BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 29 augustus 2020, 15:01:22
-
Hallo .
Ik ga deze lok in schaal 0 bouwen.
Ik heb van een Duitse firma tekeningen gekocht van de 03 ,van de 01 1075 heeft hij geen tekeningen.
Ik heb zowel van de 010 als de 03 beschrijvingen in speciale uitgaven van Eisenbahn Journal .
Er zijn belangrijke verschillen ,maar niet allemaal belangrijk voor de modelbouw.
Veel hoofdafmetingen zijn bij beide loks hetzelfde ,voorlopig is een verschil wel belangrijk (Dacht ik ) dat is de keteldiameter van de 010 , want die is groter dan van de 03 ,waar ik wel de diameter van heb (1660-1700 mm ).
Ook op internet gezocht ,maar niet de gevraagde afmeting gevonden.
Wie weet de diameter van een 010 ketel ?
Peter
-
Neem eens contact op met Dampflokwerk Meiningen:
https://www.dampflokwerk.de/en/
-
Of hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom_Stichting_Nederland
Voor de goede orde (en leesbaarheid), de loc is een BR 01.10, niet BR 010.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hallo Wies, ;D
Bedankt voor je link .
Het foutje was een tikfoutje.
Ik ben SSN donateur , mss kan ik bij hun website nog wat vinden,want ook zonder Corona zit een werkplaats bezoek er nog niet in .
Jouw link van Wikipedia schrijft :
"Oliegestookte stoomlocomotief, die de laatste jaren bij de DB het nummer 012 075 droeg. Van 1940 tot 1948 had de loc stroomlijnbeplating. In 1992 verbouwd voor kolenstook. Rijvaardig."
En nu komt gelijk mijn 2e vraag :
Is de oorspronkelijke tender die voor oliestook was ingericht (4 assig ) ook verbouwd ,of is er een andere kolentender (5 assig )aangekocht door de SSN ?
Peter
-
De foto's van de 01 1075 bij de SSN laten een 5 assige tender zien. Dus vermoed het laatste.
-
Is de oorspronkelijke tender die voor oliestook was ingericht (4 assig ) ook verbouwd
Een 01.10 heeft altijd een 5-assige tender gehad, nooit een 4-assige.
Als je dit soort details al fout hebt hoe wil je dan een model in 0 bouwen?
Dirkjan
-
De tender is 1991 in Meiningen nieuw opgebouwd, de oude bak was te versleten.
Overigens zijn onlangs nog heel mooie foto's uit 1968 van o.a. de 01 1075 op het Duitse forum geplaatst :)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9407435
-
@ Dirkjan
Sorry hoor .ik zal het niet meer verkeerd schrijven.. >:(
@ VictorPM:
Ik zag een filmpje dat de lok ergens in de jaren 90 naar Meiningen is geweest,de tender leek op een olietender, maar in de film was dat niet te zien,
-
Peter,
Hier kun je ook nog wat informatie vinden: https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=34092&fahrzeugsuche=01+1075&bahnverwaltung=DB&art=1&such_start=0
Zoals te zien in het overzicht, is de oorspronkelijke ketel in 1954 vervangen door een nieuwbouwketel. Eerst kolengestookt, in 1957 omgebouwd naar oliestook. Later (bij de SSN) weer teruggebouwd naar kolenstook. Voor jou belangrijk, omdat de oude ketel, voor zover ik weet, kleiner was in doorsnee dan de nieuwe.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hallo Wies .
Bedankt voor je info. ;)
Zoals ik al in het begin schreef ,is mijn voornaamste informatie bron het speciale 01 nummer van Eisenbahn Journal , maar dit is het persoonlijke dossier van de bedoelde lok. altijd een stap uitvoeriger. ;)
Met vriendelijke groet ,
Peter
-
omdat de oude ketel, voor zover ik weet, kleiner was in doorsnee dan de nieuwe.
Nu je het zegt, dat was inderdaad ook een dingetje toen ze de 01 1102 weer van stroomlijnbeplating gingen voorzien.
Helemaal zoals vroeger konden ze dat niet meer maken, met die dikkere nieuwbouwketel :)
-
Altbau ketel diameter 1860 mm.
Neubau ketel diameter 1941 mm.
De maten van de ketel zijn inclusief de beplating er omheen ( isolatie ) als je de maat wilt bebben van de ketel zelf, moet je er aan beide zijde 21 mm afhalen.
Succes er mee. ;D
Kees.
-
Hallo Kees ,
Dank je wel voor deze gegevens.
Het staat alweer genoteerd. :D
Peter
-
https://www.stoomstichting.nl/collectie/locomotief-01-1075/
https://nl.wikipedia.org/wiki/DRB_Baureihe_01.10
Voor de aanvulling van het 01 verhaal ;)
En zo zag ze eruit toen de oorlog net was afgelopen:
https://www.facebook.com/StoomStichting.nl/photos/een-stukje-geschiedeniszo-zag-loc-01-1075-er-kort-na-de-oorlog-uit-zie-fotoalle-/1152293838179291/
-
Na mijn vraag over de keteldiameter van de lok ,waarbij ik overspoeld werd door gegevens :D en nadadat ik alle linken gezien heb weer een vraag
Heeft er iemand hier een beetje behoorlijke tekening van de 5 assige T 38 tender ? .
Ik heb een klein plaatje . met vage maataanduidingen. Blijkbaar heb je de T 38 als Olie tender en als kolentender gehad ...
Of niet ??? ???
Peter
-
een Google-zoek op 2'3T38 Tender levert o.a. dit op:
http://www.zander-heba.de/Ansichten-2-Blatt-fuer-den-23-T-38-Einheitstender-der-Reichsbahn
En ze hebben daar nog veel meer, onder "Lokomotiven".