BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 1795 op 17 juni 2020, 22:28:45
-
de etsplaten van de C8c (latjes) en de SS D (NS 4101-45) zijn binnen.
Ik begin met de D. Bodem onderdelen uit de ets knippen. (eigenlijk alles losknippen) Bufferbakl was bedacht om om te vouwen, maar dan blijf je met een lelijke sleuf zitten. Ik ga daar een plaatje overheen zetten. Ook zou je een U profiel kunnen gebruiken, met de etsdelen die je eraf haalf voor de maten en gaten als mal.
Let op, zit verschil in, ivm bordes tredes.
(https://1.bp.blogspot.com/-HEVxL2tdkmE/Xup1gFNaC6I/AAAAAAAADCM/uT2jKc5D7kw3gjCqLBy-t9R1CunYcHI6wCLcBGAsYHQ/s1600/D.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-A8d--nHFtHI/Xup1f5GsrQI/AAAAAAAADCI/m2l2qB6UY6soZoTUkdFeL-th2XROuwocACLcBGAsYHQ/s1600/C8.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-VYhGvXEs6ak/Xup13heuAII/AAAAAAAADCc/LXKLMQqHtNAJQ5fV-qI4OKIPhcmYRXtMQCLcBGAsYHQ/s1600/6.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-6GG4mdpgCCc/Xup13ZGOonI/AAAAAAAADCU/x25gKQX7NR4IuucGXAb9ePRr4EvgfOOGACLcBGAsYHQ/s1600/5.jpg)
-
Wederom knap stukje tekenwerk Edwin (y)
Hopelijk kom je niet al teveel ontwerpfoutjes tegen maar daar valt meestal, met wat inventiviteit, wel een mouw aan te passen
Groeten Rolf
-
Nu met Onderstel verder gegaan. Toch maar nieuwe bufferbalken gemaakt, vond die op de etsplaat toch niet mooi, kijk maar op de foto wat je zelf vind. (ets gebruikt als maat/boor mal)
Profielen stelbalk en bufferbalk Hassler U 6x2mm
rest is hassler 2x3mm U (er tussen in)
Begonnen met de bak. Helaas zijn bij de etser de wanden iets krom, waarschijnlijk heeft dat met proces te maken, hier moet meer weggeetst worden als bij de C8, die is gewoon recht.
Dus voor de zekerheid maar wat profielen en strip erachter gezet, zodat het recht blijft. Waar kop en tussenwand komt, is dat niet nodig. Bij de deur profiel gebruikt, massief 2x3 en L profiel.
Druk en boor van te voren de gaatjes/klinknagels door. Even opletten, er zijn een paar gaatjes niet aanwezig op de binnenkant, zelf even kijken waar je toch moet ponsen/boren.
Vergeet niet de tralies achter de ramen te maken. Gaatjes even doorboren in de ets, makkelijkst is om uit een stukje strip een buigmalletje te maken. en soldeer de tralies aan de binnenkant, met ruimte genoeg om er later glas achter te plaatsen....
(https://1.bp.blogspot.com/-Z2uofarDovY/Xvmt6J1dcyI/AAAAAAAADD0/A-D_F66zRas9uZrqivsGn4afMpJ-7FY-ACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200620_083025.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-I2fiDDdl_Uc/Xvmt6DCpaqI/AAAAAAAADD8/AiccmbNcuI4UdfPdT12QzLaJ_2gkXn7vQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200620_083034.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-vlg7SR6BOjQ/Xvmt6CH2SYI/AAAAAAAADD4/I7fcDgbtIccTLpigxsKmhEq7HOkh-D-6QCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200627_223903.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-CuNEKl1aV3s/Xvmt7cBkVVI/AAAAAAAADEE/rkgst6cK6tY1SJMabCytoqgwy42GJinggCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200628_182202.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-MHoDdiFOvfM/Xvmt7p-a4QI/AAAAAAAADEI/57lj9os0zXEL1qqVWR197BdWMeHYliLTgCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200628_182212.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-eFXg0WlcT6o/Xvmt7pI8Y2I/AAAAAAAADEM/aWFUPzGnKlIBeV9H2A2mtb4tFvqLTyFjQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200628_182220.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-prAi0wbnsF0/Xvmt8dk-GwI/AAAAAAAADEQ/LhMPZ99PNecMZCEXrzGohYC7VLWet5G1ACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200628_182225.jpg)
-
Toch maar nieuwe bufferbalken gemaakt, vond die op de etsplaat toch niet mooi, kijk maar op de foto wat je zelf vind.
Helemaal mee eens.
Maar waarom teken je dan niet aan de achterkant een streep als vouwlijn i.p.v. een gleuf door-en-door te etsen? Als je dan vouwt, blijft alles aan de voorkant in ieder geval dicht.
Ofschoon het natuurlijk niet zo strak/scherp wordt als een messing profiel 8)
-
Dat is een afweging. Een vouwnaad gedeeltelijk door-etsen levert buiggemak op en strakke delen, maar ook een gleuf. Alleen halfetsen van de vouwnaad betekent moeilijker ombuigen; je hebt dan een of ander buigapparaat nodig om het strak te krijgen. Een derde mogelijk is het maken van een constructieve bufferbalk via optie 1 en dan het aanbrengen van een separate losse bufferbalk die ervoor gesoldeerd wordt. Maar dat levert weer een extra onderdeel op de etsplaat op.
-
Helemaal mee eens.
Maar waarom teken je dan niet aan de achterkant een streep als vouwlijn i.p.v. een gleuf door-en-door te etsen? Als je dan vouwt, blijft alles aan de voorkant in ieder geval dicht.
Ofschoon het natuurlijk niet zo strak/scherp wordt als een messing profiel 8)
Die streep zit er ook, anders krijg je het echt niet omgevouwen, maar wat nu zichtbaar is, is de extra dooretsing, om makkelijker met de hand een profiel om te zetten. Ik pas dat ook toe in mijn etsplaten, alleen heb ik het idee dat de breedte te breed gekozen is. Bij 0,4mm plaatdikte doe ik 0,5mm als streep aan de achterkant, en 0,1mm breed aan de voorkant.
-
Bij 0,4mm plaatdikte doe ik 0,5mm als streep aan de achterkant, en 0,1mm breed aan de voorkant.
Ja, dat was waarschijnlijk beter.... :'(
Achteraf is alles makkelijker...…
Maar goed, het is relatief makkelijk op te lossen.
Is het nadeel nu ook, je kunt eigenlijk geen proefetsing maken, dan was er dit wel uit gekomen. Ook paar gaatjes voor boren/klinknagels zijn vergeten.
Bij m'n 3as HSM buik had ik geen etsnaad aan de buitenkant, die was bijna niet om te buigen.
Een en ander hangt ook af van de etser, ik ben toch voorzichtig geworden hiermee. De ene keer is het perfect als je 30/70% ets voor/achter vraagt, de volgende nabestelling kan zomaar anders zijn. waardoor onderdelen te ver doorgeetst worden. Daardoor in mijn eerste etsplaten zaten veel meer (te) kleine onderdelen, deels als test, die toch te klein waren. Je kunt beter 3d (messing) laten printen, dan iets wat 0.7mm breed is te etsen uit 0.5mm plaat. (wat theoretisch wel zou moeten kunnen en lukken) Al doende leert men he, elke etsplaat/tekening is weer verder/beter dan de vorige!!
-
De zijwanden aan elkaar. Wel strips erachter aan de binnenkant, en hoekprofielen.
Het begint al wat te worden zo..
Deuren kunnen open...
(https://1.bp.blogspot.com/-q0u-r9Hm-pY/Xv5FEzyz8vI/AAAAAAAADFE/4HMvl5gI-Zw3tictv7oYs8rEyEXA9cFpACLcBGAsYHQ/s1600/11.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-bGo_3GhN-7s/Xv5FE2LP9vI/AAAAAAAADFI/4D1GL60nCro-NqxbO1qcsfTcoQ9W6jbQQCLcBGAsYHQ/s1600/bak2%2B%25282%2529.jpg)
-
Ik ben nu ook aan de wagen begonnen.
Inderdaad ..bol staande wanden. Met de hand rechtgezet want verhitten leidt niet vanzelf tot een platte plaat.
Ook het verhaal over de bufferbalken heb ik gelezen, dus weg met die etsdelen en 2x6 profiel U-profiel.
(https://live.staticflickr.com/65535/50089888806_b7b9ecc125_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjgLQw)IMG_7263 (https://flic.kr/p/2jjgLQw) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Ik ben begonnen om de balken van het frame te maken. Inmiddels wel tig keer die stekels aan de buitenzijde verbogen en dat is niet de bedoeling. Die moeten heel blijven. Uit ergernis (het is namelijk niet te voorkomen dat het gebeurd) heb ik randen van een fret er even tegenaan gezet. 3 tagjes en klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50090757873_cce3ccbcd0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjmebr)IMG_7270 (https://flic.kr/p/2jjmebr) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50090757853_f84c2580fe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjmeb6)IMG_7271 (https://flic.kr/p/2jjmeb6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
De twee zijkanten met de scheenplaten moet je iets in korten zodat ze tussen de bufferbalken passen. Daar door ook uitlijnen zodat de assen haaks op het frame staan.
De dwarsstangen heb ik met een malletje gepositioneerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093837892_b35896ec75_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjC1Ld)IMG_7276 (https://flic.kr/p/2jjC1Ld) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50093023618_d225deca45_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjxQH1)IMG_7277 (https://flic.kr/p/2jjxQH1) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Nu de twee langsliggers verankerd zijn, kan de inlay aan de buitenzijde (zonder gevaar voor loslaten van die twee binnenliggende langsliggers) worden aangebracht.
-
daken knippen en buigen..
Dit kost even best veel tijd, met name de kleinste, die is erg bol, dus veel passen en meten en passen en vijlen...… (eerst uitgloeien..) mijn bedoeling is, om het demontabel te houden, dus met 2 schroefjes vast zetten. Vast solderen aan de bak, is veel makkelijker....
Maten staan erop geschreven.
(https://1.bp.blogspot.com/-4-jJrV337wM/XwcH_pwNbkI/AAAAAAAADGA/UJlhP2DkaHkF0VGGDSBo6suAt62y7iAOACLcBGAsYHQ/s1600/IMG-20200705-WA0028.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-QDgs5rYs1wk/XwcH-uk5snI/AAAAAAAADF8/VFP7yp5_XTI9dTmreY2_lDaftvp8b0fxwCLcBGAsYHQ/s1600/IMG-20200705-WA0019.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-9tcwf0QYFw8/XwcH-mZM06I/AAAAAAAADF0/X5JgOe2jMhcH-TulUdQdig2hVB9CjJ6FACLcBGAsYHQ/s1600/IMG-20200705-WA0026.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-srlS-2lOt4w/XwcH_2UTXsI/AAAAAAAADGE/IJdFTypx5aMWgFLvU77hzLb8LEKkNAxiwCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200702_220310.jpg)
-
Nu de kap op het onderstel.
Ik maak meestal strips waar ik tapjes in zet en verbind dan de kap met het onderstel met boutjes. Deze keer een complete bodemplaat, 1,5 mm.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096718141_bf998e9b33_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLXF)IMG_7278 (https://flic.kr/p/2jjSLXF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De kap moet over de houten vloer van het onderstel vallen, dus de wanden iets lager zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096718096_80e469a6d9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLWU)IMG_7279 (https://flic.kr/p/2jjSLWU) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Aan de kant van de bufferbalk een reepje weg frezen, of als die nog gemonteerd is, iets naar achter.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096718056_08c460c4d7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLWd)IMG_7281 (https://flic.kr/p/2jjSLWd) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De kopwand aan de andere kant idem en dan blijkt dat de plaat van het onderstel iets te groot is. Even op maat vijlen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096718011_e77a4fedec_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLVr)IMG_7284 (https://flic.kr/p/2jjSLVr) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Dan weer een randje van de kopwand zelf om alles mooi te laten aansluiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096140643_897b6a1e70_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjPPhP)IMG_7285 (https://flic.kr/p/2jjPPhP) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50096717926_853df73262_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLTY)IMG_7286 (https://flic.kr/p/2jjSLTY) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50096717891_70e58f38d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjSLTn)IMG_7287 (https://flic.kr/p/2jjSLTn) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1077
-
In de hoeken L-profiel 3x3 en de wanden komen eigenlijk probleemloos aan elkaar. Stevige verbinding met vloeiend soldeer. Dit zijn die momenten waar je als modelbouwer van zegt..past mooi, weegt wat en daarbij dus goed gevoel voor de rest van het afbouwen van het model.
(https://live.staticflickr.com/65535/50097189407_d2cb461bf9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjVc3X)IMG_7291 (https://flic.kr/p/2jjVc3X) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50096380708_b247c92e59_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjR3DS)IMG_7293b (https://flic.kr/p/2jjR3DS) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1129
-
Tussenwand is natuurlijk appeltje eitje. Alleen even op maat brengen bij de bodem.
(https://live.staticflickr.com/65535/50097569001_13f6fc88c7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjX8TF)IMG_7294 (https://flic.kr/p/2jjX8TF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Aan alle bovenranden heb ik L-profiel 3x3 (met uitsparingen boven de ramen) aangebracht om alles recht te maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50097799012_4cd2b7bc31_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjYjgo)IMG_7295 (https://flic.kr/p/2jjYjgo) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1175
-
Nu de grote brokken klaar zijn...toch maar eens de etsplaat uitknippen en alle onderdelen in zakjes. Het gros is zonder meer te traceren, maar ik had er ook een stel waarbij ik moet gaan denken. De ene waarschijnlijk makkelijker dan de andere. Straks maar eens gaan doen met een foto er bij.
1= lijkt op 2
2= lijkt op 1 Scheenplaatafsluiters.
3= luiken op de zijwand onder aan het huisje bij bordes
4=
5= overloopplaten
6=
7= boven aan de zijdeur.
8= opstaptreden onder de zijdeuren
9= zie 8
10=framebalk verstevigingen
11=
12=
13=
(https://live.staticflickr.com/65535/50097898431_b670b9d1b6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjYPPv)onderdelen001b (https://flic.kr/p/2jjYPPv) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Een half uurtje freubelen (inclusief testplaat) met het Dubbel-Krommings-Buig-Apparaat (zeg maar DUKBAT) en de breedbektang (apothekers gebruiken die om tubes dicht te knijpen) en een scherpe vijl en je hebt een dakje.
Eerst op 64 mm een plaat knippen, licht walsen en dan buigen. (indien nodig terugbuigen in de machineklem en op de juiste plaats buigen). Daarna grof afknippen op lengte en steeds fijner knippen en uiteindelijk vijlen tot je de exacte maat hebt. Aansluiting op de verticale voor- en achterwand volgt vanzelf. Te ver vijlen... jammer dan, opnieuw beginnen
Met de breedbektang kan je de laatste millimeter van de kromming haakser zetten voor een nog mooiere aansluiting.
Goed gereedschap is het........
De DUKBAT heeft aan de andere zijde een buis met een andere diameter. Ik had ooit 2 van die dingen met 4 radii. Waar die tweede gebleven is...????
Misschien nog eens een "professionele" met demonteerbare buizen maken. Ook leuk.
(https://live.staticflickr.com/65535/50097797558_0295f9c109_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjYiQj)IMG_7302 (https://flic.kr/p/2jjYiQj) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Die randjes soldeer je wel dicht en er komt ook nog een afdichtstrip voor.
(https://live.staticflickr.com/65535/50098607722_e01a491dfe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jk3sEE)IMG_7304 (https://flic.kr/p/2jk3sEE) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1297
-
Als afsluiter van de dag nog een plaat gewalst voor het dak. Morgen in de lengterichting aan beide zijden afknippen. Blijft er in het midden een mooi rond dak over want beide zijden zijn door de constructie van de wals dus recht. Lengte van het dak is vooraf afgeknipt.
(https://live.staticflickr.com/65535/50098550791_4aca44bed7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jk3aK6)IMG_7305 (https://flic.kr/p/2jk3aK6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1335
-
Best een dik rijtuig als je het zo ziet (y)
Grtz! Huib
-
Het dak is geknipt. Nu is het een kwestie van afbouwen met knippen en plakken. Daar gaat overigens veel meer tijd in zitten dan het opbouwen van deze constructie. Maar... we hebben vanzelfsprekend geen haast.
(https://live.staticflickr.com/65535/50099349098_8c80b545ac_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jk7g41)IMG_7308 (https://flic.kr/p/2jk7g41) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50099925886_0435cbb221_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkadvC)IMG_7307 (https://flic.kr/p/2jkadvC) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50100152852_63e12f086d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkbnYQ)IMG_7306 (https://flic.kr/p/2jkbnYQ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1441
-
Begint weer een prachtig model te worden!
Zelf ben ik bezig met het voorbereiden van een Fleischmann ombouw voor een 1:87 NS versie van deze wagen. Dit werkt ongelofelijk inspirerend. (y)
Groet, Mathyn
-
@Mathyn,
Schuif maar aan hier met dat model, leuk
-
even een aandachtspuntje voor alle toekomstige bouwers..... (y) (y)
Kijk en meet goed de stelbalk breedte / wiel afstand op.
De stelbalk is op de onderkant bodem ingegeven, die is (teveel) vanuit de 1:1 tekening verschaald, wel rekening gehouden met hassler 6x2 U profiel. (maar vergeten de strip die erachter hoort eraf te trekken..)
Als je dus mooie smalle schaalwielen gebruikt passen ze er tussen, maar met bv. de te dikke 0scale wielen, kan het wel eens niet passen.
Desnoods dus de stelbalk profielen iets verder uit elkaar zetten, of smaller U profiel (6x1,5) gebruiken, scheelt weer 1 mm....
Dus meet voordat je alles vastsoldeerd, met de wielen die je hebt. (samen met de MK aspotten)
-
Edwin dank voor de tip. Ben nu net aan de bouw begonnen en meteen maar even de maat tussen de stelbalken bij de hsm-d opgemeten. Die is 43 mm en met de scheenplaten erbij 42 mm. Op de SS-D betekent dit dat je de U profielen precies direct buiten de gleufjes kan solderen. (y)
Groeten,
René
-
Ik heb het weer anders gedaan dan Edwin voorstelt. De gleuf in de bodemplaat heb ik opgevuld met strip 0,15x1,5 en de langsligger op de plek gesoldeerd waar ik hem wilde. Mijn tussenmaat is 41,0. Zo houdt ik net iets meer ruimte over voor de driehoekige steunen aan de buitenkant. Compromis dus.
Ondertussen ook bufferplaten gemaakt, gesoldeerd en per bufferplaat 4 imitatiebouten geplaatst.
Buffers uit mijn voorraad. Exemplaren van Micro Metakit (toen ze nog leverbaar waren).
(https://live.staticflickr.com/65535/50106871528_ae1b031e90_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkLPd5)IMG_7311 (https://flic.kr/p/2jkLPd5) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De driehoekige verstevigingsplaten die in de etsplaat zitten kan je op de dwarsbalken zetten, maar komen bij mij in confilict met de veerhandjes die ik heb. Ik laat ze daar weg en heb ze wel op de 4 hoekpunten gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/50106871488_9b6d05afdc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkLPco)IMG_7312 (https://flic.kr/p/2jkLPco) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Het makkelijkste is inderdaad de U profielen iets verder naar buiten te plaatsen, bijkomend (groot) voordeel is dan, dat de buffers niet recht achter de stelbalk zitten..
Ik heb dus wel de profielen op/in de bodem zitten, waardoor de MK buffers recht achter de stelbalk zit. Deze buffers steken dus door de bufferbalk, en moet je dus iets ruimte maken IN de stelbalk.....
-
Heeft één van jullie misschien het HUA nummer van deze wagen? Ik krijg hem maar niet bovenwater..
-
ik niet, maar ik heb ook niet gezocht.
Mijn buffers zitten dus ook een fractie meer naar binnen omdat die exemplaren door de bufferbalk heen steken en daar "dik" (3,5) zijn. Je moet wat. . HOH = 38.
-
Heeft één van jullie misschien het HUA nummer van deze wagen? Ik krijg hem maar niet bovenwater..
zodra de site van het HUA weer online is ga ik wel voor je zoeken ;) ;)
PS je heb een PB
-
NL-UtHUA_A173121_000001
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=921&milang=nl&mizk_alle=Spoorwegen&miview=inv2#inv3t1 (https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=921&milang=nl&mizk_alle=Spoorwegen&miview=inv2#inv3t1)
-
Houdt bij het L-profiel langs de bovenzijde wel rekening met het raam en met name de tralies. Ik moest die dus weer losmaken. :-\
(https://live.staticflickr.com/65535/50108221436_21cb23bf6c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkTJum)IMG_7313 (https://flic.kr/p/2jkTJum) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50108463072_6dffa74cf3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkUYju)IMG_7314 (https://flic.kr/p/2jkUYju) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1855
-
Het dakje heb ik nu vast gesoldeerd. Betekende dat ik in de bodem een gat van 3x5 cm heb moeten aanbrengen om er later nog bij te kunnen. Maar zoals verwacht viel de kleine kier tussen dak, ook met de "ovale" strip uit de etsplaat, goed dicht te solderen.
Ramen en deuren worden niet beweegbaar. Dat heb ik al vaak genoeg gedaan en maakt het alleen maar bewerkelijker. Maar wie wil... het kan.
(https://live.staticflickr.com/65535/50109387091_f71e2b5246_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkZGZR)IMG_7316 (https://flic.kr/p/2jkZGZR) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50109387056_bc9460ed4b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkZGZf)IMG_7317 (https://flic.kr/p/2jkZGZf) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Het dak heb ik afgeplakt met (doorzichtige) tape want als je dat niet doet is het vragen om krassen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50108817198_269cd93b41_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkWMA7)IMG_7319 (https://flic.kr/p/2jkWMA7) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Je bouwt weer heel strak Frits (y)
Overigens heeft Google geen weet van een DUKBAT , en HBM ook niet ;D
gr Jan
-
Maar ik wel. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
en jij nu ook Jan.
-
Voordat ik de schuifdeur kan maken en daarbij de regengoot, moet wel eerst het dak zitten. Dat dak is ruim geknipt en kan/zal worden ingekort als de regengoot zit.
U-profiel 3x6 en 2 stuks M2 boutjes
(https://live.staticflickr.com/65535/50111355306_f59f6d650c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmaN5A)IMG_7320 (https://flic.kr/p/2jmaN5A) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50110783793_eb0a185fdb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jm7SbV)IMG_7321 (https://flic.kr/p/2jm7SbV) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
2094
-
Ziet er weer veel belovend uit.........ik volg je draadjes met belangstelling..........
(y)
-
Ha die Cees...
Iedere keer dat je een schuifdeur moet maken zit het weer anders, dus geen standaard methode. Nu is er geen dubbel wiel, maar een enkel schijf die op een bolle rails loopt. Dus geen overstekend wiel over een rail. !
Uurtje nadenken en wat proberen. Zo denk ik de zijdeur, schuifbaar, te gaan maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50111742571_b9d951d8fd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmcMcz)IMG_7327 (https://flic.kr/p/2jmcMcz) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Het viel me op dat de deur hoog is en nauwelijks schuifbaar te maken is zonder hem in te korten. Maar daar heb ik wat op gevonden. Het 'glijprofiel/rail" aan de onderzijde gaat omlaag en komt in feite iets onder de kap te hangen. Dat is nu een TT-profiel waarvan ik een van de dakjes van de T heb weggehaald. Is in feite nu een L-TT-profiel geworden dat naast en onder de zijwand wordt gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50111742611_61b802834e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmcMdg)IMG_7322 (https://flic.kr/p/2jmcMdg) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50111979307_f1f19c7589_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdZze)IMG_7323 (https://flic.kr/p/2jmdZze) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Hier zie je goed dat de onderzijde van het profiel "onder" de kap hangt.
(https://live.staticflickr.com/65535/50111979367_4425b14409_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdZAg)IMG_7324 (https://flic.kr/p/2jmdZAg) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Het wiel mag voor het zicht NIET in het glijprofiel zakken want dan zie je hem niet meer. Daarom heb ik onder de deur een 1x1T-profiel gesoldeerd. Daarover schuif dus de deur.
(https://live.staticflickr.com/65535/50111979267_52889ebd9a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdZyx)IMG_7328 (https://flic.kr/p/2jmdZyx) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Omdat dat aan de onderzijde dus zo gemaakt is, houd ik aan de bovenkant precies voldoende ruimte voor de naar beneden stekende overstek van het dak over.
De opsluitende rail is U-profiel 2x2
(https://live.staticflickr.com/65535/50111979332_26946b5008_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdZzE)IMG_7325 (https://flic.kr/p/2jmdZzE) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Later nog een plaat er overheen als regengoot, maar dat is niks meer of minder dan een strip.
2142
-
Knaag knaag...die onderste rails is toch wel ietwat grof.
en dan stuurt René me zojuist nog en tekening en doet en suggestie....dus de boel gesloopt in de wetenschap dat het beter moet en kan. :)
De onderste rail is nu een U-profiel 1x1 en zowel boven als beneden heb ik een fractie aan de deur gevijld....past net.
Strak op de rand aan de onderkant van de wagen en recht (dat is met dat kleine spul een uitdaging)
(https://live.staticflickr.com/65535/50112697552_de4fa8c01e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmhF5L)IMG_7329 (https://flic.kr/p/2jmhF5L) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Ik maak de NS versie en daar zit echt een "regengoot" over de bovenste glijstang. Die laat ik dus ongewijzigd.
Linksboven 1,5 mm overstek van die goot voor de interne aanslag (blokje 1x1x1). Raam blijft dus net vrij.(https://live.staticflickr.com/65535/50112697547_ca397e8637_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmhF5F)IMG_7330 (https://flic.kr/p/2jmhF5F) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50111937308_9d17917270_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdM67)IMG_7333 (https://flic.kr/p/2jmdM67) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50111937223_9a611d9b1d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmdM4D)IMG_7334 (https://flic.kr/p/2jmdM4D) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
De originele strip/rail uit de etsplaat kan er ook nog op. Wel wat in de hoogte moeten corrigeren ivm. aanlopen van de deur, maar het werkt nu.
(https://live.staticflickr.com/65535/50112964472_e38ba2d111_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmj3qQ)IMG_7335 (https://flic.kr/p/2jmj3qQ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50112964462_31392a03a0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmj3qE)IMG_7336 (https://flic.kr/p/2jmj3qE) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
2224
-
en nu ben ik hard toe aan een bakkie koffie.
-
Topjob Frits (y)
Grtz! Huib
-
Heel strak! En zoals steeds heel instructief met alle ‘trial and error’ beschreven!
Groeten Michiel
-
Als aanslag voor de deur zit links in de bovenste gleiding een blokje 1x1x1 gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50115137672_57d11b47ae_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmvbrN)IMG_7338 (https://flic.kr/p/2jmvbrN) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Aan de rechterzijde heb ik in die rail gaatjes 0,5 geboord. Daar steekt een 0,5 draadje in L-vorm doorheen. Gewoon los want de borging daarvoor wordt door het dak gedaan. Deur is dus altijd demontabel.
en de deur kan je zo ook in iedere gewenste positie vast zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50114335058_d776eac520_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jmr4RC)IMG_7337 (https://flic.kr/p/2jmr4RC) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Het etsdeel voor het hekje kan je (als je het goed wilt maken) alleen gebruiken als maatvoering. Hekje maak ik uit strip 0,5x1,5.
(https://live.staticflickr.com/65535/50138140247_16878a847f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jox5iV)IMG_7384 (https://flic.kr/p/2jox5iV) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50137913121_03877b2bf7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jovUMX)IMG_7383 (https://flic.kr/p/2jovUMX) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Gaat spannend worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50137358773_9b8c53b0bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jot51e)IMG_7385 (https://flic.kr/p/2jot51e) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
2591
-
Met een beetje geduld en minimaal soldeer zit het smeedwerk er eigenlijk vrij gemakkelijk op.
(https://live.staticflickr.com/65535/50145377671_d55ee31033_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jpbaK6)IMG_7392 (https://flic.kr/p/2jpbaK6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
2737
-
Niet schokkend, maar toch. Overal, behalve boven de deurrails, heb ik 1x1 vierkantprofiel op het dak aangebracht. Zo gebeurd en het ziet er allemaal een stuk massiever uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50148610817_d4719e772f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jpsJQZ)IMG_7395 (https://flic.kr/p/2jpsJQZ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De schuifdeuren moeten demontabel blijven en dan moet je wat met de deurstoppers....ook demontabel.
Ik heb door een gietdeel een gaatje door en door geboord en een M1 tapje gezet. Tapeinde (deel van een 10 mm boutje en later ingekort) er in gesoldeerd. Aan de zichtkant zie je het nauwelijks.
(https://live.staticflickr.com/65535/50147830188_c34f173fc6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jpoJMS)IMG_7394 (https://flic.kr/p/2jpoJMS) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Aan de binnenzijde is het zo klein dat het helemaal niet opvalt. Wel mazzel dat een pijpsleuteltje M1 van GHW net in de breedte past.
(https://live.staticflickr.com/65535/50148373726_aa8837220e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jprwnd)IMG_7393 (https://flic.kr/p/2jprwnd) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
In de etsplaten zitten overloopplaten en losse scharnieren. Ik had ze nog kant en klaar liggen... gemakzucht.
Met een stripje in S-vorm gebogen als aanslag om de plaat "horizontaal" te begrenzen en hem niet op de koppelhaak te laten komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50151429692_99297f0fdd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jpHbNh)IMG_7397 (https://flic.kr/p/2jpHbNh) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50151429757_4fb2c9a540_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jpHbPp)IMG_7396 (https://flic.kr/p/2jpHbPp) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Heel mooi Frits...........ben zelf bezig met de buffers te draaien voor de NS 2000
Groet Cees
-
Bordes en onderstel.
2 nummers Petau onderdelen, 45 en 49. Veren komen uit restanten, ook te maken uit strip.
Bordes etsdeel dus gebruiken voor de maat. Ik heb 0.8mm draad gebruikt, en strip (uit etsplaat)
Voor de veerhangers malletje gemaakt.
(https://1.bp.blogspot.com/-q3ZWwavs4Lo/Xx3GPDAE9GI/AAAAAAAADHI/r-MVCq1or2U6-zBpwdu6TZL-3_qI0XJHgCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_135441.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-bzlJpSfsIM0/Xx3GRka_SZI/AAAAAAAADHU/VDtvhZkvJiwHBfkDSABh6Dpmq-7Q9vU9QCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_143234.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-cUa99rkP0Ro/Xx3GMJIo2LI/AAAAAAAADG8/e-LwHIznj_QlUHhdptu7l2lFIcp15ekPACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200725_141942.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-tqRBfaJC-UU/Xx3GKUg-wDI/AAAAAAAADG0/4lGt0fzaEnczpHW5Yw_hduNWVc9pTG-vwCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200725_181203.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-yG8s3MTDfZw/Xx3GPhkqqvI/AAAAAAAADHM/uTKQhDrebzgfM_4InllEbaH2__i_VqfswCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_140334.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-S-_WMPpw-XQ/Xx3GQE_7CTI/AAAAAAAADHQ/Oab3HR8p5JQlALcFerDo833Km7Z7jL6zQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_140353.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-aB-LsVZGQ_k/Xx3GMR0_82I/AAAAAAAADHA/7t0sAEbsJbgPUw8nV1BkG4_vUGnw4LGUACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200725_232957.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-497obRw35Mk/Xx3GSsbuQMI/AAAAAAAADHY/8g9lofQswiYy-gt_5yG5ZNEqM_ixex-WACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_171906.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-FD7-exokNn4/Xx3GTrH3waI/AAAAAAAADHc/qZKV2lPjkug6qdrfaKi8u7o-jlLGx4FRACLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200726_171917.jpg)
-
Dit is voor mij al de vijfde keer dat ik een drie-asser bouw, dus de werkwijze van het maken van een functionele vering en daarbij een model dat zonder problemen door een Peco wissel loopt is bekend en verwijs ik graag ook naar eerder bouwverslagen.
Uit de SOV wat veerhandjes en veerpakketten (zowat de laatste in de SOV). Veerhandjes zijn helaas zonder beugel om het veerpakket aan te bevestigen dus die heb ik uit 0,8 draad moeten maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50162156968_8e1f4eab4c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jqEaDj)IMG_7402 (https://flic.kr/p/2jqEaDj) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Vraag me niet wat voor soort aspotten dit zijn, maar ook op 1:1 zit iets wat ik niet goed kan thuisbrengen, dus....bouwen met die hap.
Het asgat is meer dan ruim en aspotten hangen los van de veerpakketten te bungelen. Maar.... het werkt.
Bufferhoogte afstellen met een stukje plat staf tussen aspot en veerpakket.
(https://live.staticflickr.com/65535/50162156883_6452cf8216_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jqEaBR)IMG_7409 (https://flic.kr/p/2jqEaBR) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Zijdelingse speling van de assen is circa 1-1,5 mm. Voldoende om door het Peco wissel (R=160) te lopen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50162156948_1f42c97ec1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jqEaCY)IMG_7405 (https://flic.kr/p/2jqEaCY) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
3277
-
Dit keer een bijzonder handrail. De deur, met buis als handrail, schuift over een vaste staaf.
gemaakt met:
Albion buis 0,6-0,8
draad 0,5
Slaters hadrailknopjes 7951L en 7951 Small
(https://live.staticflickr.com/65535/50169468997_72d8f2e6a9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jriDfM)IMG_7412b (https://flic.kr/p/2jriDfM) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Noodzakelijk is een kleine overstek van de buis op de deur zodat de staaf altijd geborgd is.
(https://live.staticflickr.com/65535/50169210431_de0c355c82_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jrhjoK)IMG_7413b (https://flic.kr/p/2jrhjoK) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
3388
-
Soms is grof werk noodzakelijk.
De ventilator moet rechtop staan. Alleen zo krijg ik een rond gat en geen ovaal (of zoals je het wil bekijken) in het gebogen dak.
(https://live.staticflickr.com/65535/50176952827_4ac17c3782_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jrXZWk)IMG_7427 (https://flic.kr/p/2jrXZWk) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De ventilator was een freubelwerkje op de draaibank gevolgd door wat licht soldeerwerk.
De dakdoorvoer = 6,0 mm staf
(https://live.staticflickr.com/65535/50176952852_8f4ee05b8b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jrXZWL)IMG_7426 (https://flic.kr/p/2jrXZWL) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50176160178_95175efb6f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jrTWiY)IMG_7428 (https://flic.kr/p/2jrTWiY) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Nog niet klaar.
-deursloten
-remsyteem
-gasleidingen
-seinijzers
Dus nog best wat werk.
Maar alvast een voorproefje,
(https://live.staticflickr.com/65535/50176952782_a748dcd7f2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jrXZVy)IMG_7429 (https://flic.kr/p/2jrXZVy) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
3509
-
Mooi stukje modelbouw,blijf een genot om te zien,
Gr Cees.
-
Als je het gevoel in de vingers hebt... gelijk profijt van trekken. In dit geval de handgreep buigen en een werkende deurhaak. (gietdeel van Paul Petau)
Als slot een bijgewerkt L-profiel. Door het "wanddeel" een gaatje 0,5 geboord (op die ene vierkante millimeter) en door de zijwand van de wagen vanaf de achterzijde gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50188456152_e5201234fd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jsYXtw)IMG_7431 (https://flic.kr/p/2jsYXtw) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Om de haak draaibaar te houden een onderlegplaatje, met papiertje er tussen, gesoldeerd aan de steel en daarna klein gemaakt.
(https://live.staticflickr.com/65535/50187659058_5c40942859_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jsUSww)IMG_7432 (https://flic.kr/p/2jsUSww) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Dat is het dan. Nergens soldeer en het beweegt.
Tijd om even neer te leggen en een bakkie koffie te doen.
Was overigens maar een kwartiertje werk, maar door de fijne vingers ging alles vanzelf. (dat was afgelopen dagen wel even anders).
(https://live.staticflickr.com/65535/50188456127_72af568e78_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jsYXt6)IMG_7433 (https://flic.kr/p/2jsYXt6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
3798
-
Alles nog strakker gebouwd dan bij het grootbedrijf (y) ;)
Gewoon omdat het kan.
Weer een pluim van me en eeuwig respect.
Carel
-
(y) (y) (y)
-
De luchtleiding heb ik er nu ook op gezet.
Gasleiding....weggewerkt achter het wiel. Vulopening en manometer zitten al in de stelbalk. Verbind ik niet door ivm demontabele tank (spuiten).
(https://live.staticflickr.com/65535/50195217622_6cc4b8554b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jtzBqA)IMG_7438 (https://flic.kr/p/2jtzBqA) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Stripjes 0,3x1 om de leiding vast te zetten op de dwarsbalken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50195217592_d6a9ba5fbe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jtzBq5)IMG_7439 (https://flic.kr/p/2jtzBq5) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
3995
-
De deurgrendel, deurstopper en slot hebben we in 3D al getekend. Je ziet...de grens van het haalbare.
(https://live.staticflickr.com/65535/50194899833_b3028b1115_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jtxYXt)Schermopname (215) (https://flic.kr/p/2jtxYXt) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Ik wilde niet wachten op het afgieten/printen en heb nu alles per stuk in messing gemaakt. (ik heb geen haast, maar wil doorwerken :) )
De deurstopper is een buisje 0,6/1,2. Aan de achterzijde opengesneden zodat een 0,6 draad in L vorm er door kan en de uitstekende draad ongeveer in het midden van het buisje zit. Daar overheen een M-0,8 moertje om de juiste afstand tot de deur te krijgen.
Michiel... dat slijpschijfje 0,3...super ! :)
Voor montage,
(https://live.staticflickr.com/65535/50195691412_1f7d8f7e87_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jtC3go)IMG_7441 (https://flic.kr/p/2jtC3go) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Na montage,
(https://live.staticflickr.com/65535/50194883183_ed9022bd13_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jtxU1p)IMG_7443 (https://flic.kr/p/2jtxU1p) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
4066
-
Deze dagen staan in het teken van kleine klusjes aan diverse projecten afmaken. In dit geval het remsysteem Kunze-Knor aanbrengen.
Tot hoe ver moet/kan/wil je gaan.?
Paul Petau heeft een mooi gietdeel in zijn assortiment. Hier heb ik het samengesteld uit de SOV.
https://www.mbpetau.de/Bauteile/Bremsanlagen/Bremszylinderbaugruppe-Kunze-Knorr-Gueterwagen-Kkg-Nr-215.html (https://www.mbpetau.de/Bauteile/Bremsanlagen/Bremszylinderbaugruppe-Kunze-Knorr-Gueterwagen-Kkg-Nr-215.html)
(https://live.staticflickr.com/65535/50540624181_50355901ab_z.jpg) (https://flic.kr/p/2k16UL6)IMG_8257 (https://flic.kr/p/2k16UL6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Schematische tekeningen zijn er op internet makkelijk te vinden.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kunze-Knorr-Bremse (https://de.wikipedia.org/wiki/Kunze-Knorr-Bremse)
4750
-
in afwachting van de gespoten 612 van Mesu, maar eens verder met deze, ik had nog remblokken van Petau, en verder met de gascylinders draaien en leidingen.
(https://1.bp.blogspot.com/-7etaad9I6uY/YGx_pFPpqtI/AAAAAAAADbM/rv0nGZHJICsv0-PVPx2fU06b5GSO1IwQACLcBGAsYHQ/s1982/1.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-JG8i87E4T-Y/YGx_pId1DwI/AAAAAAAADbQ/iWS6WDJlRX8fYwBraOP_Hiz4YN2tiTF_gCLcBGAsYHQ/s1610/3.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-6sCcYZB4VBg/YGx_pGO4LcI/AAAAAAAADbI/PuVa2OkKByIJMf5mUCytYbTlPuR-a_ziwCLcBGAsYHQ/s1908/4.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-1IowP7U9UI4/YGx_pyyPahI/AAAAAAAADbU/kZ2iekh9zogx7lSiavc771ISs9DuHsONwCLcBGAsYHQ/s1979/5.jpg)
-
Leuk ding
-
Heb nog een etsplaat " over" ;D ;D
-
Tot wanneer reden die dingen?
-
zeker tot 1955... Is een foto van zo een rijtuig met een een 600/2000
-
Ook nog😃
-
Blz 49 van het NS 600/2000 boek. Toen dus in gebruik bij goederentreinen/ werktreinen.
-
Ik zal vrijdag is kijken
-
stoomverwarmings leiding en lucht rem leidingen
Aangezien het een vroege NS versie moet gaan worden, dus toch de hoge remslangen, met westinghouse systeem.
(https://1.bp.blogspot.com/-DhCidM0u7lY/YHH9BAj3e6I/AAAAAAAADb8/ZwcGhWOVQV83IokvRDLkqasD0DgoVqTmQCLcBGAsYHQ/s1364/13.jpg)
(https://1.bp.blogspot.com/-c33zomO20zk/YHH9BDG5iuI/AAAAAAAADcA/VXmvXyI7NS85bXD9yDOdAgb5Dps98TV3wCLcBGAsYHQ/s1960/12.jpg)