BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 06 juni 2020, 13:08:25
-
Sinds kort in bezit, een Kangourous wagen van REE Modeles.
Schitterende wagens.
Ze zijn ook vaak in Nederland geweest.
Ik heb er maar 1, heb ik dan genoeg?
Of moet ik ook eindwagens hebben?
1?
2?
Veel vragen dus.
-
Alvast een stukje lees en kijk voer.
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/1197-hiphop
-
Bij mijn weten heeft er alleen enige tijd een complete trein met de Kangoeroe-wagens gereden tussen Rotterdam en Parijs, na wat demonstraties in Nederland in 1963. Een paar jaar later werd het Europees meer geaccepteerde TRW/Huckepacksysteem verkozen.
-
Ja dit waren bloktreinen. Er zijn vrijwel geen foto's van dit vervoer omdat het in Nederland alleen en in een lage frequentie tussen Roosendaal en Rotterdam te zien was. De Franse opleggers en wagens weken idd af qua maatvoering en daarom is al snel overgestapt op het Huckepack-vervoer dat grotere opleggers toestond. De draagwagens werden langere vierassers. Van Gend & Loos heeft enkele opleggers gehad die voor het vervoer naar Frankrijk geschikt waren.
Eindwagens bestonden niet, in Rotterdam en Parijs (Bercy?) waren speciale oprijplaten beschikbaar waarop trekkers konden rijden met ringen op de velgen zodat ze op de kangourouwagen "in het spoor" bleven. Deze zijn bij REE leverbaar. Eenmaal afgeladen stonden in Rotterdam trekkers van diverse transportbedrijven gereed die de opleggers naar de klant brachten. VGL was hier ook bij betrokken.
-
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen. Wat je volgens mij normaal wel zag bij deze treinen was dat er een begeleidingswagen meereed voor de chauffeurs. In Frankrijk waren dit vaak (aangepaste?) rijtuigen van het type Romilly. Maar of deze toegelaten waren om helemaal naar Nederland te rijden weet ik ook niet. Hier een aardig filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=2YUAPGR5gs8) inclusief chauffeur die voor vertrek nog even gaat lunchen met een glas wijn. Mooi in kleur en voor degene die goed Frans spreken nog informatief ook.
-
Grappig dat de trailer en trekker op de wagon ook op "rails" rijdt 8)
Hupack trailers worden met kranen geladen met de Ree Franse voorbeeld worden ze er dus opgereden door een speciale trekker.
Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)
De Fransen hebben nu toch ook weer een eigen systeem voor de Rola (met draaiende plateau op de wagon)
Grappig om het Ree model te zien.
Ik heb een LSM model van een 4-asser waar ook een container of wissellaadbak op past.
Die heb ik wel in CH zien rijden.
Mvg, Johan
-
En dan heb je ook nog het systeem dat de opleggers op/tussen 2 draaistellen hangen.
Marc
-
Dat was Coda-E in CH een iedergeval buiten dienst Ivm slecht remmen.
Mvg Johan
-
Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)
Mvg, Johan
Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.
Groet Dennis
-
Das is ook een leuke toepassing.
Coda-E idd. Naam wist ik niet, dacht iets naar een trailerbouwer.
Slecht remmen kan ik me wel iets bij voorstellen. Geloof niet dat die "draaistellen" geremd werden? Dan zou je ze met luchtslagen moeten verbinden.
Marc
edit: je zou de luchtleiding van de oplegger kunnen gebruiken, maar dan ga je er niet veel achter kunnen hangen vawege de capaciteit van deze leidingen.
Enfin, het is al eens geprobeerd en niet gelukt. Jammer, toch een leuk minimalistisch systeem.
-
@Johan,
Dat is modalohr, https://m.youtube.com/watch?v=PnajSXhmZoI (https://m.youtube.com/watch?v=PnajSXhmZoI)
https://m.youtube.com/watch?v=MTvSOrTXFzw (https://m.youtube.com/watch?v=MTvSOrTXFzw)
-
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen.
Dat Nederland een bestemming is geweest is wel zeker, hier is al een ander draadje over compleet met foto's van het laden en lossen in Rotterdam. Begeleidingswagens kwamen voor zover ik weet niet mee, de SNCF had met NS c.q. Trailstar een contract met plaatselijke transportbedrijven. Binnen Frankrijk is het Kangourouvervoer veel langer doorgegaan inclusief de chauffeurs, het gaat dan ook om relatief grote afstanden van 1000 km of meer. De treinen kwamen tot aan de Spaanse grens en Italië. Nederland was redelijk marginaal, goederenvervoer van of naar Frankrijk is nooit zo omvangrijk geweest. Brussel en Antwerpen waren ook onderdeel van het netwerk, maar uiteindelijk was natuurlijk de opkomst van de container een bepalende factor.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_1054_RJ.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_1054_RJ.jpg)
Ben ik benieuwd of dit echt de 4-assige uitvoering is van de 2-assige wagon van Ree.
Deze is zeker gebruikt geweest voor trailers m(zie de verzonken delen) deze is hier echter alleen nog maar bruikbaar voor containers en wissellaadbakken.
Deze wagon heb ik in model van LSM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_5499_RJ.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_5499_RJ.jpg)
Hier zo'n zelfde wagon beladen met wissellaadbak. Wagon is van de SNCF een ieder geval.
Mvg, Johan
-
Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.
Groet Dennis
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)
-
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)
Dat is Hupac en geen Rollende Landstrasse.
Mvg, Johan