikkenboek inmiddels aangeschaft hebben... ;)
Rob
-
Weet iemand al of de jaloezieën mee gegoten zijn met de metalen kap of dat
het een apart ingezet plastic deel is ?.
Bij de 337 is dit een los onderdeel volgens het onderdelen blad,
ik denk dat dat dan bij deze ook zo is.
-
Voer voor een kleinserie-fabrikant....
-
Dus als de jaloezieën vervangen worden door een inzetstukje met de oorspronkelijke rolgordijnen,is
dit model zoals hij nu geleverd gaat worden door Roco dan inzetbaar zo rond 1958 ?.
-
Nee want de donut was er toen al af, en de jalouziën aangepast, in elk geval de combi met de luidspreker kan niet
Dus jalouzieën laten zitten, donut eraf en vernummeren (naar eentje met mobilofoon) kan
Idem, niet vernummeren met ook luidspreker eraf kan ook
Of jalouzieën vervangen en luidspreker eraf maar dan niet in 1958
Zo uit mijn hoofd was dat het. Laat ik depot en fabrieksplaat even buiten beschouwing
-
Ok,dank voor de info (y).
Ga nu bedenken wat te doen ,wachten op de versie 2021/2022 of toch een van de mogelijkheden genoemd door Sicco of
toch maar deze versie helemaal afbestellen en wachten op wat de toekomst gaat brengen.
-
Weet iemand of de prijs van de Sik is aangepast? De lokale winkelier heeft hem voor 245 staan, terwijl hij altijd de adviesprijs vraagt.
-
Niets aangepast.
-
Heren,
Ik heb inmiddels messing schildjes met locnr.244 van Ger Knijf ( train art ) binnen, kosten € 6,00!!. Als Nijmegenaar wilde ik al de Sik 244 op mijn op Nijmegen afgestemde baan laten rijden.
In een bericht in dit draadje op pag.3 van Eelco staat een foto van de 244 bij de Graafsebrug in Nijmegen!
Even afwachten hoe en of het dak eenvoudig gewijzigd kan worden anders messing dak uit superset 870/20001 van Philotrain erop.
Ik ga de sik 2020 toch maar reserveren/aanschaffen. Met voorstaande aanpassingen krijg ik toch wel een realistisch model.
Groet,
Coen Burki
-
... Kenners als jullie kunnen denk ik beter wachten tot de volgende groene Sik die op stapel staat .....
Waarbij ik wel even wil aantekenen dat ik ook tot de modelrijders behoor die een lokje koopt omdat ik hem gewoon leuk vind ogen, hoor 8) Als de nummers kloppen is dat leuk, maar ik had het zelf sowieso niet gezien als het hier niet uitgebreid was gemeld.
-
Nu dat ie binnen is bij iig MTE ben ik zeer benieuwd of de seinen apart in- en uit te schakelen zijn. Vooral het topsein!
-
van de Sik?
Top sein werkt niet hoor, net als bij de geel grijze.
Zit erop voor de sier.
-
Dank! Ik bedoelde idd de Sik.
-
Niet omdat het moet maar omdat het kan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9864_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9864_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9865.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9865.jpg)
-
Haha leuk, der kermis is compleet ;D
Wel leuk om te zien dat ze de handrem (gewichtrem) deze keer wel in de 'los' stand hebben geleverd. Ben wel benieuwd naar hoe de luchtinlaat vast zit.
Ik vind het dak trouwens wat aan de lichte kant; het hoort wel grijs te zijn, te oordelen aan de kleurenfoto's van de jaren vijftig althans, maar het lijkt wat donkerder te horen.
Liefhebbers mogen nog even alle 'knobbels' van de handgrepen met groen aanstippen :P Verder is 'ie wel mooi hoor! Maar kopen zal ik 'm niet.
-
Niet omdat het moet maar omdat het kan
...
Je kunt zeggen wat je wil maar dat heeft Roco toch heel netjes in elkaar geflanst :)
-
Kort filmpje vind je hier. Even doorspoelen naar de laatste 2 minuten. https://m.facebook.com/Pijplines/video_grid/?ref=page_internal
-
Hoe wijzig je adres sik naar: 288?
Groet,
Coen.
-
CV1 wijzigen: programmeren van adres 3 naar 288 zou je denken?!
-
Zojuist ESU instellingen ingevoerd, adres is hierna 288.
CV instellingen: CV1=3; CV17=193 ; CV 18=32; CV 29=38.
Groet,
Coen.
-
Er zit wel een Zimo decoder in.
-
Gelukkig zijn dat allemaal gestandaardiseerde cv's. :)
-
Vandaag heeft mijn vader de sik ontvangen, hij rijdt mooi maar aan de digitale koppeling blijven de karretjes maar slecht hangen. De karretjes hebben een standaard beugel koppeling, heeft iemand tips
Groeten Dennis
-
Je vader zal zijn wagens (gedeeltelijk) moeten voorzien van Roco universeel koppelingen. Dan gaat het beter.
-
Oké bedankt gaan we proberen
-
Levert roco op zijn wagons standaard de universeel koppeling?
Anders is het wel vreemd dat je een loc koopt die de standaard koppeling van eigen merk wagons niet kan bedienen??
Dan koop je een rangeerloc en moet je ook nog eens alle koppelingen van je wagons vervangen 🧐
Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt 😕
Een beetje inkoppertje van mij omdat ik de sik bezit, en om daar mee te kunnen rangeren heb ik een setje universeel koppelingen moeten bestellen...
Mijn marklin v60 pakt gewoon elke koppeling.
De universeel koppeling van roco zijn niet echt goedkoop :'( dus kan ik slechts een aantal wagons inzetten...
Als ik alles moet vervangen naar roco universeel -> marklin kk, roco , artitec,piko,Brawa enz. Zit ik zo aan €300
Tja 🙃
Verder fantastisch model, maar ik zal zelf niet meer gaan voor een loc met rangeerkoppeling (digitale koppeling) van roco..
(Als deze niet elke koppeling gewoon kan aanpikken)
-
Maak je ook eens een keer wat nieuws mee...
-
Nou met roco nieuws genoeg ???
Dank voor je begrip (y)
-
Je kunt toch ook maar een deel van je wagons van een universeelkoppeling voorzien?! Als je bijvoorbeeld met een stammetje wilt rangeren dan zet je toch gewoon alleen bij de eerste en de laatste wagon aan één kant zo’n koppeling erop?!
-
Wat denk je zelf ::)
Dat ik vanwege de koppigheid van een fabrikant die zelfs niet zijn eigen standaard koppelingen ondersteund lekker alles ga vervangen? Aan €2 per wagon ??
Al is het maar een deel, ik wil gewoon alles kunnen rijden, en niet elke keer de keuze moeten maken, sorry...
Dus Dacht het niet, ik rangeer wel met een loc van een ander merk , die wel alles koppelt 😎
Kies maar welke jij dan zou voorzien van een andere haak 😊😅😀😀😀
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0C86E1BD-1A70-4A4A-8C56-4F6B0AE38AEE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0C86E1BD-1A70-4A4A-8C56-4F6B0AE38AEE.jpeg)
-
Eh, die bruine daar in het midden........
-
Mag het weer terug naar Materieelbespreking van de Roco Sik a.u.b.
Met dank.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Zijn er al mensen die donut en/of luidspreker hebben verwijderd?
-
En/of de jaloezieën in de huif?
-
Donut en luidspreker kunnen gewoon eraf gehaald worden
-
Ja dat wil ik best geloven ;D. Maar ik denk dat een heleboel mensen hier wel willen zien wat de dan te corrigeren 'schade' is... Dus als je kans zite om een foto'tje te plaatsen?
Rob
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A169921C-7DB0-4739-AFAD-BA4D2A1F97BD.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A169921C-7DB0-4739-AFAD-BA4D2A1F97BD.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B3BF2515-BBBC-4919-A362-28A172B10F3E.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B3BF2515-BBBC-4919-A362-28A172B10F3E.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D7A79AD8-C4CD-441B-B57D-87A2F83303A6.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D7A79AD8-C4CD-441B-B57D-87A2F83303A6.jpeg)
-
Twee gaatjes, wat een verrassing..... ;)
Gr, Ben.
-
@ M@rk: dank voor je foto's.
@Ben: ik laat deze Sik aan me voorbijgaan en wacht geduldig tot een volgende groene. In de tussentijd vermaak ik me wel met mijn Sik zonder geluid maar mét de digitale koppeling.
Rob
-
Idem hier...
-
foto's
Als Roco dit gewoon meteen had laten zien was er geen commotie ontstaan en had de levering ook niet vertraagd hoeven worden. Iemand had geopperd dat Roco de onderdelen beter als losse delen kon bijleveren. Blijkbaar is dat het geval maar het zit al gemonteerd.
Nu is iedereen voor niets in de gordijnen gejaagd.
Maar goed, fijn dat het model zonder verbouwing te veranderen is naar een normale groene sik.
@Ben: ik laat deze Sik aan me voorbijgaan en wacht geduldig tot een volgende groene. In de tussentijd vermaak ik me wel met mijn Sik zonder geluid maar mét de digitale koppeling.
Waar komt het gerucht vandaan dat er een andere (groene) sik gaat komen? Ik heb het al een paar keer gezien, heb ik iets gemist?
Gewoon uit interesse hoor, wat is er volgens jou niet goed aan de huidige groene sik?
-
Je conclusie dat er nu zonder meer een normale groene Sik kan ontstaan moet ik tegenspreken. Er blijven na afname van de ronde luchtinlaat en de luidspreker op het dak twee gaten over en die moet je wegwerken/plamuren en ook weer spuiten. En daar zitten een heleboel mensen niet op te wachten (zeker gezien de prijsstelling van het model).
Als je wilt weten wat niet aan de combinatie bij deze Sik klopt moet je de afgelopen pagina's maar even terug lezen, daar staat alles luid en duidelijk in gemeld. O.a. dat men de specificaties van de geplande uitvoeringen voor 2020 en 2021 (of was het 2022?) met elkaar verwisseld had. Enfin, je leest het op de voorgaande pagina's...
Rob
-
Een dak van de geel/grijze 337 bestellen is al één gat minder. Misschien het pinnetje van de donut strak langs de kap afsnijden, dan is dat gat ook redelijk te verdoezelen. Zeker met wat verwering. De vraag is alleen of je dat wil doen met een loc van deze prijscategorie. Daar zal de een wat minder moeite mee hebben dan de ander. Die ander moet dan maar wachten op een toekomstige nieuwe uitgave.
-
Even voor mijn beeldvorming, is de 🍩 donut een naar buitengeplaatste luchtaanzuig voor de motor?
Een beetje als de snorkel op een landrover?
-
Ook hier is de 288 gearriveerd, na twee dagen tuffen vanuit Utrecht.
Ik krijg m niet geprogrammeerd. Ik doe dat normaliter met een Multimaus, eerste generatie. Kan dat de oorzaak zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201218_170709.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201218_170709.jpg)
O, die alien woont inmiddels weer buiten...... 🤪
-
Oh, ik dacht dat dat een veelhandige medewerker van WeW was ;D
-
Nou, dat zootje is te ongeregeld, dus opzouten 😉
-
Soms is het zo simpel 8)
Hier nog niet binnen, contact gehad met mijn leverancier vanmorgen, er is een hele pallet zoek :o
Roco is druk bezig met achterhalen waar die uithangt.
-
Ik kan m nu wel op de lokmaus krijgen, maar alleen op lokadres 3.
De koppeling zit te laag voor mn wagens en alsie haakt, haaktie bij rijden gelijk af. De stift is zonder mankeren weg te drukken. Kweenie hoor..
Wat ook niet goed gaat is dat wanneer ik twee keer afkoppel zonder rijden (f9 of f8), de hele lok doodvalt.
En hoort de verlichting niet met de rijrichting te wisselen?
-
Soms is het zo simpel 8)
Hier nog niet binnen, contact gehad met mijn leverancier vanmorgen, er is een hele pallet zoek :o
Roco is druk bezig met achterhalen waar die uithangt.
Als die via DHL is verstuurd staat tie naast mijn magnetron, sportschoenen en zakken kattegrit :P
Niemand nog de kleppensectie aan de voorkant eraf gehaald?
Stephan.
-
Het rooster aan de voorkant kon bij de geel-grijze er zo afgehaald worden las ik hier ergens. Dat zal bij deze niet anders zijn. Wel interessant want met een andere grill kan je hem in de jaren 50 en eerder plaatsen.
-
Juist en dan kan die ventilatiebol perfect. (y), alleen klopt het nummer en die toeter dan nog niet geloof ik.
Stephan.
-
Dat wordt spitten in de tabellen en teksten in de "Van Oostrom Bijbel" Stephan.
Er waren er uiteindelijk maar 19 met een eerste generatie mobilofoon installatie en dus een hoornluidspreker op het dak; en dat moet dan weer stroken met de luchtkap en het rolgordijn ...
Ik heb nog nergens een 'bewijsfoto' gevonden tot nu toe.
-
Dit is in dit of het andere Sikkentopic toch al uitgebreid besproken, inclusief alle nummers die de mobilofoon hadden (in iets completere vorm dan in het boek van van Oostrom)
-
Dat is het gevaar van meerdere draadjes, maar je hebt volkomen gelijk Sicco!
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95678.msg3222166743#msg3222166743 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95678.msg3222166743#msg3222166743)
-
Ook eerder in dit topic, bijvoorbeeld https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95589.msg3222166389#msg3222166389
Daar staan alle nummers in. En om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden, inbouw mobilofoon vanaf 1957, we kunnen aannemen dat daar geen Sikken met oude lamellen en donut meer bijzaten
Met nogmaals ook de toevoeging dat de 270 de installatie van de 273 heeft gekregen, in plaats van dat hier nummers zijn verwisseld (voortschrijdend inzicht)
-
Dan wordt de meest logische keuze dus luchtkap/donut eraf en een nummer van een mobilofoon Sik erop :)
En vervolgens wachten op wat Roco in 2022 gaat doen.
-
Dus........
- Er branden òf vier lampen of alleen rangeerlicht, en dat dan afhankelijk van de hoeveelheid rijtreden, 14 of 28.
- Na bedienen van f8 of f9 valt de hele lok dood, op de verichting na: dat duurt zeker 5 minuten.
- Ontkoppelen gaat in de verkeerde volgorde: eerst rijden, dan ontkoppelen.... .
- Het adres van de lok is niet te veranderen.
- De automatische koppeling hangt te laag.
- Niet alle beugelkoppelingen vallen achter de koppelhaak
- Alle beugelkoppelingen laten los zodra de lok gaat trekken (het koppelpalletje zakt eenvoudigweg weg)
De rest van de CV's niet geprobeerd.
Kortom, prut, dit.
Als iemand oplossingen weet om het geval te kunnen programmeren met een multimaus1, dan hoor ik t graag. Vooralsnog zet ik in op retour afzender.
Groet
Huibert
-
Ja he. De koppelingshaak hoort zowiezo vast te zitten in niet bediende stand, begreep ik van een vriend. Dat is 1 probleem duidelijk.
-
Op pagina 10 vermelde ik de CV instellingen voor adres 288. Ik heb de CV gegevens uit de ESU lopi gebruiksaanwijzing gehaald.
Goed af- en aankoppelen met Roco universeelkoppeling. Deze is in basis gelijk aan de op de sik gemonteerde koppeling .Werkt prima!
Ik ga mijn sik ombouwen naar de Nijmeegse uitvoering nr. 228, alleen in dak blijft een klein gaatje van de toeter ) Mijn sik had geen zwaailicht!
Messing nummerschildje reeds door Ger Knijf geleverd.
Misschien is glad dak in de toekomst bij Roco beschikbaar. Alternatief is messing dak van Phildie maar montage ( afneembaar ivm onderhoud ) is nog een probleem. Aan beide zijde ( voor en achter ) is de afstand van de bevestigingspennen verschillend.
Groet,
Coen.
-
...multimaus1
Zou je muis eens een update geven...
-
Hoor net van Hans Kuipers dat dat niet meer gaat.
-
Op pagina 10 vermelde ik de CV instellingen voor adres 288.
Groet,
Coen.
Ik heb hiet maar vier paginaas......
-
Ik denk pagina 10 van dit draadje ;)
Carel
-
Het aantal berichten per pagina is een instelbare variabele Carel ;)
Maar gelukkig kan je ook direct naar een post linken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95589.msg3222174721#msg3222174721) :)
-
Al gevonden hoor. Gaat alleen enkel over het lokadres. Er zijn belangrijker problemen....
-
Inmiddels weer ingepakt en na de pakjesexplosie zo voor kerst de bus op richting verkoper.
We gaan zien of een ander exemplaar wel te programmeren is, of dat ik aan een andere centrale moet.
-
Hoor net van Hans Kuipers dat dat niet meer gaat.
Hoezo dat dan?
Bij Kuijpers kon je altijd al niet updaten, maar versie 1.05 staat volgens mij nog gewoon op de Rocosite. Even iemand met een z21 opzoeken.
https://www.roco.cc/en/service/downloads/99-0-0-0-0-0-0-007005-0/index.html (https://www.roco.cc/en/service/downloads/99-0-0-0-0-0-0-007005-0/index.html)
-
De 1.0 centrale updaten via z21?
Totaal geen kaas van gegeten dus niet roepen dak rare dingen zeg 🙃
-
Mijn sik komt van Kuijpers Utrecht. Adres gewijzigd met Lenz LH101 en centrale LZ100. Adres zojuist zonder problemen gewijzigd in 244 middels CV1=244.
Groet,
Coen.
-
De 1.0 centrale updaten via z21?
Totaal geen kaas van gegeten dus niet roepen dak rare dingen zeg 🙃
Je had het toch over een Multimaus? Die is nog prima te updaten.
-
Misschien kun je even een plaatje uploaden van je muis?
-
Je had het toch over een Multimaus? Die is nog prima te updaten.
Henk, snap ik. Heb van die dingen geen kaas gegeten. Zelfs programmeren doe ik elke keer met een cv overzichtspapiertje. De hele achterliggende boel is me altijd worst geweest.
Dus als je me vertelt dat een eerste versie, rode multimaus te updaten is geloof ik dat graag.
De rest is acabadabra voor mij. 🙃
-
Misschien kun je even een plaatje uploaden van je muis?
(http://www.dcctrain.com/images/rocomausSYSTEM.jpg)
-
Van de Multimaus met een draadje eraan is maar één versie (de draadloze is wel anders). Onder de naam Fleischmann is het ding inmiddels in het grijs verkrijgbaar, maar het is allemaal hetzelfde apparaat. Ze zijn ook allemaal te updaten naar de meest actuele softwareversie, al weer een paar jaar versie 1.05 dacht ik. Dan kan je onder meer hogere cv's programmeren.
Ik zou het toch maar eens laten doen en je misschien wat meer verdiepen in de basis van programmeren. Anders blijf je locjes terugsturen die waarschijnlijk prima in orde zijn. :)
-
Ok 🙃
Op zoek dus naar iemand met z31 in Zeeland...
-
Ik heb vandaag ook mijn groene Sik binnengekregen. Voordat je te ver gaat zoeken, want volgens mij hoef je namelijk helemaal niet de Maus te updaten, even een paar opmerkingen m.b.t. jouw klachten die volgens mij nog niet opgelost zijn:
Verlichting met vier koplampen. Ja dat klopt, als je alleen de verlichting inschakelt (F0) dan branden alle vier de koplampen. Die kun je echter per kant uitzetten m.b.v. F11 (achterzijde) respectievelijk F12 (voorzijde), zoals in de handleiding staat.
De koppelingsproblemen die je beschrijft zijn grotendeels mechanisch. Je moet je goederenwagens met Roco universeel koppelingen
en niet met beugelkoppelingen uitrusten!
En tot slot, heb je al gekeken of je de Maus niet per ongeluk op 14 rijstappen hebt gezet i.p.v. 28/128?
-
De muis moet op 14 rijstappen staan om rangeerlicht te krijgen.
Hoe gaat bij jou het afkoppelen? Bij mij rijdt de lok eerst, dan ontkoppelt ie en vervolgens gebeurt er 5 minuten niets meer: alles dood op t licht na.
Over het updaten: als ik het zo lees is dat alleen noodzakelijk als ik functies F13-F20 wil gebruiken.
Die andere koppelingen komen er bij mij niet in. ik rij met fleischmannbeugels, over het algemeen, omdat die bij Fremo worden aangeraden. Ik ga niet ook nog eens koppelingen wisselen op al mn voertuigen.
-
Update maakt ook programmeren van cv’s hoger dan 255 mogelijk. Die worden tegenwoordig nogal veel gebruikt vooral voor de functies.
Er staat me trouwens vaag bij dat de allereerste versie zijnde 1.00 inderdaad niet was te updaten.
Maar goed, het gaat hier over de SIK en het is niet gezegd dat de decoderinstellingen er iets mee te maken hebben.
-
Klopt. Vooralsnog gaat deze sik terug naar Utrecht. Vooral het omgekeerd procede bij afkoppelen en het daarna doodvallen baren mij zorgen. Ik kan me niet voorstellen dat een rocolokje dat soort kuren uit mag halen onder een rocomuis.
-
Die van mijn vader valt soms ook dood en reageert ook niet meer verlichting brandt nog wel, de achterste koppeling doet het soms wel soms niet en de voorste doet helemaal niks. Deze lok gaat weer terug naar pijp-lines voor garantie naar roco
@huup, Wij gebruiken de dr5000 met Z21 app dus het zal niet aan de rocomuis liggen
-
Dennis, dank voor je bericht. Da sterkt mij in het idee dat het lokje kierewiet is, en niet ik 🤪
-
En ook hier is de Sik er helemaal mee opgehouden. Eerst werkte alles helemaal naar wens, totdat ik per ongeluk F9 indrukte terwijl ik F8 nog niet had uitgezet, maar de loc al wel de koppelcyclus aan de achterzijde had volbracht.
Ik stuur de Sik aan met een Fleischmann Profi-Boss.
-
Ik denk eerder dat de testafdeling niet alles tot het gaatje heeft getest. En wat ik mij nog afvraag, zijn er ook geel grijze exemplaren die hetzelfde gedrag vertonen?!
-
Ook de geel/grijze uitvoering valt bij mij stil als de ontkoppel functie een paar keer snel achter elkaar wordt gebruikt. Dan is het gewoon wachten en start de loc zelf weer. Mijn indruk is dat het ontkoppelen zoveel stroom vraagt dat de buffer wordt leeggetrokken. Deze moet eerst weer worden gevuld, voordat de loc weer reageert.
-
Dus elke keer als je ontkoppelt is het einde verhaal? Lijkt me echt niet ok.
-
Ik heb mijn groen exemplaar zonet na uren “rust” opnieuw op de rollenbank gezet, en die doet nog steeds helemaal niets. CV uitlezen of programmeren geeft beide consequent de melding “fout” op de Profi-Boss. Ik denk dat de decoder naar de eeuwige jachtvelden is. Heb het al aan mijn leverancier doorgegeven.
-
Programmeer adres eens opnieuw. Ik heb hier de geel/grijs uitvoering. Naar aanleiding van de dingen die voorbij kwamen wil ik het zelf even testen. Ik kreeg hem eerst ook niet aan de praat. Heb hem toen opnieuw een lange adres gegeven via mijn intelli-box en toen kon ik hem weer aansturen. Alleen jammer dat hij niet koppelt met een beugelkoppeling.
Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.
-
Ik zou graag volgende keer de optie hebben geen (bijgevoegde) digitale koppeling.
En dan kan het misschien ook wat goedkoper :)
Als rijder van meerdere merken vind ik dit echt de meest slechte koppeling ooit :angel:
Waarom het allemaal zo fijn/minimalistisch moet zijn weet ik niet, het lijkt toch niet op de werkelijkheid
-
Programmeer adres eens opnieuw.
Dat schreef ik al, ik kan zowel geen CV's meer uitlezen als schrijven. Beide opdrachten geven een error!
-
Als rijder van meerdere merken vind ik dit echt de meest slechte koppeling ooit :angel:
Je rijdt met verschillend materieel met verschillende koppelingen en verschillende koppeling hoogten door elkaar heen en dan gaat het mis Barry. Terwijl de koppeling hoogte genormeerd is. We spraken daar al eerder over naar aanleiding van je filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=lBeI3OFXxYM
De Roco koppeling is niet slecht maar je kunt er niet mee om gaan. ;)
Gr, Ben.
-
Ik rij met fleischmann koppelingen en die zijn toch echt wel genormeerd. Het haakje van de automatische koppeling is te klein, dan wel te slap in zn mechaniek, waardoor karren en rijtuigen niet aanhaken dan wel loslaten bij trekkende lok. Het haakje verdwijnt dan gewoon
Het is gewoon mallotig dat een simpel haakje vrijwel alle koppelingen mist.
Van mij mag die automaat er ook af, tenzij het alsnog werkend wordt gemaakt.
-
Je kunt toch niet verwachten dat de automatische koppeling overal mee koppelt? Juist Fleischmann-koppelingen, zowel de haken als de profi's, wijken ernstig af van de standaard beugelkoppelingen en de daarop gebaseerde Roco Universal.
-
Het gaat hier om Fleischmann-beugel-koppelingen. Niet om haak- of Profi-koppelingen.
Fleischmann-beugelkoppelingen op de juiste hoogte (en dat zijn ze in dit geval) zijn perfect. Als iets daar niet mee koppelt, ligt het aan dat iets en niet aan de beugel.
Jan
-
Precies, Jan.
Je kunt toch niet verwachten dat de automatische koppeling overal mee koppelt?.....
Jawel, wanneer het een beugelkoppeling betreft zeker wel. De haak moet hoog genoeg zijn en een goede hoek hebben aan de zijde waar de beugel gevangen moet worden.
De automatische koppeling van Roco voldoet daar niet aan, en is derhalve prut op deze sik. En dat dan nog afgezien van alle andere bovengenoemde problemen zoals het totaal doodvallen na het geven van een ontkoppelopdracht of het niet in de goede volgorde afhandelen van het ontkoppelen.
-
Ik ben er heel tevreden over en rangeer al 10 maanden met de nieuwe Sik. Maar je kunt 'm er ook af halen Huup, zie gebruiksaanwijzing en de NEM schacht monteren.
En over het tegelijkertijd indrukken van F8 en F9:
Aanwijzing:
Om schade aan de digitale aansluitingen te voorkomen, mogen beide aansluitingen niet gelijktijdig
worden geactiveerd.
De “koppelingswals” kan met CV 116 worden geprogrammeerd.
Met CV116 = 0 wordt de “koppelingswals” uitgeschakeld.
Kennelijk worden gebruiksaanwijzingen niet gelezen?
-
Het gaat hier om Fleischmann-beugel-koppelingen. Niet om haak- of Profi-koppelingen.
Tja, als iemand het heeft over standaard Fleischmannkoppelingen, dan associeer ik dat niet met beugels.
-
Alsof een haak of profi met een haak te koppelen zouden zijn. Zo onnozel ben ik ook weer niet ;D ;D :angel:
Sorry voor het verkeerde been.
Maar goed, blijft het achterliggende verhaal wel overeind natuurlijk.
-
Ben,
Fijn dat jij er blij mee bent, maar ik denk dat het gros van de modelbouwers er anders in staat.
Als het niet zo is , nou laat u horen...
Mijn marklin v60 met ouderwetse haak pakt echt elke beugel..
Deze “digitale” roco, Het is gewoon een flutkoppeling, ik kan er echt niet meer van maken :'(
-
Ik ben er heel tevreden over en rangeer al 10 maanden met de nieuwe Sik. Maar je kunt 'm er ook af halen Huup, zie gebruiksaanwijzing en de NEM schacht monteren.
En over het tegelijkertijd indrukken van F8 en F9:
Aanwijzing:
Om schade aan de digitale aansluitingen te voorkomen, mogen beide aansluitingen niet gelijktijdig
worden geactiveerd.
De “koppelingswals” kan met CV 116 worden geprogrammeerd.
Met CV116 = 0 wordt de “koppelingswals” uitgeschakeld.
Kennelijk worden gebruiksaanwijzingen niet gelezen?
Die NL-vertaling is niet best. Als je de Duitse en Engelse bladzijdes leest dan zul je begrijpen dat "aansluitingen" had moeten zijn "koppelingen". Maar goed, het is iets anders dan dat de hele loc ermee ophoudt, zoals bij mij het geval is.
-
Ik ben er heel tevreden over en rangeer al 10 maanden met de nieuwe Sik. Maar je kunt 'm er ook af halen Huup, zie gebruiksaanwijzing en de NEM schacht monteren.
En over het tegelijkertijd indrukken van F8 en F9:
Aanwijzing:
Om schade aan de digitale aansluitingen te voorkomen, mogen beide aansluitingen niet gelijktijdig
worden geactiveerd.
De “koppelingswals” kan met CV 116 worden geprogrammeerd.
Met CV116 = 0 wordt de “koppelingswals” uitgeschakeld.
Kennelijk worden gebruiksaanwijzingen niet gelezen?
Ik druk niks tegelijkertijd in. Leuke suggestieve conclusie ook.
Mag ik van een lokje van 250€ verwachten dat onderdelen ook goed werken?
-
Hier nog niet binnen, contact gehad met mijn leverancier vanmorgen, er is een hele pallet zoek :o
Roco is druk bezig met achterhalen waar die uithangt.
De pallet is terecht ;D
Maar gaat na de kerst z.s.m. weer retour naar Roco, met erop, de zonder de juiste koppeling geleverde digitale 2400'en en alle groene Sikken.
Men heeft voor het uitleveren een groot aantal exemplaren zelf getest en stuk voor stuk voor stuk functioneren die niet zoals bedoelt.
Het wachten gaat dus nog even verder hier.
-
En wat betekent dit voor de reeds uitgeleverde groene sikken, moeten die ook allemaal retour Roco?.
Of te wel gaat Roco voor de groene sikken een terugroepactie opzetten ?
-
Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen week mijn Sik opgehaald. Bij het ophalen in de Winkel reed de machine zoals je verwacht, en de koppelingen functioneren perfect.
Vanmorgen thuis de sik op mijn programmeer spoor gezet om het nummer aan te passen, kreeg een error als respons. Toen ik de loc op de gewone baan zette sloeg deze meteen op kortsluiting.
Mijn sik gaat deze week dus meteen terug naar Roco voor garantie. Iemand hier dit ook al eens meegemaakt?
Groetjes Ruben.
-
Ik lees bijna niets anders.... :-\
-
En de mijne doet het weer. De winkelier kon hem met een Multimaus en een 50VA trafo wél een reset geven :o, en nu doet ie het bij mij thuis (Profi-Boss met 12VA trafo) ook weer helemaal goed. Zal hem binnenkort eens even op de clubbaan een duurtest geven.
-
;)
-
Forumleden,
Is er al iets bekend over een reactie vanuit ROCO omtrent aanpassingen en koppelproblemen ?
Mijn ont/koppeling werkt af en toe!! Mijn sik ontspoort op Rocoline Engelse kruiswissel.
Inmiddels heb ik loknummer gewijzigd en de bevestiging handrails aangepast ( zwart geschilderd ) Ziet er een stuk beter uit!
Groet,
Coen.
-
Mijn sik is getest door de winkelier, goed bevonden en komt terug. Ik laat t jullie weten.
-
En is terug. Goed bevonden. Maar hier..... Ontkoppelen leidt tot hezelfde probleem: ontkoppelt niet altijd, en valt dood tijdens of vlak na ontkoppelen. Ook verdwijnt de lichtfunctie de ene keer wel, de andere keer niet. Bij doodvallen is alles uit. Een zetje helpt soms, meestal niet. Een reset met cv8 helpt aoms, meestal niet. Een herprogrammeren van cv1 idem.
Ikke niet snappen, dus is er weer kontakt gezocht met houston.
-
Daarom heeft mijn winkelier het hele zwikkie dus weer op de pallet gestapeld en retour gezonden ;D
(Kijken wat ik uiteindelijk het eerst in huis heb: werkende groene Sik van Roco, hersporingswagen van Artitec of de 2000 van Piko ... ;) )
-
Dan heeft hij weer snel nieuwe gekregen die "goed" zijn ;D want jouw winkelier heeft volop voorraad en er wordt goed verkocht. Of heeft hij wat Sikken achter de hand gehouden en klopt jouw verhaal niet helemaal? ;)
Gr, Ben.
-
Dan zal ik eens gaan bellen ... Het ging als volgt Ben:
- e-mail ontvangen dat de bestelde loc binnen was.
- afspraak gemaakt om af te halen.
- afgehaald.
- thuis op testbaantje gezet en problemen ervaren die genoemd waren.
- binnen 2 uur na afhalen gebeld door winkelier, "kom hem maar terug brengen, we heb er een aantal getest, ze kloppen voor geen meter en gaan terug".
Verder nog niets gehoord dus ...
-
;D
-
Nou dan ben ik reuze benieuwd wat er "verbeterd" is aan de nieuwe Sikkenzending. Ik geloof er namelijk helemaal niets van...... ;D ;D
Gr, Ben.
-
Er is ook helemaal geen nieuwe sikkenzending.
De sik die een winkelier nu krijgt is dezelfde die hij in december kreeg.
Er zijn geen aanpassingen gedaan aan de huidige groene sik.
Er is inderdaad 1 winkelier die de hele zending terug wil sturen.
Dus dat verhaal klopt zeker. (nee wij zijn het niet)
-
Maar zijn er nu mensen die een groene 288, met een Multimaus, al dan niet met de laatste versie van de firmware, zo uit uit de doos (zo als het zou moeten zijn) goed rijdend en werkend hebben?
-
Mijn eerst sik 288 deed helemaal niks, dus retour naar de winkel en netjes omgeruild voor een ander exemplaar. Die maakt geluid en de verlichting werkt. Rijden doet ie nog niet, ik ga nog een paar pogingen doen anders moet deze ook helaas weer terug. Wel jammer want het is een leuk modelletje en het geluid is top.
Groet, Ron
-
Dat moet met cv8=8 op te lossen zijn, volgens mijn winkelier.
-
Je zou er een sik van krijgen :angel:
Mijn geel grijze is dan wel iets beter dan de groene (schijnbaar) maar had ook een duwtje nodig toen ik hem voor het eerst op de baan zette, motor leek vast te staan of een dood moment te hebben?
Gelukkig was ik er snel bij, anders brand alles door of is er blijvende schade...
Over de koppeling heb ik eerder al mijn zegje gedaan.
Ik hoop dat alles netjes wordt opgelost, maar blijf wel bij mijn standpunt van too much too fast
Het is een liefelijk lokje wat veel krediet heeft, maar roco had kunnen starten met een sik zonder al te veel prullaria
Maar dat is achteraf praten 🗣 :angel:
-
Een sikje zonder al te veel prularia hebben ze sinds 1976....
-
Lees: sikje zonder digikoppeling, met wisselende verlichting incl topverlichting, rangeerverlichting, evt zwaaizwaailampie en geluid. €200€ en ik koop m.
-
Mijn eerst sik 288 deed helemaal niks, dus retour naar de winkel en netjes omgeruild voor een ander exemplaar. Die maakt geluid en de verlichting werkt. Rijden doet ie nog niet, ik ga nog een paar pogingen doen anders moet deze ook helaas weer terug. Wel jammer want het is een leuk modelletje en het geluid is top.
Groet, Ron
Ik vroeg me af: deed ie het in de winkel wel of heb je ‘m daar niet getest?
Rob
-
Een sikje zonder al te veel prularia hebben ze sinds 1976....
En die zijn er vast ook nog genoeg 2e hands en goedkoper dan de gestelde €200 door Huup! ;)
-
Beste forumlezer(s),
Probleem zit in de hefboom van koppeling waarop het koppel-palletje zit, onderdeelnr. 143765. Ik ga Kuijper vragen om een exemplaar te bestellen.
Mijn koppelingen werken nog steeds, sikje valt na bovenstaande actie niet meer stil! Aan een zijde werkt koppeling prima, aan de andere zijde blijft koppeling af en toe hangen, vandaar mijn inmiddels verzonden verzoek aan Kuijper.
Groet,
Coen.
-
@Coen: kun je aangeven wat er dan precies mis is met onderdeel? En wat bedoel je precies met “na actie”?
-
Onderdeel blijft hangen ( braampjes )
met actie bedoel ik het bijwerken van de hefboom. Tekst in mijn bericht heb ik gewijzigd.
Groet,
Coen.
-
Aan een zijde werkt koppeling prima, aan de andere zijde blijft koppeling af en toe hangen
Zit het stukje papier er nog wel tussen, dat zorgt er voor dat het "ijzer"van de arm niet aan de spoel kan "kleven". Ik ken wat bezitters die dat weggehaald hebben omdat ze denken dat dat er niet hoort. Evenzo is het stukje verenstaal van belang wat er voor zorgt dat de koppeling in de middenstand blijft.
Gr, Ben.
-
Beide zijde is beschermingsstrookje direct teruggeplaatst. Dit kan het probleem niet zijn!
Groet,
Coen.
-
Zojuist telefoontje van Kuijpers. Onderdeel vanmiddag bij Roco besteld, wordt na ontvangst door Kuijper naar mij doorgezonden.
Prima service!!
Groet,
Coen.
-
Maar zijn er nu mensen die een groene 288, met een Multimaus, al dan niet met de laatste versie van de firmware, zo uit uit de doos (zo als het zou moeten zijn) goed rijdend en werkend hebben?
Inmiddels 2 dagen verder, maar nog géén enkel echt positief antwoord :-X
-
Dan zal ik eens gaan bellen ...
Heb je al gebeld?
-
Niet in de gelegenheid op momenten dat ik er aan dacht, niet aan gedacht op momenten dat ik in de gelegenheid was ... Nee dus.
Gaat op de lijst voor dinsdag.
-
Na het installeren van een Z21 centrale de lok getest op het programmeerspoor.
https://youtu.be/KAiUvsDS4YM
Zo kom ik mn tijd wel door. Vanwege tuitende oren het geluid uitgezet. Maar wees gerust: met geluid is het resultaat identiek. De lok is gereden met een nog nooit geupdate multimaus.
De twee wagentjes zijn rocokarren van zeker 30 jaar oud, met de oorspronkelijke low-tech koppelingen die met een schroef onder in de wagenbodem zijn geschroefd.
Ik moet de sik nog wel even op de baan testen, dat wel.
Tips van deze leek:
. Schakel na het ontkoppelen de functietoets weer uit!
. Zet de rijrichting tegengesteld aan de af te koppelen wagens.
Tav 1: tegelijk f8 en f9 snaptie simpelweg niet, en dus gebeurt er niks.
Tav 2: door dit te doen rijdt de lok tijdens het ontkoppelen de goede kant op. Eerst duwen, koppeling nr beneden en dan wegrijden. Staat de rijrichting nog op duwen, dan zallie eerst trekken, dan ontkoppelen en dan duwen. Dat schiet niet op....
Overigens is de app voor programmeren en uitlezen een genot voor een digileek als ik.
-
Dat ziet er goed uit Huub (y)
En deze is zo nieuw uit de doos? Of is ie al een keer retour winkelier geweest?
-
1 keer retour, waarna ie met de oude centrale hetzelfde gedrag vertoonde als voor verzending. Dit is dus met de nwe central. Alle cv zijn standaardwaarden , incl cv1=3. Geen braampjes, gewoon probleemloos.
Maar is alleen nog lp programmeerspoor, dat even als terzijde.
-
Oké een nieuwe Z21 als centrale dus, met je oude Multimaus als regelaar als ik je goed begrijp.
-
Conclusie: ook met de Sik 288 is niets mis en er is 1 winkelier die kennelijk een hele pallet Sikken terug stuurt vanwege een oude Multimaus?
Gr, Ben.
-
Die van mij werkt ook gewoon goed zo uit de doos, ik gebruik als besturing een Ecos2
-
Waar het met name mis vaat is dat niemand wertelt dat je dezs sik niet kunt aansturen met een oude cengrale, zelfs niet met die van roco. En dat is dus echt not done.
Dus ja, zolang je da er niet bijverteld, is er e ht wel wat mis met die sik: hij is niet compatable met rocoos eigen stuursysteem.
-
Je denkt dan en handelt als Marklin waar alles ook op de oude m-rails moet kunnen rijden door de krapste bogen.
-
Waar het met name mis vaat is dat niemand wertelt dat je dezs sik niet kunt aansturen met een oude cengrale, zelfs niet met die van roco. En dat is dus echt not done.
Dus ja, zolang je da er niet bijverteld, is er e ht wel wat mis met die sik: hij is niet compatable met rocoos eigen stuursysteem.
Weet Roco dat wel?
-
Wat moet Roco dan weten? Roco heeft een paar updates voor de Multimaus verzorgd.
-
Je denkt dan en handelt als Marklin waar alles ook op de oude m-rails moet kunnen rijden door de krapste bogen.
Nee, absoluut niet. Ik zeg niet dat de sik aangepast moet worden op het kunnen van de oude centrale. Ik zeg dat de klant dient te worden geinformeerd dat de sik op de oude centrale niet functioneert.
Henk, de multimauz is het probleem niet. Hoewel ik nist uitsluit dat een geupdate mm met de oude centrale het geheel wel voor elkaar krijgt. Heb ik niet getest.
-
Roco heeft een paar updates voor de Multimaus verzorgd.
Ja die hun eigen vertegenwoordiger niet wilde installeren als je tenminste 1.05 bedoelt ...
-
Ik zeg dat de klant dient te worden geinformeerd dat de sik op de oude centrale niet functioneert.
En elke winkelier/dealer dus de mogelijkheid moet aanbieden om eventuele updates ter plekke uit te voeren.
In ieder geval van Roco producten.
-
Wanneer dat zou helpen, eens.
-
En elke winkelier/dealer dus de mogelijkheid moet aanbieden om eventuele updates ter plekke uit te voeren.
In ieder geval van Roco producten.
Bij veel winkeliers kan dat ook. Verder heb ik dat een keer tijdens zo’n Roco digitale dag laten doen. En P.Heinst heeft het een keer gedaan na een oproepje hier. Ik heb het ook weleens bij de Rocostand op Ontraxs gevraagd, maar dat ging niet vanwege beroerde wifi.
Ik snap ondertussen nog steeds niet wat het probleem was bij Huibert. Hij gebruikt de Maus nu niet meer als centrale.
-
Ik heb de oude centrale vervangen door een nieuwe: z21. Aan de instellingen van de sik niks veranderd. Zowel met de app als met de maus is het ding nu probleemloos te bedienen. Enige verschil is dus die vervanging.
-
Ja die hun eigen vertegenwoordiger niet wilde installeren als je tenminste 1.05 bedoelt ...
Ik zal het vast gemist hebben, maar wat was de reden dat hij het niet wilde installeren?
-
Hij sprak over een terminaal gecrashte laptop en beschadigde hardware Edsko. En dat ging dus over 1.05 voor de rode Mm.
-
Kortom, de benodigde computer deed het niet.
Het verschil bij Huibert is kennelijk dat de Maus met de oudste software aan boord als centrale tekort schiet, maar als handregelaar niet. Overigens is een update ook als handregelaar wel handig.
-
Als gevolg van de 1.05 update werd daar bij verteld Henk.
Werkende apparatuur was gewoon aanwezig en er werden gewoon updates uitgevoerd, maar niet hoger dan 1.04.
-
Nou, bij mijn exemplaar is het prima gelukt.
-
Ik kon hem alleen snel omruilen en helaas niet testen. De winkel is gesloten i.v.m. de lockdown, anders had ik hem zeker even laten testen. Op dit moment doet hij het nog steeds niet.
Groet, Ron
-
Nou, bij mijn exemplaar is het prima gelukt.
Dat geloof ik direct Henk en daarin ben je duidelijk ook niet de enige.
Ik vertel alleen wat die dag in 2019 te horen kreeg en ben daarna nog niet in de gelegenheid geweest het ergens te laten uitvoeren.
Zie ook ook mijn eerdere oproep in dit topic :)
-
Huibert zou het nu moeten kunnen met zijn z21. ;D
Maar voor een beter bereik oproep misschien even in vraag en aanbod doen. Een dergelijke oproep ergens verstopt in een draadje over de Roco Sik heeft wat weinig kans op succes, denk ik zo.
We moesten ook maar ophouden met dit off topic. 8)
-
Terug naar de Sik misschien? De update van de Mause is langzaam aan een beetje off-topic. ;)
Mijn Sikken 337 hebben firmware versie 38.9. Wat de firmware van Sik 288 is weet ik niet maar je kunt die uitlezen in CV7 en CV65 voor het getal achter de punt.
Zimo meldt dat er een firmware 40.1 is van 7 december 2020:
http://www.zimo.at/web2010/support/MX-Decoder-SW-Update.htm
Daarin zijn een aantal bugfixes vermeld, eentje is deze:
Bugfix: Sporadic crashes with N-track sound decoders after power interruptions
Mogelijk is dit een oplossing voor de problemen hier gemeld: niet meer reageren van de lok, "dood", etc.. Misschien kan iemand met dit probleem dit eens uitproberen mits je spullen daar voor hebt (Z21 of Zimo updater). Of een meelezende winkelier: is dit te verifiëren en zo mogelijk uit te proberen?
Disclaimer: ik schijf op wat ik lees bij Zimo, geen idee of de fix ook op de Sik van toepassing is. Zelf heb ik het probleem niet en ik heb ook de update spullen niet. :)
Gr, Ben.
-
Even een paar bevindingen op een rij gezet die mogelijk bijdragen aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem met de digitale (DCC) groene sik van Roco.
Bij het vergelijken van de gedragingen van mijn geel/grijze (nr. 72012) met die van mijn laatste aanwinst (de groene; cat.nr. 72015), blijkt dat de geel/grijze normaal functioneert op mijn testbaan die ik aanstuur met de aloude Roco centrale 10764 en een rode MM met firmware versie 1.02.
De groene sik daarentegen vertoont op diezelfde testbaan ongeveer alle in dit topic beschreven problemen. Ik vind het heel vreemd dat twee bijna identieke producten zo verschillend kunnen presteren.
Verder heb ik de beide sikken ook uitgetest op mijn modelbaan die ik aanstuur met een vrij oude Lenz combinatie LV100, LZ100 en LH100.
Om met die setting een F9 commando te geven moet je eerst F9 aanzetten om vervolgens met het indrukken van F1 de koppeling aan de voorzijde te bedienen.
Ook met deze aansturing doet de geel/grijze sik alles naar behoren en de groene NIET!
Misschien lijkt het voorbarig om op basis van een test met slechts twee exemplaren te stellen dat het probleem echt in de nieuwe sik (72015) gezocht moet worden en NIET in "verouderde" aanstuurapparatuur. Toch voel ik mij gesterkt in die conclusie doordat simpel weg de groene sik op de Lenz-baan met UITgeschakeld geluid tot nu toe niet één keer dood viel na veelvuldig bedienen van de digitale koppeling.
Een bijkomend groot nadeel van mijn groene exemplaar is dat het koppelingsmechanisme aan beide zijden helemaal niet werkt. Niet op de Roco testbaan en niet op de Lenz-baan.
Doe mij maar een groene behuizing op het frame en de elektronica van de geel/grijze versie. ;D
Gr. Martin
-
Ik zeg alle groene retour, dan zullen ze bij roco wel wakker s(chr)ikken
Waar staat dat pallet 8)
Nog een hele domme vraag, waarom wil elk merk zijn eigen (digitale)koppelingen ontwerpen, werk gewoon lekker samen hierin.
Wordt het een stuk goedkoper en makkelijker....