BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 02 november 2020, 05:30:27
-
We hoeven niet meer terug te grijpen op dat afgezaagde plaatje van een Franse stoomloc die is doorgeschoten. We hebben onze eigen variant met fraai resultaat. :)
https://nos.nl/artikel/2354863-metro-rijdt-door-stopblok-spijkenisse-en-balanceert-hoog-boven-water.html (https://nos.nl/artikel/2354863-metro-rijdt-door-stopblok-spijkenisse-en-balanceert-hoog-boven-water.html)
-
Een heel nuttig kunstwerk. Dit is natuurlijk jaren terug al zo bedacht ;D :o.
-
Geluk bij een ongeluk... :o
Geen idee hoe zwaar zo'n wagenbak is (en staat nog met 1 draaistel op brug), maar wel een stevig kunstwerk blijkbaar...
-
Kijk, nog iemand die het luchtspoor mist ;D
-
Nu met de perikelen met de KLM worden er alternatieve testen gedaan ...
Marc
-
Nu met de perikelen met de KLM worden er alternatieve testen gedaan ...
Er gaan al geruchten dat de bestuurder een omgeschoolde KLM-piloot was...
Hij/zij is in elk geval kandidaat voor een paar mooie bijnamen ;D
Zonder gekheid: wat een mazzel dat het zo is afgelopen!
Roald
-
Is dit nou het schoolvoorbeeld van een kop-staartbotsing?
-
Er gaan al geruchten dat de bestuurder een omgeschoolde KLM-piloot was...
Hij/zij is in elk geval kandidaat voor een paar mooie bijnamen ;D
Zonder gekheid: wat een mazzel dat het zo is afgelopen!
Roald
De walvisvaarder...
@Sicco: ;D
-
Ja, hier kunnen nog heel wat grapjes over gemaakt worden :D
Maar zonder dollen, dat zal ook nog wel een interessante klus worden om te bergen. Daar heb je wel een aardig kraantje voor nodig. Of zouden ze heb gewoon vastlassen en zo laten staan? ;D
-
In het verlengde van de vorige suggestie:
Capt. Ahab.
Correct, die van Moby Dick.
Overigens zal het gedeelte van het stel niet zo 'zwaar' zijn. Het heeft beide draaistellen al verloren voordat het stel de brug (staartspoor) verliet. Voor de rest is zo'n stel een aluminium buis met stoeltjes en glas om naar buiten te kunnen kijken. Er staat een behoorlijk betonnen muur aan het einde van het spoor dat de draaistellen heeft tegengehouden.
Met het sneuvelen van drie bomen aan de Bachbaan (bussluis) kan een kraan zich daar opstellen. Met behulp van een trekkend apparaat (sleeplok of lier) kan dan het gevaarte terug op de brug gezet worden en daar gezekerd worden, en afgevoerd.
Jan-Peter
-
Nu maar hopen dat die walvis nog even zijn
poot staart stijf houdt tot het stel is geborgen.
-
De directeur der RET, dhr Unck, spreekt over een "toestel" i.p.v. een treinstel...kennelijk toch een associatie met de luchtvaart!
-
Geen idee hoe zwaar zo'n wagenbak is (en staat nog met 1 draaistel op brug), maar wel een stevig kunstwerk blijkbaar...
Zo te zien is het een MG2/1 en volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_B_(5300-serie)) wegen die 44,2 ton.
Wat weegt een draaistel? 4-5 ton of zo? Blijft er voor een losse bak iets van 15 ton over.
De directeur der RET, dhr Unck, spreekt over een "toestel" i.p.v. een treinstel...kennelijk toch een associatie met de luchtvaart!
Hij hangt natuurlijk wel in de lucht. 8)
-
Wie maakt hem het 1e in model? Volgens mij past dit op een A4 diorama! :D
-
Zo’n plaatje valt toch in de categorie “dat doen ze in het echt ook niet”
Absoluut ongeloofwaardig!! ;D
In dit land met uitputtende regels over veiligheid. In de praktijk blijkt dan niet te werken en falen ook de back up systemen.
In dit geval een kunstwerk inzetten als laatste redmiddel... brilliant. (y)
-
Nu met de perikelen met de KLM worden er alternatieve testen gedaan ...
Marc
Zeker uitgevoerd door een brokken piloot ?🙈😜
Mvg Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief-vervoer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief-vervoer.jpg)
Voor dat je het weet heb je hier ook van die 3e wereld toestanden :)
-
Zo te zien is het een Mig 21
Zoiets dacht de piloot bestuurder ook 😆
-
de spoorstaven zullen wel glad geweest zijn?! Ingesmeerd met walvis levertraan.. ::)
-
Die bestuurder is een held. Gewoon een metro slopen. Als ze dat nou met alle stellen doen kunnen er weer treinen op de Hoekse lijn gaan rijder. :angel:
Nu serieus. Ik heb een metro bestuurder gesproken die me vertelde dat normaal door het beveiligingssysteem eerst maximaal 35 km. per uur mogelijk is, daarna maximaal 20 km. per uur en pas nadat de metro eerst stilgezet is kan er met maximaal 9 km. per uur naar het stootjuk gereden worden. Dus vreemd, want met 9 per uur kun je dit nooit voor elkaar krijgen. Dan is het tegen stootjuk met een flinke dreun en verder niet....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ik ben vanmiddag even wezen kijken, het ziet er heel vreemd uit :o gelukkig geen doden of gewonden.
Metro 5351 moet aangewezen worden als museumstuk 🤭
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201102_134736_copy_3024x2268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201102_134736_copy_3024x2268.jpg)
Groeten Sean
-
Zo’n plaatje valt toch in de categorie “dat doen ze in het echt ook niet”
Absoluut ongeloofwaardig!! ;D
In dit land met uitputtende regels over veiligheid. In de praktijk blijkt dan niet te werken en falen ook de back up systemen.
In dit geval een kunstwerk inzetten als laatste redmiddel... brilliant. (y)
Als je wielen met remmen blokkeren en de trein gaat glijden dan is er geen veiligheidssysteem meer wat zijn werking kan uitvoeren en geen regel die daar wat aan kan voorkomen natuurlijk.
-
Niks meer aan doen, mooi zo laten staan!
-
Volgens meerdere nieuwssites: morgenochtend om 8:00 uur staat het begin van de berging gepland. Het omliggende groen is inmiddels gesnoeid en de kranen zijn opgebouwd.
-
Jammer, dit is pure art intervention (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Art_intervention), kunst op zich.
-
Gelukkig hebben we de foto’s nog 8)
-
reterdetet Ret......
-
En er is zelfs een LiveStream van de berging (https://www.rijnmond.nl/nieuws/200732/KIJK-LIVE-MEE-berging-van-ontspoorde-metro-Spijkenisse-geen-hijswerk-voor-het-middaguur).
-
Is de verlenging naar Hellevoetsluis hiermee een sprong dichterbij gekomen?
Ronald
-
Voor ''miniworld'' in Rotterdam weer iets om bij te bouwen.... :D
-
Is dit nou het schoolvoorbeeld van een kop-staartbotsing?
HAHA!!
Wat me wel opvalt is hoe slecht het nederlands is van die NU.nl redacteuren. Metrotoestel? Toestel?? Stopblok? Straks noemen ze alles wat ze niet kennen maar gewoon "ding". Of "smurf".
Maar wel apart dat ze bij het ontwerp van het station geen rekening hebben gehouden met doorschietende metros.
-
Over de toedracht: ik denk dat het een kosmische twist is. Dit is gewoon een metrostel uit de nabije toekomst van na de verlenging van de lijn naar Hellevoetsluis.
Hetzelfde stel, met hetzelfde nummer is vast op dit moment ook onbeschadigd gewoon aan het pendelen over het RET netwerk 8)
-
Maar wel apart dat ze bij het ontwerp van het station geen rekening hebben gehouden met doorschietende metros.
Dat hebben ze toch? Een paar mooie walvisstaarten.... ;D
Koen
-
Maar wel apart dat ze bij het ontwerp van het station geen rekening hebben gehouden met doorschietende metros.
Ken je de situatie?
-
... het ontwerp van het station ...
Ik vermoed dat het ontwerp zo is gekozen dat het de metro variant die tijdens het ontwerpproces werd gebruikt (o.a. Düwag's). De massa distributie (in de hoogte) zal wel iets anders zijn geweest. Er zitten enorm veel voordelen in normaal gebruik als je de bakken zo licht mogelijk maakt. En tijdens bijzonder gebruik ;) vliegt het dus ook een stuk beter en verder.
Jan-Peter
-
Alleen waren de oude Düwagjes en Werkspoor metro's niet zwaarder maar zelfs lichter dan deze stellen. 8)
Overigens heb ik hier nog een boekje over de opening van de metro naar Spijkenisse (uitgave Gemeentewerken Rotterdam - 1985) met daarin een hele verhandeling over de 'remstootjukken' op het viaduct. Ze zouden geschikt moeten zijn om een trein die 50km/u rijdt op te vangen.
-
Volgens mij is er wel rekening gehouden met doorschietende treinstellen
Het spoor is afgesloten met een stopblok ,dat kan verschuiven.
Dit stopblok zit vastgeklemd aan de rails .Er is ook een middenrail waar het stopblok ook op vastgeklemd is .
Door de wrijving van deze klemmen zou het treinstel door het stopblok afgeremd moeten worden.
Aan het eind rest er dan nog een beton blok
Tot zover de theorie.
Maar nu de praktijk.
De snelheid was waarschijnlijk zo hoog dat het stootblok over het betonblok is geschoven en ook het treinstel over het betonblok heeft gewipt.
Dit is van mij maar een vermoeden afgaande op de foto's.
-
Kan me ook niet voorstellen dat welk stootblok dan ook, de massa van een lok of complete trein uberhaupt direct tot stilstand kan brengen. Lijkt me ook niet de bedoeling. Langzame bewegingen of overshoots kun je nog wel opvangen maar zodra er meer snelheid en massatraagheid is, helpt alleen een massieve betonnen muur. En dat wil je ook niet; want in dat geval overleven de passagiers het niet, de nekjes en ruggen en organen trekken dat plotselinge stoppen niet :) Stootblokken remmen wel iets af, zorgen er voor dat als het echt misgaat, zoals nu, de trein niet beneden in het weiland verderop ligt, maar nog enigszins netjes gestopt wordt. Wat dat betreft heeft het zijn functie perfect vervuld dacht ik zo. Mensen die denken dat hier iets enorm fout is ontworpen en dat een stootblok een trein op snelheid tegenhoud (zoals op onze modelbaantjes) moeten nog maar even terug naar sgool.
-
Nou, niet één stootjuk (en al helemaal niet een massieve betonnen muur) maar bijvoorbeeld meerdere stootjukken achter elkaar, die dan in elkaar schuiven. En / of een bak grind zoals voor vrachtwagens in de alpen, bij steile afdalingen. Alles om te voorkomen dat je 10 meter naar beneden kukelt zou ik zeggen. Hoe dan ook had het veel ruimte gekost.
Alleen waren de oude Düwagjes en Werkspoor metro's niet zwaarder maar zelfs lichter dan deze stellen. 8)
Overigens heb ik hier nog een boekje over de opening van de metro naar Spijkenisse (uitgave Gemeentewerken Rotterdam - 1985) met daarin een hele verhandeling over de 'remstootjukken' op het viaduct. Ze zouden geschikt moeten zijn om een trein die 50km/u rijdt op te vangen.
Aha! Interessant! Deze reed misschien harder dan 50?
-
Berging is in volle gang, de live beelden zijn te volgen op
https://www.rijnmond.nl/nieuws/200732/KIJK-LIVE-MEE-Update-met-brandweer-over-berging-metro-Spijkenisse
-
Oorzaak is ook duidelijk geworden: https://speld.nl/2020/11/02/machinist-metro-spijkenisse-deed-poging-om-piloot-te-worden/
-
Voorlopig is er nog niet heel veel spannends te zien (gelukkig). De voorste bak hangt nu schuin omhoog in de takels maar zit nog vast aan de bak die op het viaduct staat. Nadeel is de wind, die momenteel vrij stevig is.
Wat ik overigens niet helemaal begrijp is waarom de brandweer er met complete persluchtinstallatie bezig is? Zitten er dan nog zoveel brandgevaarlijke stoffen/onderdelen in dat deel? Het verklaart uiteraard ook de brandslangen die ze bij zich hebben, maar het lijkt mij nogal lastig werken ???
-
Ze zijn met snijbranders bezig om de bakken los te maken en staan klaar om eventuele brandjes gelijk te doven.
-
Ah, logisch natuurlijk :P Op de live webcam zie je alleen de andere kant en daar is niet zoveel te zien. Tenzij hij alsnog uit de takels glijdt, maar dat hopen we natuurlijk niet ;D ...
-
Ja en Rotterdamse metro's lopen eigenlijk op hydrazine. Die derde rail is voor de Wifi. ;D
Anyway... of je naar het groeien van gras zit te kijken, net zo spannend. 8)
-
Telkens denken ze dat de bak los is, maar nee. ;D
-
@Marc: ;D
Ik had er geen geduld voor gehad hoor. Als ik in die kraan had gezeten had ik hem gewoon net zolang om en neer gehaald tot hij vanzelf los kwam 8)
-
Inderdaad gras groeit bijna sneller. Krijg het idee dat de brandweer dit wel een leuk speeltje vind. Lekker oefenen zonder dat er slachtoffers zijn. Net als ooit bij ons op het werk er een brandje was in het weekend en de hele veiligheidskaravaan er op uit was getrokken terwijl er eigenlijk niets bijzonders was. Dat gevoel bekroop mij vanmorgen al toenik dacht een beroeps berger had al meer los gewerkt want tijd is geld.
-
Vreemd oordeel, je wilt veilig te werk gaan en een simpele fout of veronderstelling kan ervoor zorgen dat het ding uiteindelijk toch nog ongecontroleerd naar beneden komt zeilen. Daarnaast is het natuurlijk sowieso al een situatie waarvan je van een hoop dingen nu eenmaal geen weet hebt, die staart is hier natuurlijk helemaal niet opgebouwd en dus is maar de vraag hoelang de constructie dit vol kan houden...
Niet iets waar je op zit te wachten...
-
Yep, safety first. Het waait stevig hier in de Rijnmond en er liggen mensen met een snijbrander onder de metro dus daar wil je geen risico's mee lopen.
Ook wil je het spul veilig van het viaduct krijgen. Als het ding uit de takels klettert of gaat slingeren en de kranen instabiel worden en er iets op het viaduct plettert ben je verder van huis.
Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er ook twee woningen ontruimd.
-
Er komt nu rook uit (tussen de bakken)
-
Wat me wel opvalt is hoe slecht het nederlands is van die NU.nl redacteuren.
Het NOS-journaal kan er anders ook wat van: "Het treinstel wordt nu losgelast".
-
Ach is allemaal jargon en ik hoor en zie diverse media worstelen met de benamingen. Treinstel/metrostel/voorste deel/voorste metrostel.
Ik stoor me daar niet aan.
-
Update: hij zit nog steeds vast ;D (maar er is wel wat meer ruimte, hij hangt nu scheef)
-
Ik had er geen geduld voor gehad hoor. Als ik in die kraan had gezeten had ik hem gewoon net zolang om en neer gehaald tot hij vanzelf los kwam 8)
Dat niveau van subtiliteit is inmiddels bereikt, maar dan heen en weer. :D
Een beetje zoals een tandarts een kies trekt.
En los!!!! ;D
-
Ja, ik zie het :D Ze zijn hem aan het heen en weer slingeren. Moeders heeft net gebeld dat de piepers al opstaan ;D
Edit: hehe, los! (y)
https://www.rijnmond.nl/nieuws/200732/KIJK-LIVE-MEE-Brandweer-begonnen-met-lossnijden-metrostel-Spijkenisse
Edit 2: en hij staat weer op de vaste grond. Job well done en nu naar huis voor een AVG'tje (y)
-
En geland
Mvg Johan
-
Ach is allemaal jargon en ik hoor en zie diverse media worstelen met de benamingen. Treinstel/metrostel/voorste deel/voorste metrostel.
Ik stoor me daar niet aan.
De Media schrijft natuurlijk ook over tig verschillende zaken, je kunt moeilijk verwachten dat ze overal tot in detail verstand van hebben.
Sterker nog, hier hebben wij wel enigzinds verstand van, bedenk je dat eens als je een nieuwsbericht leest waar je zelf geen verstand van hebt ;)
-
Ook de lokale krant die ik vanmorgen op mijn werk opensloeg, kon er niet omheen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201103_080852-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201103_080852-2.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdamse-metro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rotterdamse-metro.jpg)
:angel:
-
Volgens mij krijgt dit verhaal nog wel een ( walvis) staartje. ;D
Overigens , wat betekent Metro eigenlijk?
Met
Een
*** gang
Rotterdam
Onderdoor.
;D ;D
Kees.
-
Metro is een afkorting van metropolitan railway. Een metropool is een grote stad.
Metro is dus een spoorlijn in een grote stad.
-
Ja Klaas, maar in Rotterdam hebben ze vijftig jaar geleden dus wat anders bedacht.
Alleen dit stel ging dus met een ter***gang het stootblok door.
-
Metro is een afkorting van metropolitan railway. Een metropool is een grote stad.
Metro is dus een spoorlijn in een grote stad.
Bijna; het is een trein die rijdt in een metropolitan area. Dus niet in een grote stad, maar in grootstedelijk gebied en dat klopt hoor. Bijna overal verbinden metro’s de centra van grote steden met de suffe suburbs, dat is nou net de bedoeling. Binnen het centrum kan je net zo goed gaan lopen.
-
Wat me wel opvalt is hoe slecht het nederlands is van die NU.nl redacteuren
De woordvoerster had ook al problemen met 'hun' en 'hen'.
.. wat betekend Metro eigenlijk
Dat betekent metropolitan
-
Overigens heb ik hier nog een boekje over de opening van de metro naar Spijkenisse (uitgave Gemeentewerken Rotterdam - 1985) met daarin een hele verhandeling over de 'remstootjukken' op het viaduct. Ze zouden geschikt moeten zijn om een trein die 50km/u rijdt op te vangen.
Het viaduct is een jaar of 20 geleden flink verlengd en toen is het opstelterrein gebouwd. Mogelijk zijn er weer andere stootjukken gebruikt dan in 1985?
Koen
-
Bijna; het is een trein die rijdt in een metropolitan area. Dus niet in een grote stad, maar in grootstedelijk gebied en dat klopt hoor. Bijna overal verbinden metro’s de centra van grote steden met de suffe suburbs, dat is nou net de bedoeling. Binnen het centrum kan je net zo goed gaan lopen.
Voor Spijkenisse klopt het in ieder geval. :) Wel zie je in grote steden dat plekken die ooit buitengebied waren, inmiddels tot het centrum worden gerekend.
-
;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123652075_3387860717928521_2757837697079437065_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/123652075_3387860717928521_2757837697079437065_o.jpg)
-
Of het "venijn" zit m in de staart,zoals men vroeger wel is wilde zeggen ;)
-
Het viaduct is een jaar of 20 geleden flink verlengd en toen is het opstelterrein gebouwd. Mogelijk zijn er weer andere stootjukken gebruikt dan in 1985?
Ah, klopt inderdaad ja. Bij de aanleg van de Beneluxlijn zijn de twee bestaande rechte uitloopsporen vervangen door een emplacement met wissels en een aantal opstelsporen.
Geen idee van de huidige stootjukken overigens.
-
Is inmiddels al bekend wat de oorzaak van de lancering van het metrostel is?
Ronald
-
Misschien is dit ongeluk een aanzet om een oud plan (?) uit de koeling te trekken om de lijn naar Hellevoetsluis door te trekken. Zeg maar RTM 2.0.
-
@Silvolde,
Lijn doortrekken naar Hellevoetsluis ? Liever niet. Dan moet ik de volgende keer veel verder rijden voor spannende foto's van een metro die op zijn kant in winkelcentrum de Struytse hoek ligt, of echt ironisch; op het oude tracé waar de stoomtram van RTM vroeger reedt ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Is inmiddels al bekend wat de oorzaak van de lancering van het metrostel is?
Herfst, gladde rails 's ochtends? In combinatie met een beetje sportief rangeren?
Zoiets was het eerste wat in mij opkwam.
-
Nou, sportief rangeren is wel een understatement ;D Hij is gewoon volgas door het hekkie gegaan. Ik ben wel benieuwd of de camerabeelden nog openbaar worden gemaakt. Vanuit de metro en op het perron zullen best spectaculaire beelden gemaakt zijn.
-
@Victor,
Ik had al eerder geschreven dat een metrobestuurder mij vertelde dat er ingegrepen zou moeten worden door het beveiligingssysteem. Bij het perron van de Akkers max 35 km. per uur, opstelsporen 20 km. per uur en het laatste stuk naar de stootjukken 9 km. per uur. Dus sportief rangeren zou daar normaal niet mogelijk zijn....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Is inmiddels al bekend wat de oorzaak van de lancering van het metrostel is?
Onderzoeken door de ILT duren meestal maanden dus ik verwacht op korte termijn geen uitspraak hier over.
-
(https://myalbum.com/photo/omHdHfiXMCPt/540.jpg)
;D
-
Die is wel erg leuk ja :)
Reinout
-
"De RET doet zelf het onderzoek naar de toedracht van het metro-ongeluk in Spijkenisse van vorige week. De inspectie leefomgeving en transport kijkt vanaf de zijlijn mee.
Op dit moment zijn de onderzoekers van de afdeling risk en veiligheid van de RET bezig met een inventarisatie. Daarna is te bepalen hoe lang het onderzoek gaat duren, laat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) als opdrachtgever weten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet geen onderzoek. De onderzoeksraad ziet geen reden om naar aanleiding van dit ongeluk in te stappen."
Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/201076/RET-onderzoekt-zelf-oorzaak-metro-ongeluk-Spijkenisse
Iets wat wel een gefronste wenkbrauw oplevert bij mij is dat de bestuurder, die net in een aardige bijna-ramp heeft overleefd, tot laat in de middag in de cel wordt gezet ... ??? Beetje eigenaardig vind ik zelf.
Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/200766/Advocaat-metrobestuurder-Spijkenisse-Het-is-geen-menselijke-fout-geweest
-
Sportief rangeren is in zekere zin (g)een menselijke fout...
Zie een vd reacties hierboven.
Ronald
Ps: in Het Parool lees ik dat de Amsterdamse metro naar Schiphol een stap dichterbij is.
Wanneer Spijkcity- Hellevoetsluis?
-
Het aanhouden van besturend personeel is standaard bij aanrijdingen en ongelukken.
-
Hm, de bestuurder "horen als verdachte" is inderdaad 'gebruikelijk', nét als een blaastest (en speekseltest tegenwoordig). Daarvoor wordt je Staandegehouden. Dat deze metrobestuurder kennelijk daarna/daarbij in een cel is gezet zegt in mijn ogen méér over de "Dienaren-der-Hermandad" van 010 dan iets anders...
In Amsterdam kreeg ik ooit een auto tegen mijn tram aan: je mocht daar NIÉT linksaf, de bestuurder gaf GÉÉN richting aan en keek overduidelijk ook niet. Conform het protocol werd ik 'staandegehouden', de tram zekergesteld voor een remproef, moest ik dus inderdaad "blazen" en (geef ik toe) waren we tóch wel opgelucht dat de dame in het OLVG bij kennis was en de beruchte woorden sprak: "Tram? Ik heb geen tram gezien..." (zij bepte met haar vriendin naar zij ook ruiterlijk toegaf)
Wát er in Spijkenisse fout is gegaan wéét ik niet; ik hoop dat de RET (óók als het een stommiteit van de bestuurder is geweest; dat is immers óók maar een mens) openbaar maakt WÁT er is gebeurd! Met alle High-Tech van treinstel en baan zou dit immers niet moeten kunnen gebeuren, toch?
Sterkte voor de bestuurder en Wijsheid voor de onderzoekende instanties.
Frans
-
@Silvolde,
Lijn doortrekken naar Hellevoetsluis ? Liever niet. Dan moet ik de volgende keer veel verder rijden voor spannende foto's van een metro die op zijn kant in winkelcentrum de Struytse hoek ligt, of echt ironisch; op het oude tracé waar de stoomtram van RTM vroeger reedt ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
Op zich zouden die walvis staarten wel mooi zijn als die in Hellevoetsluis a/h eindstation dan echt uit het water van de haven steken daar :)
-
Hm, de bestuurder "horen als verdachte" is inderdaad 'gebruikelijk', nét als een blaastest (en speekseltest tegenwoordig). Daarvoor wordt je Staandegehouden. Dat deze metrobestuurder kennelijk daarna/daarbij in een cel is gezet zegt in mijn ogen méér over de "Dienaren-der-Hermandad" van 010 dan iets anders...
In Amsterdam kreeg ik ooit een auto tegen mijn tram aan: je mocht daar NIÉT linksaf, de bestuurder gaf GÉÉN richting aan en keek overduidelijk ook niet. Conform het protocol werd ik 'staandegehouden', de tram zekergesteld voor een remproef, moest ik dus inderdaad "blazen" en (geef ik toe) waren we tóch wel opgelucht dat de dame in het OLVG bij kennis was en de beruchte woorden sprak: "Tram? Ik heb geen tram gezien..." (zij bepte met haar vriendin naar zij ook ruiterlijk toegaf)
Wát er in Spijkenisse fout is gegaan wéét ik niet; ik hoop dat de RET (óók als het een stommiteit van de bestuurder is geweest; dat is immers óók maar een mens) openbaar maakt WÁT er is gebeurd! Met alle High-Tech van treinstel en baan zou dit immers niet moeten kunnen gebeuren, toch?
Sterkte voor de bestuurder en Wijsheid voor de onderzoekende instanties.
Frans
Laten we ook de media niet uitvlakken, die trekken ook rustig 'het doen van een verklaring op het bureau' uit naar 'een nachtje in de cel' als je niet oppast...
-
En ik zie toch ook wel verschil tussen een aanrijding tram/auto en het op deze wijze parkeren van een metrostel. ;D
Maar de tijden zijn kennelijk wel veranderd. Een jaar of 30 geleden zat ik in een tram die in Schiedam een aanrijding met een auto had. Ook duidelijk de schuld van de automobilist en dat werd tussen trambestuurder en automobilist afgehandeld. Gewoon met een schadeformulier leek het wel. In ieder geval was het in tien minuten gepiept, melding aan de centrale en verder rijden maar. Of gaat dat nog steeds zo bij alleen blikschade aan de auto?
-
Laten we ook de media niet uitvlakken, die trekken ook rustig 'het doen van een verklaring op het bureau' uit naar 'een nachtje in de cel' als je niet oppast...
Dat is ook inderdaad gebeurd, als je de advocate van de bestuurder mag geloven. Hij is in een scheurhemd in een cel gezet. Vanuit mijn (werk)jaren bij Justitie weet ik dat dat niet zomaar gebeurt. Hij is in ieder geval ergens van verdacht (geweest) en zijn psychische toestand was voor de politie kennelijk aanleiding om hem in een scheurhemd te zetten. Dat kan zijn omdat hij overstuur was, maar ik kan me ook voorstellen dat de politie opzet (suïcidaliteit?) heeft vermoed en daarom meer heeft gedaan dan 'staande houden' en proces verbaal opmaken.
Dat gezegd hebbende vind ik het bijzonder opvallend dat zowel de Onderzoeksraad voor Veiligheid als de ILT geen aanleiding zien om hier zelf een onderzoek te doen. Er van uitgaande dat het inderdaad geen opzet van de bestuurder was, hebben hier toch verschillende veiligheidssystemen gefaald, wat op een ander moment van de dag slachtoffers hadden kunnen eisen.
-
MiniWorld presenteert mini-metro met walvisstaarten (https://www.rijnmond.nl/nieuws/201234/) (www.rijnmond.nl)
-
Ik had nog nooit van een scheurhemd gehoord. Op Google vond ik de uitleg ervan, met dit stukje tekst;
.......geschikt voor mensen met sterk scheurgedrag.....;D ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Scheurgras daarentegen... 8)
-
Neutronenkorrels!
-
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu gebeurd is? Maar goed, het is in onderzoek......
-
Er wordt al druk gestipudeerd met bavianenprigment.
Komt goed (y)
Overigens is het onderhavige voorval inmiddels ook voer voor samenzweringstheoretici.
Die dan vervolgens door zelfbenoemde verwetenschappelijkte deskundologen weer verontonzind worden.
https://www.youtube.com/watch?v=-MlF8vTUf0E (https://www.youtube.com/watch?v=-MlF8vTUf0E)
Waarvan acte.
groetsels
Hendrik Jan
-
Kunstwerk..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210523-130945-60ab7ca6dc609.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210523-130945-60ab7ca6dc609.jpg)
Op foto bij interview is dit kunstwerk te zien.
Ronald
-
Uitkomst van het onderzoek naar dit ongeluk. Metrostel reed te hard en remde te laat.
https://www.nu.nl/binnenland/6145040/door-stootblok-geschoten-metro-in-spijkenisse-reed-te-hard-en-remde-te-laat.html
-
Vind het een vreemde stelling.
De metro reed te hard, hij reed 57 waar hij 75 mocht.
???
-
Vreemd, in mijn herinnering was de snelheid ter plaatse 35km/h met een afbouw naar 10
maar de loop der jaren kunnen mijn herinneringen aangetast hebben
-
https://corporate.ret.nl/media/3238/ret-ongeval-de-akkers-2020-samenvatting-rapport.pdf
-
Maar waarom in een tijd dat iedereen milieubewust werkt, vlak voor een stootblok zo hard willen rijden?
Gelukkig kan de schuld aan het stootblok gegeven worden...
Al meldt teletekst dat de metro te hard reed.
Ronald
-
Misschien wilde de bestuurder helemaal niet zo hard rijden. In het bericht staat dat de bestuurder niks wordt verweten. Dus misschien is er in de besturing van het stel iets op hol geslagen.
-
Dit staat er in het rapport :
De metro vertrekt van het perron en versnelt tot 57km/u, waar 70 km/u door de spoorbeveiliging wordt toegestaan.Op het punt waar de metro geacht wordt te gaan remmen vanwege een lagere maximumsnelheid in het betreffende baanvak, wordt niet direct geremd. Na vijf seconden gebeurt dit wel, op basis van een automatische trein beïnvloeding (ATB) omdat het voertuig op dat moment meer snelheid heeft dan is toegestaan in de baan. Dit veroorzaakt een wielslip. Een fractie later reageert het antiblokkeersysteem (ABS), dat deze slip corrigeert. Dat het ABS reageert in combinatie met het weer – het regent licht – zijn indicaties voor een glad spoor. Direct na deze automatisch geregelde ingrepen, remt de bestuurder ook.De metro realiseert nadat de remming is ingezet minder vertraging dan in een optimale situatie gebruikelijk is. Hierdoor botst de metro met nog ongeveer 45 km/u tegen het geplaatste stootjuk.
De ATB greep in, even later werd er slip geconstateerd door de ABS, daardoor werd te weinig geremd (Trein slipte niet ,maar de remwerking was toen te weinig) en was de remweg te lang geworden.
Zo zie ik het.
Groeten ,
Peter
-
Kennelijk interpreteert iedereen het rapport op eigen wijze. Dit staat in Spoorpro:
De toegelaten snelheid op het opstelspoor in Spijkenisse, waar een metro van de RET op 2 november vorig jaar door een stootblok reed en op een kunstwerk van een walvis belandde, was te hoog. Daarnaast bleek het stootjuk geen metro met een snelheid hoger dan 15 kilometer per uur op te kunnen vangen. De metrobestuurder heeft zich aan de snelheidsregels gehouden. Dat blijkt uit een onderzoek dat de RET in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft uitgevoerd.
Het spoor waar het ongeluk plaatsvond werd gebruikt als opstelspoor, maar had een toegestane snelheid van 70 kilometer wat gelijk is aan die van het hoofdspoor. Dit terwijl op opstelsporen van metro’s normaal gesproken een maximumsnelheid van 35 kilometer per uur geldt.
Volgens mij reed de bestuurder dus niet te snel. Hij/zij mocht daar immers 70km/h en hij/zij reed "slechts" 65km/h.
Je kan je natuurlijk wel afvragen of het verstandig is om 65km/h te rijden als de rails glad is........
-
Ik ben het helemaal met je eens. ;)
Zou de metrobestuurder niet gemerkt hebben dat het spoor glad was?.
Ergens kan ik die hogere toegelaten snelheid richting opstelspoor wel begrijpen ,de afstand was ca 400m ,blijkbaar is het nooit een probleem geweest dat die te hoog lag in het geval dat de rails glad waren.
Peter
-
Die wild overstekende stootblokken zouden moeten worden verboden!
Stel voor om die direct mee op te ruimen na alle spoorovergangen. ;D
(Geintje voor de sfeer...)
Jan-Peter
-
Hoi Peter,
Als je het artikel (https://www.spoorpro.nl/lightrail/2021/07/12/toegelaten-snelheid-van-metro-die-op-kunstwerk-walvis-botste-was-te-hoog/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202021-28) leest worden er vraagtekens gezet bij het feit dat je er 70 mag ipv de gebruikelijke 35 en het stootblok was in 2002 vervangen door één die een snelheid van 15km/h aan kan. Daarvoor stond er één die tot 50km/h aan kon
-
Staat er ook ergens waarom de bestuurder in de cel werd gezet ?
Groeten, Alexander
-
Misschien wilde de bestuurder helemaal niet zo hard rijden.
Het rapport is duidelijk. En mij geeft het geen reden om anders te denken dan eerder in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95522.msg3222166696#msg3222166696
-
Dit staat er in het rapport :
De metro vertrekt van het perron en versnelt tot 57km/u, waar 70 km/u door de spoorbeveiliging wordt toegestaan.Op het punt waar de metro geacht wordt te gaan remmen vanwege een lagere maximumsnelheid in het betreffende baanvak, wordt niet direct geremd. Na vijf seconden gebeurt dit wel, op basis van een automatische trein beïnvloeding (ATB) omdat het voertuig op dat moment meer snelheid heeft dan is toegestaan in de baan. Dit veroorzaakt een wielslip. Een fractie later reageert het antiblokkeersysteem (ABS), dat deze slip corrigeert. Dat het ABS reageert in combinatie met het weer – het regent licht – zijn indicaties voor een glad spoor. Direct na deze automatisch geregelde ingrepen, remt de bestuurder ook.De metro realiseert nadat de remming is ingezet minder vertraging dan in een optimale situatie gebruikelijk is. Hierdoor botst de metro met nog ongeveer 45 km/u tegen het geplaatste stootjuk.
De ATB greep in, even later werd er slip geconstateerd door de ABS, daardoor werd te weinig geremd (Trein slipte niet ,maar de remwerking was toen te weinig) en was de remweg te lang geworden.
Zo zie ik het.
Groeten ,
Peter
Er heeft toch een automatische noodremming plaatsgevonden. Ik dacht dat als dat op het spoorwegnet gebeurde, de machinist zich daarover moet verantwoorden. Of heb ik dat mis?
Groet,
Marco
-
Het lijkt mij dat de hoofd oorzaak toch is geweest ,dat je daar ten onrechte blijkt nu, 70km/h " mocht " rijden van de ATB.
Deze fout is inmiddels door de RET gecorrigeerd naar een lagere snelheid.
Peter
-
Er heeft toch een automatische noodremming plaatsgevonden. Ik dacht dat als dat op het spoorwegnet gebeurde, de machinist zich daarover moet verantwoorden. Of heb ik dat mis?
Zou niet weten waarom, en bij wie ? Misschien bij de reizigers, ivm de wat brute manier van remmen.
Overigens heeft bij deze Metro geen noodremming plaatsgevonden, maar slechts een remopdracht vanuit de ATB.
-
Aha, het lampje "remmen" ging branden. De ATB greep niet in met een noodremming. Nu snap ik het. Dank voor de verheldering.
Groet,
Marco
-
Het rapport komt op mij eigenlijk een beetje over van "Ja, er zijn wat foutjes gemaakt. Maar dat zijn we zelf geweest, dus laten we het er nu maar niet teveel meer over hebben, goed?" :)
Disclaimer: puur speculaasgevoel ;)
-
Het is in elk geval duidelijk dat er aan allerlei zaken nogal wat mankeerde inderdaad...
-
Er zal binnens kamers best wel een hartig woordje over gewisseld zijn bij de directie van de RET,
Peter