BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Ronet-1981 op 23 juli 2020, 16:26:57
-
Beste lezers,
Net voor mijn vakantie haalde ik de wagens Hbis type 1930 op van Exacttrain.
Nu pas tijd hier eens uitgebreid naar te kijken, maar wat een juweeltjes zijn het weer geworden!
Ik had de Hobbytrade NS Hbis 1940 ook al in bezit maar deze zijn nog fijner en mooier gebouwd, mede namens de vele details die er zijn aangebracht.
Dit is ook een ander type en wel de versie voor die van Hobbytrade, dus geen dubbele wagens maar een zeer welkome aanvulling die tussen de rest kan meerijden zonder andere wagens tekort te doen. Eindelijk een waardige variant op de eerder uitgebrachte wagens van andere merken, en dit moeten we koesteren.
Zo hebben we nu bijna het complete plaatje in model maar er is nog van alles te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-compleet1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-compleet1.jpg)
Ook bij mijn bestelling nog een DB Gbs meegenomen, die kan je nou eenmaal nooit genoeg hebben op een baan in tijdperk IV. Deze is met bijgewerkte vlakken en verouderde verluchtingskleppen uitgevoerd, dat scheelt weer een boel werk met weatheren! zeer mooi gedaan ook, de rest zal je zelf nog kunnen doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Gbs-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Gbs-1.jpg)
De Hbis wordt er weer in vele varianten uitgebracht, ik heb er slechts 2 genomen, mijn thema is nu eenmaal België en het gaat erom er een paar wagens van iedere soort uit de andere landen erbij te hebben.
Ik heb gekozen voor een Hbis met een witte en een met de groene stippellijn. Dit had verder nergens anders betrekking op dan de volgorde van de deuren zoals deze gesloten dienden te worden voor transport. Enige verschil was de kleur: in het begin toe de wagens nieuw waren was deze stippellijn nog groen, als ik mij niet vergis was dit omstreeks 1980, bij de dan te spuiten wagens net als de rest van de opschriften, ook in wit uitgevoerd.
Omdat ik 1981-1983 uit wil beelden, heb ik van beide varianten een wagen genomen.
Mensen die echt een puur NL baan hebben of grensverkeer nabootsen, kunnen nu wel heel eenvoudig aan een enorme verscheidenheid aan wagens aanschaffen, want Exacttrain heeft behoorlijk research gedaan en zelfs ik, als spoorman uit die tijd, ontdekte weer nieuwe feiten.
Maar wat een mooi stukje werk is dit weer en nu heb ik eigenlijk een bneetje spijt er niet meer besteld te hebben.
Ondertaand nog wat details die mij opvielen aan deze wagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Gbs-bodem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Gbs-bodem.jpg)
Om te beginnen de bodem: jammer dat je dit slechts gedeeltelijk ziet op de baan, zo mooi gemaakt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-gekoppeld-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-gekoppeld-1.jpg)
aan elkaar gekoppeld, onderweg naar een nieuwe bestemming.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-183-2-Nummer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-183-2-Nummer.jpg)
Zoals dat vroeger in de tijd van de ladingmeester nog ging: met krijt werd de bestemming erop gezet. Zeer mooie opschriften en compleet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-detail-schuifwand1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-detail-schuifwand1.jpg)
Voor het personeel belast met de belading werd de handleiding er keurig opgedrukt, en ook de aanwijzing hoe dat werkt met die stippellijn. Zo mooi scherp allemaal en dit moet je in het echt zien, al heb ik er inmiddels wel een loupe voor nodig om alles te onderscheiden van elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-gekoppeld-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Hbis-gekoppeld-3.jpg)
Deze wagen moet (volgens het handgeschreven commentaar) naar Hamburg Altona, of is daar recentelijk geweest... De sterren achter de aangegeven gewichten geven aan dat de beremming bij niet alle snelheden voldoende is. Hier diende men rekenning mee te houden met het schrijven van de beremmingsstaatjes. Dit zag je vroeger heel vaak.
De wagen links is in april 1981 gespoten en de hoofdwerkplaats Amersfoort, naar aanleiding van de revisie. Deze mag met 3 maanden overschreden worden aan het einde dus pas uiterlijk eind juni 1984 moet de wagen opnieuw ter revisie worden aangeboden. Dit kan je zien aan het kleine vakje met de tekst "+3M" boven het vakje met de revisiedatum.
Ik ben er weer erg blij mee dat er weer zulke prachtige wagens op de markt verschenen zijn!
-
Ik heb ze nog niet in de winkel gezien
-
Ben ook bezig met ombouw van grotere aantallen Belgische wagens, weet niet of daar behoefte aan is hier?
-
Ombouw is altijd behoefte aan. Als ik het mij goed herinner heb jij voor Modelspoormagazine nog eens een Lima plan-e omgebouwd. Dat was behoorlijk realistisch!
Mvg, Paul
-
Dat is al heeeeel lang geleden Paul, maar heb het rijtuig nog steeds.
Ben nu met alles bezig rond de Waalse en Luxemburgse staalindustrie, dus von torpedo’s tot en met coilwagens en alles ertussen in wat met staalproductie van doen heeft.
Zal dat binnenkort ook eens posten.
-
Ik koop bijna alles online, dus geen idee eigenlijk...
-
Ik heb ze nog niet in de winkel gezien
Zijn ze toch wel hoor. Ik heb er vorige maand al eentje gekocht in Utrecht, maar ook elders. gewoon op voorraad.
-
Zelfs in het pittoreske Zelhem....
-
Wat is nou eigenljik het verschil van deze wagens met de eerder door Hobbyrade uitgebrachte wagens? kunnen ze samen in een trein?
-
Grootste verschil is het aantal ribbels in de zijwanden. Ging om 2 deelseries, door Hans Nahon beschreven in het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland". Juist vanwege de goederenwagens zou iedereen die wel in de kast moeten hebben. ;D
-
Ik heb ze nog niet in de winkel gezien
Ligt er aan welke winkel je geweest bent denk ik, was bijna 2 weken terug op de Loseweg in Apeldoorn en daar stonden ze, en eergisteren op de Steenstraat in Arnhem en die hebben ze ook.
-
Wat is nou eigenljik het verschil van deze wagens met de eerder door Hobbyrade uitgebrachte wagens? kunnen ze samen in een trein?
Dat de wagens van Exacttrain vele stukken mooier zijn dan de Hobbytrade. Dat verschil ga je zeker zien. Ruim voor dat de Exacttrain uitkwamen heb ik de Hobbytrade de deur uit gedaan, een vergelijking kan ik dus niet maken.
-
Wat mij vooral verbaast is dat ik er vrij weinig over heb gehoord 8) Normaal wordt elk model hier helemaal uitgeplozen en nu verschijnt er een model van een zeer bekende NL goederenwagon, voor een best redelijke prijs, de winkels liggen er vol mee en hier hoorde je ... niks. Zou het model zo goed gelukt zijn dat er niks op aan te merken valt? ;D
@Ronet: mooie foto's, leuk om te zien (y)
-
Dankje Martijn!
-
Hallo Floris,
Kijk eens op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28262.msg445038#msg445038 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28262.msg445038#msg445038)
Daar wordt uitgebreid ingegaan op je vraag.
En ja, je kan ze door elkaar gebruiken, het is een ander wagentype!
-
Maar goed, het zijn inderdaad modellen waar weinig op valt aan te merken. Niet alleen fraai, maar ook uit de doos, koppelingen erop en rijden maar. Complimenten. (y)
Ik combineer het model best met de modellen van Hobbytrain. Daar was meer over te doen vanwege te korte koppelbomen. Weer eens wat anders dan te lange koppelbomen. ;)
De prijs moet iedereen zelf weten. Voor mij is dit een aardigheidje voor erbij. Van de Hobbytrade werden dat er toch nog twee, van deze eentje. Wel diezelfde vervuilde DB-wagen erbij gekocht trouwens. :)
-
Fraai inderdaad.
Ik heb er ook genoeg van.
Wat is het Exacttrain nummer van die vervuilde?
-
Wat mij vooral verbaast is dat ik er vrij weinig over heb gehoord 8) Normaal wordt elk model hier helemaal uitgeplozen en nu verschijnt er een model van een zeer bekende NL goederenwagon, voor een best redelijke prijs, de winkels liggen er vol mee en hier hoorde je ... niks. Zou het model zo goed gelukt zijn dat er niks op aan te merken valt?
Ja, het is een Dekas product. En daar kan ook geen grootgrutter tegenop.
Dekas maakt elk model tot in detail perfect tegen een (vind ikzelf) goede prijs.
-
Ze zijn al een tijdje uit. Ik heb ze zelf eind mei (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71627.msg3222122701#msg3222122701) gekocht bij Huider in Heerhugowaard. Ze zijn heel fraai. Ik heb ook een Hobbytrade exemplaar en hoewel ze wel een stukje fraaier zijn, kunnen ze wat mij betreft wel samen in een trein.
-
Ja, het is een Dekas product. En daar kan ook geen grootgrutter tegenop.
Dekas maakt elk model tot in detail perfect tegen een (vind ikzelf) goede prijs.
Oh, dat wist ik niet :) Ik dacht dat treinen van Exacttrain gewoon van Exacttrain zelf waren. Uiteraard wel van de afhaalchinees, dacht ik. Maakt Dekas alles vsn Exacttrain?
-
moet eerlijk toegeven nog nooit van Dekas te hebben gehoord. Is dat een Deense kleinspoor fabrikant?
-
Aan Ronet-1981:
Wat is het Exacttrain nummer van die vervuilde 848-4 DB Gbs?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/WEB-Gbs-1.jpg
-
EX20419
-
(y)
-
moet eerlijk toegeven nog nooit van Dekas te hebben gehoord. Is dat een Deense kleinspoor fabrikant?
https://dekas.dk/en/ (https://dekas.dk/en/)
-
Dit project is samenwerking tussen MCK dekas en ons.
Allemaal doen we een deel van het werk. Soms ontwerp van ons en soms van de ander. Hier heeft dekas leiding gehad.
Bij tankwagens en klagenfurt/duisburg hebben wij de leiding gehad.
Overigens dekas producten importeren we. Deze week zal ik nieuwe wagens op facebook zetten van ons en dekas.
Dekas verzorgt meestal bij onze projecten grootste deel van communicatie naar china. Dit vanwege onze beperkte tijd.
afz Piet Keppel Exacttrain
-
Ik ben op zoek naar de revisiedata van de Hbis'en.
De 20809 heeft 13.12.1993
maar ik zou ze ook graag willen weten van de 20806, 20807, 20808 en 20811
Ze staan - duidelijk leesbaar - rechts onder op de wagon.
Dank vast!
Groet,
Michiel