BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nullem op 31 mei 2020, 16:33:00

Titel: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Nullem op 31 mei 2020, 16:33:00
Ik zoek een oplossing voor de volgende situatie, zoals weergegeven in onderstaand schema:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digi2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digi2.jpg)

Ik werk met twee centrales: Lenz wordt gebruikt voor het rijden met de treintjes. De IBII wordt gebruikt voor het aansturen van alle overige digitale apparatuur, zoals wissels, seinen e.d. Deze IBII heeft via USB verbinding met een laptop, waarop het programmaatje Railware draait: Op het sporenplan van dit programma kan ik de wissels en seinen semi-touchscreen (lees: met de muis) bedienen.
Ik denk nu na over terugmelding: Railware kan terugmelding verwerken en zichtbaar maken waar treinen staan en waar niet, in mijn situatie handig voor het toekomstige schaduwstation. Railware heeft echter alleen verbinding met de IBII, niet met Lenz. Is het mogelijk om via loconet terug te melden naar de IBII, liefst met Digikeijs melders? Of zijn er nog andere manieren? Vooralsnog heb ik als digibeet geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Alvast dank voor het meedenken,

Groet! Frans
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Ronald Halma op 31 mei 2020, 16:38:42
Misschien een raar antwoord..... kan je Lenz dat niet gewoon allemaal?  :)
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 mei 2020, 16:40:06
Volgens mij is dit een onmogelijke constructie. Er kan op een spoorbaan maar 1 centrale zijn.
Als je handmatig rijdt is het nog wel te doen, maar bij geautomatiseerd bedrijf moet alles via 1 centrale lopen.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Sandopie op 31 mei 2020, 16:40:29
Misschien nog een raar antwoord …… heeft Railware geen ondersteuning voor meerdere centrales?
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Ronald Halma op 31 mei 2020, 16:46:09
Volgens mij is dit een onmogelijke constructie. Er kan op een spoorbaan maar 1 centrale zijn.
Als je handmatig rijdt is het nog wel te doen, maar bij geautomatiseerd bedrijf moet alles via 1 centrale lopen.


Niet helemaal waar, Klaas. Met de computerprogramma's van tegenwoordig kun je gewoon meedere centrales aansturen. Bv 1 voor je wissels en 1 voor je rijden. Meer kan zelfs nog, wat je zelf wilt. Vraag is of het handig is.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: henk op 31 mei 2020, 16:54:03
Maar goed, zo te lezen bestuurt Frans de baan met de hand en wil hij graag terugmelding om te zien of er een trein op een spoor in het schaduwstation is. Dat moet met zijn opzet kunnen. Als het terugmeldcircuit galvanisch compleet gescheiden is van de rijstroom, lijkt het me geen bezwaar. Ik vermoed dat dit het geval is bij de Digikeijs terugmelders. Werkt immers met optocouplers. Maar helemaal zeker ben ik niet.

Dat gezegd hebbende, kan je de hele boel ook met één centrale afhandelen en zo hebben de fabrikanten het ook bedacht. Dus ik ben ook wel benieuwd hoe dit zo is ontstaan.  :)
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Ronald Halma op 31 mei 2020, 17:30:50
Henk, sorry dat ik even afweek. Maar inderdaad denk ik dat eentje dit prima af kan. Als Lenz gebruiker ken ik niet 100% alle mogelijkheden van het systeem maar iets zegt mij dat dit iets is wat gewoon kan.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: FHJ Seller op 31 mei 2020, 18:08:12
Deze scherm afdruk zegt genoeg.
Railware kan met meerder digitale centrales overweg.

Terug melding met die componenten welke de IB overweg kan b.v. S88
Elke centrale wel zijn eigen com. poort

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railware-digitale-systemen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railware-digitale-systemen.jpg)
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Nullem op 31 mei 2020, 22:10:29
Heren, allemaal dank voor het meedenken: ik begrijp uit de verbazing van velen dat ik op een wat ongebruikelijke manier bezig ben... :)
Hoe het zo gekomen is kan ik niet precies meer reproduceren, maar het was een proces van jaaaaren.. Niet van belang voor dit topic verder. Het is zeker niet mijn bedoeling om geautomatiseerd te gaan rijden. De huidige constructie bevalt me tot nu toe prima en ombouwen naar één centrale was/is me te veel werk voor wat het zou opleveren. Behalve dan dat ik nu een langzaam groeiende behoefte aan terugmelding heb gekregen ten behoeve van iets meer overzicht.
De opmerking van Rinus zette me weer aan het denken, en inderdaad kwam ik ook al in het scherm dat mijn naamgenoot hierboven laat zien. Ik weet alleen niet of ik het plaatje helemaal begrijp: digitalsystem Fahren Lenz op com 1 snap ik, extra digitalsystem schalten IBII op com 3 snap ik ook maar die laatste: extra digitalsystem melden. Zou dat niet moeten zijn Lenz op com 1? En dan de terugmelders met de RS bus via de Lenz centrale? Of kan het ook IBII op com 3 zijn, en dan melders met optocouplers via Loconet naar de IBII? Voor mijn gevoel klopt IBII op com1 niet, of heb ik iets toch niet goed begrepen??
Ik ben in ieder geval erg blij met jullie reacties; ik ga het eerst maar eens in deze richting zoeken.

Groet!  Frans
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: FHJ Seller op 31 mei 2020, 23:03:01
Je kunt elke functie op een aparte centrale afhandel bij Railware.

Maar via 1 of 2 Centrales.
Je gaf aan dat je reed met een lenz systeem.
IBII  voor de wissels enz.
Je kunt de terugmelding dus  doen via de IBII (S88) Of lenz (RS).
Bij Lenz (RS) terugmelden de optie Melden Lenz invullen.
Bij IB11 (S88) terugmelden  gebruik je de optie  IBII bij Melden.
Uiteraard gebruik je bij Lenz de zelfde com poort voor beide opties.
En bij de IBII ook de zelfde com poort.

Railware verbindt de twee systemen aan elkaar in de software.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: VvKan op 01 juni 2020, 10:44:24
Volgens mij is het vrij simpel, in jouw opzet tenminste.
De Lenz centrale zet de spanning op de rails.  Een of andere detector-soort detecteert stroomgebruik op het betreffende baanvak.  Deze geeft dat door aan een terugmeldbus.
De soort van detector/ terugmelding bepaalt de terugmeldbus (Xpress-net, Loconet, S88, ........) en dus de centrale waar de gegevens naar toe gaan:  in jouw geval Loconet dus naar de IB.

Of galvanische scheiding noodzakelijk is weet ik niet, maar is (bijna) altijd aan te raden, dus komen de opto-couplers zeker van pas.

Wil je met de binnenkomende info (IB) ook nog iets doen betreft de sturing van de treinen, dan Railware ook voor de Lenz centrale geschikt instellen.  Is het alleen om toestanden te laten zien, dan is aansluiting aan de IB voldoende.

Succes,
Veroniek.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: FHJ Seller op 01 juni 2020, 11:00:55
Railware kan niet goed overweg met een rij centrale ( lenz) en een terugmeldbus via een andere centrale IBII.

Het heeft de voorkeur  de rij centrale en de terugmelders op de zelfde centrale aan te sluiten.

Lenz of in dit geval de IBII.

Dit met in verband met de manier hoe Railware v7.34 software matig de koppeling afhandelt.

Dit is vast gesteld op een grote modelbaan welke specifiek gebouwd is voor gebruik met de Railware software.
Bij deze baan wordt gebruik gemaakt van de IBII, Lenz, DiCco station (Tams).
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: VvKan op 01 juni 2020, 11:10:09
Maar als je Railware alleen voor de terugmelding gebruikt, dus niet aan de Lenz koppelt, hoeft het toch geen probleem te zijn ?  Of wel ??
Veroniek
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Ronald Halma op 01 juni 2020, 12:39:07
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......

Dit met in verband met de manier hoe Railware v7.34 software matig de koppeling afhandelt.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Nullem op 01 juni 2020, 16:25:06
Ik besef uit de antwoorden zo langzamerhand dat ik in mijn eerste berichtje niet helemaal duidelijk geweest ben. Ik gebruik namelijk Railware Switch, een freeware programmaatje dat door Railware als een soort spin-off beschikbaar gesteld wordt, alleen bedoeld als 'gleisbild'. (Ik ben in het verleden, nog in de vorige eeuw, nooit verder gekomen dan versie 2 of 3 van Railware: met toenemende functionaliteit steeg namelijk ook de prijs van een licentie en die werd me te gortig voor het beperkte gebruik dat ik er van maakte.) Switch voldoet helemaal voor mijn beperkte toepassingswensen.
Naast de bediening van de seinen en wissels wil ik als aanvulling ook graag zien welke sporen bezet zijn, zodat ik geen fouten maak bij het stellen van de wissels. De treinen blijf ik gewoon regelen met mijn Lenz handregelaar via de Lenz centrale.
(Dit even als achtergrond van mijn oorspronkelijke vraag.)
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: VvKan op 01 juni 2020, 16:34:52
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......
Dat snap ik dus niet.  Andere Frans sluit maar 1 centrale, de IB2, op de computer aan met Railware.  Via deze centrale krijgt Railware dus info binnen over bezetmeldingen.  De Lenz centrale is helemaal niet aangesloten, dus waar kan Railware dan niet goed mee omgaan  ???
(Dit afgezien van de nieuwe info van Frans, dat het niet om de complete Railware gaat)
Veroniek
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: henk op 01 juni 2020, 16:47:23
Voor wat Frans wil is het ook niet erg van belang wat Railware wel en niet kan.
Volgens mij kan wat hij wil, namelijk de terugmelders op de IB aansluiten, maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen (immers rijcetrale). Wel is het dan nodig dat de boel in de terugmeldschakelingen galvanisch is gescheiden, maar volgens mij is dat ook zo. Anders even navragen bij Digikeijs. Of misschien heeft Karst hier een mening over.  :)
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: VvKan op 01 juni 2020, 17:11:22
Ik snap er steeds minder van.  Laat ik Railware even buiten beschouwing.
Lenz centrale zet een DCC spanning / signaal op de rails.  Met een bezetmelder systeem/merk X meet ik via stroomdetectie of een baanvak bezet is.  Dat heeft toch al niks meer met de centrale (Lenz) te maken behalve dat Lenz de stroomvoorziening op de rails verzorgt? Of bedoel je dat met je opmerking "maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen" ?
Deze ja/nee bezetmelding gaat via een meldbus naar een centrale.  In dit geval Loconet naar een IB2.  Waar zit dan welk probleem?  Zoals gezegd weet ik niet of galvanische scheiding nodig is, maar is dat in 99% van de gevallen aan te raden.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: henk op 01 juni 2020, 18:16:58
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: Karst Drenth op 01 juni 2020, 18:40:10
Correct.


Enige voorwaarde is idd galvanisch gescheiden bezetmelders.

Dat zijn die van Wim, Huib en Roy ( Digirails )


Die van Uhlenbrock echter NIET !!

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: FHJ Seller op 01 juni 2020, 19:12:51
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.

De volledige versie van Railware ziet graag dat de aansturing van de baan (treinen) en de terugmelding via de zelfde com poort wordt aangeboden aan de software.
Dit bevorderd de goede en snelle afhandeling.

Railware Switch heb ik zo niet voorhanden, ik kan dus niet beoordelen of wat de topic starter wil ook mogelijk is.

Railware Switch is niet meer beschikbaar op de site van de producent laatste versie 7.28?
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: henk op 01 juni 2020, 20:44:21
Ik geloof het onmiddelijk Frans. Gewoon één centrale lijkt me nog handiger voor een vlotte afhandeling van automatisch bedrijf.

Maar topicstarter wil alleen maar op zijn scherm zien dat ergens een trein is. Daarvoor moet een stroompje door een detectorschakeling lopen. Waar dat stroompje vandaan komt boeit niet.
Hij heeft wel twee centrales, maar voor deze specifieke vraag maakt het niet uit of de software met twee centrales overweg kan. De software is alleen maar tableau en regelt de treinenloop niet en hoeft dus ook niet te weten dat er een tweede centrale is.
Titel: Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
Bericht door: VvKan op 01 juni 2020, 21:00:53
Henk, is mij nu duidelijk.  Lag aan het woordgebruik, dat ik niet begreep.
Optocouplers zijn nu ook duidelijk, noodzakelijk dus.
Veroniek.