BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: TUKKER1 op 29 juli 2020, 22:21:18

Titel: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: TUKKER1 op 29 juli 2020, 22:21:18
Andere vraag, heb ik een wissel waar de trein  doorheen gaat en de wissel niet schakel! Wil soms een trein blijven staan omdat locomotief op één draaistel stroom krijgt. Natuurlijk kan ik wissel omzetten. Maar daar is de baan heel groot voor, of is er een schakeling die de wissel omzet?
Eén zaak is analoog en gelijkstroom
Titel: Re: Wissel die verkeert staat
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2020, 22:24:20
Dit moet je anders uitleggen want ik begrijp hier niks van.
Titel: Re: Wissel die verkeert staat
Bericht door: TUKKER1 op 29 juli 2020, 22:40:56
Klopt dat is niet mijn sterkste kant, als ik een wissel tegemoet rijdt, die gewoon gaat als die verkeerd staat! Als de wisseling de stroom heeft onderbroken en de wissel niet schakel! Oudere locomotieven  die zijn meestal op één draaistel stroom. Blijft trein staan en schakel ik en trein rijdt weer.
Snap je het!
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: Bahn-AG op 29 juli 2020, 23:11:15
Hallo

Hij maakt volgens mij gewoon kortsluiting door foute polariteit van het hartstuk tijdens openrijden? ::)
Oplossing..wissel vantevoren in de goede stand zetten.
Wat anders kan ik er ook niet van maken. ;D
Tweede oplossing..denkende Fleischmann wissels zonder draadbruggetje?

Bart
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: Lars Smelter op 29 juli 2020, 23:33:14
Je bedient de wissels met de hand, maar vanwege de grootte van de baan kun je er niet bij? Zowel analoog als digitaal kun je de wissels op gaan afstand bedienen
Titel: Re: Wissel die verkeert staat
Bericht door: Ronald Halma op 30 juli 2020, 07:05:31
Klopt dat is niet mijn sterkste kant, als ik een wissel tegemoet rijdt, die gewoon gaat als die verkeerd staat! Als de wisseling de stroom heeft onderbroken en de wissel niet schakel! Oudere locomotieven  die zijn meestal op één draaistel stroom. Blijft trein staan en schakel ik en trein rijdt weer.
Snap je het!

Nee.... heb het een keer of 7 gelezen en weet niet wat je bedoelt. Probeer het nou eens rustig en in volzinnen uit te leggen. En met wat je rijdt, welk merk wissels, hand of elektrisch bediend, meer DUIDELIJKE info dus :
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: TUKKER1 op 30 juli 2020, 07:09:50
Bedankt kan ik inderdaad gaan proberen,
Groet henri
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: Ronald Halma op 30 juli 2020, 07:16:50
Wat ga je proberen, Henri?
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: Jeronimos op 30 juli 2020, 08:48:26
Ik heb het vermoeden dat tukker bedoelt dat wanneer zijn modeltrein wisselt van spoor dmv een wissel ;) , dat de trein na de wissel, stilstaat. Ofwel de trein krijgt naar het doorlopen van de wissel geen spanning of er is kortsluiting.


Kan een tekening helpen?
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: RobGood op 30 juli 2020, 09:23:35
Tukker, ja volgens mij ook het hartstuk probleem. Als je de wissels laat openrijden staat de polariteit in het hartstuk verkeerd en stopt alles of erger maakt sluiting....enne ik heb op school geleerd " stomme vragen bestaan niet...wel stomme antwoorden....succes, Rob
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: BartvD op 30 juli 2020, 09:24:04
Gokje; Ik denk dat er bedoeld wordt dat hij het wissel open rijd. Dan kan het inderdaad gebeuren dat de wisseltong niet goed tegen de rails gedrukt wordt en dat de lok stroomloos komt te staan. Oplossing is inderdaad het wissel om te laten zetten voordat de lok over het wissel rijdt. Daar zijn, ook in de analoge wereld, mooie mogelijkheden voor te bedenken.
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: nkob op 30 juli 2020, 09:36:02
hoi henri
Misschien een mogelijkheid om voor dat je een mailtje stuur eerst iemand in je omgeving de mail laat lezen .
Je ziet vaak dat er hier complete kunstwerken worden geplaatst met pijlen in div kleuren om een vraag duidelijk te maken .
Als je sommige handleidingen lees dan weet je meteen dat dit niet altijd even gemakkelijk is om iets duidelijk te maken
Succes en welkom op dit forum !
met vriendelijke groet
kees
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: ex44 op 30 juli 2020, 12:51:57
Beetje gesnoeid in de berichten.Vooroordelen en vooringenomenheid hoeven hier niet geuit te worden, laat staan dat het begrip 'racisme' er met de haren bijgesleept wordt.
Tukker1 is nieuw hier, probeer hem dus op weg te helpen in plaats van te wijzen op dingen die je niet aanstaan.
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: VictorPM op 30 juli 2020, 14:55:47
Gokje; Ik denk dat er bedoeld wordt dat hij het wissel open rijd. Dan kan het inderdaad gebeuren dat de wisseltong niet goed tegen de rails gedrukt wordt en dat de lok stroomloos komt te staan. Oplossing is inderdaad het wissel om te laten zetten voordat de lok over het wissel rijdt. Daar zijn, ook in de analoge wereld, mooie mogelijkheden voor te bedenken.

Dat haalde ik er ook uit. Gewoon wat je best doen, dan is iemand heus wel te begrijpen. En de oplossing voor Tukker: je zal dat wissel dan toch echt moeten gaan bedienen. Zorg dat het altijd in de goede stand staat.
Titel: Re: Wissel die verkeerd staat
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 05 augustus 2020, 12:11:13
Ja, hoor, daar is een schakeling voor, die het wissel automatisch in de goede stand zet voor dat een trein er over rijdt.
Voor het wissel moet je twee stukjes rails van vijf cm. isoleren van de twee linker massa rails op ongeveer 30 centimeter vóór het wissel.
Die moet je verbinden met de draden van het wissel.
In plaats van dat de stroom via de rails terug gaat naar de transformator, gaat de stroom nu via de wisselspoel en zo wordt het wissel omgezet.
Staat het wissel rechtdoor en een trein komt over het andere spoor, waarbij het wissel eigenlijk op afbuigen hoort te staan, dan wordt door de wielen van de locomotief het wissel op afbuigen geschakeld. Als er een trein over het spoor rijdt, waarbij het wissel op rechtdoor hoort te staan, dan schakelen de wielen van de locomotief het wissel op rechtdoor via het vijf cm geïsoleerde stukje rails.
Maar nou neem ik aan, dat je een twee rail wissel hebt, dat twee sporen via een wissel naar één spoor gaan en dat je gelijkstroom rijdt.
Dat misschien werd bedoeld met: wees eens wat duidelijker . (denk ik)
Heb je hier wat aan?

Succes
Groetjes
Wil