BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Kvdmodelspoor op 02 oktober 2020, 22:29:03
-
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier. Niet nieuw in het hele modelbouw gebeuren hoor. Ik hen namelijk een h0 baan (nu uitelkaar door het verhuizen) en ik heb wat LGB spullen. Over dat laaste gaat mijn vraag en ik hoop dat die een beetje duidelijk is.
Ik wil buiten een baan gaan maken met een aantal opstelsporen waar treinen op kunnen staan die op dat moment niet rijden. Nu is het idee dat als ik daar een trein op zet en ik ga op het hoofd spoor met een trein rijden dat de trein op het opstelspoor gewoon blijft staan. Eigenlijk hetzelfde als bij Fleischmann porfi rails waar je de wissels eigenlijk afsluit zodat er geen stroom meer op staat.
Ik hoop dat iemand het hier snapt en weet hoe ik dit kan gaan doen.
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Kevin
-
Ik zou het simpel houden en elk opstelspoor van een schakelaar voorzien waarmee je het kunt uitschakelen.
-
Aan de onderkant van LGB wissels zitten wat verbindingsbanen die je los kan schroeven, zelf nooit geprobeerd maar ik denk dat je daar wel iets mee kan regelen.
Ikzelf heb dat anders opgelost: een aantal van die korte rails waar het spoortje onderbroken is voorzien van wat simpele 220V snoerschakelaars. Dan kan je door het omzetten van de schakelaar een stuk spoor stroomloos zetten.
Koen
Edit: als je wilt kan ik er wel een foto van maken
-
Welkom!
Je bedoelt de "denkende wissels" van Fleischmann? Ik ken ze zelf van de oude 2.5mm rails.
Daar moest een draadbrugje weggehaald worden maar ik weet niet of dat bij LGB ook zo werkt.
-
Klinkt opzich heel simpel maar zou je uit willen leggen hoe ik dat precies doe? Of moet ik dan gewoon elektrisch gestuurde wissels kopen?
-
Aan de onderkant van LGB wissels zitten wat verbindingsbanen die je los kan schroeven, zelf nooit geprobeerd maar ik denk dat je daar wel iets mee kan regelen.
Ikzelf heb dat anders opgelost: een aantal van die korte rails waar het spoortje onderbroken is voorzien van wat simpele 220V snoerschakelaars. Dan kan je door het omzetten van de schakelaar een stuk spoor stroomloos zetten.
Koen
Edit: als je wilt kan ik er wel een foto van maken
Dat eerste ga ik zeker eens proberen. Foto zou inderdaad wel makelijk zijn dan weet ik precies hoe je het bedoelt.
-
Welkom!
Je bedoelt de "denkende wissels" van Fleischmann? Ik ken ze zelf van de oude 2.5mm rails.
Daar moest een draadbrugje weggehaald worden maar ik weet niet of dat bij LGB ook zo werkt.
Dankjewel!
Ja inderdaad die bedoel ik. Ik ga het met de andere tips eens bekijken of ik daar wat mee kan. Mochten er nog meer mensen zijn die een idee hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.
-
Kan iemand uitleggen hoe ik een foto toevoeg?
-
Kijk linksboven op de pagina bij Algemeen, Hoe werkt plaatje uploaden.
Marc
-
Hierbij een plaatje van de onderkant van de wissel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20201003-140216_Gallery.jpg)
-
Bij zo'n zelfdenkende wissel gaat het contact via de zijkant van de wisseltong en het verschil hier is dat je zegt dat je ze buiten wil gebruiken. Dan heb ik al een vermoeden wat er na een tijdje gaat gebeuren, slecht contact...
Mijn advies zou zijn een magneetje in de stelbalk te doen met een reedcontact erlangs, daarmee stuur je over een relais 2 geïsoleerde secties aan achter de wissel. Voor buiten zal dat bedrijfszekerder zijn en dan heb je toch een zelfdenkende wissel.
-
LGB heeft daar een andere optie voor. Als je de LGB wisselaandrijvingen gebruikt kun je daar een schakkelkastje aan koppelen. daarmee kun je dan zaken schakelen zoals b.v. een stuk rails stroomloos.
als voorbeeld hier een link (https://www.conrad.nl/p/g-lgb-rails-l12070-wisselschakelaar-1553049?WT.mc_id=affiliates:tradetracker:172347:1553049&utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliates&utm_content=kiesproduct&utm_campaign=172347).
Zou niet de wissels zelfdenkend maken. Die functionaliteit zit er niet in, en zeker als je buiten gaat rijden krijg je anders problemen dat de wisseltong niet goed genoeg contact maakt om de trein te laten rijden.
Groet,
Roelco
-
Overigens ben ik ook met LGB bezig maar dan een kleine baan voor binnen.
-
LGB heeft daar een andere optie voor. Als je de LGB wisselaandrijvingen gebruikt kun je daar een schakkelkastje aan koppelen. daarmee kun je dan zaken schakelen zoals b.v. een stuk rails stroomloos.
als voorbeeld hier een link (https://www.conrad.nl/p/g-lgb-rails-l12070-wisselschakelaar-1553049?WT.mc_id=affiliates:tradetracker:172347:1553049&utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliates&utm_content=kiesproduct&utm_campaign=172347).
Zou niet de wissels zelfdenkend maken. Die functionaliteit zit er niet in, en zeker als je buiten gaat rijden krijg je anders problemen dat de wisseltong niet goed genoeg contact maakt om de trein te laten rijden.
Groet,
Roelco
Hoi,
Dankjewel voor de uitleg! Zoiets bedoel ik inderdaad. Dus jij zou de wissels elektrisch maken dan? En heb werkt dat dan precies met dat kastje? Waarop moet die aangesloten worden? En heb ik dan nog andere soorten rails nodig om te zorgen dat het werkt?
Groetjes Kevin
-
Bij zo'n zelfdenkende wissel gaat het contact via de zijkant van de wisseltong en het verschil hier is dat je zegt dat je ze buiten wil gebruiken. Dan heb ik al een vermoeden wat er na een tijdje gaat gebeuren, slecht contact...
Mijn advies zou zijn een magneetje in de stelbalk te doen met een reedcontact erlangs, daarmee stuur je over een relais 2 geïsoleerde secties aan achter de wissel. Voor buiten zal dat bedrijfszekerder zijn en dan heb je toch een zelfdenkende wissel.
De wissel hoeft niet zelfdenkend te worden hoor maar ik bedoel alleen dat het hetzelfde effect moet hebben. Lgb zal daar zelf ook wel wat voor hebben maar ik wist nog niet wat. Inmiddels denk ik dat ik ongeveer wel weet wat ik moet hebben maar nog niet helemaal. Mocht dat niet werken dan ga ik proberen wat jij zegt.
-
Opvallend aan je foto is dat er al extra gesoldeerde draden te zien zijn, mogelijk was het contact dus al slecht? Zie oppmerking van Michiel2
Koen