BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Stefan88 op 19 oktober 2020, 15:21:29
-
Soms (wie kent het niet) heb je wat of wil je wat in model
Meestal is het er in het echt wel maar in model niet
Nu heb ik van liliput 3 schürzenwagens maar kan er niks over vinden
Wie kan me op weg helpen
Dit omdat 3 te weinig is en wil weten hoe en wat het gereden heeft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/59944e4aaf1e297717efd2c4da946b0b6ffb1308.jpg)
-
https://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%BCrzenwagen
-
B4ü 243-251
Ab4ü 243-176
C4ü 243-315
Deze wagen nrs heb ik in model
Uiteraard Wikipedia al geprobeerd maar dat gaf geen antwoord
Daarom de vraag hier andrereré
-
Deze uitvoering heeft in de DDR gereden.
Märklin heeft er ook een aantal: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Schnellzugwagen_(DR,_Sch%C3%BCrze) (http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Schnellzugwagen_(DR,_Sch%C3%BCrze))
Stephan.
-
Klopt heb ze gezien
Niet mijn voorkeur ivm het merk maar wellicht de enige optie
Alleen over het 1 op 1 voorbeeld is niks te vinden in deze kleur
-
Iemand een idee wellicht? Vandaag weer uren zitten zoeken online
Maar vind nergens info
-
Geen info over inzet en dergelijke van schürzenwagens bij de DR, wel wat er in de 60er jaren mee gebeurde en waar ze gebleven zijn.
https://www.tt-board.de/forum/wiki/?title=Modernisierungswagen-DR
-
Die info is wel te vinden
Je gaat bijna af vragen heb het wel bestaan zo.
Maar liliput is niet zo van de fantasie kleuren
Lastig
-
Het zijn zeker geen fantasie kleuren. In het boek "Vom Fernschnellzug zum Intercity" EK-verlag 1982 wordt er op blz 720 het volgende over geschreven:
"Die mehrzahl der DR-Schnellzugwagen aus den verwendungsgruppen 35 und 39 erhielten in den fünfziger jahren ein verkehrswerbenden anstrich, bestehend aus zwei unterschiedlichen grüntönen, wie er uns bereits von den 200 "nahverkehrswagen" aus 1952 her bekannt ist. Jedoch wurde dieser auch hier nach weniger jahren (aus kostengründen?) wieder aufgegeben."
Die kleuren hebben dus bestaan, onder andere op de voorbeelden van jou Liliput rijtuigen (gruppe 39) maar dat heeft niet langer dan een paar jaar geduurd.
-
kijk daar kan ik wel iets mee
ga ik in die richting zoeken of ik er achter kom hoe of wat dat gereden heeft,
werden ze gemengd met volledig groene? reed er een speisewagen mee of een post of iets.
dat soort zaken zoek ik nog uit
ook wat voor tractie zat er voor.
marklin heeft hem met een groene 118 maar dat is nergens tot op heden te achterhalen
-
alleen de vraag aan u heeft u het het boek?
en eventueel de foto's ?
-
De wagens zijn tot 1956 in de DDR in te zetten. Uit die tijd is weinig bekend, de echte specialisten vind je eerder op DSO. Je kunt de wagens mixen met Piko Lowa E5 wagens die ook dezelfde kleuren hadden. En nog een groene pakwagen erbij. Speisewagens reden bijna niet bij de DR in die tijd. Wat je bedoelt met een 118 weet ik niet, loks waren alles wat kon rijden in die tijd, maar een DR 03 of 39 past goed.
-
oke je vreemde is het is best moeilijk te zoeken naar info haha
-
Ja, het bovengenoemde boek heb ik, er staan echter geen foto's in van een DR schürzenwagen in het twee tinten groen. Wel een van een internationale trein met een groen DR nieuwbouw rijtuig uit 1955 met daarachter een schürzenwagen van de DR, het is op deze zwart/wit foto moeilijk te zien wat voor kleuren deze draagt.
Je rijtuigen zijn idd tot 1956 in te zetten ivm de klassedegradering van dat jaar.
Naar mijn info kun je de rijtuigen mixen met volledig groene rijtuigen van allerlei allooi, ook werden tot in de jaren 60 veel Nederlandse, Belgische, Franse, Italiaanse, Poolse rijtuigen, die waren achtergebleven na 1945 ingezet in binnenlandse en internationale D treinen bij de DR.
Speisewagens werden door de oostduitse Mitropa in die tijd voornamelijk ingezet in internationale verbindingen.
-
op de tractie na bied deze info een hoop ideetjes
top heren
-
huh, ik geef je aan wat de tractie kan zijn ???
-
Ja klopt daar dank ik ook voor
Maar doelde meer op de harde feiten haha
Zoals beelden en foto's
Persoonlijk staat het hier nu erg mooi achter de grijze E18 maar ook de reko 23 staat gaaf
-
Ja, het bovengenoemde boek heb ik, er staan echter geen foto's in van een DR schürzenwagen in het twee tinten groen. Wel een van een internationale trein met een groen DR nieuwbouw rijtuig uit 1955 met daarachter een schürzenwagen van de DR, het is op deze zwart/wit foto moeilijk te zien wat voor kleuren deze draagt.
Je rijtuigen zijn idd tot 1956 in te zetten ivm de klassedegradering van dat jaar.
Naar mijn info kun je de rijtuigen mixen met volledig groene rijtuigen van allerlei allooi, ook werden tot in de jaren 60 veel Nederlandse, Belgische, Franse, Italiaanse, Poolse rijtuigen, die waren achtergebleven na 1945 ingezet in binnenlandse en internationale D treinen bij de DR.
Speisewagens werden door de oostduitse Mitropa in die tijd voornamelijk ingezet in internationale verbindingen.
wat ik mij afvroeg na dit nog eens door te lezen,
mitropa zat meer in de internationale treinen dat zijn toch ook de D treinen??
wat ik begreep uit info is dat de schurzenwagens in de 2 tinten groen F(ernzuge) waren
correct me if i am wrong
zal vandaag nog eens in de websites duiken
-
Dat klopt, internationale treinen en Interzonezügen (treinen van oostduitsland naar west Duitsland en andersom) waren in de regel allemaal D treinen en meestal stelde de Mitropa de speisewagens. In het Berlijn verkeer deed de DSG ook mee (deze treinen stopten vanaf 1961 dan weer niet op het territorium van de DDR)
Volgens mij kende de DR het begrip F-Züge niet meer na 1945 maar ik zal het nog eens nazoeken. Het koersbord van de 2 tinten groene schürzenwagens doet me twijfelen. Volgens die borden bestond er een naoorlogse F-zug Berlin-Leipzig.
Die 2 tinten groene rijtuigen kwamen in ieder geval ook voor in normale D treinen.
-
Dat klopt er staat idd berlin-leipzig op
Ik zit sterk te overwegen de trein uit te breiden met een stelletje zelfde kleur varianten
Over het algeheel vind ik persoonlijk dat er überhaupt weinig te vinden is over het type schürzenwagen