BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 28 juli 2020, 08:03:51
-
Weet iemand hoe ik de wissel kan maken die in het rode recht hoek staat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-UtHUA_A180515_000008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-UtHUA_A180515_000008.jpg)
Detail wissel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detaial-wissel-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detaial-wissel-1.jpg)
-
Peco heeft dat in het programma aangenomen dat je in H0 bouwd?
https://peco-uk.com/products/scissors-crossing-medium-radius
-
Met 4 wissels en een kruising.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72169.45 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72169.45)
-
@dash*
Ik bouw in schaal 1:40 vandaar mijn vraag
-
Dat zal dan complete zelfbouw worden in die schaal. Maar dat wist je al ;)
-
Idd Ronald dat wist ik al ;D ;D ;Ddas immers het mooiste van onze hobby (y)
Maar hoe kan ik zo iets het beste doen omdat de wissel hoek in het midden 9o graden is
-
Hoe kom je aan 90 graden? In het grootbedrijf worden wisselhoeken niet in graden aangegeven maar als de tangens van de hoek.
In Groningen ligt zo'n constructie langs het perron, dus ga kijken en zie dat het geen 90 graden is.
-
@Klaas
De hoek is 9 graden
helaas zijn de ze beide reeds verwijderd in Groningen :-[ :-[
-
@Edwin,
Je zou Templot kunnen gebruiken. Ik ben zelf bezig met een vergelijkbaar project.
Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93966.0
Gr, Hans
-
Ga ik doen Hans
-
Dan nog maar eens de vraag: hoe kom je aan 9 graden?
De kruiswissels die je bedoelt zijn inderdaad weg in Groningen, maar volgens sporenplan.nl ligt er toch nog een langs het perron.
-
Ondanks de uitvergroting vind ik het toch niet duidelijk. Staat er nou 1:45 en 1:9 bij?
-
De wissels zijn 1:9. De kruising is 1:4,5. Dat laatst klopt overigens niet als je het wiskundig gaat uitpluizen, maar dan noemen ze voor het gemak zo. De hoek van de kruising is 2 keer zo groot als de hoek van de wissels, maar dat betekent niet dat de tangens ook precies 2 keer zo groot is.
-
@Klaas
Ook de Hossenträger langs het perron is sinds kort weg
@Jeronimos
Op de tekening staat 1:4,5 en 1:9 bij
Misschien is het handiger met deze link https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&miadt=39&mizig=210&miview=inv2&milang=nl&micols=1&micode=939&mizk_alle=groningen
nummer 1216 501 en dan tekening nummer 8
-
Edwin, wil je dit kruiswissel volgens dezelfde hoeken bouwen? Heb je een idee hoe lang dat wordt?
Je kunt ook zelf je hoek kiezen en de zaak gaan uittekenen.
Als die in Groningen weg is kun je ergens anders gaan kijken, er liggen er nog genoeg in Nederland.
-
Voor de volledigheid: 1:9 betekent een hoek van 6,34°. De kruising is dan dus 12,68°.
-
FYI:
https://www.irse.nl/resources/Het-Wissel-deel-1.pdf (https://www.irse.nl/resources/Het-Wissel-deel-1.pdf)
https://www.irse.nl/resources/Het-Wissel-deel-2.pdf (https://www.irse.nl/resources/Het-Wissel-deel-2.pdf)
-
Als aanvulling wat Jeroen hier voor toont .kan je ook bij de luchtfoto's van Prorail kijken.
Die kan je heel sterk uitvergroten en wissels bekijken. Ik heb er een uitgeprint (op het emplacement van Rotterdam Noord ,vlak bij de SSN), die bleek 1:9 te zijn.
Wordt in schaal 0 ca 60cm lang.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php
Peter
-
Bedankt Jeroen voor de interessante documentatie (y)
Groet, Victor
-
Zeer leerzaam!
Als oud monteur Seinwezen heb ik heel wat wissel reviesies gedaan ,overdag, "tussen de treinen door " :D
Zo kan ik mijn oude vakkennis nog eens ophalen.
Peter ,Oud Mt Sw, Rtd 1962
-
Laurent houdt zich ook bezig met het zelf bouwen van (3-rail) Hosenträger : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62652.msg1194685#msg1194685
-
In Roosendaal ligt/lag toch ook zo'n constructie ???
-
Jazeker, meerdere zelfs.
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/bd-rsd.html
Elk station met lange perrons (een a- en een b-deel) heeft/had zulke kruiswissels halverwege.
Zodat verschillende treinen of delen van dezelfde trein altijd van/naar het juiste deel van het perron kunnen rijden.
-
Edwin, ik heb op schaal H0m een plot van een dubbele spoorverbinding. Ik kan 'm voor je scannen en mailen.
Groet, Rob
-
@silvolde
Je hebt een PB
-
Volgens mij heet zo'n ding in goed Nederlands gewoon een kruiswissel.
-
Ik heb er een gemaakt van 3 merken 1e het ADE kruispunt gekocht van Rob (Silvolde) en 3 9o wissels van Tillig en een Dubbele Engelse wissel van Roco.
Cor
-
Hoi,
Kijk eens naar https://www.handlaidtrack.com/assets/downloads/tt-o-t-9.pdf
Met wat zoeken zul je deze best vinden. Enkel bij het printen verschalen (van 1:45 naar 40), dat werkt prima. Doe ik ook.
Groet Ad
-
Walter Völklein van WeichenWalter bouwt alle soorten wissels (https://www.weichen-walter.de/index.html). Je moet wel geduld hebben. Ik heb mijn Peco code 100 kruiswissel in juni 2019 besteld in maart gekregen. Ik vond het relatief niet duur, maar het is natuurlijk wel een stevig bedrag dat je moet uitgeven, in mijn geval € 330. Het wissel werkt perfect, ook met de gepolariseerde hart- en puntstukken.
-
Hallo,
Het is niet zo moeilijk om zo'n Hosentrager te maken. Ik heb het in H0 met Lima wissels en een kruising gedaan.
Een plaatje zegt vaak meer als woorden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hosentrager_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hosentrager_1.jpg)
Je hebt nodig:
Twee links afbuigende wissels.
Twee rechts afbuigende wissels.
Een kruising met een dubbele hoek van de wissels.
Een mini boormachine met slijp- of diamantslijp- schijf of een fijne ijzerzaag.
Twee lange linialen of rechte latten
Een fijne watervaste viltstift. (CD/DVD marker.)
De afstand tussen de twee rails.
Geduld, moed, vaste hand, motivatie en goed licht.
Je legt de wissels op de bekende rail afstand en je legt de kruising er boven op.
Je schuift de kruising en de wissels zodanig, dat ze volgens de tekening liggen.
De linialen zorgen er voor, dat de wissels recht blijven liggen.
Op de gele lijntjes zet je streepjes met de viltstift.
Dan slijp je de rails door.
Het kan voorkomen, dat je stukjes rechte rails tussen de rechtdoor lopende sporen moet maken.
Dan bij de eerste dwarsliggers bij de doorgeslepen rails de railspijkers weg halen.
Raillassen op de rails en alles aan elkaar schuiven.
Succes.
Hartelijke groeten
Wil
-
Edwin bouwt in schaal 1:40. Hij kan dus niet zomaar wissels en kruisingen uit de handel aan elkaar knutselen want die bestaan niet.
-
wat nog zou kunnen doen is contact zoeken met Railpro over dit type wissel
Hopelijk kunnen hun meer info verschaffen
-
In het eerste boekje van Vellekoop (Het rode ) staat op blz 67 een foto van een kruiswissel .
Peter
-
Ik zou zo'n constructie opzoeken en er dan zelf foto's van maken. Er liggen er nog genoeg in het land.
Het is ook geen ruimtevaarttechnologie, gewoon 4 wissels met een kruising er tussen.
-
Ik weet niet precies wat er gelegen heeft maar ik kan je eventueel wel aan een tekening 1:50 van een voegloos kruiswissel 54E1 1:9 met een spoorafstand van 4,00 m helpen.
De totale lengte van voorkant wissel tot voorkant wissel is in werkelijkheid wel ca. 60 m, in 1:40 wordt dat dus een respectabele 1,5 m.
-
@ERwin
U heeft een PB
-
Edwin, ik heb op schaal H0m een plot van een dubbele spoorverbinding. Ik kan 'm voor je scannen en mailen.
Groet, Rob
Hallo Rob,
Ik ben Leo en zag dit bericht van jou op het forum.
Ik wilde er ook en bouwen in H0 maken.
Dus is het mogelijk dat je mij een scan stuurt?
Greetz Leo