BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: thalys op 04 juni 2020, 19:40:14
-
goedendag
een vraagje wie kan er voor mij en Marklin TEE 3071 incl tussenrijtuig ombouwen ?
Er zitten op dit moment 2 tams decoders maar die werken niet meer kan alleen anneloog rijden met de TEE
graag wel omgeving Utrecht
mvgr Danny
-
Hi Danny,
Bij de stamtafel Utrecht (Bij de buren) zitten enkele die ombouwen.
groet
Harald
-
hoi harald vanwege de covid 19 ga ik tot eind van het jaar niet naar evenementen of andere aanverwanten bijeenkomsten en me gezondheid is heel erguh heilig aangezien ik in de risico groep val
-
Hi Danny,
Onze stamtafel bijeenkomsten liggen ook stil en bij mij thuis wil ik het ook nog niet.
Neem t.z.t. maar contact op indien nog nodig.
Zie hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66169.msg1163071#msg1163071)
groet
Harald
-
Wat wil je er eigenlijk in hebben? Je noemt ook het tussen rijtuig namelijk.
-
Je kunt een paar kanten op met de oude TEE.
Aangezien er twee decoders zijn ingebouwd, vermoed ik dat de oude tweepolige stekkers tussen de bakken nog gebruikt worden. Wil je die behouden? Dan ontkom je niet aan twee decoders. Mogen ze vervangen worden door vierpolige? Dan heb je in principe aan één decoder in de motorwagen genoeg.
Wil je dat altijd de voorste sleper stroom afneemt en dus dat de slepers schakelen met de rijrichting? Of is één sleper onder het motorrijtuig genoeg? In het eerste geval heb je een relais nodig. Misschien is dat bij de vorige ombouw al geplaatst.
Geluid erin? Of vind je het zo al genoeg herrie?
Ik zou zelf gelijk de lampjes vervangen door LEDs. Binnenverlichting heeft niet veel zin, tenzij je er een interieur in zet (of hebt gezet). De motor zal al zijn omgebouwd naar een permanente magneet, anders moet je dat alsnog doen.
Maar... als het stel analoog nog wel goed rijdt, hoeft de decoder niet defect te zijn. Het adres kan ook veranderd zijn. Ik zou allereerst proberen om de decoder uit te lezen, te resetten en te programmeren.
Grtz! Huib
-
goedemorgen Huib en martijn
die stekkers worden nog gebruikt behalve tussen de motorwagen en het rijtuig wat er tegen aan komt daar is de male stekker verdwenen . er zitten 2 slepers onder ook onder het stuurstand rijtuig er zit led strips in voor de verlichting . en hoe kan ik de decoders uitlezen of resetten en programmeren ?
en hij rijd maar een kant op analoog .
grt Danny
-
Hoi Danny,
Als er één stekker weg is, werkt de sleper onder de stuurstand niet en zal hij niet die kant op rijden. Dat moet sowieso gefikst worden. Ik zou dan alle stekkers gaan vervangen. De oude Marklin stekkers zal niet meer aan te komen zijn.
Welke centrale heb je? En weet je welke decoder erin zit?
Ik woon vlakbij Utrecht. Je mag het stel ook hier brengen, dan ga ik er van de week naar kijken. Stuur me even een PB voor de details.
Grtz! Huib
-
Dan zou het idd eerder een stekker probleem kunnen zijn.
Succes!
-
Als er 2 decoders inzitten en er is geen verbinding tussen motorwagen en de rijtuigen dan ligt het voor de hand dat er in het stuurrijtuig een
functie decoder aanwezig is en in het motorrijtuig een gewone decoder.
Als de motorwagen dus stroom opneemt van zijn eigen sleepcontact moet die gewoon beide richtingen op kunnen rijden net als een losse loc met stuurrijtuig.
De sleper onder de stuurstand zorgt dan voor de stroomvoorziening van de functiedecoder en daarmee voor de treinverlichting en de front- en sluitseinen
van het stuurrijtuig.
Grtz. Frits
-
Niet als er een sleperomschakeling in zit. Veel stellen zijn omgebouwd met zo'n sleperomschakeling.
Maar goed we maken het stel binnenkort open en dan gaan we het allemaal zien. Met een beetje mazzel zijn we er met een nieuwe stekker en het uitlezen van het adres.
Grtz! Huib
-
Bij een sleperomschakeling moet er wel een verbinding zijn met de motorwagen.
Grtz. Frits
-
Bij het analoge stel is dit de rode draad. Daarbij is de gele voor de witte lamp in het stuurrijtuig. De rode lamp brandt altijd.
Het keerrelais zorgt dan voor de sleperomschakeling en de witte lampen.
De motorwagen rijdt niet als het stuurrijtuig niet gekoppeld is.
Digitaal kan dit natuurlijk veel mooier opgelost worden :)
-
@Huib: als je het tzt opgelost hebt, wil je dan ajb hier de oplossing posten? Is altijd interessant voor het nageslacht ;. Bvd dank! Marco
-
Hoi Marco,
We hebben het model open gehad. In de motorwagen zat een Tams decoder + nog de oude motor met veldspoel. Het stekkertje tussen motorrijtuig en het eerste rijtuig was verwijderd, omdat alle rijtuigen vanuit de stuurstand worden aangestuurd. De stuurstand heeft daarvoor een aparte Tams decoder. Echter... wat we ook probeerden er kwam geen enkele reactie uit de decoders bij het uitlezen. Op digitale spanning rijdt de motorwagen ongecontroleerd weg. Analoog wil hij niet omkeren. Mijn conclusie: decoder(s) overleden. De beste oplossing is om een nieuwe decoder in te bouwen. Ik zou dat zo doen...
(http://home.floodland.nl/dumpzone/tee1.png) (http://home.floodland.nl/dumpzone/tee1.png)
Of desnoods zo:
(http://home.floodland.nl/dumpzone/tee2.png) (http://home.floodland.nl/dumpzone/tee2.png)
Grtz! Huib
-
Dank Huib! Ik mis alleen een plaatje/tekening achter "of desnoods zo:"?
-
Hoi Marco,
We hebben het model open gehad. In de motorwagen zat een Tams decoder + nog de oude motor met veldspoel.Mijn conclusie: decoder(s) overleden. De beste oplossing is om een nieuwe decoder in te bouwen. Ik zou dat zo doen...
Grtz! Huib
De conclusie decoders overleden lijkt mij wat voorbarig.
De oudere Tams decoders zijn niet uit te lezen op de moderne centrales.
Deze kun je programmeren met bijv. een oude Märklin Control Unit.
Aansturen doe je onder het Motorola Protocol, adressen 01 tot en met 80.
Als je deze adressen afloopt zul je vroeg of laat de juiste aanspreken.
Standaard staan deze decoders vaak ingesteld op 78 0f 80 dus die zou ik het eerst
uitproberen.
Grtz. Frits
-
Als ik dingen lees van "oudere decoders"en "niet uit te lezen op moderne centrales" dan zeg ik : er uit met die dingen.
Als het ding toch open is kun je er beter een paar nieuwe, meer moderne decoders inzetten.
Die zijn ook nog eens beter te tunen voor het model wat je hebt. en te (laten) updaten met nieuwere firmware.
Gr. Ron
-
We hebben ze ook geprobeerd aan te spreken onder Motorola. Alledrie de varianten van het protocol. Zowel het adres wat op de doos stond als de ECOS naar het adres laten zoeken. Allemaal zonder resultaat. Maar als een decoder ook analoog niet reageert op een omkeerpuls en op digitaal spanning oncontroleerbaar wegracet, zal hij hij toch echt kapot zijn.
Grtz!
Huib
-
Dat is 110% correct zoals een paal boven water. Decoders kunnen ook snel kapot gaan hoor. Spreek van ondervinding. ;D
Eric.
-
We hebben ze ook geprobeerd aan te spreken onder Motorola. Alledrie de varianten van het protocol. Zowel het adres wat op de doos stond als de ECOS naar het adres laten zoeken. Allemaal zonder resultaat. Maar als een decoder ook analoog niet reageert op een omkeerpuls en op digitaal spanning oncontroleerbaar wegracet, zal hij hij toch echt kapot zijn.
Grtz!
Huib
Als een decoder niet uitleesbaar is kun je je ECOS laten zoeken tot je een ons weegt maar zal hij dus niets vinden. ;)
De decoder kan ook ontregeld zijn en daar is dus de decoderreset voor bedacht.
Weggooien is natuurlijk gemakkelijker en zoals eerder is opgemerkt zal met een magneet i.p.v. een spoel en een nieuwe
modernere decoder de motor veel mooier lopen en heb je ook meer mogelijkheden om verlichting te schakelen.
Grtz. Frits
-
Hallo Iedereen
hier de topic starter
heb in de tussen en esu Decoder gekocht en 59610 is en lokpilot 5 Decoder
en het klopt Huib heeft hem open gemaakt en alles geprobeerd om hem rijdend te krijgen helaas niet gelukt
ga zeer snel weer contact opnemen met Huib als alles binnen is
Mvgr Danny