BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PkAlfisti op 10 augustus 2020, 00:08:15
-
Hi,
Denk dat er sluiting is geweest in mijn LocSound 5. Alles ging goed, motor, verlichting, stoom, en als laatste wilde ik het geluidsboxje in de tender integreren. Schiet het boxje uit mijn hand en zo tegen de achterkant locmotor aan. Plotsklaps het geluid weg! Krijg het niet meer goed: denk sluiting. Wel ';zwak; van Esu, dat zoiets zo snel de zaak 'opblaast'. Of vergis ik mij hierin?
(Dure les), alhoewel de decoder natuurlijk nog wel bruikbaar is voor andere opties / lees locs. Avondgroet, Pk
-
Nooit spanning op de decoder zetten als je er aan het werken bent. Heb ik ook door schade en schande geleerd.
-
....Wel ';zwak; van Esu, dat zoiets zo snel de zaak 'opblaast'. Of vergis ik mij hierin? ...
Ja, dat doe je (je vergissen), want je slaat een zeer uitdrukkelijke waarschuwing in de handleiding in de wind >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Warnung.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Warnung.png)
Dus eigenschuld, dikke bult. Nix schuld van ESU, ook niet zwak...
Grtzz,
Karst
-
Goedemorgen, nee ik begrijp het ook wel. Maar dit is niet enkel en alleen een boodschap die je via dit kanaal meekrijgt. We kijken weleens allemaal naar Y-tube info (waar natuurlijk ook wel eens een mededeling voorbij komt, of forum-adviezen, of wat dan ook, voordat je begint, om tussendoor de zaak te controleren. (b.v. Eerste stap: check de werking van de motor, nadat je de hoofdraden heb aangesloten, etc. Dat doe je dan en dan gaat de spanning er even op) Anyway, snap mijn (onterechte frustratie en ja: het is mijn eigen schuld, dikke bult) Ik bekijk het maar zo: het is leergeld/cursusgeld en weet nu hoe het (niet) moet!
En ja, dit keer een ietwat dure hobby uitgaven...no one to blame but me!
-
idd...het is dus even niet anders. Soms doe je dingen in een keer goed, en soms gaat het mis. Dure les misschien, maar ik weet het nu en kan de decoder dus voor een andere trein gaan gebruiken...Thx anyway!
(zie ook mijn andere antwoord op een reactie)
-
...We kijken weleens allemaal naar Y-tube info (waar natuurlijk ook wel eens een mededeling voorbij komt, of forum-adviezen, of wat dan ook, voordat je begint, om tussendoor de zaak te controleren. (b.v. Eerste stap: check de werking van de motor, nadat je de hoofdraden heb aangesloten, etc. Dat doe je dan en dan gaat de spanning er even op)...
Ook daarvoor geldt: Oppassen met het "opvolgen" van goedbedoelde adviezen ;) Er zijn maar heel weinig YT-filmpjes met echt goede inhoud. Ook daar erg veel kaf tussen het koren :'(
Overigens geldt dat ook voor o.a. dit forum ;) b.v. Direct het advies geven om een decoder te resetten...
Wat ik onterecht vindt, en daarom reageerde ik ook, is, dat de "schuld" of de schuld (!) bijna altijd bij de fabrikant gelegd wordt: De fabrikant "moet" dit en "zal" zus en "moet" zo... En dat zonder dat de eigen kunde in twijfel getrokken wordt (wat jij wel deed, daarvoor lof ! (y) ).
En ja, dure les, dus ik neem aan dat je die fout niet meer maakt :) (y)
Grtzz & suc6 met de rest van je ombouw activiteiten.
Karst
-
Beste Karst, dank voor je bijdrage. Ik hou alles bij met notities, en kan dus -na deze ervaring- wel les gaan geven ;-) idd. De bekende ezel en een steen... En je hebt volkomen gelijk, vaak staan beste stuurlui aan de wal. Vandaar: alles dubbel checken. Anyway, het is en blijft een mooie hobby en zo benader ik het dan ook maar. Verder niets dan lof over de fabrikant en zijn mooie trein (heb een V60 rijden en 'diesel stomen'... wat een mooie machine! Voor nu: enjoy the summer! :) (y)
-
Als je de bon nog hebt dan decoder opsturen naar Esu. Veelal sturen ze gratis een nieuwe decoder. Mits je niet gaat uitleggen dat je hem door jou toedoen hebt opgeblazen.
-
Oeps, eerlijk duurt het langst ;-)
-
...Mits je niet gaat uitleggen dat je hem door jou toedoen hebt opgeblazen...
Jammer dat er geen kots-emoticon is hier.... >:( >:( >:(
-
We sluiten dit draadje met gemengde gevoelens. Hobby = hobby en kost nu eenmaal 'bloed, zweet en een paar tranen'...
-
Nagenoeg hetzelfde gehad: een test waarbij de magneet van de luidspreker naar een nabij gelegen metalen voorwerp sprong.
De kortsluiting wordt dan veroorzaakt omdat de kleine, uitstekende soldeerpunten op de twee hoeken van het kubusvormige
speakertje net wat uitsteken en zo sluiting in het geluids-circuit veroorzaken.
Voortaan doe ik daarom een drupje smeltlijm op die aansluitpunten.
Daar kun je ook de speaker mee vastzetten bij de inbouw.
Zo voorkom je sluiting tegen het metalen loc-frame
omdat die contacten iets buiten het blokje uitsteken.
Mijn Zimo-decoder is indertijd gelukkig voor een prettig bedrag door de fabrikant gereviseerd/vervangen.
François
-
Dat is exact wat er gebeurde...met alle gevolgen van dien. Goede tip, overigens. Komt ook in mijn boekje (ben nog eens van plan een mooie handleiding te schrijven voor de liefhebber ;-) Nu eerste ergens deze week mijn fout zien te herstellen met een volgende decoder ...
Groet!
-
Volgens mij zijn leveranciers niet heel flauw als je gewoon zegt dat je het zelf vernacheld hebt.
-
Zou kunnen, maar heel eerlijk is het zeker niet. I rest my case...
-
Die vat ik niet.
Als je eerlijk verteld wat je gedaan hebt, zoals Ivo voorstelt, vindt je dat niet heel eerlijk ??? ::) ???
-
Ik heb een keer een door mij defect geraakte decoder naar Zimo opgestuurd en die werd voor €18 incl. verzending keurig gerepareerd.
Leen.
-
Je kunt de decoder opsturen naar Esu Ulm: vul het formulier in wat bij de handleiding zit. En gewoon vertellen wat er is gebeurd, ze zien het namelijk toch wel aan de schade. ;)
Doorgaans is men behoorlijk coulant en in het slechtste geval betaal je €45 kosten. Voor dat geld heb je geen nieuwe.
http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/decoder-programmer/
Gr, Ben.
-
Volgens mij zijn leveranciers niet heel flauw als je gewoon zegt dat je het zelf vernacheld hebt.
Helemaal eens. Ik bouw nogal wat van die ESU's in, en ook bij mij is het onlangs mis gegaan. Zelfde probleem. Waarschijnlijk de luidspreker die kortgesloten werd nadat ik de programmer aan zette om te testen. Gewoon een kort briefje erbij met wat er gebeurd was en ik kreeg zonder kosten een nieuw exemplaar toe gestuurd. En altijd "open" staan voor het feit dat er mogelijk kosten aan verbonden zijn. Het zijn de noten die de muziek maken.
Zuylens methode is zeker niet mijn methode...
En om de praktische tip over het isoleren van de luidsprekercontacten aan te vullen: met Kristal Klear gaat dat ook prima. Nét wat fijner te doseren en makkelijker ongedaan te maken. Wel wat meer geduld nodig i.v.m. de droogtijd.
-
Smeltlijm kun je prima van de staafjes knippen met een zijkniptangetje;
een korrel van geschikte grootte is makkelijk te smelten met een soldeerbout en
de contacten zijn zo in een enkele seconde goed geïsoleerd; de smeltlijm is heel makkelijk door wat wrijven
weer helemaal weg te halen.
Deze smeltlijm (in kleine brokjes geknipt) is ook prima geschikt om H0-passagiers op hun
stoel vast te zetten (en zonder schade weer te verwijderen!).
Of bijv. een bundel draden in een wat oudere, gedigitaliseerde loc goed vast te zetten.
Ik rijg de draden liefst door een stukje krimpkous heen om ze goed te sorteren.
Het nadeel is wel dat je je soldeerbout steeds van lijm moet ontdoen als je er weer mee wil solderen:
stukje tissue en een stukje RVS staalwol.
François
-
@ François:
Precies jouw verhaal maakt dat ik Kristal Klear een veel gebruiksvriendelijker alternatief vind. Al eens smeltlijm van de contacten van de nieuwe LS5 speaker geprobeerd te wrijven? Blijft niks van over. Met een vochtig wattenstaafje is de Kristal Klear in 2 minuutjes weer vloeibaar en zo opgenomen met dat zelfde wattenstaafje.
-
Gerke, ik geloof je meteen.
François