BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eenerspoor op 25 oktober 2020, 17:33:34
-
Beste mensen,
Mijn Roco E18, modelnummer 43729 reed eerst prima digitaal met een Zimo decoder.
Nu rijdt de lok opeens niet meer digitaal, wel analoog, met de decoder uitgenomen en de dummy stekker geplaatst.
Ook met een andere decoder rijdt de lok niet digitaal.
De decoders zijn getest en in orde bevonden m.b.v. Esu testapparaat.
Ik heb de motor uitgebouwd en los getest met een goede decoder, dan hij draait hij ook niet. Het ligt dus echt aan de motor en niet aan de print of de mechanische overbrenging
Op gelijkspanning uit analoge trafo draait de motor als een zonnetje.
De koolborstels zijn ook in orde en bewegen goed in hun houders.
Wie kan mij verder helpen met dit probleem? Wat kan de oorzaak zijn dat de motor niet meer digitaal wil draaien?
Als de motor moet worden vervangen, waar vind ik dan een vervangende motor?
Mvg,
Henk
-
Is er niemand die me hiermee kan helpen?
Hoe zou ik aan een vervangende motor kunnen komen?
Mvg,
Henk
-
Ik zou een goedkoop Zwitsers broertje op de kop proberen te tikken en dan kap en baanschuivers overzetten
-
Je hebt al grondig onderzoek gedaan; het moet idd de motor zijn. Wel raar...
Misschien weet Erwin (of zijn opvolger) wel een motor.
-
Je kunt via je winkelier een motor bestellen of rechtstreeks bij Roco, het artikelnummer is 85061: https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=85061
Onderdelenlijst: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43729_9260.pdf
Gr, Ben.
-
Rijdt de loc met decoder ook analoog
-
Heeft de loc nog andere digitale functies die je kunt testen?
-
Hallo Henk,
Als de motor analoog het wel doet, en digitaal niet, dan doe je ergens iets verkeert lijkt mij.
Ben geen digibeet, maar ik zou de motor en een decoder weer inbouwen en op het programmeerspoor de lok een nieuw adres geven.
Succes,
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
-
Bedankt voor jullie reacties.
@Luc2000: Wat bedoel je met "een goedkoop Zwitsers broertje"?
@Ben: Deze motor is onderdeel nummer 85061, maar in mijn E18 zit 85043, volgens het bijgeleverde onderdelenblad. Ik weet niet of die 85061 ook past. Ik zou dat eens kunnen vragen via de e-mail.
@Jerrytrein: Dat heb ik nog niet uitgetest. Ga ik nog doen.
@NS1220: Alleen de front- en sluitseinen en die werken.
@Erwin: Dat heb ik ook allemaal al uitgeprobeerd, voordat ik de motor eruit haalde. Met 3 verschillende decoders zelfs: De Zimo, een Uhlenbrock en een LokPilot 4. Alle pogingen zonder succes. Daarom heb ik de motor eruit gehaald en apart aangesloten en dan draait hij ook niet.
Mvg,
Henk
-
Je zegt dat de motor analoog draait als een zonnetje, maar met een decoder rijdt de loc niet.
Decoders zijn in orde schrijf je, ik zou het dan eerder in de printplaat zoeken. Die geeft immers het signaal van de decoder door aan de motor.
Lijkt me dat een andere motor niet gaat werken.
-
als alleen de verlichting werkt en de motor niet zou je de stekker ook nog verkeerd om hebben gezet
-
Net andersom: als de motor het wel doet en de verlichting niet is de stekker verkeerd geplaatst.
Als alles verder in orde is met de loc dan draait de motor, ongeacht hoe de ( 8 polige) stekker is geplaatst.
Bij verkeerd plaatsen doet alleen de verlichting het niet.
-
Zoals ik eerder schreef, draait de motor ook niet als ik hem via de decoder direct op het TwinCenter aansluit.
D.W.z. motor uit de lok gehaald, die lig los op tafel. Motor via oranje en grijze draad aangesloten op decoder. Rode en zwarte draad aangesloten op TwinCenter. Motor draait dan niet.
Printplaat en stekker hebben hier dus geen enkele invloed op. Dit bewijst ook dat het probleem in de motor zit.
Mvg,
Henk
-
Hallo
Of je zit de decoder gewoon met het verkeerde adres/formaat aan te sturen. :angel:
Sluit er eens een lampje bij aan zodat je zeker weet dat de decoder ook reageert.
Bart
-
Probeer de losse motor nu eens op een analoge aansluiting.
Je bewijst pas dat de motor niet werkt als deze los ook niet op een analoge spanning draait
-
In de 1e post schrijft hij dat de motor op een losse trafo wel draaid
Dius de motor zou goed zijn
-
Dat lijkt mij ook, maar dat moet je niet testen met een decoder in het systeem als je wilt weten wat de motor zelf doet.
-
Dus de motor is goed. Want als je hem direct op een DC trafo zet, dan doet hij het als een zonnetje
Als de goede motor wordt aangesloten op een decoder, dan doet hij het niet. Doet die decoder het wel icm met een andere motor?
-
Alle 3 de decoders zijn getest op de Proi Prüfstand van Esu. Het motortje op die Prüfstand draait dan wel.
Als ik de decoder aansluit op een gelijkspanning uit en treintrafo, draait de motor ook, maar niet snel.
Er gaat dus iets fout met de combinatie van deze motor met een decoder, welke decoder dan ook.
Het is nog steeds een raadsel.
Mvg,
Henk
-
Hoi
Maar haal de decoder er nu eens tussenuit en sluit hem aan op een gewone trafo.
Hoe draait de motor dan ?
-
Ja, dan draait de motor wel.
Mvg,
Henk
-
Ligt het misschien aan je centrale (Twincenter)?
Groet, Bas
-
Ook niet, want hij stuurt andere loks met decoder prima aan.
Mvg,
Henk
-
Ik vind hem wel spannend worden nu.
-
Als ik de decoder aansluit op een gelijkspanning uit en treintrafo, draait de motor ook, maar niet snel.
Hallo
Lijkt me inderdaad een kapotte motor.
Bart
-
Het kan ook een vervuilde collector zijn
Wouter
-
Hallo
Lijkt me inderdaad een kapotte motor.
Bart
Ja, dat zinnetje deed het hem ook. Eerder werd gezegd "als een zonnetje"
-
Het probleem is opgelost! De lok rijdt weer prima digitaal. (y) 8)
Joop Versseput van DCC Decoder Service te Ede gaf mij de 'gouden tip', die ik hieronder vermeld:
De collector waar de koolborstels over lopen heeft 5 lamellen. Tussen die lamellen zitten groeven en die moeten schoon zijn. Zit er namelijk koolstof tussen, dan zal de motor niet of nauwelijks reageren bij DCC besturing.
Bij gelijkstroom besturing brandt de spanning zich gewoon een weg naar de lamellen. U dient de collector schoon te maken met wasbenzine en daarna met een speld de groeven uit te krabben en daarna weer schoon te maken met wasbenzine.
Gelijkspanning brandt zich overal een weg door. Met DCC is dat anders. De motor wordt aangestuurd met pulsbreedte sturing. Er is een vaste spanning van zeg 12 Volt maar de puls is heel smal. Dan zal de loc niet rijden. Hoe breder die puls wordt, hoe sneller de loc zal gaan rijden. Die pulsen worden in een bepaalde frequentie (ritme) herhaald. Bij top snelheid van de pulsbreedte sturing zal de puls zijn voorganger bijna raken. Want om de zoveel milliseconden wordt die puls herhaald en dan zal het lijken of er gewone gelijkspanning is.
Ik heb dus de collector schoongemaakt, de groeven uitgekrabt en nog eens de collector schoongemaakt met wasbenzine. Daarna de koolborstels weer gemonteerd, de motor getest en hij draaide weer digitaal.
Tenslotte de lok weer in elkaar gezet en laten rijden op de baan. Dat doet hij nu weer prima.
Mvg,
Henk
-
Mooi dat ie het weer doet ! (y) genoemd probleem zorgt er vaak voor dat de decoder niet goed in staat is de boel aan te sturen.
Vaak zie je bij het testen van de losse motor dat de koolborstel gloeiende banen trekken op de collector.
-
Top!
-
Mooi dat ie het weer doet ! (y) genoemd probleem zorgt er vaak voor dat de decoder niet goed in staat is de boel aan te sturen.
Vaak zie je bij het testen van de losse motor dat de koolborstel gloeiende banen trekken op de collector.
Tja, dit kan zich natuurlijk ook met andere loks voordoen. Ik zal dit maar goed onthouden.
Die 'gloeiende banen' zie je niet bij dit type motor, de collector is tijdens bedrijf niet te zien. Maar ik heb het wel eens gezien bij een rondmotor van Fleischmann.
Mvg,
Henk
-
"Gloeiende banen" heet "rondvuur".
-
Ja precies die term, ik kon er vanmiddag even niet opkomen (y)
Je kunt dat rondvuur bij die Roco motoren niet goed zien, dat klopt.
Als ik rij problemen heb bij een loc dan is het eerste wat ik nakijk toch de motor.
Een visuele inspectie kan vaak al een hoop opleveren.
In principe zijn dichte spleten tussen de lamellen wel te zien en als de collector vervuild is dan zie je dat ook nog wel.
-
Even opletten dat de borstels niet vettig zijn
Dit zorgt dat de groeven dicht smeren