BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: MarcNL op 17 september 2020, 22:37:53

Titel: RTM-tijden herleven...
Bericht door: MarcNL op 17 september 2020, 22:37:53
https://www.rijnmond.nl/nieuws/199175/Nieuwe-halte-voor-tram-25-In-de-Hoeksche-Waard-staan-ze-te-springen

Hadden ze de Barendrechtse Brug beter kunnen laten liggen...  :)
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: EddyK op 18 september 2020, 00:17:39
Geinig artikel, ik woon in de Hoeksche Waard en hoor hoofdzakelijk negatieve reacties... Men wil hier het landelijke bewaren, en is bang dat het Barendrecht achterna gaat (van dorpje naar buitenwijk van Rotterdam). Constructief Hoeksche Waard moet men hier ook niet zo veel van hebben... noemen ze hier Destructief Hoeksche Waard ;D
En een tram of bussen door de langzaam verkeer tunnelbuis van de Heinenoordtunnel.... er staan niet voor niets stoplichten, is te smal om elkaar te passeren. Dus dat zie ik niet snel gebeuren. ::)
Maak maar een transferium langs de HSL, hebben we meer aan en is heel wat realistischer (zoiets als Noorderkempen).
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: MarcNL op 18 september 2020, 06:56:52
Een tramlijn door de Heinenoord tunnel is idd. weinig realistisch.
En een aparte tunnel of zelfs brug zie ik er ook niet snel komen.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 18 september 2020, 07:13:15
Eindpunt van lijn 25 is onhandig gekozen. Leuk hoor, aan een waterpartij, maar met NUL parkeerplaatsen... Een groot parkeerterrein langs de A29 was handiger geweest.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: hrp op 18 september 2020, 09:27:25
De komst van TramPlus lijn 25 in Barendrecht was een politieke beslissing. Ik weet niet meer wat er achter zat, waarschijnlijk was de aanleg gekoppeld aan meer woningen.
In Rotterdam ging het ook niet van een leien dakje, vandaar dat de tram door Zuid niet recht toe recht aan rijdt, maar om de winkeliers te plezieren een flinke omweg met drie verkeerslichten via Strevelsweg, Breeplein en Randweg maakt.

Zou de tram in de Hoeksewaard starten of bij een groot parkeerterrein, dan zou er weinig capaciteit zijn om nog meer passagiers langs de lange bochtige route in te laten stappen. Per slot van rekening hebben de meeste reizigers een bestemming aan de noordzijde van de Erasmusbrug...

Ronald van der Meer
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 18 september 2020, 16:02:02
De komst van TramPlus lijn 25 in Barendrecht was een politieke beslissing.
Uiteraard. Zoals de aanleg van elke metro-, tram-, spoorlijn of snelweg in dit land dat is. De tijd dat commerciële bedrijven het initiatief namen ligt ver achter ons.
Capaciteit kun je oplossen met tussendiensten of koppelstellen maar voor reizigers naar Rotterdam  centrum kun je beter de parkeercapaciteit op het NS station uitbreiden. Of een parkeergarage ònder de Gaatkensplas bouwen..8)
Maar goed, visie op OV heb ik slechts weinig politici in dit land op kunnen betrappen.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Falkenberg op 18 september 2020, 19:58:57
Stel je voor dat politici een visie over van alles en nog wat hebben. Dan hebben we elke 4 jaar weer nieuw beleid. Gelukkig wordt de visie gemaakt door meer ter zake kundige ambtenaren die niet herkozen hoeven te worden. Politici moeten een mening hebben over kunst, armoedebeleid, vliegtuiglawaai, OV en nog veel meer. Daar hebben ze echt de steun  van ambtenaren nodig.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 18 september 2020, 20:49:15
Ik ben zo vrij daar anders over te denken maar dan krijgen we wel een heel erg OT discussie.  :)
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: hrp op 18 september 2020, 21:36:10
OT?

Leg n's uit...
Bvd
R
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 18 september 2020, 22:18:38
Over politici, ambtenaren en visie en wie dat wel en niet hebben....
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Sven op 19 september 2020, 07:36:14
OT = Off Topic.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Falkenberg op 19 september 2020, 08:19:17
Ik beweer nergens dat de visie daardoor beter wordt.  :P
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: henk op 19 september 2020, 09:20:15
Met of zonder visie is in groot Rotterdam volgens mij een heel behoorlijk netwerk van OV ontstaan. Zit nog weleens jaloers te kijken vanuit Utrecht.

Ooit was het de bedoeling de metro naar Barendrecht door te trekken. Is die tram geworden.
Nog langer geleden had Rotterdam het idee de Hoekse Waard tot havenbekkens te vergraven als ik het wel heb.  ;D
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 19 september 2020, 09:26:22
Inderdaad. Megalomane  plannen uit, naar ik meen, de jaren ‘60. Restantje er van is nog zichtbaar in de Vorm van een vreemde bocht en verbreding in de A29 halverwege de Hoekse Waard. Daar had de A4 op de A29 moeten aansluiten.
Metroplannen voor Barendrecht kende ik niet. Ridderkerk daarentegen...  8)
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: henk op 19 september 2020, 11:05:25
Oh ja, Ridderkerk kan ook. Allemaal zuidelijke wingewesten.  ;D
Het plan voor de Hoekse Waard was natuurlijk niet megalomaner dan havenplannen die wel zijn uitgevoerd. Feijenoord was ooit ook een eiland, Rozenburg ook. De Hoekse Waard is de dans ontsprongen.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: jowi op 19 september 2020, 12:44:37
Inderdaad. Megalomane  plannen uit, naar ik meen, de jaren ‘60. Restantje er van is nog zichtbaar in de Vorm van een vreemde bocht en verbreding in de A29 halverwege de Hoekse Waard. Daar had de A4 op de A29 moeten aansluiten.
Metroplannen voor Barendrecht kende ik niet. Ridderkerk daarentegen...  8)
Precies, de A4 had vanuit de Beneluxtunnel rechtdoor gemoeten, tussen Hoogvliet en Poortugaal door, met een extra brug over de Maas en het Spui langs Spijkenisse (langs de waterzuivering) en dan langs Oud Bijerland naar de aansluiting met de A29. Ik zie dat nog wel een keer gebeuren, het hele trace wordt al tientallen jaren vrijgehouden van bebouwing. Zal erg veel verkeer schelen op de ring Rotterdam, Spijkenisserbrug, de tunnel bij Barendrecht en bij Ridderkerk...
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: EddyK op 19 september 2020, 15:56:33
Ze proberen die A4 al jaren tegen te houden, maar inderdaad is het tracé helemaal vrij dus die gaat er vast nog wel eens komen. Van mij mag het, woon toch aan de andere kant van het eiland ;D
Die gekke knik in de A29 (fly over) hebben ze ook nooit afgebroken.
Als er een metro of tram moet komen geef ik die daar bij de nieuwbouw van de snelweg meer kans van slagen.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: jowi op 19 september 2020, 16:07:40
Ja van mij mag het, ik zat al jaren te wachten op het doortrekken van de A16 vanaf Brienenoord richting Zestienhoven/A13... dat gaat nu eindelijk gebeuren. Voor mij te laat, ben inmiddels uit Rotterdam vertrokken... hier in Friesland zijn GEEN files (y)
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: Marc tramt op 19 september 2020, 21:07:05
Dit plan bedoelde ik dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200919_204332.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200919_204332.jpg)
Foto uit het boek "Historische Atlas van Rotterdam" uit 2004. Het is een plan uit 1969 genaamd "2000+".
Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee zouden aan de haven ten prooi zijn gevallen. Kijk en vergelijk met wat het in 2000+20 geworden is.  ;D

Ze proberen die A4 al jaren tegen te houden, maar inderdaad is het tracé helemaal vrij dus die gaat er vast nog wel eens komen.
Volgens mij is dat niet (meer) het geval. De Beneluxlijn van de metro loopt in elk geval over een deel waar de weg zou/had moeten komen.
Titel: Re: RTM-tijden herleven...
Bericht door: EddyK op 19 september 2020, 22:35:22
Ik bedoelde het stukje in de Hoeksche Waard, dat is nog helemaal vrij. Verder ook zo goed als zo te zien. Die metro zal niet het grootste probleem zijn, die grond hoeft vast niet onteigend te worden en dat soort dingen. Ruimte genoeg om te verleggen en in de hoogte te bouwen wat ik zo zie.