BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hobojohn op 26 september 2020, 16:59:46
-
Dag allemaal,
Onlangs in een Liliput br 71 een mini ESU Loksound 5 NEXT 18 decoder geplaatst.
Aantal rijstappen 128,
CV2=1
CV3=5
CV4=5
Analoge modus uit
Bij rijstap 1 krijg ik het 'Anfahr'stoomgeluid (wat te verwachten is.)
Dit geluid duurt even waarna de lok niet langzaam optrekt maar juist veel te snel ervan door gaat (wel met ongeveer de snelheid van rijstap 10).
Wat kan er onjuist ingesteld zijn?
Dank voor jullie altijd gewaardeerde reacties !.
Jan
-
juiste motortype gekozen ?
-
Originele liliput motor met de standaard instellingen van Esu.
Liliput motor komt niet in dat (bekende) voorgeprogrammeerde rijtje voor.
-
mss eens proberen met Hag.Zet ook analoge herkenning en zo uit.Heb je ook de condensators verwijderd of was hij al digitaal voorbereid ?
-
Heb je "cruise control" aan?
-
-Cruise Control staat inderdaad aan.
Yes!
Het protocol van de HAG motoren geeft inderdaad de gewenste verbetering ! Super tip!
Heb de lok nu goed 'ín toom'
Dat dat toch zoveel kan uitmaken ten opzichte van het eerdere protocol. ???
Vreemde is nu, dat die keuze niet nodig bleek bij een andere liliput lok (Br 56) met ook een Loksound 5 decoder (van normale grootte). In die lok zit toch ook een (vergelijkbare) motor in van dezelfde (chinese) fabrikant
Hoe dan ook: ben nu verder aan het fijn afstellen.
Bedankt voor jullie tips! (y)
Hartelijke groet
Jan.
-
Jan,
Wat bedoel je nu met onderstaande citaat?
Liliput motor komt niet in dat (bekende) voorgeprogrammeerde rijtje voor.
In de handleiding van de LokPilot 5 familie staat toch expliciet dat de standaardinstelling goed is voor Roco, Liliput en Brawa? Er staat ook bij dat motoren sterk van elkaar kunnen afwijken zelfs binnen dezelfde serie dus het blijft vaak nodig om te finetunen.
Groeten,
Bert
-
Dag Bert,
Bij nader inzien staat Liliput wel tussen het rijtje standaardinstellingen op pag 64 van de Loksound 5 gebruiksaanwijzing.
Je hebt dus gelijk.
Maar die 'Liliput" instelling deed het bij de Liliput br 71 verre van ideaal en vertoonde (bij mij) het springgedrag.
De standaardinstelling voor de Hag motoren deed het een heel stuk beter.
Slip of the pen............. ;D
Jan
-
Ok. Jan, ik begreep het al niet helemaal. Ik heb zelf ook een paar Liliput's van een Esu Lokpilot voorzien en dat functioneerde meteen probleemloos. Het zal bij jouw BR 71 wel zitten in het feit (wat ze ook in de manual al vermelden) dat motoren van dezelfde fabrikant en zelfs uit dezelfde serie toch behoorlijk van elkaar kunnen verschillen.
Enfin, eind goed al goed zullen we maar zeggen ;D
Groeten,
Bert
-
Bert, ik was echt blij met het advies van belljt om de HAG standaard motorinstellingen te proberen (y)
Uiteindelijk heb ik daarin nog twee CV's moeten aanpassen:
CV52=7 Lastregelung K slow
CV54=10 Lastregelung parameter "K"
Echt een 'trial en error' geval.
Ik heb de exacte afstelling van de chuffs nog maar even laten zitten. Ik zou moeten gaan stoeien met wel drie variabelen.
Hartelijk dank -nogmaals- voor al jullie bijdragen, adviezen en opmerkingen.
Jan