BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eenerspoor op 19 augustus 2020, 19:25:38
-
Beste medespoorders,
Ik heb een vraag over de booster Digirails 5020. Is dat een H-bridge of Common Ground booster? M.a.w. moet ik in een 2 -rail systeem tussen verschillende booster-secties beide railstaven van elkaar scheiden of kan ik volstaat met 1 railstaaf?
Is dit type booster bruikbaar op een baan waar ook de Power 4 van Uhlenbrock in gebruik is?
Mvg,
Henk
-
Vraag 1: H-brug
Vraag 2: Nee, Power 4 is Common Ground
-
Dank je voor deze reactie.
Dus kan ik deze H-brug booster dus niet zomaar gebruiken op een baan waar ook een Power 4 in bedrijf is?
Mvg,
Henk
-
Je kan niet een trein van een sectie gevoed door een h-brug naar een sectie gevoed door een common ground laten rijden. Die oversteek overleeft de h-brugbooster (dacht ik) niet.
-
Okay, zoiets dacht ik al. Bedankt.
Mvg,
Henk
-
Dit is cruciale informatie die in de handleiding zou moeten staan.
In de handleiding staan wel aansluitvoorbeelden om de 5020 op een Märklin systeem of op een Intellibox aan te sluiten. Dat zijn allebei common ground systemen. Maar er staat geen waarschuwing bij dat je de Intellibox dan niet meer op het spoor mag aansluiten. Hoe zit dat dan?
https://www.yumpu.com/nl/document/read/40260292/dr5020-booster-2-x-4-ampere-72va-handleiding-digirails (https://www.yumpu.com/nl/document/read/40260292/dr5020-booster-2-x-4-ampere-72va-handleiding-digirails)
-
Die handleiding had ik ook al gevonden. Op blz 13 zie ik wel hoe je deze booster moet aansluiten op een Intellibox (of TwinCenter, denk ik), maar ik zie niet dat je dan de booster van die Intellibox niet meer op de baan mag aansluiten. En dat geldt natuurlijk ook voor de Power 4.
Daarom heb ik de vraag op het forum gesteld.
Mvg,
Henk
-
Hoi,
Ok, de waarschuwing dat H-Brug en CommonGround elkaar niet verdragen is een algemene. En wel om vernieling van 1 van de twee te voorkomen.
Echter, er zijn een aantal voorwaarden, wanneer je daaraan voldoet een H-Brug booster aan een CG centrale/Booster kunt gebruiken:
1) H-Brug booster mag alleen met zijn eigen net-voeding (trafo - schakelende voeding) verbonden zijn.
2) Op die netvoeding mag niets anders aangesloten zijn dat contact maakt met de baan
3) De CDE ingangen van de H-Brug booster moeten alle (!!) galvanisch gescheiden zijn van de rest van de booster en dan vooral zijn eigen "Ground"
4) Bij de overgang van secties tussen CG en H-brug moeten beide rails c.q. rails en middenleider geisoleerd zijn !
Grtzz,
Karst
P.S. ik heb geen idee hoe dat bij die oude digirails booster allemaal is geregeld. Het lijkt een dubbele H-brug booster met een gemeenschappelijke CDE aansluiting. Geen idee of daar optocouplers achter zitten.
-
Weer bedankt voor deze uitleg. Ik had al eens ergens gelezen dat deze 2 typen booster elkaar niet verdragen, maar wist de details niet.
Ik ga dit waagstuk maar niet aan.
Mvg,
Henk
-
Als je de voedingen en de aansturingen galvanisch van elkaar gescheiden houdt zou ik niet weten wat er mis kan gaan.
Zelfs het scheiden van beide spoorstaven op de overgang is dan volgens mij niet nodig. Je kunt de common ground rail gewoon laten doorlopen.
Maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Daarom is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen, dus alles volgens hetzelfde systeem nemen.
-
Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Stel dat ik denk dat ik het goed doe, maar toch iets over het hoofd zie.....
Nogmaals dank voor je duidelijke uitleg.
Misschien is dit onderwerp ook iets voor de encyclopedie op dit forum?
Mvg,
Henk