BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: bask185 op 26 juni 2020, 12:44:38
-
Het probleem
Ik heb weer eens 3 treintjes gekocht voor 2-rail terwijl ik er nog geen baan voor heb ::)
Het idee
Ik moet natuurlijk wel iets bouwen om mijn aanwinsten op te laten rijden. Alleen ik heb niet bijzonder veel ruimte meer in huis. Daarom dacht ik om een dusdanig constructie te maken waarop een baan van 3,60m x 0,4m meter komt die je kan inklappen tot het een super klein geheel wordt. Dit idee om zo modules te ontwerpen en te kunnen vervoeren speelt al wat langer in mijn hoofd.
Het baanplan
Het baanplan bestaat uit een timesaver die ik wat heb uitgerekt (op 1,20 kan je toch minder dan op 2,40)
(https://i.imgur.com/BujzTEC.png)
De onderste: Het zijn 2 modules van 1,22m x 0,4m met aan de linkerzijde een fiddle yard en aan de rechterzijde komt een klein stukje spoor en niet te hoge scenery.
De bovenste is een verkorte variant eigenlijk. Dit zou een koffer van 60x40x40 worden
De constructie
Ik had bedacht om een achterwand te maken van 30cm hoog waarbij de baan op 10cm hoogte komt. De zichtbare achterwand wordt dan 20cm en de rand onder de baan 10cm. Waar de fiddleyard wordt ingeschroven daar wil ik tegen de bovenplaat aan schuimspul aanbrengen zodat ik de trein in de koffer kan vervoeren. De voorrand moet 11cm worden. Deze steekt dan 1cm uit boven de hoofdplaat.
Dan nu de tekening
(https://i.imgur.com/P5QhvI8.jpeg)
Als alles is ingeklapt en ingevouwen moet het geheel ca 1,22m lang, 41cm breed en 40cm hoog zijn.
Ik wilde aanvankelijk met ladegeleiders 2 uitschuifbare planken inbouwen per bak om zo de fiddleyard en spoorstukje te ondersteunen. Maar toen had ik nog het probleem dat ik niks had om de voor en achterzijde mee te bedekken.
Tijdens het tekenen, kwam ik met het idee om deuren te maken die tegen de achterwand vastzitten met scharnieren. Die deuren kan ik kan openklappen en dan zit er een randje om de fiddleyard / spoorstukjes te ondersteunen. Aan de voorzijdes wil ik hetzelfde doen tegen de 11cm voorrand. Het nadeel is dat dat deze dan voor de baan geklapt worden en het ondersteuningsrandje steekt dan uit (maar goed die ene cm, waar hebben we het over). Het voordeel is wel dat de achterwant doorloopt tot 20cm voor de uiteindes.
Ik wilde aan de binnenkant van de bakken aan de kopse kant een balk hout aanbrengen. En in het midden moet voor de stevigheid ook een balk komen. Dus van bovenaf gezien wordt de balk structuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_2.png)
Ik wilde de balken uit 12mm populieren multiplex vervaardigen en de treinplaat zelf wil ik uit 6mm platen vervaardigen. De fiddleyard worden 2 platen van 6mm die op elkaar komen te liggen. Die kan ik dan met de hand of misschien elektrisch de sporen schuifen.
De elektronica
Ik wilde voor het aansturen een zelfbouw DCC centrale inbouwen en voor het aansturen krijgt elke trein een potmeter (met een leuk draaiknopjes) die met een krulsnoer aan de baan gehangen kan worden. Waarom? Dat is redelijk goedkoop en simpel. Tijdens het tikken, kwam ik nog op een leuk idee om de wissels aan te sturen. Ik wilde ze eigenlijk eerst mechanisch schakelen. Dus met een ijzerdraadje naar de voorzijde, maar toen kwam ik op een grappig idee.
Ik wil naast de potmeter op het kleine kastje een tweetal knopjes aanbrengen. De centrale moet dan bijhouden waar welke trein is en welke kant hij oprijdt. Met de 2 knopjes kan je dan de eerste niet-blinde wissel schakelen die zich op het pad van de trein bevindt. Op hoge snelheden in een wisselstraat zou dit natuurlijk dramatisch zijn, maar met lage snelheden op dit baantje, is het misschien wel een leuk idee. Op misschien een paar ontkoppelaars na, zullen er op de baan zelf geen knopjes meer zijn. Misschien dat ik nog een meerstanden schakelaar aan breng zodat je elk kastje elke trein kan aansturen.
Wat moet ik nog uitvogelen
Er zijn 2 zaken ik nog niet heb uitgevogeld. Als eerste de poten. Ik zou het liefste zoiets willen als poten
(https://images.peerby.com/unsafe/755x/https://ucarecdn.com/7cadead5-6167-4834-9c8a-0dd123b8b639~1/nth/0/-/quality/normal/)
Maar die zijn enigszins prijzig, en ik wil niet een hele tafel kopen met het idee om hem te slopen.
Weet iemand per toeval op dat soort poten los te verkrijgen zijn?
Ik kan misschien van vurenhout zelf poten fabriceren die naar beneden kunnen klappen. De onderste (of linker) bak krijgt dan 4 poten en de bovenste bak (of de rechter) krijgt dan 2 poten. De rechterbak moet dan op de linker bak kunnen leunen en het geheel krijgt dan 6 poten.
Ik heb ook niets bedacht om de modules aan elkaar te koppelen. Ik zat er ook te denken om misschien losse poten te nemen. En de middelste poten zouden dan aan de bovenkant een U vormige vork zijn, waarin beide modules gestoken kunnen worden. Maar nogmaals deze problemen staan dus 'nog open'.
Suggesties of andere input?
Voordat ik begin met het smijten van geld om bakken te maken om vervolgens te ontdekken dat ik een catastrofale denkfout gemaakt heb, dacht ik: laat ik eerst eens anderen om hun meningen vragen :police:
Welke ideeën vinden jullie erg slechte ideeën die ik absoluut niet moet doen? En wat vinden jullie goede ideeën?
Heeft iemand nog een goed idee voor de poten of de bak-bak koppeling? En zijn er nog vragen?
Mvg,
Bas
-
Voor wat betreft die tafel. Ikea Ivar?
-
Allereerst vind ik het een leuk plan.
Kijk eens naar het baantje Without van Klaas Zondervan. Hier op dit forum. Die kon zijn baan opvouwen en vervoeren op de fiets!
Albert.
-
En als je toch bij de BMB gaat kijken, kijk dan eens goed naar de constructie van de bakken en poten en de wijze waarop alles gekoppeld wordt. Iets met uitvinden en een wiel...
-
Marc, wees gerust ik kijk op beurzen altijd onder de rokjes. ::)
Ik vind de onderkant van de banen en de achterkant van de banen vaak interessanter dan de scenery op de banen ;D
Als ik alleen maar andere ideeën zou kopiëren, dan bedenk ik zelf geen nieuwe ideeën meer. En stilstand is achteruitgang.
Het idee van de U vormige poot waar 2 modules inpassen, is ook niet mijn uitvinding. Maar de simpelheid er van vind ik zo mooi. Die kopieer ik graag, maar niet voordat ik er goed over nagedacht heb.
Maar als het mogelijk is, heb ik het liefste opklap pootjes. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of de BMB het heeft.
Inslagmoeren en bouten zijn ook niet alles ;D.
Mvg,
Bas
-
Ik heb zulke tafels met inklapbare poten wel eens in de online winkel van de Lidl gezien. Er staat nu een Crivit kampeertafel voor €35. Ik heb zelf twee van zulke tafels voor de BMB op MP gekocht.
Leen.
-
BMB heeft geen inklappootjes. Op zich een mooi idee maar als op beurshoogte staat (130cm) zijn die zo lang dat ze eerder uitsteken dan ruimtebesparing opleveren. Telescooppoten zijn dan weer een oplossing maar ik zou dat niet aandurven. Één poot niet goed aandraaien en de baan gaat door z’n hoeven.
U-poten zie ik niet zoveel winst in. De U moet breed genoeg zijn om de koppen van de bakken erin te krijgen maar dan zitten ze nog niet stijf genoeg tegen elkaar om goede (rail)overgangen te krijgen en daar moet je dan weer, juist ja, bouten voor gebruiken,
-
Als ik alleen maar andere ideeën zou kopiëren, dan bedenk ik zelf geen nieuwe ideeën meer. En stilstand is achteruitgang.
Sorry Bas, maar dat is klinklare onzin ;) Beter goed gejat dan slecht verzonnen..... Waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden? Alles wat je op beurzen en shows ziet is gebouwd met jarenlange ervaringen met het bouwen van en het transporteren van modelbaantjes. Dus het kopieren van iets wat goed werkt is helemaal niet erg, integendeel :)
-
Ach, niets mis met af en toe wat frisse ideeën. Maar doe het niet uit het oogpunt om iets anders te willen doen.
Ik zit ook nog even naar jouw baanplan en dan vooral de FY te kijken. Is die lang genoeg voor wat je wil? En is zo'n sectorplaat goed uit te lijnen, als deze ook nog eens op de modulegrens zit?
De vraag is ook: wat wil je uitbeelden en is dit dan het ideale baanplan?
U-poten zie ik niet zoveel winst in. De U moet breed genoeg zijn om de koppen van de bakken erin te krijgen maar dan zitten ze nog niet stijf genoeg tegen elkaar om goede (rail)overgangen te krijgen en daar moet je dan weer, juist ja, bouten voor gebruiken,
Op Cysgod-y-Fedwen hebben we u-profielen toegepast om met drie poten twee bakken te kunnen ondersteunen. De U's zijn echter breder dan de twee kopse kanten en de bakken zitten gewoon bet bouten aan elkaar. Volgens mij moet je het heel krap maken om te zorgen dat de bakken niet t.o.v. elkaar verschuiven. En dat zorgt er weer voor dat je veel frictie hebt bij het opbouwen en afbreken van de baan. Je zult niet ontkomen aan een manier om de bakken aan elkaar te bevestigen verwacht ik.
Groeten,
Werner
-
Ik denk graag out-of-the-box maar dat wil niet zeggen dat ik bestaande goede ideeën in de wind sla. Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van de bakken. Moest even pauze nodig omdat mijn accutol leeg is.
Ik maak eerst de bakken en dan kijk ik naar de poten. Komt vast wel goed. Ik heb nog nooit opklappootjes toegepast dus ik denk dat ik het wel ::)
Ik heb voor de bak-bak koppelingen wel M8 slagmoeren en inbusbouten gekozen. Die leken mij geen kwaad te kunnen.
Uitleg over het baanplan.
Op de baan komen 2 W4 Pecketts te rijden
(https://i.imgur.com/aH5FZXy.jpg)
Ik wil daarvoor ook nog van die korte wagonnetjes kopen
(https://www.hornby.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/6/r6871-new.jpg)
foto van hornby.
Deze zijn maar 7.5cm lang. De FY is 60cm en de locs zijn ook maar 8.5cm. Er zouden dus 6 wagons achter passen, maar mijn uitgaanspunt is 3 of 4. Dus ja de FY is lang genoeg voor wat ik bedacht heb.
Ik zat eerst ook nog aan te denken om de derde loc een 0-6-0 pannier met 2 Mk1/Mk2 rijtuigen ofzo (ben niet thuis in het engelse wagenpark) mee te nemen. Maar die komt wel boven de 60cm dus dat gaat hem iig niet worden. + ik heb ook geen perron ingepland. Het wordt echt een goederenbaantje. Het kopspoortje helemaal rechts onder is nu nog 25.75cm lang. Daar kan ik net aan een loc met 2 wagonnen laten keren. Ik wil hem een paar cm langer maken voor iets langere wagonnen.
Ik heb het dubbele spoor ook bewust korter gehouden zodat ik op de linker kant 2 korte paradespoortjes heb. Plus ik wilde deze keer ook deze wisselcombinatie hebben, vin'k mooi:
(https://s0.geograph.org.uk/geophotos/05/11/01/5110173_19c38012.jpg)
Crianlarich Junction
Voor de FY maak ik misschien toch een roterende segmentdraaischijf zoals ik op de kleine layout heb getekend. Dan zit die ook meteen goed vast aan de basis plaat.
Ik heb me een beetje laten inspireren door het Dram dhu Distillery (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90742.0) draadje.
qua goederen: het kopspoor boven in, daar wil dropback loodsen maken waar wagons kunnen worden gelost/geladen.
Het kopspoor naar onderen toe, dat wordt een 'cattle dock'.
De sporen rechts krijgen misschien behalve een paar cm extra lengte ook een paar laadperrons.
Ik zit er nog aan te twijfelen om in het spoor naar het cattle dock nog een wissel in te leggen die naar rechts vertakt naar een kolen/water plaats en misschien een kleine locloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_3.png)
Ik ga nu weer verder, ik denk ik dat ik vanavond wel wat foto's kan posten.
Mvg,
Bas
-
Kanonnen wat een werk, die scharnieren er recht op krijgen..
(https://i.imgur.com/ZWV1CDl.jpg)
(https://i.imgur.com/qQJG9tR.jpg)
(https://i.imgur.com/9IfOzYA.jpg)
(https://i.imgur.com/S4XoaiR.jpg)
(https://i.imgur.com/XQoj4Ng.jpg)
(https://i.imgur.com/XQoj4Ng.jpg)
(https://i.imgur.com/OWxeTPF.jpg)
(https://i.imgur.com/qlRhHCh.jpg)
Loop nog wel tegen een paar puntjes.
De scharnier van de grote deur zit onder, maar daar zit hij eigenlijk in de weg omdat de uitschuifplaat daar niet tussen past. Ik moet deze scharnier verplaatsen naar boven basisplaat in het zicht. Of ik maak de FY plaat smaller zodat hij er wel in past.
De FY bestaat uit 2 maal 9mm platen en ik heb de houten balken waar deze op ligt, te laag bevestigd. Ik heb heb ook al bedacht dat deze lichtelijk naar achter kan hangen vanwege de speling in de scharnieren. Ik dacht er aan om in de houten balken een stuk schroefdraad aan te brengen met een borgmoer waarmee ik de hoogte kan instellen. Het draadeind steekt dan een beetje door de FY plaat waardoor deze ook meteen vast zit en niet kan verschuifen.
Mvg,
Bas
-
Een ander idee is om de FY weg te klappen onder de bak (dus met de rail naar de grond).
Nadeel: Je kan er geen treinen in opslaan zoals je had bedacht.
Voordeel: Je kan aan de kopse kanten toch een kleine rib maken om het geheel stabieler te maken en de FY is makkelijker uit te lijnen.
FY kan je straks met een schoor aan de poot bevestigen, zodat die stabieler is.
Groeten,
Werner
-
Met de FY ga ik door als gepland maarrr..
Ik heb vandaag de verbindingclips aangebracht en ik heb het ding naar boven vervoerd.
(https://i.imgur.com/72g4jlN.jpg)
Kleine metalen planken dragers zorgen er voor dat de modules niet kunnen schuiven.
(https://i.imgur.com/VZHeHvA.jpg)
Deze koffer dingen houden de modules op elkaar.
Het vervoer naar boven dat moest verticaal geschieden op de trap. Toen bedacht ik me dat het misschien niet helemaal een goed idee zou zijn in die bak treintjes te stoppen. Of ik moet de bak beneden vullen met trein. Ik heb al 2 treinkoffers dus dan ga ik die maar gebruiken.
Ik wilde verder vandaag ook peco rails bestellen maar bij engelsmodelspoor.shop maar die hebben weer niet genoeg wissels op voorraad :(.
Ik heb overigens nog een vraagje over het leggen van de rails. Op de linker module leek het me leuk om 2 stenen bruggetjes te maken maar dat betekent een hoogte verschil. Ik kan op 40cm ca 2cm stijgen met een helling van 5%. Ik weet alleen niet of m'n pecketts het redden om 4 bakkies omhoog te trekken, dat moet ik eerst testen met een proefstukken. Ik heb nu eindelijk 2cm XPS platen aangeschaft.
Ik wou de rest van de baan op een stuk kurk leggen. Dat kurk heb ik nog niet. Wat voor dikte kurk kan ik het beste gebruiken? Volstaat 2mm? En kan ik rails uitleggen over het XPS of is het ook raadzaam om daar overheen kurk te leggen om zo een beter en beter doorlopende ondergrond voor m'n rails te maken? Ik heb nog niet veel ervaring met leggen van rails op verschillende hoogtes. Ik zie meestal dat mensen een baantje triplex leggen met daarop kurk. Ik weet niet wat handiger is?
Bas
-
Ik ben gister en vandaag druk bezig geweest met het fabriceren van een printje voor de aansturing. Van mijn eerdere ervaringen weet ik ondertussen precies wat ik niet moet doen bij de fabricatie.
Normaal neem ik altijd een maatje te klein dus ik pakte deze keer een wat ruimere, en ik moet zeggen dat werkt aanzienlijk fijner
(https://i.imgur.com/eJXrNxo.jpg)
(https://i.imgur.com/7Qg9XBt.jpg)
Op de print zit niet bijzonder veel. Er zit een analoge multiplexer, een arduino nano en een DC-Dc converter op. Verder zitten er alleen aansluitingen op voor de randapparatuur. Ik heb aansluitingen voor een servo driver tbv wissels en misschien andere bewegende dingen. De driver kan 16 servo motors aansturen. Er komt een externe H-brug op voor de baanspanning en voor de kortsluitbeveiliging. Ik heb 8 analoge aansluitingen voor LDRs die ik voor de terugmelding ga gebruiken. En verder heb ik 1 aansluiting voor een meerstanden schakelaar waarmee ik een van 4 treinen kan selecteren. En ik heb 1 aansluiting voor het kastje waarmee ik de treinen en de wissels aanstuur.
Het leuke van deze regelaar, is dat ik zowel analoge als digitale treinen er mee kan aansturen. Ik heb tot op heden een test gedaan met een analoog treintje. Ik heb ook meteen een optrek en rem vertraging ingebouwd. Ik laat hem nu harder remmen dan optrekken, maar dat moet ik nog een beetje fine tunen. Ik kan zonder de probleem de knop van links en naar rechts zwaaien. Ik heb hier de Weistra regeling in geprogrammeerd.
https://www.youtube.com/v/8GizUResmMo
Hij doet het trouwens goed op een 9V batterij ;D
DCC zit ook al ingebakken, maar dat moet ik nog testen. Wat ook wel grappig is, dat je analoog en digitaal tegelijk op de baan kan zetten. Die digitale treinen snappen niks van die weistra regelaar en blijven rustig staan. En de analoge trein kan niet bewegen op het symmetrische DCC signaal. Het is zo ook niet nodig om de signalen te mixen.
Ik heb ook wat pootjes gekocht. Ik denk dat ik goede te pakken heb. Lekker dun zijn ze, maar niet te dun.
(https://i.imgur.com/qOmE8E9.jpeg)
Op de plaatsen waar ze worden bevestigd, heb ik een dwars balk onder de bak zitten. Ik heb dus voldoende mogelijkheid voor de bevestiging. Ik wilde zeggen dat ik een plan had om van hout blokjes te zagen en die onder de bak te schroeven. Met gaten en draadeind wilde ik het scharnierpunt maken, maar terwijl ik dat tikte, kwam ik met het meest briljante idee ooit. Briljant door de simpelheid. Ik ga de poten gewoon met scharnieren vast zetten. De poten komen aan 1 kant dichter op elkaar zodat het geheel in elkaar past. De poten krijgen ook elk een kruis voor de stevigheid. Dan moet ik alleen nog iets verzinnen om de poten in uitgeklapte toestand vast te zetten. Misschien dat ik een paar windhaken neem, maar heb liever iets stevigers met minder speling. Dit scheelt me kapot veel moeite ;D ;D
Ik heb ook Aluminium U-profielen gekocht voor de geleiding van de uitschuifbare delen.
(https://i.imgur.com/PF2ZKaP.jpg) Ik baal wel want nu moet ik 4mm van de fiddleyard platen afhalen....oeps ::)
Het was een productieve dag voor mij (y)
Mvg,
Bas
-
ik kwam dit draadje toevallig tegen..
als ik het goed begrijp, wordt er een arduino als dcc controller gebruikt?
Staat er ergens een source code en schema voor hetgeen er in elkaar gezet is? Ik heb er wel interesse in..
Daarnaast ben ik aan het kijken naar een loc decoded voor zelfbouw met een attiny, maar kan eigenlijk geen recent iets vinden..
-
Mijn source code is voor dit stukje op het moment nog experimenteel. Ik heb gister avond de DCC kant ook aan de praat gekregen, maar liep nog tegen een vertraagde/slechte reponsie aan.
Dit probleem zit, meen, ik niet in m'n stand-alone DCC centrale die met m'n eigen handcontroller werkt. Maar ook hier moet ik dingen veelvuldig testen en ik wil een paar features toevoegen. In principe was ik wel tevreden over deze resultaten. Ik had hier een snelle responsie van m'n treinen.
Wat ik nog wil toevoegen:
Bijvoorbeeld, als ik nu een DCC pakket heb samengesteld, dan klok ik hem uit op de baan naar de treinen toe. Alleen dan wacht ik vervolgens totdat het pakket de deur uit is voordat ik een nieuwe samenstel. Ik wil een 2e buffer toevoegen, die kan ik die dan vullen terwijl de 1e buffer nog bezig is met versturen. En ik ga ook nog een andere buffer toevoegen waarin nieuwe instructies worden gebufferd. Als een nieuwe instructie wordt uigeklokt, dan kan hij nu nog overschreven worden. Dit heeft als doel dat ik straks meer dan 1 controller kan accommoderen. En het biedt garantie dat elke nieuwe instructie vaak genoeg wordt verzonden.
Ik ben eigenlijk het wiel een beetje opnieuw aan het uitvinden. Ik vind het ook leuk om zelf te doen en ik denk dat ik het altijd beter kan dan de ander :P
Het zou mij helpen als je mijn DCC centrale SW kan helpen testen maar ik ben net nog niet zo ver. Volgende week misschien wel ;D. Ik kan je daarom voorlopig beter wijzen op DCC++ (https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation). Zij bieden ook CV programmeer ondersteuning en functies t/m 32 ofzo. Ik heb tot nu toe F0 t/m F8 geïmplementeerd en ik kan rijden, that's it.
Ik zit zelf ook wel eens in die code te speaken af en toe maar ze zijn soms een beetje cryptisch wanneer ze variabele namen als 'b' en 'r' gebruiken.
Het schema is heel simpel bij DCC++. Arduino + motorshield en je bent klaar. In principe kan je elke half knappe H-brug gebruiken. Ik gebruik deze vaak (https://hackerstore.nl/Afbeeldingen/816groot.jpg)
Op banggood koop ik ze voor ~€2,50 ~ €3,00 + een arduino nano voor €1,80.
Als je nog nieuwsgierig bent hoe ik het gedaan heb:
https://github.com/bask185/DCC-MM2-controller (https://github.com/bask185/DCC-MM2-controller)
(kan nog geen MM2, K** protocol)
In ieder geval als je googled op DCC++ zou je alles moeten vinden wat je wilt weten.
Mvg,
Bas
-
Kijk eens naar het baantje Without van Klaas Zondervan. Hier op dit forum. Die kon zijn baan opvouwen en vervoeren op de fiets!
Ik zie deze opmerking nu pas. Dit klopt niet. Mijn baantje Without (inmiddels omgebouwd tot Heuvelland) kan niet worden opgevouwen, en gaat ook niet op de fiets. Het hele spul bestaat uit modules die zo compact mogelijk in de fietskar worden gestapeld. Tijdens transport is dat toch nog een bak van ongeveer 1 kubieke meter.
-
Ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt geweest om wat scharnieren te kopen. Thuis heb ik ze er meteen opgezet.
De bovenbak.
(https://i.imgur.com/OARD8pf.jpg)
Hier nog wankel, maar op eigen pootjes kon de onderbak staan. De bovenkant van de bak is 1,30m hoog.
(https://i.imgur.com/tdvxxn5.jpg)
Ik heb de onderste bak deze uitstekende (als in steekt uit) balk gegeven. De onderste bak met 4 poten wordt als eerste opgezet, dan kan de 2e bak rusten op de eerste bak en zijn eigen 2 pootjes. Met twee inbusbouten en slagmoeren kunnen beide bakken aan elkaar worden vast gemaakt.
(https://i.imgur.com/bisqeFp.jpg)
(https://i.imgur.com/Zj8k0k1.jpg)
De pootparen zitten inmiddels ook al vast aan elkaar met stevig balken er tussen.
Ik hebt echt lang gepiekerd over hoe ik de poten er onder moest krijgen. Ik had opklapbare poten uit 'moeilijkheid' al opgegeven. En dan blijkt de oplossing zo enorm simpel zijn te zijn ;D
Het enige wat me nog rest is om de poten vast te kunnen zetten, ze te kunnen borgen. Ik vraag me af of het nodig is om ze alle drie de paren vast te zetten. Zal het volstaan om alleen de middelste poten te borgen aan beide kanten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_5.png)
Ik had er wat leuks voor gekocht bij de bouwmarkt, maar het inbouwen van dat leuks is toch wat lastig gebleken. Dus deze staat nog open.
Mvg,
Bas
-
Ik was voor het eten nog even bezig met de schuine-poot-vastzet-apparaten (hoe noem je dit?)
Dat 'moois' wat ik bij de bouwmarkt gekocht had. Ik heb het toch maar even gekeken of ik het echt niet kon gebruiken.
(https://i.imgur.com/VYkK7KF.jpg)
(https://i.imgur.com/Mv1NFlC.jpg)
(https://i.imgur.com/XfBNA39.jpg)
Als het goed is blijven ze in opgevouwen toestand klem zitten tussen poot en bak.
Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over, maar om eerlijk te zijn ik heb de ervaring niet. Aan 1 kant lijken ze me prima, maar ik kom 2 dingen tegen waar ik toch twijfels bij krijg.
Bij de oog-oog verbinding zit natuurlijk een beetje speling. Het is niet veel en bak zou er niet om donderen, maar ik weet niet hoeveel kwaad het kan dat de poten ~3cm speling hebben aan de grond kant. Zolang je niet actief tegen de bak gaat duwen ofzo, zou het ook niet echt een probleem moeten zijn... toch?
Het 2e wat me dwars zit, die pinnen die bij de poten in de gaten vallen die kunnen niet geborgd worden. Er zitten geen gaatjes in, dus ik kan er geen splitpen door duwen. Ik kan misschien iets doen met 2 magneetjes als ik die kan vinden, of ik doe het helemaal simpel en ik gebruik tiewraps. Die 2 cent per keer dat je hem opbouwt, vind ik geen dealbreaker. Ik betwijfel of een borging eigenlijk wel nodig is aangezien de zwaartekracht zou moeten voorkomen dat ze er uit floepen. Maar nogmaals die 2 cent aan tiewraps..
Ik ga ze vanavond er in schroeven zodat ik het eea proefondervindelijk kan ondervinden. Ze kunnen dan nog terug naar de bouwmarkt, maar wat denken jullie van dit systeem? To do? or not to do?
Mvg,
Bas
-
Je bent lekker bezig, Bas! (y)
Leen.
-
Ik zeg doen, met die windhaken. Ik zie dat je een stuk hoeklijn in je hand hebt met gaatjes er in. Die kun je zo bevestigen dat het haakje er net in te frutten is. Is het toch lekker strak. Tie-wrapje is goed idee......
Albert
-
Het kan, maar het wordt zo nooit stabiel, ook al zet je de windhaken vast met tie wraps. Waarom niet een latje dat je met een bout en vleugelmoer aan de ene kan aan de poot vast schroeft en aan de andere kant aan de zijkant van de module?
Ben
-
Als er teveel speling in de constructie zit, kun je ook een spanbandje om de poten trekken ter hoogte van de bevestiging. Dan trek je een groot deel van de speling weg, en zijn je windhaken geborgd.
Gewoon wat proberen, dan ga je vanzelf merken wat wel en wat niet werkt.
Goed bezig!
Groet & succes,
Tjalling
-
Inklapbare plankdragers:
(https://www.mijnijzerwaren.nl/3128-large_default/dx-plankdrager-es4140-40cm-inklapbaar-wit.jpg)
Maar dan voor de poten.
-
DCC++ ken ik inderdaad, maar ben bezig met een z21 clone controller op basis van een arduino mega die alles kan wat die Z21 controllers kunnen maar voor een fractie van de kosten.
Ik zoek echter naar een kleine simpele dcc decoder die een loc kan laten rijden. Ik zie zat functie decoders voor wissels etc, maar geen die hetzelfde kan als de in de handel verkrijgbare decoders voor locs. Ik was aan het denken aan een attiny daarvoor, zeker die al met smd op een printje zitten, maar daar moet dan nog een h-bridge achteraan om de motor te sturen die klein genoeg is om in een loc te krijgen maar wel 1A kan verdragen.
-
@coldforged
Ik zou dan gaan voor zelf een H-brug te bouwen met so223 mosfets. Dat is wel te doen.
Back 2 buissness. Ik ben iets later omdat ik ticket 2 ride moest spelen met mijn vrouw :angel: :P, maar ik heb op de rechter fiddleyard na de hele baan op pootjes staan.
Gewoon wat proberen, dan ga je vanzelf merken wat wel en wat niet werkt.
Wat proberen is soms een beetje duur. Die windhaken zijn een kleine 10€ p/s hoor ;)
(https://www.mijnijzerwaren.nl/3128-large_default/dx-plankdrager-es4140-40cm-inklapbaar-wit.jpg)
Wist niet dat die bestonden. Denk dat ik voor een kleinere versie zou nemen. Omdat de bak enigszins een beetje zwaar is, heb ik wat ielige pootjes. En deze dingen lijken me dan ff te kort voor de 1,20m stelten. Maar zeker een goed idee voor andere poten!
Voor nu nog een paar foto's van het geheel.
(https://i.imgur.com/an1pTWj.jpeg)
(https://i.imgur.com/BJTGFty.jpeg)
Het hoogte verschil tussen de FY plaat en bovenplaat is bedoeld. op de fiddleyard komt nog meer hout om het ook en functionele fiddleyard te maken met beweegbare sporen enzo.
Wat wel een klein euveltje is, (of eigenlijk heuveltje) is dat dat populieren triplex een beetje krom is geworden. Ik hoop dat ik met de volgende laag hout kan corrigeren.
(https://i.imgur.com/KfckaEP.jpg)
Om de bak in lengte richting waterpas te zetten, kan je de hoek van de poten een beetje aanpassen. Door de poten wat schuiner te zetten, krijg je een
(https://i.imgur.com/l2hsvoq.jpeg)
bak die waterpas staat.
Deze rand is ook erg fijn gebleken voor het opbouwen. Je tilt de bak op, de poten vouwen vanzelf open, je legt hem op het randje, trapt die poten goed met je voet en hij staat. Dan zet je bouten vast en voila
(https://i.imgur.com/WgJxDV3.jpeg)
Ik heb wel het probleem ervaren dat een van de slagmoeten los kwam. Ik drukte te hard met m'n schroefmachine :(
Er is nagenoeg geen speling in zijwaardse richting, maar in lengte richting valt er wel een beetje te wiebelen. Het is alleen niet erg zorgwekkend zolang er geen aardbeving komt ;D. Ik denk dat de pootdikte hier misschien ook een beetje 'gewicht in heeft'.
Marnan heeft ook laten weten dat een gedeelte van mijn rails binnen is gekomen. Ik wil morgen nog even kijken naar het baanplan. Ik heb een plaatje triplex gekocht om het spoor op te leggen, maar dat kan ik in 1x goed zagen dus beter dat ik dat ook in 1x goed zaag.
Dus voor nu: zijn er opmerkingen/suggesties/kritiekpuntjes op het huidige baanplannetje?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_6.png)
Mijn kritiek punten:
- 1 fiddleyard (als segement draaischijf) gebruiken en geen 2. Immers maar 1 nodig.
- Op de linker module moet nog een kop spoor komen tegen de wand aan want, tegen de wand kan ik mooi backdrop gebouwen plaatsen die laadperrons hebben. Dus beter gebruik maken van de ruimte
- Aanvullend op het vorige punt had ik bedacht om een melk fabriek te maken op de linker zijde.
Ik heb (hopelijk binnenkort) 4 rechter wissels en 3 linker wissels om iets leuks mee te maken. Dat moet wel goed komen, denk ik zo. :police:
Als ik de rails heb en het baanplan in orde is, zal ik een nieuw draadje maken in "wat zijn we aan het bouwen" ;D
Mvg,
Bas
-
Nieuw baanplan heb ik een eigen draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94212.new#new) gegeven.
Misschien dat ik hier volgend jaar terug kom met een iets kleiner model van de koffer kist :laugh:
Mvg,
Bas