BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald Halma op 21 september 2020, 21:48:31
-
Hoi luitjes,
Voor een projectje ben ik aan het kijken naar simpele handbediening voor Peco code 75 wissels. Ik heb al eens wat gedaan met stelstangen, kroonsteentjes en een schakelaar. Dat beviel maar zo zo.
Dusch; tips and tricks?
-
Zo'n vraag had ik van jou eigenlijk niet verwacht. Ik ga er van uit dat je de verschillende mogelijkheden wel zou kennen.
De absolute nuloptie is direct met de vingers de tongen verschuiven. Aan de andere kant van het spectrum kun je geavanceerde constructies bedenken met stangenstelsels en puntstukpolarisering.
Dus ik kaats de vraag terug: in welke richting zat je zelf te denken? Hoe ingewikkeld mag het zijn?
-
Toch ben ik hier wel nieuwschierig naar
-
Nou, met die dieptes die ik van jou gewend ben lijkt me een ordinaire vingeraandrijving prima geschikt ;D
-
Hoi Ronald,
Kwam dit tegen op het MRH forum.
https://model-railroad-hobbyist.com/node/40133
Misschien heb je er wat aan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
-
Ha die wissels heb ik vorige week net binnen gekregen voor het eerst. Ik ga die veer er uit slopen. Ik ga de mijne met servo's aansturen en dan maak ik gebruik van de mechanische speling die in de ijzerdraadjes zit.
Ik zou zeggen, sloop die veer er uit en probeer zelf iets met een veertje (of een verend stukje ijzerdraad ;))
Bas
-
Als je in google vraagt om "manual turnout control" krijg je een groot overzicht van wat er geknutseld is, van kant en klare oplossingen tot geknutsel met schakelaars. Ik kan me niet goed voorstellen dat je dat nog niet zelf gedaan hebt, dus wil je waarschijnlijk weten wat onze ervaringen zijn?
Groet Meino
-
Haha, dank mannen! Ja, ik had t al eens gebouwd in de Civil War baan maar daar beviel mij de hele constructie niet. De schakelaartjes schoten telkens uit de kroonsteentjes met als gevolg dat de wissel wel omging maar niet de schakelaar.... dus kortsluiting.
Ja, met de vingers is het snelst maar dat wilde ik net weer niet ;)
Dusch; eigenlijk wil ik een stelstang met een deugdelijke constructie zodat ik bedrijfszeker de polariteit omwissel.
Zo'n vraag had ik van jou eigenlijk niet verwacht. Ik ga er van uit dat je de verschillende mogelijkheden wel zou kennen.
Ja en nee.... ik ben verwend en bouw eigenlijk altijd een vorm van externe aandrijving in. Heb genoeg Peco solenoids liggen, die kunnen er zo onder. Maar het gaat echt omn een solide constructie.
-
Op mijn vorige spoorbaan had ik aan aantal wissels met handaandrijving en een schakelaar voor de polarisering die tegelijk als arretering diende. En zodanig geconstrueerd dat de schakelaar niet uit de stang kon schieten.
Ik heb er net nog wat foto's van gevonden waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Zal ze morgen posten met wat verklarende tekst.
-
(https://farm6.staticflickr.com/5345/9063692221_3b9f46bf2d.jpg)
http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html
Ontwikkeld door onze zuiderbuur PetervG (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16182.msg213164.html#msg213164)
Ik maak er al jaren dankbaar gebruik van. Mijn voorkeur gaat naar de pecowissels, omdat de afstelling dan minder nauwkeurig hoeft. De wissels schieten vanzelf in hun juiste positie. Bij mijn huidige baantje met tilligwissels was het aanzienlijk meer geklooi, maar goed, het werkt.
Groet,
michel
-
Michel, die kende ik nog niet... leuk!
@Klaas; toen ik je reactie zag lag ik al in m'n nest :) Daar bedacht ik dat ik destijds de stangen, die van voor naar achterzijde van de modules liepen, verder niet ondersteund werden. Daardoor kan die stelstang bewegen en zorgde ervoor dat de schakelaar uit de kroonsteen schoot. Als ik een soortgelijke constructie voor dit project zou gebruiken is die extra ondersteuning wel cruciaal voor goede werking ervan. Daar ga ik eens over nadenken.
En wat Michel schrijft, de Peco wissels zijn wat dat betreft net even wat vergevingsgezinder door de veer tussen de tongen die garandeert dat het wissen om gaat.
Tot zover allemaal dank voor het meedenken. Lange ervaring garandeert niet dat je alles al weet ;D Een mens is nooit te oud om te leren ;)
-
Hier wat foto's van mijn inmiddels gesloopte spoorbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0941-25_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0941-25_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0942-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0942-25.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0943-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0943-25.jpg)
De stangen zijn fietsspaken. als bedieningsknoppen zitten er gewone spaaknippels op maar je kunt ook zelf een knopje verzinnen.
De schakelaar zit in het hout gedraaid en is geborgd met een beetje lijm.
Aan de kant van het hendeltje is het gat wat ruimer gemaakt om bewegingsruimte te krijgen,
Het geheel zit met een hoeklijntje aan de bodemplaat van de baan vast. De bevestigingsgaten zijn oversized voor nastelmogelijkheid.
Aan de bovenkant van de messing strip zit een stuk paperclip die dient als verenstaal om het wissel te bewegen.
-
(y)
Dank je! ;)
-
Misschien deze?
http://www.fs160.eu/fiNeweb/linesideitems/leverframe/TOU.php
gr Hans
-
Mooi! Die levers zijn wel heel mooi :)
-
Een choke kabel,of fiets versnelling kabel(binnen en buiten kabel)
-
Al eens gedaan, was in mijn ogen waardeloos. De baan waar het ingebouwd zit is onze 0N30 baan. En de bediening van de wissels is altijd een problematisch iets geweest. Binnenkabels kunnen (en gaan) iets rafelen en daardoor lopen ze niet fijn in de buitenkabel. Wat bij onze baan ook gebeurde.
Die optie vervalt direct ;D dank voor je meedenken! ;)
-
Kun je dat rafelen uitleggen? Op een fiets zitten ook van die kabels en die rafelen niet, bij mijn fiets tenminste niet.
Overigens zou ik liever remkabels gebruiken, die zijn dikker en daardoor beter geschikt voor duwwerk.
Op een fiets worden die kabels alleen op trek belast, maar bij wisselbediening worden ze ook geduwd.
-
Het is niet echt handbediening, maar je zou ook kunnen denken aan het gebruik van geheugendraad. Je hebt voldoende aan een simpele aan/uit schakelaar ergens aan de voorzijde van de baan.
Tom
-
Ik dacht dat geheugendraad een beetje uit was. Je hoort er weinig meer over.
-
Ronald, een rem- en versnellingskabel kunnen alleen rafelen aan de uiteinden; daarom zijn er nippeltjes
in de handel, die daarvoor gebruikt worden.
Als je de binnenkabel onbeschadigd in de buitenkabel duwt en geen knikken aanbrengt in deze kabel,
gebeurt er niks. Wel is 't verstandig om steeds een beetje vet aan te brengen op 't stukje binnenkabel,
bijv. vaseline.
Wim
-
Waarom niet het verenstaal met mini holle messingbuis principe inzetten, zoals ik gepland (en deels heb gebouwd)voor m'n HO draadje ?
De uitleg moet als t goed is nog ergens in m'n oude HO draadje te vinden zijn,toen ik de laatste versie met nieuwe lay-out (met bergen) ging bouwen ;)
Mocht je t niet kunnen vinden,dan hoor ik t wel,heb wellicht nog wel wat plaatjes en wat uitleg ergens op mn pc rondzwerven ???
-
Floris, weet je je eigen draadje niet meer terug te vinden?
Ik denk dat remkabels en versnellingskabels makkelijker te verkrijgen zijn. Vind je bij elke fietsenmaker en elke bouwmarkt. En qua werking maakt het niks uit.
-
desnoods kan je met lasdraad ook een bediening maken
Of bij gamma een rol Co2 draad (oprol)
-
Als je het 'compleet' wilt doen, kun je ook de bowden-kabels gebruiken die ze voor de RC-vliegtuigen gebruiken, van servo naar stuurvlakken. Daar zijn complete setjes voor verkrijgbaar, met kunststof buiten- en binnenbuis, en de gaffeltjes om van alles aan vast te maken. Zijn ook 90 graden scharnieren voor te verkrijgen, noem maar op.
Bowdenkabel (https://www.conrad.nl/p/bowdenkabel-extron-modellbau-lengte-1500-mm-buitendiameter-3-mm-binnendiameter-2-mm-1613477)
-
Of je kan ipv bowden deze(bullfrog) gebruiken, hoewel ik de uitslag van de omzetter te groot vond voor N
https://www.handlaidtrack.com/bf-0002 (https://www.handlaidtrack.com/bf-0002)
Gr Hans
-
Ik dacht dat geheugendraad een beetje uit was. Je hoort er weinig meer over.
Dat ligt er denk ik vooral aan dat het spul van Prorail International, de Belg die de 'revolutie' gestart is zeg maar, al jaren niet meer nieuw te krijgen is. Alleen bestaande klanten heeft hij nog een tijdje bediend, geen idee hoe dat nu zit.
In het kort: het spul van (volgens mij) Jacques, was een speciale soort geheugendraad, die veel langzamer bewoog dan het spul van eigenlijk alle andere aanbieders.
Tel daarbij op dat je ook een veertje moest hebben, best wat ruimte nodig had voor een aandrijving (vooral lengtetechnisch), dat de boel stroomgestuurd wordt en dat je voor polarisatie nog een extra schakeling moest plaatsen en je komt op een punt dat een gewone wisselmotor of servo al snel veel goedkoper en makkelijker wordt.
Nette oplossing trouwens Klaas, die PVC-doppen met stelknop binnenin. Zo krijgt het wissel omleggen meteen een heel andere dimensie ;)
-
Menno, dat met die doppen heb ik ook maar afgekeken. Op een tentoonstelling zag ik een baantje waar ze dat hadden gedaan met doppen van spuitbussen. Maar omdat ik te weinig spuitbussen in huis had heb ik de voorraad rioolafsluitdoppen in de bouwmarkt geplunderd.
Met deze baan heb ik een paar keer op een tentoonstelling gestaan. Vanwege het transport moesten de knoppen verzonken zitten. Inmiddels is alles gesloopt. Van wat je op de foto's ziet heb ik alleen de schakelaars, de printplaatjes en de kroonstenen teruggewonnen, de rest is via de kliko op een grote hoop beland.
-
Een zeer nette handbediening vindt je hier (http://outbus.de/product1.html)
Eventueel nog gekoppeld aan deze (https://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/fritz-senn-mechanics/) voor de wissellantaarn en de stelbeweging voor de wissel
dirkjan
-
Floris, weet je je eigen draadje niet meer terug te vinden?
JA hoor, sta als t goed is nog onder het wereldbolletje gelinkt onder m'n naam :angel:
Weet echter niet welke pagina,en m'n fikken doen te zeer om alles door te nemen en dan hier te linken ::)
-
Ik heb voor mijn rangeerbaantje een simpel systeem van houten trekstangen met een stukje verenstaal gebruikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02946_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02946_3.jpg)
Op de kopkant van de trekstang een simpel knopje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02954_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02954_3.jpg)
Ik heb de puntstukken niet gepolariseerd maar dat is met een simpel schakelaartje op te lossen. Was overigens jouw eigen tip Ronald ;D
Groeten,
Bert
-
JA hoor, sta als t goed is nog onder het wereldbolletje gelinkt onder m'n naam :angel:
Weet echter niet welke pagina,en m'n fikken doen te zeer om alles door te nemen en dan hier te linken ::)
Als je het echt wilt weten volg dan deze link: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51490.msg859449#msg859449 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51490.msg859449#msg859449)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ben maar even aan het spitten geweest,want die pagina was t dus niet :P
Dit zou meer in de buurt van het begin van het bedoelde moeten komen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51490.1710 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51490.1710)
;)
Van daaruit wat pagina's door ploegen laat wel zien wat het laatste hand bediende concept was (y)