BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Piet Alkema op 06 juni 2020, 21:02:33
-
Mijn nieuwe Roco NS1200 heb ik voorzien van een ESU Sound decoder V 5.0
Voor gebruik in Windigipet heb ik de locomotief geijkt met behulp
van de Rztec. Nu blijkt dat bij de hoogste ingestelde snelheid van 115 km/u er een afwijking zit tussen voor er achteruit rijden van wel 20 km/u. Vooruit = 115 km en achteruit is 135 km.
Mijn vraag is nu of dit ergens in de decoder instellingen kan liggen of dat dit ligt aan de motor en/of over brenging?
Groet,
Piet
-
Als je niet aan de instellingen van de decoder hebt gezeten, dan ligt de oorzaak in de mechanische hoek. Hoe lang heb je de loc al, en heeft de loc tot nu toe ongeveer even lang vooruit als achteruit gereden? Als dat laatste niet het geval is, dan kan dat leiden tot een verschil in snelheid vooruit en achteruit.
-
Bedankt voor je reactie. Het is een loc van een paar maanden oud. De decoder heb ik zelf geprogrammeerd. Na de aankoop heb ik de loc zo wel vooruit als achteruit laten rijden gedurende een half uur op halve snelheid.
Toch vermoed ik een mechanisch probleem.
-
Ik weet niet zeker of elke motor af fabriek vooruit en achteruit dezelfde (max.) snelheid heeft. Wat je zou kunnen doen is de max. snelheid in de decoder aanpassen.
CV66 = vooruit
CV95 = achteruit
Deze staan beide default op de waarde 128. De waarde die je erin kunt schrijven ligt tussen de 1 en de 255. Je kunt er in jouw geval voor kiezen om VC66 wat op te hogen dan wel CV95 wat te verlagen.
-
Als je mechanisch denkt, haal decoder eruit en stop brugstekker erin. Dan heb je het digitale geneuzel eruit gehaald en weet je dat het in printplaat of mechaniek zit.
Om de printplaat uit te sluiten (onwaarschijnlijk) de voeding even direct op de motor aansluiten (analoog natuurlijk) en links rechts proberen.
Als je dan nog verder wil, weer een stukje verder gaan door motor los te halen van aandrijving en kijken wat dat doet. Enz enz.
-
Ik weet niet zeker of elke motor af fabriek vooruit en achteruit dezelfde (max.) snelheid heeft.
In principe wel, zo'n motortje is symmetrisch opgebouwd. Zal dus in beide richtingen dezelfde snelheid hebben. Maar door onbedoelde afwijkingen bij de productie kan de symmetrie verstoord worden.
Ik weet niet of het bij deze loc makkelijk is om de motoraansluitingen te verwisselen. Maar als je dat doet kun je vaststellen of het verschil veroorzaakt wordt door de motor of door de decoder.
Oja, de methode van Martijn is makkelijker, bouw hem terug naar analoog en kijk of het verschil er dan nog is.
-
Bedankt voor de tip. Dit ga ik als eerste maar eens proberen.
Groet, Piet
-
Het is gelukt. CV66 stond op 113 en CV95 op 128.
Beide nu op 128 en het verschil is nu maar 2 km.
Nogmaals hartelijk dank voor je oplossing.
Groet,
Piet
-
Kijk, dat scheelt i.d.d. een slok op een borrel! Graag gedaan! 8)
-
Interessant, nooit geweten dat je de snelheid vooruit en achteruit apart kon instellen.
-
Ligt een beetje aan je decoder, bij esu iig al vanaf v3
-
Hebben ze in de tijd gedaan om bijvoorbeeld stoomlocomotieven natuurgetrouwer af te kunnen regelen. Die rijden immers achteruit nooit zo hard als vooruit.
Ik maak me sterk dat het op veel meer decoder merken kan. Zimo in ieder geval. Van andere merken dan Esu en Zimo weet ik te weinig.