BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Robbert op 01 juni 2020, 13:40:28

Titel: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 01 juni 2020, 13:40:28
Hallo,

Ik ben bezig om een eindstation te bouwen, nu heb ik voorheen vooral met NS materieel gereden en is het Duitse seinwereldje nieuw voor me.
Tijdens het doorspitten van diverse topics op dit en andere fora ben ik al achter de betekenis (http://stellwerke.de/signal/deutsch/ra.html#ra10) van diverse seinen gekomen. Ook ben ik erachter dat er niet 1 eindoplossing is. Mede omdat er nog wel eens kosten bespaard wilde worden en het plaatsen van een compleet sein + bediening hiervan vrij prijzig kon zijn.
Nu wil ik als modelbouwer natuurlijk wel wat mooie seinen op de baan, maar het hoeft ook geen overbeveiligd circus te worden. Het idee is dan ook een eindstation van een zijlijn, met daarop wat mogelijkheden om om te lopen en wat goederenwagens te laden/lossen. Materieel; railbus, kof, donderbussen, V100, br 64...

Qua armseinen heb ik al het idee dat ik goed zit, qua rangeerseinen en wartesignale heb ik nog m'n twijfels. Hieronder de opzet zoals hij nu is.

(https://i.ibb.co/sb7r01J/Scan-1-Jun-2020-at-13-31.jpg) (https://ibb.co/sb7r01J) (klik voor groot)

Bovenste spoor is een perronspoor en een laadspoor, spoor in het midden is het spoor waar de goederentreinen aankomen en het onderste spoor is het omloopspoor met daaraan 2 sporen voor een loods voor de locomotieven.

Graag hoor ik of jullie nog aanvullingen of wijzigingen in het seinplan zouden brengen.

Alvast bedankt,

Robbert
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 01 juni 2020, 19:06:54
Hallo Robbert,

Leuk stationnetje! Zoals je zelf al schreef, werd de beveiliging vaak minimaal uitgevoerd. In Tp 3/4 vaak vereenvoudigd Nebenbahnbetrieb, en dan zijn er helemaal geen seinen nodig (alleen borden). Voor ons modelbouwers is dat minder interessant, dus ik zou zelf ook wat seinen plaatsen.

In principe heb je de meeste seinen goed geplaatst. Binnenrijden (en vertrekken) kan alleen naar spoor 1 en 2 (tellend vanaf het perron). Dus alleen daar hoofdseinen. De rangeerseinen zijn niet perse nodig als het niet erg druk is. Omdat ze wel leuk zijn, zou ik ze lekker laten staan (tenzij je zelf ook geld wilt besparen).

Drie puntjes:
1. Het inrijsein zou gekoppeld moeten zijn, omdat dit niet op Hp1 kan (mag) staan. Vanwege het eindstation moet het station altijd met gematigde snelheid worden binnen gereden dus Hp2. Daarnaast geldt nog een snelheidsbeperking van 30 km/h (ipv de standaard 40 km/h) dus heeft het inrijsein ook nog een bordje.

2. Het bord Rangierhalt staat normaliter links van het spoor (dus aan dezelfde kant als het inrijsein).

3. De Wartesignale zijn volgens mij niet nodig bij laad/lossporen. Normaliter staan daar alleen wagens en komt de lok er alleen om een wagen te plaatsen of op te halen. Links onder kan hij dus weg . Bij de lokloods wil je waarschijnlijk wel een lok parkeren. Daar zou ik dan een Sh0/1 (rangeersein) plaatsen. Maar misschien kan een Wartesignal daar wel. Dat moet ik nog even nazoeken.

Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 01 juni 2020, 21:13:31
Hee Wim!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga even het tekeningetje digitaliseren en dan zo hier uploaden. Ik neem dan ook gelijk de posities van de borden/seinen mee.  :)
Alvast bedankt.

Robbert
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 01 juni 2020, 22:14:24
Hierbij een digitaal overzicht.

(https://i.ibb.co/5LB5Szt/Schematisch-Endbahnhof.jpg) (https://ibb.co/5LB5Szt) (klik voor groot)

Vroeg me nog wel af of ik wellicht nog borden dien toe te voegen om aan de machinist van zowel de binnenkomende personen als goederentreinen machinisten aan te geven dat ze voor het wissel moeten stoppen? Wellicht met een Ne 5 / So 8 - Haltetafel (http://stellwerke.de/signal/deutsch/ne.html) bord?
En mogelijk een bord om aan te geven dat de baanvaksnelheid hoger is bij het verlaten van het station en na het halt bord voor rangeren?
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 01 juni 2020, 22:33:59
Hallo Robbert,

Tja, seinen plaatsen is soms een crime: wat moet/kan waar? Maar ik zie dat je aardig op dreef bent.

Mijn suggestie: gebruik de drie naast elkaar geplaatste signalen Sh 0/Sh 1 als groep-uitrijsignaal, in combinatie met een armsein Hp 0/Hp 1 of Hp 0/Hp 1/Hp 2 (afhankelijk van de situatie op de vrije baan) na de laatste wissel. Dit armsein komt dan in de plaats van de twee seinen die je nu ingetekend hebt als vertreksein. Om te kunnen vertrekken moet dan het desbetreffende Sperrsignaal op Sh 1 worden gezet, nadat het armsein op de stand Hp 1 of Hp 2 is gezet.

Zoals jezelf als hebt gesuggereerd kun je het signaal Ne 5 (Haltetafel) plaatsen. Of je ook een snelheidsbord moet plaatsen bij het verlaten van het station, weet ik niet, maar omdat het een zijlijn betreft geldt daar, neem ik aan, al een beperkte snelheid.

Veel succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 01 juni 2020, 23:16:05
Hi Wies,

Ik had inderdaad ook gekeken naar een groep-uitrijsignaal maar dacht dat dit enkel voor goederensporen toegestaan was, omdat het eerste spoor langs een perron ligt heb ik hier niet voor gekozen.
Mocht dit wel kunnen is dit inderdaad een optie, maar hoor dan graag of dit kan.

Robbert
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 01 juni 2020, 23:26:40
Robbert,

Ik heb de volgende link gevonden: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=96070&start=75

Daar staat inderdaad dat het bedoeld is voor vertrek vanuit een goederenemplacement, maar dat in bijzondere gevallen ook in kopstations (wat bij jou het geval is) een groepuitrijsignaal kan worden gebruikt. Je ziet het, er is altijd wel een uitzondering te vinden  ;).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: H0eGenaamd op 02 juni 2020, 09:59:59

Drie puntjes:
1. Het inrijsein zou gekoppeld moeten zijn, omdat dit niet op Hp1 kan (mag) staan. Vanwege het eindstation moet het station altijd met gematigde snelheid worden binnen gereden dus Hp2. Daarnaast geldt nog een snelheidsbeperking van 30 km/h (ipv de standaard 40 km/h) dus heeft het inrijsein ook nog een bordje.


Zou dat niet een beetje dubbelop zijn? De snelheidsbeperking wordt immers al bepaald door het bord, ongeacht het seinbeeld. Daar is die Hp2 niet voor nodig, dus een simpeler (het in tenslotte Nebenbahn) eenvleugelig sein Hp0/Hp1 + snelheidsbord zou ook genoeg kunnen zijn. Aan de ander kant zijn Duitsers natuurlijk wel spreekwoordelijk gründlich...

Roald
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Hirschsprung op 02 juni 2020, 11:00:51
op nevenbanen met baanvaksnelheid beneden 60km/u hoef je geen gekoppelde seinen te gebruiken. erg leerzaam zijn de Miba Report 17 en 18 van Stefan Carstens het Duitse seinstelsel.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 02 juni 2020, 14:28:33
Ik had nog niet nagedacht over een baanvaksnelheid, heb me ook nog niet verdiept wat gebruikelijk was maar dacht zelf aan 90km/h omdat dit de max snelheid was van de Railbus, br64, enz. Ik zal het Mibareport eens opzoeken.

Robbert,

Ik heb de volgende link gevonden: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=96070&start=75

Daar staat inderdaad dat het bedoeld is voor vertrek vanuit een goederenemplacement, maar dat in bijzondere gevallen ook in kopstations (wat bij jou het geval is) een groepuitrijsignaal kan worden gebruikt. Je ziet het, er is altijd wel een uitzondering te vinden  ;).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Dit topic had ik ook doorgelezen, maar vind de de armseinen wel fraai, tevens is er wel budget voor dus als het niet fout is dan ga ik liever voor 2 armseinen om het station te verlaten.  ;D
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 02 juni 2020, 14:58:23
Hoi Robbert,

Seinen plaatsen is inderdaad een wetenschap op zich. De MIBA reports die Hirschsprung noemt zijn later in een uitgebreide vorm uitgekomen als een aparte reeks met de naam MIBA Report Signale (4 delen). De vraag wat te plaatsen is zoals aangegeven afhankelijk van de situatie die je wilt uitbeelden. En door de jaren heen zijn de regelementen ook veranderd. Een nevenbaan met een max baansnelheid van 60 km/u is inderdaad wat betreft de seinen stukken eenvoudiger. En bij een max inrijsnelheid van 50 km/u hoef je bij nevenbanen geen inrijsein te gebruiken. Die kun je (als ik me niet vergis) door een bordje met de max. snelheid vervangen. Haltetafels (die rechthoekige borden met een H er op) vervangen bij een max baanvaksnelheid van 60 km/u de uitrijseinen per spoor. Je houdt dan alleen één uitrijsein (Hp 0 en Hp 1) over bij het verlaten van het stationsemplacement.

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 02 juni 2020, 16:34:00
Hi Peter,

Bedankt voor je antwoord. In jouw geval houd je dus maar 1 sein over (beetje saai wel!) die ongeveer ter hoogte van het Rangierhalt bord komt te staan, maar dan rechts van het spoor?

Nog wel een paar vragen;
1. Haltetafels kun je dus ook gebruiken voor de sporen bestemd voor goederentreinen?
2. Hoe voorkom je dan dat een binnenkomende trein op een locomotief knalt die net omloopt en stil staat voor het bord Rangierhalt? Ik zou flink schrikken als daar net een V60 stil staat.

Robbert

Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 02 juni 2020, 20:37:08
Hoi Robbert,

Als het een eenvoudige zijlijn is waarop niet snel wordt gereden (max 50 km/h) dan wordt het wat seinen betreft snel saai. Je kunt er dus voor kiezen om jouw lijn (in gedachten) een hogere baanvaksnelheid te geven, bv 80 km/h. Als het een drukke zijlijn is, met bv veel forensenverkeer naar een grotere stad, dan is dat helemaal niet zo'n rare situatie. Je hebt dan een goede reden om zowel uitrijseinen als een inrijsein plaatsen. Met alle toeters en bellen die er dan nog omheen horen.

Wat betreft je vragen:
Ad1. Haltetafels worden inderdaad ook voor goederentreinen gebruikt.

Ad2. Als je geen inrijsein hebt, dan staat daar een bord (Ne1, Trapeztafel) ter vervanging van het sein. Een binnenkomende trein moet altijd voor dat bord stoppen. Hij kan dus niet op een rangerende lok knallen omdat die voor het Rangierhalt bord moet stoppen.
De trein die wil binnenrijden, toetert als hij is gestopt en geeft daarmee aan dat hij staat te wachten. De rangerende lok beantwoordt dat (ook akoustisch signaal) als het veilig is om binnen te komen (dus wissels in de juiste stand en spoor vrij).
In dit geval van "Vereinfachter Nebenbahnbetrieb" is het lokpersoneel dus verantwoordelijk voor de beveiliging. Er is dus geen seinhuiswachter.

Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Reinout van Rees op 02 juni 2020, 21:11:03
Zoals je wel ziet, er is veel mogelijk. Van signaal-loze stations tot volledig uitgeruste stations. Dus: wat wil je zelf het liefst?

Een paar opmerkingen:

- Een "H" tafel is een vervanging voor uitrijseinen. Vaak zie je OF uitrijseinen OF H-borden.

- Als je uitrijseinen hebt, dan ook een inrijsein. Dat is zo ongeveer de enige regel waar ik geen uitzondering op ken. Zat stations met alleen inrijseinen, maar geen eentje met alleen uitrijseinen.

- Bij hogere baanvaksnelheden was een volledige uitrusting met seinpalen verplicht, maar dat wil niet zeggen dat bij lagere snelheden seinpalen verboden waren. Ik heb 50 km/u gammele zijlijntjes gezien met seinen.

- De rangeerseinen, die lijken me wat luxe voor een klein eindstation. Als er een lok aan het rangeren gaat zal 'ie al gauw alle ruimte nodig hebben. Om om te lopen moet 'ie een klein stukje de lijn op rijden, dus kan er niet tegelijkertijd een treinrit (van station naar station) zijn. En da's het grootste nut van die rangeerseinen, om wat rangeerwerk toe te kunnen staan terwijl er ook treinritten zijn. Ik zou verwachten dat je één lok mondeling rangeertoestemming geeft voor specifieke rangeerbewegingen, niet dat je daar rangeerseinen voor gaat gebruiken. (Maar er is vast een smoesje voor te verzinnen, hoor, en waarschijnlijk praktijkvoorbeelden).

Enfin, leuk draadje dit :)

Reinout
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 02 juni 2020, 21:25:52
Hoi Robbert,

Het is zoals gezegd beste een lastige materie. Dus hopelijk klopt het een beetje wat ik zeg. En anders zijn er vast forumleden die me kunnen corrigeren of aanvullen.

Wim geeft antwoord op je vragen. Dat scheelt. ;) Kleine aanvulling; Haltetafels op perrons gelden alleen voor reizigerstreinen die daar planmatig stoppen. In alle andere gevallen geldt een Haltetafel voor alle treinen. En ik loop te treuzelen met dit antwoord (lastige materie...). Reinout geeft inmiddels ook een reactie.

Het is natuurlijk leuker als je het wat meer aankleedt. De grote vraag is wat de baanvaksnelheid is. Bij baanvaksnelheden onder 60 km/u is er maar 1 uitrijsein met de standen Hp 0 (stoppen) en Hp 1 (doorrijden met max. baanvaksnelheid zoals aangegeven) nodig. Anders is er per perronspoor een uitrijsein nodig (bovenste, rechtdoor gaande spoor Hp 0 en Hp 1 en onderste, afbuigende spoor Hp 0 en Hp2 (doorrijden met max. 40 km/u)). Bij uitrijseinen horen blijkbaar ook inrijseinen. Ik dacht dat dit alleen nodig was indien de inrijsnelheid 50 km/u of meer is. Het inrijsein zal de seinbeelden Hp 0 en Hp 2 tonen (dus twee gekoppelde armen). Is de max snelheid waarmee het station binnen gereden mag worden lager dan moet dat inderdaad apart aangeven worden.

Uitgaande van je schets hieronder kun het verder zo aanpakken. De Gleissperrsignale (met de standen Sh 0, Halt! Farhverbot, en Sh 1, Fahrverbot Aufgehoben) bij de perronsporen kunnen volgens mij blijven staan omdat ze een extra beveiliging zijn tegen een zijdelingse aanrijding. Aan het eind van de perrons staat een Haltetafel om te zorgen dat de personentreinen op de juiste plaats stoppen. Als ik het goed begrijp staat er aan het eind van de perronsporen bij eindstations ook een Gleissperrsignal om het omlopen met een losse loc te regelen. De Rangierhalttafel aan het eind van het stationsemplacement staat ook goed.

Voor rangeerbewegingen is een Wartezeigen meer op z'n plaats. Een Wartezeigen is zo'n geeloranje W en is speciaal bedoeld voor rangeerbewegingen. Indien ze voorzien zijn van een lampje beneden en rechtsboven kunnen ze het signaal Sh 1 tonen, net als bij een Gleissperrsignal. Dan kan er zelfstandig gerangeerd worden. Viessmann heeft ze in het assortiment. Aan het onderste spoor hoort daarom volgens mij (aan beide zijden?) een Wartezeigen te staan. Idem voor de twee doodlopende sporen rechtsonder. Wartezeigen en Gleissperrsignale kunnen worden gecombineerd mocht dat nodig zijn. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Op de stootblokken zelf staan in dit geval zogenaamde Sh 0 borden. Dat is vergelijkbaar met een Gleisspersignal maar dan met het vaste seinbeeld Sh 0. Bij slechte zichtbaarheid waren deze verlicht, je kunt dan een Gleissperrsignal met de vaste stand Sh 0 gebruiken.

Groeten, Peter

(https://i.ibb.co/5LB5Szt/Schematisch-Endbahnhof.jpg) (https://ibb.co/5LB5Szt) (klik voor groot)
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 02 juni 2020, 21:34:16
Wat betreft je vragen:
Ad1. Haltetafels worden inderdaad ook voor goederentreinen gebruikt.

Ik heb daar mijn twijfels over en wel op grond van de omschrijving van het signaal (Signalbuch DB en ook MIBA Report): "Kennzeichnung des Halteplatzes der Zugspitze bei planmässig haltenden Züge". Verder wordt er telkens gesproken over "Bahnsteig" (perron). De vraag die bij mij opkomt is dan: zijn er goederentreinen die volgens een dienstregeling aan het perron stoppen?

De omschrijving houdt, naar mijn mening, ook in dat het signaal niet kan worden gebruikt bij vertrek uit een eindstation. Er is immers geen sprake van "haltenden Züge".

Zie ook hier: http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/ne5.htm

Anyway, interessant vraagstuk.

Maar doe vooral wat jezelf leuk vindt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Reinout van Rees op 02 juni 2020, 22:12:36
Op die (goede!) tf-ausbildung.de staat bij dat H-bord ook dit:

Citaat
Auf Bahnhöfen ohne Ausfahrsignal haben haltende Züge (auch Güterzüge) an der Haltetafel zu halten.

Ze zijn dus mogelijk als vervanging voor uitrijseinen. In jouw geval zou je ze aan het eind van de sporen (voor binnenrijdende treinen) neer kunnen zetten, hoewel dat minder vaak voorkwam dan "kale" sporen (men wist wel waar men moest stoppen).

Peter, qua volgorde inrijsein/uitrijsein: als je geen inrijsein hebt, heb je een "Trapeztafel", en dus "vereinfachtes Nebenbahnbetrieb". Dan zit er elders een treindienstleider die de toestemming moet geven. In dit geval toestemming tot IN het station als er verder niets is of toestemming TOT de Trapeztafel. En dan moet de trein die in het station staat de juiste piep geven om de trein naar binnen te laten. Enfin: bak met werk en dus tijdverlies. Een inrijsein + een lokale treindienstleider in het station scheelt dan echt een bak met tijd.

Qua uitrijsein scheelt het qua tijd minder. Of een sein op groen, of zelf met je staf-met-groene-cirkel-erop het perron oplopen en 'em omhoog steken. Dat maakt niet heel veel uit. Dus: als je wel uitrijseinen hebt maar geen inrijseinen, dan moet je een heeeeeeeeeele goede smoes hebben (voor zover ik het juist begrepen heb).

Uitrijseinen zijn vooral belangrijk als er een blokstelsel ("Streckenblock") is richting het volgende station. Zonder uitrijseinen geen blokstelsel, omdat dat voor de veiligheid nodig is.

Qua hp1/hp2: mijn indruk is dat ook bij lage-snelheid-stations wel degelijk het hoofdspoor een hp0/hp1 sein (met één vleugel) en de andere sporen hp0/hp2 seinen (met twee vleugels) hadden. Een beetje zoals in Nederland het sein voor het hoofdspoor hoger was, vermoed ik.

Reinout
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 02 juni 2020, 22:37:40
Ik heb deel 2, 3 en 4 van MIBA Report Signale door zitten spitten. Buiten het feit om dat dit een bak met tijd kost ga je ook over dingen twijfelen. Dus wanneer het één en wanneer het ander. Dat is voor een twijfelkont zoals mezelf killing… Maar wel leerzaam. ;)

Ik geloof dus graag wat Reinout zegt. Punt is inderdaad wat in de praktijk gangbaar was. Ja, het kan zonder inrijsein, maar als dat een hoop gedoe is zullen ze zo'n ding vast geplaatst hebben. Idem voor het uitrijsein, met die kanttekening dat het ligt aan de max baanvaksnelheid waar je ze plaatst. De vraag wanneer bij rangeerbewegingen een Gleissperrsignal i.p.v. een Wartezeigen gebruikt wordt is me niet 100% helder. Zeker niet omdat je ook een combi van de twee had. Ik denk dat ik het goed heb in m'n relaas maar garantie tot de voordeur. Feit is wel dat die dingen die Viessmann in z'n assortiment heeft het Gleissperrsignal Sh 1 kunnen tonen.

En inderdaad, hoofdspoor (rechtdoor) Hp 0 en Hp 1 en de afbuigende sporen Hp 0 en Hp 2. Maar als het uitrijsein na de wissels staat gebruik je per definitie een Hp0 / Hp 1 sein.

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Priegelman op 02 juni 2020, 22:41:12
- Een "H" tafel is een vervanging voor uitrijseinen. Vaak zie je OF uitrijseinen OF H-borden.

Nee, een H-bord wordt gebruikt om een locatie aan te geven waar een stoppende trein moet stoppen. Normaal wordt er opgereden tot het uitrijsein maar als dat niet kan wordt middels een H-bord een alternatieve locatie aangegeven. Er is dan een reden zoals een sein dat erg ver achter het perron staat of zelfs niet aanwezig is. Als er voor het sein een overweg ligt wordt middels het bord een trein voor de overweg tot stilstand gebracht om de overweg niet te blokkeren.

Met een onderbord waarop het aantal rijtuigen (of assen) staat kan een personentrein ook op het midden van het perron gestopt worden. Dit is vergelijkbaar met de blauwe ruiten met cijfer die op stations in Nederland wel te zien zijn.

De geldigheid voor goederentreinen hangt denk ik een beetje van de situatie af. Een goederentrein hoeft niet aan het perron te blijven wachten maar kan oprijden tot het uitrijsein (indien aanwezig). Een overweg blokkeren zal ook met een goederentrein niet de bedoeling zijn dus dan is het bord voor een goederentrein wel geldig.

Robbert, een binnenrijdende trein op jouw station moet volgens mij ergens een H tegenkomen, anders zou er doorgereden kunnen worden tot het stootblok. Een machinist hoort wegkennis te hebben en te weten dat dit onhandig is maar volgens mij hoort het er toch. Als je duits kunt lezen kan je kijken op www.stellwerke.de , voor het bord in het bijzonder op http://stellwerke.de/signal/deutsch/ne.html .
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 02 juni 2020, 23:46:33
Een plaatje is wellicht ook handig. Als ik even snel je tekening wijzig zoals ik het beschrijf kom je op dit uit. Het Sh 0 symbool op de linker stootblokken is een bord. De Wartezeigen rechts kunnen wellicht ook vervangen worden door 1 Wartezeige voorbij de wissel. Ik ga er vanuit dat de sporen 1 en 2 perronsporen zijn en spoor 3 een rangeerspoor is. Vandaar de Wartezeigen i.p.v. Gleissperrsignale.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.jpg)

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Jelmer op 03 juni 2020, 08:29:58
Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 03 juni 2020, 09:21:13
De suggesties en meningen stromen binnen, heb het idee dat we al een aardig eind op weg zijn. Bedankt voor alle reacties zover.  (y)

Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer
Het plan is om één of beide sporen in een lokloods te laten verdwijnen. Ik weet niet of dit nog uit maakt, behalve dat je ze mogelijk niet meer ziet. Echte rangeerbewegingen met wagens verwacht ik niet, hooguit een aflevering van onderdelen of kolen met een enkele wagon.

Een plaatje is wellicht ook handig. Als ik even snel je tekening wijzig zoals ik het beschrijf kom je op dit uit. Het Sh 0 symbool op de linker stootblokken is een bord. De Wartezeigen rechts kunnen wellicht ook vervangen worden door 1 Wartezeige voorbij de wissel. Ik ga er vanuit dat de sporen 1 en 2 perronsporen zijn en spoor 3 een rangeerspoor is. Vandaar de Wartezeigen i.p.v. Gleissperrsignale.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.jpg)

Groeten, Peter
Duidelijke plaatje, bedankt hiervoor. De aannames zijn correct, zie ook de startpost. Ik moet even kijken of ik het perron op spoor 1 zover door laat lopen dat zowel goederentreinen als personentreinen bij dit H-bord uitkomen. Wellicht gebruik ik er twee en dan de eerste die je bij tegenkomt met een onderbord.
Tevens denk ik dat twee rechts vervang door 1 Wartezeige voorbij het perron. Het lokdepot wordt heel kleinschalig (max 40cm).

Dan zijn er wat dingen die ik heb besloten:
- Baanvaksnelheid 80km/h. Hiervoor zal ik nog een bord moeten plaatsen in de andere richting dan waar nu het bord met de 3 staat;
- Inrijsein komt er (al is het voor de looks);

Tevens heb ik nog wat verder rond gesurft op het internet en kwam ik het Rautentafel Zs 103 (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/zeitz.html) signaal nog tegen. Deze zal ik op de armseinen van spoor 1 en 2 moeten aanbrengen. Het leuke is dat op de foto dus een Wartesignal staat mét een Haltebord. De beschrijving geeft aan dat personentreinen dus ook op dit punt (voor het wissel) moeten wachten.

Al met al krijg ik het idee dat rangeerbewegingen met een losse loc met een Wartesignal gaan en rangeerbewegingen met een locomotief + wagens via een Schutzsignal. Vandaar dat je ze mogelijk ook gecombineerd tegen kwam.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 03 juni 2020, 10:33:59
Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer

Klopt. Het was al laat. Die Sh 2 borden geven het einde van een rijweg aan. Dat is hier niet aan de orde. Dan moet het een Sh 0 bord zijn. Foutje... Een aantal stootblokken van de bekende fabrikanten zijn overigens al voorzien van zo'n Sh 0 bord.

Edit: ik zit nog even te kijken naar je plaatje en je tekst. Je geeft aan in je eerste bericht in dit draadje dat je spoor 1 wilt gebruiken voor personen- en goederentreinen. Is het niet handiger om dit gescheiden te houden? Dus spoor 1 en 2 voor personentreinen en spoor 3 voor goederentreinen, eventueel voorzien van een aparte goederenloods. Of je plaatst een goederenloods met een kort kopspoortje direct naast het station, met een wissel voor de wissel naar spoor twee. Heb je weer wat extra rangeerbewegingen. Een locdepot van 40 cm lang wordt wat krap. Zeker als het de bedoeling is om er ook stoomlocs te restaureren (voorraden bijvullen).

Een Gleissperrsignal geeft aan dat het stuk baanvak na dat Sperrsignal is vrijgegeven en is geldig voor alle treinen. Het is dus een extra stukje beveiliging. Een mooie omschrijving van de betekenis van een Wartezeigen is 'Halt für Rangierfahrten. Weiterfahrt nach Signalgebung'. Ofwel, doorgaan met rangeren als degene die de wissels bedient toestemming geeft aan de rangeerder.

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: nkob op 03 juni 2020, 12:41:06
veel info
dank iedereen
Wie maakt Warte en Halt borden in schaal N ?
met vriendelijke groet
kees

Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Jelmer op 03 juni 2020, 13:18:15
Kees,

Bijvoorbeeld: Auhagen 44647 (https://auhagen.de/cgi-bin/click.system?lang=de&navid=70&sid=lwpmrH6ftNrk59JbgEyuHDKePUw4NKs1&searchgo=Senden&searchstr=44647)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: nkob op 03 juni 2020, 13:56:22
hoi Jelmer
dank je
ziet er goed uit
met vriendelijke groet
kees
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 03 juni 2020, 14:23:02
Als je de theorie en voorschriften er op naslaat kan het gebeuren dat je eindigt met een plaatje zoals hierboven wordt getoond. Dat is echter wel het meest uitgebreide wat een eindstation bij de DB zou kunnen hebben. Kijk je naar de sporenplannen en foto's van het echie, ligt de echte waarheid echter een stuk simpeler;

1. Wartezeichen (geen Wartezeige)  hebben in een eindstation met max 2 loks niets te zoeken, teveel kosten voor geen nut. Allemaal kunnen ze weg.
2. Sh seinen hebben op een eindstation van een dergelijke  omvang geen nut. Mogen dus vervallen
3. Uitrijseinen zijn optioneel, leuk in model, dus best te gebruiken.

In een dergelijk eindstation is alleen het inrijwissel voor de sporen 1 en 2 op afstand bediend, elke andere wissel wordt door het lokpersoneel/rangeerder zelf bediend, waarbij het wissel tussen spoor 2 en 3 nog met een sleutel is vastgelegd. Daarvoor hebben ze geen aanwijzing vanuit het seinhuis (wat aan het Empfangsgebäude geplakt zit) nodig en dus geen rangeerseinen of Wartezeichen.

Dan nog:
Citaat
Baanvaksnelheid 80km/h. Hiervoor zal ik nog een bord moeten plaatsen
Nee, baanvaksnelheid is in de Buchfahrpläne waar de machinisten zich aan moeten houden en kennen vastgelegd. Er wordt geen bord geplaatst om de baanvaksnelheid aan te geven.

Dan kom je op iets simpelers uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.png)

De duitse spoorwegen hadden het niet breed dus zouden niet seinborden en seinen plaatsen op plekken waar het mag maar niet hoeft. Kijk naar foto's uit jouw periode en regio in Duitsland en leid daar de gebruikelijke seintoestand aan af en volg zeker niet alle opties uit het boekje.

dirkjan


Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Jelmer op 03 juni 2020, 15:48:25
Hoi DirkJan,

Goed te volgen verhaal, waar ik in belangrijke mate in mee ga.
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 03 juni 2020, 16:00:54
Tot zo ver de theorie. ;) :) Ik had wat foto's van Duitse (eind-) stations aan nevenlijnen bekeken en zag daar ongeveer bevestigd wat ik aan het opschrijven was. Kan zijn dat ik toevallig de wat drukkere stations te pakken had. Bij een eindpunt waar amper verkeer is zal het in de praktijk flink eenvoudiger zijn. Zeker als je er vanuit gaat dat op een enkele wissel na alles handbediend is. Dan gaat alles in overleg met de rangeerder die de wissels bedient.

En ik was een -n- vergeten bij Wartezeigen. I stand corrected. :angel:

@Jelmer; een Gleissperrsignal is een extra veiligheid om aan te geven dat het baanvak vrij is. Bij een enkele treinbeweging zal dat, zoals DirkJan aangeeft, niet nodig zijn.

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 03 juni 2020, 16:07:21
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?
Niet nodig. De stand van het wissel (via de wissellantaarn) laat al zien welke rangeerweg er ligt en bij een klein eindstation zijn de Fahrdienstleiter en de machinist slechts max 100 meter van elkaar verwijderd. Een mondelinge rangeeropdracht is dan toegestaan.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 03 juni 2020, 16:14:14
En ik was een -n- vergeten bij Wartezeigen. I stand corrected. :angel:
Nee, het is Zeichen, geen Zeigen

Citaat
@Jelmer; een Gleissperrsignal is een extra veiligheid om aan te geven dat het baanvak vrij is. Bij een enkele treinbeweging zal dat, zoals DirkJan aangeeft, niet nodig zijn.
Bij een rangeerbeweging is (technisch gesproken) geen baanvak betrokken, slechts een Rangierfahrstrasse op zn Duits. En deze is aan de inrijkant beveiligd door het inrijsein en het Ra 10 bord. Aan de uitrijkant door de afstemming tussen stations- en treinpersoneel. In een mechanisch Stellwerk wordt een Rangierfahrstrasse niet in de beveiliging vastgelegd. Echter bij het gebruik van Sperrsignale blokkeert een Sh1 wel het op vrij stellen van een Hauptsignal.

dirkjan
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 03 juni 2020, 17:00:30
Het irritante is dat ik dat weet (Wartezeichen) maar ik heb het gewoon standaard met een g geschreven. Erg dit... :-[ Vast vermoeidheid. En dank voor de aanvulling wat betreft rangeerbewegingen en Gleissperrsignale.



Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Hirschsprung op 03 juni 2020, 17:59:32
Hoi DirkJan,

Goed te volgen verhaal, waar ik in belangrijke mate in mee ga.
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?

Groeten,
Jelmer

En het bord ‘Halt für Rangierfahrten’ ruim voor het inrijsein.....
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 03 juni 2020, 18:08:07
Maar die staat al op tekening.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Martin Hornis op 03 juni 2020, 23:51:14
Het is heel interessant om de minimale, de maximale en de optimale invulling van seinen en borden te volgen.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Reinout van Rees op 04 juni 2020, 00:39:14
Ik ben tegelijkertijd een enigzins vergelijkbare discussie aan het volgen op een Duits forum. Leuk om het verschil te zien. Op het Duitse forum heb je eerder mensen die het Zeker Weten en hun mening als De Ultieme Waarheid poneren. Hier is men iets voorzichtiger en komt er netjes een minimale en een maximale optie uit :)

Reinout
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 04 juni 2020, 12:30:49
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden. Ik denk hierbij met name aan (het verschil tussen?) een Wartezeichen en een Sperrsignal (anders dan als groepuitrijsein). Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 04 juni 2020, 12:54:21
Het verschil tussen een Sh0/Sh1 Rangiersignal en een Ra 11 is, dat een Rangiersignal mechanisch (of electro-mechanisch of  elektrisch) in de stationsbeveiliging is opgenomen omdat (een deel van) de rangeerweg over rijwegen loopt waar treinen (Zugfahrten) beveiligd door rijwegen lopen. Dwz een rijweg kan niet gelegd worden als een Rangiersignal een deel van de rijweg blokkeert (dus op vrij staat) en een Rangiersignal kan niet op vrij als een rijweg de rangeerweg blokkeert. Voor een Ra 11 (Wartesignal) geldt dit niet, aangezien deze niet op die manier in de beveiliging is opgenomen. Veelal staat een Ra 11 alleen op sporen die door rangeerdelen (ook losse loks) wordt bereden en niet door treinen en waar meerdere rangeerdelen tegelijk kunnen voorkomen, waardoor het met Ra 11 borden (en de bijbehorende Rangiererlaubnis verleend door de Wärter) kan worden gereguleerd. In die gevallen dat een Ra 11 in combinatie met een hoofdsein is opgesteld is het aantal rangeerbewegingen dermate laag, dat het niet heeft geloond dit in de beveiliging op te nemen.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 04 juni 2020, 13:50:50
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Silver Fox 2512 op 04 juni 2020, 14:08:54
De link is vaker in dit draadje gedeeld maar ik gooi 'm er toch nog eens in. http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html). Hier wordt de hele materie naar mijn gevoel redelijk eenvoudig uitgelegd. Mensen die er wat dieper in zitten zullen zeker aanvullingen hebben, maar om een idee te hebben wat waarvoor is bedoeld vind ik deze site prima.

Mijn tijdperk is overigens laat tijdperk 1 (grofweg 1900 tot 1920) en dan de spoorwegen in Pruisen. Toen was het seinstelsel behoorlijk anders. De aanduidingen waren ook anders. Een Rangierhalttafel stond bijvoorbeeld tot 1935 als Signal 35 in de boeken. In dit draadje wordt ie Ra 10 genoemd. Sh0/Sh1 seinen zoals we die nu kennen zijn in 1913 geïntroduceerd, soms nog aangeduid met de naam Haltscheibe. De gebruikte aanduiding was Signal 14/14a. Een hoop andere dingen zijn pas (veel) later geïntroduceerd. Wartezeichen (Ra 11) duiken als ik me niet vergis pas in de eerste helft van de jaren 30 op. Voor mij als tp1 rijder is de situatie in dit draadje dus eerder theoretisch dan praktisch. Maar wel leuk om in te duiken en te volgen! :)

Groeten, Peter
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 04 juni 2020, 14:57:59
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.
Nou ja, technisch gesproken is een Sh0/Sh1 een Schutzsignal volgens het DB Signalbuch (DV301) en het Fahrdienstvorschrift(FV) (DV408). Een Sperrsignal wordt in het FV van 1960 genoemd als verzamelbegrip, maar in het FV van 1972 is dat grotendeels verdwenen.
(maar dat gaat denk ik de meesten te ver qua detail  ;)
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 04 juni 2020, 19:37:18
Hallo Dirk Jan,
Als tp4 rijder vind ik die details wel interessant. Sowieso wel, ook andere tijdperken. De afgelopen dagen was ik druk met werk en kon dus niet reageren. Maar ik heb wel vluchtig meegelezen  :)

Wat betreft de Wartesignale: ik heb ooit eens gelezen dat ze met name bij de Reichsbahn Ost (DDR) populair waren De DB heeft ze vaak vervangen door Sh0/1 seinen. Weet jij daar misschien nog meer over te vertellen?

@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 05 juni 2020, 09:40:15
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden.
Na wat zoeken heb ik toch de volgende site terug kunnen vinden:
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik
Hier staat ook veel interessante info, ook meer over wanneer welk sein wordt geplaatst. Helaas zijn de plaatjes niet meer zichtbaar. De laatste keer dat ik op deze site keek (een jaar geleden of zo) was het nog wel te zien.
Ik zal eens zoeken of ik een beheerder kan aanschrijven zodat de plaatjes weer zichtbaar worden.
Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wies op 05 juni 2020, 12:38:23
Hoi Wim,

Bedankt voor de link. Toppie.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Reinout van Rees op 05 juni 2020, 19:09:36
@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

In deze recente discussie (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=35&t=179504) valt het op zich mee, ik en een paar anderen helpen de vraagsteller. Maar een "Epsuedgro44" komt er een paar keer tussendoor met stevige uitspraken die deels niet kloppen.

Maar het beste voorbeeld is deze DSO discussie (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8530494,page=1) die ik aanzwengelde. Die "Spannwerke" voor de wissels en seinen staan in Duitsland meestal OF buiten OF op de begane grond van een seinhuis. Ik wist eigenlijk wel zeker dat er ook stations waren waar die Spannwerke in de kelder van het stationsgebouw stonden. Dat bleek ook inderdaad zo te zijn, maar voordat ik ècht bewijs had gevonden... Flink wat tegenwind!

Reinout
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 05 juni 2020, 23:24:40
Dank je voor de links Reinout! Veel info!  (y)
En inderdaad, ook flink wat mensen die het Zeker Weten... maar het dan toch niet bij het juiste eind blijken te hebben :)
Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Robbert op 12 juni 2020, 14:14:05
Bedankt alle voor jullie reacties. Ik heb even meegelezen en heb besloten deze (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch-Endbahnhof.png) seinen vast aan te schaffen. De rest ga ik even bekijken als alles zometeen staat.
Tevens heb ik inderdaad gekeken naar wat extra rangeer mogelijkheden en kwam ik deze (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=170&t=144865&sid=94aae73699fa7cc63e44c303dd707785) pagina tegen, die wel erg veel op mijn ontwerp lijkt.  :)
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 12 juni 2020, 14:25:51
Hoi Robbert,
Just to be sure: dat zijn dus slechts 3 seinen. De rest zijn gewoon borden die je zelf eenvoudig kunt maken met een kleurenprinter...
Groet, Wim
PS leuke link naar Stummi!
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 12 juni 2020, 15:15:30
Het zou zonde zijn om die borden te printen. Juist deze borden kun je snel mooi neer zetten. Bijvoorbeeld met de H-tafeln van rst, zie hier (http://www.rst-modellbau.de/rstshop/index.php/sicherungstechnik/signale/signaltafeln-bestehend-aus-pfeif-laute-oder-haltetafeln-spur-h0.html).
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 12 juni 2020, 16:18:23
Waarom zou dat zonde zijn?  ???
Juist die rechte borden zijn zo simpel dat zelf maken ook prima gaat. Met een redelijke printer krijg je al een prima resultaat. Een gekocht messing bordje voegt naar mijn mening niets toe.
Ja, ok uiteraard kun je de borden ook bestellen, maar dat kost geld (en verzending is ook niet gratis) en tijd. Daarnaast zie ik dat die dingen van RST geen palen ter bevesting hebben. Die zul je dan alsnog zelf moeten maken. Geen punt natuurlijk met een stukje profiel van bv Evergreen, maar dat doe ik ook voor mijn geprinte bordjes :)
En een likje verf op de paal en de achterkant van het bordje is in beide gevallen sowieso nodig.
Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Falkenberg op 12 juni 2020, 17:01:05
Ja, als je tevreden bent met een plat stukkie plastic oid als bord. Rst heeft de borden echter gemaakt met de omgekrulde rand die een metalen bord heeft en je kunt de bevestiging aan de paal met o,2mm messing maken, zodat de paal en het bord iets los van elkaar staan, kijk maar naar borden in het echt. Trouwens levert rst ook de paal erbij.
Juist zo'n klein kitje kun je gebruiken om iets kleins te leren te solderen en iets meer klein detail aan te brengen wat toch ook weer opvalt.

dirkjan
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Wim Hesselink op 12 juni 2020, 22:10:34
Nou vind ik een stukkie plastic weer iets te dik.  ;) Maar een uitgeprint bord op een stukje dik alufolie gaat prima en is erg filigraan. Ook de bevestiging van bord aan paal heb ik wel eens aangeduid met een stukje draad.
Dat de borden van RST een omgekrulde rand hebben had ik niet gezien. Uiteraard zijn ze dan net weer een stukje fijner. Het is maar net hoe ver je wilt gaan natuurlijk. Het punt is dat je de andere details op de modelbaan dan ook in een soortgelijk niveau moet uitvoeren. Dus de plastic seinvleugels van Viessmann seinen vervangen door metalen exemplaren... En dan ook de niet-spoorse zaken aanpakken; bv verkeersborden,  tuinhekjes, handrelingen, enz.

En ja, je kunt zo'n kitje natuurlijk ook gebruiken als testobject om te leren solderen. Maar daar ging het niet over. Ik zei dan ook niet dat RST geen goed product levert. Ik schreef alleen dat je dit soort borden ook heel goed zelf kunt maken. :)

Groet, Wim
Titel: Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
Bericht door: Reinout van Rees op 18 juni 2020, 22:44:40
Een mix kan ook. Ik heb me laatst laten verleiden door een RST "Trapeztafel" bordje. Dat komt op een plekje waar het prominent in beeld is (zonder andere bordjes in de buurt).

Maar andere bordjes op m'n baan zijn inderdaad gewoon uitgeprint. Het met een stift voorzichtig zwart maken van de "zijkant" van het papier helpt een heleboel. Dat geeft bijna hetzelfde effect als mooie hoekjes.

Dus.... het gros goedkoop geprint en een paar apart. Als je dan bij een foto vooral het mooie bordje in beeld hebt ziet niemand dat de rest niet van die soort is.

Reinout